مراحل پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان در مراحل مختلفی پیشرفت می کند که هر کدام دارای ویژگی ها و پیامدهای مشخصی برای سلامت دندان هستند. پوسیدگی دندان یک فرآیند پیشرونده است که می تواند در طول زمان رخ دهد. در اینجا مراحل رایج پوسیدگی دندان را بررسی کرده و در پایان راه حل‌های مختلفی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ارائه می‌نمائیم.

حفره دندان چیست؟

وقتی باکتری‌های غذا و نوشیدنی‌ها روی دندان شما جمع می‌شوند، پلاک ایجاد می‌کنند. این باکتری به تدریج لایه سطحی دندان (مینای دندان) و لایه داخلی (عاج) را می شکند و در نتیجه منجر به حفره دندان می شود. حفره ها در صورت نادیده گرفته شدن مهم تر و عمیق تر می شوند و بر عصب‌های دندان و لثه ها تأثیر می گذارند.

علائم پوسیدگی دندان چیست؟

پیشگیری از پوسیدگی دندان یکی از راه‌های حیاتی برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها است. دندان های سالم برای سلامت کلی بهتر و جلوگیری از سایر عوارض ضروری است.

مطالعات بالینی کشف کرده اند که حفره و پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی در جهان است. هنگامی که درمان نشود، حفره های دندانی گسترده تر و عمیق تر در دندان می شوند که می تواند منجر به از دست دادن دندان و بیماری لثه شود. همه گروه های سنی، از جمله نوزادان، مستعد ابتلا به پوسیدگی هستند.

لینک مرتبط: متخصص عصب کشی دندان

علائم و نشانه های حفره دندان چیست؟

چندین شاخص مختلف برای پوسیدگی دندان وجود دارد. شناسایی زودرس پوسیدگی دندان حیاتی است زیرا حفره ها می توانند منجر به از دست دادن دندان و بیماری لثه شوند.

دندان درد

دندان درد می تواند درد مداوم یا خود به خودی و بدون علت ظاهری باشد.

حساس شدن دندان

پس از خوردن یا نوشیدن شیرینی ها اغلب به دلیل آسیب مینای دندان و احتمالاً ایجاد حفره، احساس درد به وجود می‌آید. گاهی اوقات ممکن است پس از مصرف شیرینی، درد طولانی مدت در ناحیه دندان آسیب دیده ایجاد شود. حساسیت دندان ممکن است هنگام خوردن یا نوشیدن مواد مصرفی سرد یا گرم افزایش یابد.

سوراخ (حفره) یا لکه هایی روی دندان

ولین مرحله از ضعیف شدن لایه های خارجی دندان، تغییر رنگ سطحی است. ممکن است لکه های سطحی را به صورت لکه هایی قهوه ای، سیاه یا سفید مشاهده کنید. با شروع پوسیدگی دندان، لکه ها تیره تر و عمیق تر می شوند. متأسفانه، بیماران هنگامی که درمان نشوند، سوراخ یا “حفره” را در دندان های خود تجربه می کنند. دندانپزشکان با استفاده از آینه های دهان، ابزارهای خاص و اشعه ایکس، حفره های دیده نشده را شناسایی می کنند. گودال‌های بین دندان‌ها را نمی‌توان دید یا حس کرد، اگرچه هنوز هم حساسیت و درد ناشی از حفره را تجربه خواهید کرد.

بوی بد دهان (هالیتوزیس)

بهداشت نامناسب دهان و دندان شایع ترین علت بوی بد دهان است. اسیدها و باکتری های مضر مجموعه ای از مواد غذایی قدیمی و ذرات مایع در دهان شما هستند. این تجمع باکتری های به دام افتاده باعث آزاد شدن گازهای بدبو می شود. همچنین ممکن است طعم ناخوشایندی را در دهان خود تجربه کنید که به بوی بد دهان کمک می کند.

متورم شدن لثه ها یا صورت

تورم (التهاب) گونه، لثه یا دندان نشانه عفونت دهان است. تورم لثه اغلب می تواند با عفونت باکتریایی یا آبسه لثه مرتبط باشد. با این حال، در صورت تداوم تورم، مراجعه به دندانپزشک ضروری است تا مشخص شود که آیا علت آن یک مشکل مرتبط با بهداشت دهان است یا یک بیماری زمینه ای جدی که ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد.

وجود پلاک و تارتار روی دندان

تجمع غذا و مایعات روی سطح دندان شروع به تجمع می کند و باکتری های مضری را تشکیل می دهد که به عنوان پلاک شناخته می شوند. پلاک دندانی یک ماده چسبنده است که سطح دندان های شما را می پوشاند. پلاک برداشته نشده سخت می شود و تبدیل به جرم می شود. تارتار یک ماده پوسته دار است که روی سطح دندان شما ایجاد می شود. تارتار به محافظت از پلاک کمک می کند و حذف آن را با مسواک زدن استاندارد یا کشیدن دندان دشوار می کند. در نتیجه، اسیدهای پلاک به مینای دندان شما حمله می کنند و لایه های بیرونی را ضعیف می کنند. هنگامی که لایه بیرونی آسیب می بیند، اسیدها و باکتری ها به داخل آسیب پذیر و حساس دندان شما حمله می کنند. ابزارهای دندانپزشکی فقط قادر به از بین بردن پلاک و تارتار هستند. بنابراین، اهمیت مراجعه منظم به دندانپزشک خود را تکرار کنید.

مقالات مفید پزشکی:  عفونت دندان

در مقاله پلاک دندان، بطور کامل در مورد پلاک‌های دندانی صحبت کرده‌ایم.

مطالعه بیشتر: عصب کشی دندان عقل

مراحل پوسیدگی دندان

مراحل پوسیدگی دندان به شرح زیر است:
مرحله یک: دمینرالیزاسیون اولیه و پوسیدگی مینا

در این مرحله اولیه، مینای دندان به دلیل اسیدهای تولید شده توسط باکتری های پلاک، غیر معدنی می شود. مینای دندان ممکن است علائم لکه های سفید یا مناطق گچی روی سطح را نشان دهد که نشان دهنده از دست رفتن مواد معدنی است. بهداشت دهان و دندان مناسب و مداخله حرفه ای می تواند این مرحله را معکوس یا متوقف کند.

مرحله دو: پوسیدگی مینا و پوسیدگی عاج

با پیشرفت پوسیدگی، مینای دندان بیشتر فرسایش می یابد و حفره یا سوراخی در دندان ایجاد می کند. اکنون پوسیدگی به لایه زیرینی به نام عاج می رسد. علائم ممکن است شامل حساسیت و درد دندان باشد، به ویژه هنگام مصرف مواد گرم و سرد و شیرین. درمان دندان مانند پرکردن یا باندینگ برای برداشتن ناحیه پوسیده و بازیابی ساختار دندان ضروری است.

مرحله سه: پوسیدگی عاج و پالپیت

اگر درمان نشود، پوسیدگی می‌تواند عمیق‌تر به عاج نفوذ کند و به محفظه پالپ که در آن اعصاب و رگ‌های خونی قرار دارند می‌رسد. این مرحله با افزایش حساسیت دندان، درد شدید و التهاب بالقوه پالپ که به عنوان پالپیت شناخته می شود مشخص می شود. ممکن است برای برداشتن پالپ عفونی و نجات دندان نیاز به درمان ریشه باشد. در موارد شدید، استخراج ممکن است ضروری باشد.

مرحله چهار: پریودنتیت

توجه به این نکته مهم است که پریودنتیت مرحله ای از پوسیدگی دندان نیست، بلکه یک بیماری جداگانه است که بر لثه ها و ساختارهای نگهدارنده دندان ها تأثیر می گذارد. پریودنتیت زمانی اتفاق می‌افتد که بیماری لثه (ژنژیویت) پیشرفت می‌کند و منجر به التهاب و عفونت لثه‌ها، تحلیل رفتن استخوان نگهدارنده دندان‌ها و از دست دادن احتمالی دندان می‌شود. به دلیل تجمع پلاک و جرم در امتداد خط لثه ایجاد می شود. بهداشت مناسب دهان، نظافت حرفه ای و درمان های پریودنتال در مدیریت و توقف پیشرفت پریودنتیت بسیار مهم هستند.

همچنین توجه داشته باشید که پیشرفت پوسیدگی دندان می تواند بسته به عواملی مانند بهداشت دهان، رژیم غذایی، ژنتیک و مراقبت از دندان متفاوت باشد. معاینات منظم دندانپزشکی، تشخیص زودهنگام و درمان سریع برای جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی دندان و حفظ سلامت کلی دهان حیاتی است.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنم؟

فرض کنید می توانید حفره ای را روی دندان خود ببینید یا احساس کنید، به خصوص اگر درد دهان دارید. در این صورت، مراجعه به نزدیکترین دندانپزشک برای درمان بسیار مهم است.

دندانپزشکان می توانند پوسیدگی را زود تشخیص دهند، به دنبال نقاط نرم باشند و از اشعه ایکس برای معاینه بین دندان ها استفاده کنند. پیشگیری و درمان حفره های اولیه می تواند جلوی پیشرفت مشکلات مهم و پرهزینه تر را بگیرد. پیشنهاد ما مراجعه به دکتر مژگان آزادخواه، کلینیک دندانپزشکی شمال تهران، می‌باشد

درمان پوسیدگی دندان چیست؟

دندانپزشک شما دندان های شما را تجزیه و تحلیل می کند، درد شما را مورد بحث قرار می دهد و عکس اشعه ایکس می گیرد. دندانپزشکان با استفاده از روش های مختلف بر اساس تشخیص بیمار، فرسایش دندان و شدت عفونت، پوسیدگی را درمان می کنند. گزینه های دندانپزشکی برای ترمیم دندان عبارتند از:

• مقیاس و تمیز (این ممکن است برای بیماران در اولین مراحل سطحی پوسیدگی کافی باشد)
  • پر کردن دندان
  • درمان کانال ریشه
  • تاج دندان
  • درمان بیماری لثه

انجام عادات خوب بهداشت دهان و دندان در خانه و معاینات معمول دندانپزشکی به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که دندان های شما در جلوگیری از پوسیدگی دندان شاد و سالم باقی می مانند.

لینک مفید: هزینه ترمیم دندان