EN

مراقبت دندان در دوران بارداری

مراقبت دندان در دوران بارداری

مراقبت دندان در دوران بارداری

مراقبت دندان در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری برای بانوان حائز اهمیت است. زیرا در این دوران سطح هورمون ها در بدن به طور مداوم در حال تغییر است که می‌تواند بر سلامت دندان ها و لثه ها تأثیر منفی بگذارد، زیرا سلامت دهان و دندان در برابر باکتری ها و پلاک آسیب پذیرتر می‌شود. به همین دلیل است که بارداری یک عامل خطرناک برای ایجاد بیماری های لثه است. اما با رعایت نکات ساده می‌توانید در دوران بارداری، مراقب سلامت دهان و دندان خود بوده و تا 9 ماه آینده نگرانی کم تری برای حفظ دندان های خود داشته باشید.

دكتر مژگان آزادخواه، دکتر دندانپزشک و دکتر متخصص ارتودنسی تمامي اعمال مربوط به دندانپزشكى را در فضایی كاملاً بهداشتى و استريل با نظارت بسيار دقيق انجام مى‌‌دهد و تمامى مواد مورد استفاده در مطب داراى بالاترين كيفيت بوده و از برند هاى بسيار معروف و معتبر می‌باشد. قیمت کامپوزیت ونیر نیز بسیار منصفانه محاسبه می گردد.

تأثیرات بارداری در سلامت دهان و دندان

بارداری یک فرآیند فیزیولوژیکی طبیعی برای هر زن است. پس از بارداری، بسیاری از زنان مشکلات جدی با دندان های خود دارند و باید مراقبت دندان در دوران بارداری را بطور جد دنبال کنند. در این دوران، تغییرات هورمونی در بدن رخ می دهد که باعث اختلال در خون رسانی و تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. در بزاق زنان باردار، غلظت کلسیم و فسفر کاهش می‌یابد که مینای دندان را در برابر ایجاد پوسیدگی آسیب‌پذیرتر می‌کند. همچنین، افزایش اشتها در دوران بارداری منجر به افزایش مصرف کربوهیدرات ها می‌شود که از عوامل تاثيرگذار برای رشد باکتری ها در دهان هستند.

به طور کلی، اغلب مادران باردار از افزایش حساسیت دندان، پیدایش بسیاری از حفره های پوسیدگی و خونریزی لثه شکایت دارند و درمان نابهنگام و عدم رعایت راهکار های مراقبت دندان در دوران بارداری در چنین شرایطی می‌تواند هم خود بارداری و هم دوره نقاهت پس از زایمان را تحت الشعاع قرار دهد. همچنين، کاهش بزاق، التهاب لثه و حالت تهوع که بهداشت دهان و دندان را دشوار می کند، از جمله تغییراتی است که می تواند باعث افزایش بروز پوسیدگی و ایجاد بیماری پریودنتال شود. این به این دلیل است که در دوران بارداری، تغییرات هورمونی باعث گشاد شدن بافت‌های لثه می‌شود و خطر ابتلا به اختلالات در این ناحیه را افزایش می‌دهد.

تأثیر سلامت دندان مادر بر روی جنین

سلامت دندان ها به ژنتیک و کیفیت بهداشت روزانه دهان و دندان بستگی دارد، اما در دوران بارداری عوامل دیگری دخالت می‌کنند مانند هورمون ها و وضعیت عمومی بدن. زمانی که زن باردار است، هورمون ها و مواد موجود در خون او تغییر می‌کند که این می‌تواند التهاب لثه و خونریزی را افزایش دهد. بنابراین، اگر او به درستی مسواک نزند، ممکن است خونریزی بیشتر شود. از آن جایی که یک خانم در دوران بارداری دفعات بیش تری در طول روز غذا می خورد، ممکن است قند بیش تری مصرف کند و این منجر به ایجاد حفره های بیش تر و رفلاکس شود، که همان سوزش معده است و اسیدی که برمی‌گردد می تواند برای دندان های شما مضر باشد و باید مراقبت دندان در دوران بارداری را رعایت کرد.

بنابراین مهم است که زن باردار هر بار که غذا می‌خورد مسواک بزند و از نخ دندان استفاده کند. به علاوه، حدود 50 میلیون باکتری در حفره دهان هر فرد زندگی می‌کنند که با سرعت باورنکردنی در گرما تکثیر می‌شوند. از این گذشته، استفراغ مکرر در سه ماه اول بارداری منجر به افزایش اسیدیته بزاق می‌شود، چیزی که میکرو فلورا برای رشد باکتری ها به آن نیاز دارد. بنابراین، یک زن در برابر باکتری هایی که باعث ایجاد بیماری های دندانی می‌شوند، آسیب پذیر می‌شود و تماس مادر و کودک منجر به عفونت جنين می‌شود.

مواد غذایی موثر بر مراقبت دندان در دوران بارداری

منبع اصلی تغذیه باکتری ها، کربوهیدرات ها هستند. بنابراین، بهتر است مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات را در دوران بارداری با دستور متخصص زنان خود محدود کنید. یکی از راه های مراقبت دندان در دوران بارداری مصرف کلسیم است. استفاده از غذاهای حاوی کلسیم به محافظت از دندان در برابر آسیب کمک می‌کند. همچنین، بافت های دندانی به عناصری از جمله فسفر و فلوئور نیاز دارند که در موادی مانند نخود، لوبیا، پنیر، گندم سیاه، گوشت، تخم مرغ، جگر و ماهی وجود دارد. همچنین، غذاهای مفید مانند میوه های غیر اسیدی و غنی از ویتامین C، مانند کیوی و خربزه را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

مقالات مفید پزشکی:  انواع ایمپلنت آمریکایی دندان

آموزش روش های مراقبت دندان در دوران بارداری

  • به محض اطلاع از بارداری خود به دندانپزشک مراجعه کنید تا روش های مراقبت دندان در دوران بارداری را به شما بگوید، حتی اگر به نظر می رسد که دندان های شما سالم است. پزشک معاینه کامل حفره دهان را انجام می‌دهد و توصیه هایی را ارائه می‌دهد که به طور خاص در مورد شما ضروری است. حتما به خاطر داشته باشید که در زمان معاینه باید به پزشک در مورد وضعیت خود و مدت زمان بارداری اطلاع دهید. تا بهترین راه های مراقبت دندان در دوران بارداری را به شما پیشنهاد دهد.
  • حداقل روزی یک بار بهداشت حرفه‌ای دهان را انجام دهید. پس از مسواک زدن، دندان ها عملاً برای ایجاد پوسیدگی غیر قابل دسترس می‌شوند و مینای دندان و لثه ها تقویت می‌شوند.
  • اگر پوسیدگی نیاز به درمان دارد، تحت درمان قرار بگیرید. حتی اگر کمترین آسیب به مینای دندان وجود داشته باشد، پوسیدگی در این مکان می تواند به سرعت در طول بارداری تشديد شود.
  • یکی دیگر از راه های مراقبت دندان در دوران بارداری استفاده از خمیر دندان و مسواک های مورد تأیید دندانپزشکان است. مانند خمیر دندان هایی با محتوای فلوراید بالا، مسواک هایی با درجه سختی لازم در مورد شما، ماساژ کامل لثه ها، شستشو و غیره.
  • سعی کنید در رژیم غذایی خود کلسیم کافی مصرف کنید. غذاهایی مانند پنیر، زردآلو خشک، شیر، ماهی سالمون و غیره سرشار از کلسیم قابل هضم هستند.
  • بعد از حالت تهوع مراقب دهان خود باشید. زنان باردار اغلب از حالت تهوع رنج می برند. به خاطر داشته باشید که برای کاهش قرار گرفتن در معرض باکتری ها به لثه ها و دندان ها، دهان خود را به طور کامل بشویید و روش های مراقبت از دندان در دوران بارداری را جتما انجام دهید.

در صورت هرگونه سوال و دریافت مشاوره حضوری می‌توانید با شماره تماس های مطب در ارتباط باشید.

تلفن های تماس: 0218861631002188605541

کلام آخر

در این مقاله درباره بهترین راهکارهای مراقبت دندان در دوران بارداری به شما اطلاعاتی داده شد و دانستیم که چرا باید مادران در دوران بارداری مراقبت های بیشتری را نسبت به دندان های خود داشته باشند. باید دانست که سلامت دندان های مادر در دوران بارداری نقش موثری در سلامت نوزاد خواهد داشت. پس در این دوران باید با دندانپزشک در ارتباط بود و تمامی مشکلات دهان و دندان را با او درمیان گذاشت.

منابع: mouthhealthy , betterhealth

دکتر مژگان آزادخواه

سوالات متداول

  • استفاده از لیدوکائین برای دندان درد در بارداری مضر است؟

بله، برای درمان درد دندان در دوران بارداری راهکار کاهش دادن درد نیست. بلکه باید مشکل دندان ها از ریشه شناسایی و برطرف شوند.

  • می‌توان درمان خانگی آبسه دندان در دوران بارداری را انجام داد؟

خیر، برای رفع عفونت های دندان در دوران بارداری نباید ریسک کرد و هر روشی را به کار برد. بلکه باید برای درمان آبسه دندان ها به نزد دندانپزشک رفت و مشکل آبسه را به طور کامل از بین برد.

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خدا قوت