EN

همه چیز درباره اینله و آنله دندان

اینله و آنله دندان

اینله و آنله دندان Inlays and Onlays، روش‌های ترمیمی پیشرفته هستند که برای ترمیم دندان‌ های آسیب‌دیده یا پوسیده طراحی شده‌اند و جایگزینی بادوام‌تر و زیباتر برای پرکردن‌های سنتی ارائه می‌دهند. این روش ها اغلب به عنوان “تاج های جزئی” شناخته می شوند و برای حفظ سلامت و ظاهر لبخند شما ضروری هستند. در این پست وبلاگ، تفاوت بین اینله و آنله، مواد مورد استفاده، مزایایی که ارائه می دهند و نحوه مراقبت صحیح از آنها را بررسی خواهیم کرد.

درک اولیه اینله و آنله دندان Inlays and Onlays

اینله و آنله درمان های دندانپزشکی هستند که با پر کردن نواحی آسیب دیده دندان های آسیب دیده یا پوسیده را ترمیم می کنند. بر خلاف پرکردن های سنتی که ترمیم های مستقیم در دهان هستند، اینله و آنله ترمیم های غیر مستقیم هستند. آنها در خارج از دهان توسط آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می شوند و سپس به دندان آسیب دیده می چسبند. اینله به گونه ای طراحی شده است که بین لبه های دندان قرار می گیرد و سطح جویدن را ترمیم می کند و از پوسیدگی بیشتر جلوگیری می کند. از طرف دیگر، یک انله یک یا چند کاسپ(برآمدگی‌های مخروطی شکل نوک تیز) را می پوشاند و محافظت بیشتری در برابر پوسیدگی و آسیب ارائه می دهد.

مزایای پر کردن غیر مستقیم دندان

سه نوع ترمیم وجود دارد که اغلب برای ترمیم دندان های پوسیده استفاده می شود: پرکردگی غیرمستقیم، پرکردن مستقیم و روکش دندان. همانطور که در بالا ذکر شد، پر کردن غیرمستقیم در خارج از دهان شما ساخته می شود و سپس روی دندان می چسبد. پرکننده های مستقیم، مانند پرکننده های کامپوزیت، مستقیماً در دهان شما ساخته می شوند و فوراً به مینای دندان می چسبند. در نهایت، روکش‌ها نوعی کلاهک هستند که روی تمام بالای دندان قرار می‌گیرند.

در بیشتر موارد، پرکردن غیرمستقیم زمانی توصیه می شود که آسیب یا پوسیدگی برای پر کردن مستقیم بسیار زیاد باشد، اما برای قرار دادن روکش دندان کافی نیست. این به این دلیل است که اینله و آنله یک گزینه موثر در بین این دو است که دندان های پوسیده را بدون نیاز به تعدیل قابل توجه ترمیم می کند. اساسا اینله و آنله یک روش  برای ترمیم دندان هایی است که به طور قابل توجهی آسیب دیده یا پوسیده شده اند. علاوه بر این، پر کردن غیر مستقیم مزایای زیادی دارد، از جمله:

  • آنها نسبت به پر کردن مستقیم دوام و ماندگاری بیشتری دارند
  • آنها در برابر سایش بهتر از پر کردن مستقیم مقاومت می کنند
  • آنها از ساختار دندان پشتیبانی می کنند
  • نسبت به پر کردن مستقیم احتمال نشت یا ترک خوردن آنها کمتر است
  • آنها مانند پر کردن مستقیم تغییر رنگ نمی دهند و رنگ خود را حفظ می کنند
  • می تواند به خوبی در فضاهای تنگ بین دندان ها قرار گیرد
  • آنها در حالی که نواحی پوسیده یا آسیب دیده را بهبود می بخشند، مقدار بافت سالم را به حداکثر می رساند

مواد مورد استفاده برای اینله و آنله

انتخاب مواد برای اینله و آنله Inlays and Onlays به توصیه دندانپزشک و نیاز بیمار بستگی دارد. این مواد شامل موارد زیر هستند:

طلا: اینله/آنله طلا که به دلیل دوام و ماهیت طولانی مدت شناخته شده است، به صورت سفارشی در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می شود. آنها اغلب برای مقاومت در برابر سایش و پارگی استفاده می شوند.
پرسلن: روکش پرسلن یک پوسته کامپوزیت به رنگ دندان است که روی سطح دندان ها قرار می گیرد اینله/آنله های پرسلن را می توان با رنگ دندان های طبیعی مطابقت داد و به دلایل زیبایی آنها را به انتخابی محبوب تبدیل می کند. آنها با سیمان دندان به دندان چسبانده می شوند.
کامپوزیت رزین: این ماده پرکننده همرنگ دندان برای حفره های کوچکتر استفاده می شود و به اندازه طلا یا چینی بادوام نیست اما می تواند گزینه خوبی برای شرایط خاص باشد. در مقاله رزین کامپوزیت چیست؟ بطور مفصل درباره این مورد توضیح داده‌ایم.

تفاوت اینله و آنله

اینله و آنله هر دو گزینه های عالی برای درمان پوسیدگی دندان هستند. با این حال، مواردی وجود دارد که یک ترمیم بهتر از دیگری است. نوع پر کردن به محل و میزان آسیب بستگی دارد.

اینله معمولاً برای نواحی کوچکتر پوسیدگی استفاده می شود و عمدتاً روی سطح جویدنی دندان ها استفاده می شود. از طرف دیگر، آنله برای مناطق بزرگتر پوسیدگی بهتر است یا اگر دندان قبلاً پر شده است. آنله همچنین زمانی استفاده می شود که یک یا چند کاسپ دندان نیاز به ترمیم داشته باشد.

مقالات مفید پزشکی:  مراقبت های بعد از پر کردن دندان

اینله و آنله هر دو گزینه های عالی برای بازگرداندن لبخند شما هستند. با این حال، مهم است که با دندانپزشک خود در مورد اینکه کدام نوع ترمیم برای شما بهترین است صحبت کنید. پس از انجام معاینه و عکسبرداری با اشعه ایکس دندان، دندانپزشک شما می تواند میزان آسیب را تعیین کند و اینکه کدام نوع پرکردن غیرمستقیم برای مورد شما بهترین است.

مزایای اینله و آنله دندان

اینله و آنله مزایای متعددی نسبت به پر کردن سنتی دارند. این موارد عبارتند از:

  • سفیدی طبیعی: آنها از رزین کامپوزیت، چینی و طلا ساخته شده اند که می تواند با رنگ طبیعی دندان شما مطابقت داشته باشد و نیازی به نوارهای دندانی یا شستشوهای سفید کننده را از بین ببرد.
  • طول عمر بیشتر: مواد به کار رفته در اینله ها و اینله ها مستحکم و بادوام هستند و این اطمینان را می دهد که این ترمیم ها می توانند با مراقبت مناسب تا پایان عمر باقی بمانند.
  • محافظت در برابر پوسیدگی: آنها نقاط ضعف در ساختار دندان شما را مهر و موم می کنند، مواد خوب دندان را حفظ می کنند و در برابر پوسیدگی یا آسیب اضافی محافظت می کنند.
  • افزایش استحکام: اینله و آنله می تواند استحکام و دوام بافت طبیعی دندان شما را به میزان قابل توجهی افزایش داده و خطر شکستگی دندان را کاهش دهد.
  • بدون انبساط: بر خلاف پرکردن های سنتی، منبت ها و آنله های ساخته شده از طلا، چینی و رزین کامپوزیت دچار انبساط نمی شوند و در طول زمان یکپارچگی خود را حفظ می کنند.
  • مقرون به صرفه: اینله و آنله می تواند با ارائه راه حلی طولانی مدت و بادوام برای آسیب دندان، در هزینه های رویه های دندانپزشکی آینده صرفه جویی کند.

مراقبت از اینله و آنله

برای حفظ طول عمر و عملکرد اینله و آنله خود، بسیار مهم است که دستورالعمل های مراقبتی مناسب را دنبال کنید:

  • بهداشت دهان و دندان: دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید تا پلاک و ذرات غذا از بین برود.
  • از غذاهای سفت یا چسبنده پرهیز کنید: غذاهایی مانند یخ، آب نبات سفت یا کارامل چسبنده می توانند به اینله یا آنله آسیب بزنند.
  • نگهبان شب بپوشید: اگر در شب دندان قروچه یا فک خود را فشار می دهید، نایت گارد می تواند از اینله یا آنله شما محافظت کند.
  • معاینه منظم دندانپزشکی: معاینات منظم دندانپزشکی را برنامه ریزی کنید تا مطمئن شوید که ترمیم در شرایط خوبی است و هر گونه مشکل احتمالی را زود تشخیص دهید.
  • در ترمیم خود محتاط باشید: از استفاده از دندان برای باز کردن بسته ها یا بطری ها خودداری کنید و هنگام گاز گرفتن اجسام سخت مراقب باشید.

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم مشاوره و رزرو وقت

نتیجه

اینله و آنله انتخابی عالی برای ترمیم دندان های آسیب دیده یا پوسیده هستند و ظاهر و احساس طبیعی تری نسبت به پرکردگی های سنتی ارائه می دهند. آنها بادوام و ماندگار هستند و می توانند استحکام و ظاهر دندان های شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. با مراقبت و نگهداری مناسب، اینله و آنله می‌تواند راه‌حلی برای آسیب‌دیدگی دندان که سال‌ها ادامه دارد، ارائه دهد. اگر به ترمیم دندان فکر می کنید، اینله و آنله ارزش بررسی دارند زیرا تعادلی بین زیبایی و عملکرد ارائه می دهند.

لینک ها مفید: اصلاح طرح لبخند چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها