قطع فوری خونریزی دندان

آیا با روش های موثر برای قطع فوری خونریزی دندان آشنایی دارید؟ گاهی اوقات ممکن است دچار خونریزی از قسمت دندان یا لثه شوید. خونریزی دندان دلایل مختلفی دارد. یکی از شایع‌ترین علت‌های خونریزی از دندان، بیماری‌های لثه و یا عفونت لثه می‌باشد و ممکن است بعد از مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان دچار خونریزی لثه شوید.

همچنین، بعد از اینکه دندان کشیده می شود حفره ای در دندان ایجاد می گردد که همراه با خونریزی است. به همین علت بعد از خارج کردن دندان از لثه باید به مراقبت آن پرداخت تا جای زخم و لثه دچار مشکل نگردد. دندان وقتی کشیده می شود خود به خود دچار خونریزی می گردد و باید برای بند آوردن آن، راه های مختلفی را انجام یا از انجام برخی از کارها پرهیز کرد. مثلاً: از خوردن مایعات داغ خودداری نمایید و از کمپرس سرد برای کاهش خون لثه استفاده کنید. در این مطلب از دکتر مژگان آزادخواه، بهترین دندانپزشک در تهران، می خواهیم ببینیم برای قطع فوری خونریزی دندان چه روش هایی وجود دارد. اگر شما هم دندان خود را کشیده اید و می خواهید خونریزی لثه و دندان را بند بیاورید پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها همراهی کنید.

مطلب مفید: بهترین متخصص ارتودنسی

روش های موثر قطع خونریزی دندان و لثه

در بخش زیر به راهکارهایی برای کاهش خونریزی دندان و لثه و قطع فوری آن می پردازیم:

شستشو دهان با آب نمک

از آنجا که باکتری ها باعث خونریزی و التهاب در دندان و لثه می شوند، به طور مرتب دهان خود را با محلول آب نمک شستشوی دهید تا مقدار باکتری های موجود در دهان را کاهش دهید و خونریزی را متوقف کنید. نصف قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و به مدت چند ثانیه، سه الی چهار بار در روز دهانتان را شستشو دهید. اگر خونریزی از یک آسیب یا تروما باشد، شستشو با مخلوط آب نمک، دهان شما را تمیز نگه می دارد و باکتری هایی را که می توانند باعث عفونت شوند، حذف می کند.

استفاده از چای کیسه‌ای

این روش نوعی درمان خانگی خونریزی لثه بعد از کشیدن دندان است. برای استفاده از چای کیسه‌ای، ابتدا کمی آن را مرطوب کرده و پس از آن حدود 30 الی 40 دقیقه روی لثه خود بگذارید. چای سیاه به علت دارا بودن تانیک اسید می‌تواند سرعت لخته شدن خون را افزایش دهد.

روغن گل میخک

استفاده از روغن گل میخک یکی از درمان‌های خانگی است که تاثیر چشمگیری در معالجه خونریزی دندان دارد. این درمان به 2 روش قابل اجرا است، مالش کل لثه با روغن گل میخک یا جویدن مقداری گل میخک. این روش درمان خونریزی لثه شاید موجب احساس سوزش در دهان شود. اما نگران نباشید، چرا که همین حس سوزش نشانه‌ی تاثیرگذاری دارو است.

قرار دادن گاز استریل

شاید تا کنون به دندان پزشکی رفته باشید و در هنگام کشیدن و یا پر کردن دندان شما از گاز استریل استفاده شده باشد. برای قطع کردن فوری خونریزی دندان ها می‌توان به راحتی از گاز استریل استفاده کرد. برای استفاده از گاز استریل بهتر است ابتدا کمی آن را خیس کنید و سپس بر روی دندان خود قرار بدهید تا در مدت زمان کمی خونریزی دندان شما متوقف بشود.

خوردن بستنی

خوردن بستنی و خوراکی‌های یخ و خنک کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر جای خالی دندان کشیده شده بهبود یابد و با تشکیل لخته خون حفره خالی شده ترمیم شود. در زمانی که گاز استریل روی حفره است، آب دهان خود را قورت داده یا اجازه دهید با دستمال خون به شکل طبیعی از دهان خارج شود. سپس به آرامی بستنی بخورید و اجازه دهید جای خالی دندان با سردی بستنی خنک شود.

خمیر زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده طبیعی است. استفاده از خمیر زردچوبه بر روی لثه ها می تواند علائم التهاب لثه را بهبود بخشیده و به کنترل خونریزی لثه کمک کند. بسیاری از مطالعات علمی اثرات ضد التهابی زردچوبه را در افرادی که از این ماده به مدت 10 دقیقه استفاده می کردند، به اثبات رسانده اند.

استفاده از سیاه دانه

سیاه دانه را می توان یک ماده معجزه آسا در جلوگیری از خونریزی دندان ها دانست. برای استفاده از آن می توانید سیاه دانه را مانند دهانشویه مصرف نمایید. به این شکل که مقداری از آن را درون آب گرم حل کنید. همچنین روش دیگر برای استفاده از سیاه دانه به این شکل است که پس از مسواک زدن چندین قطره سیاه دانه را روی لثه ریخته و ماساژ دهید.

مقالات مفید پزشکی:  درمان سایش دندان به دلیل دندان قروچه

شستن دندان با هیدروژن پراکسید

با استفاده از هیدروژن پراکسید در هنگام شستشوی دندان می‌توانید از ایجاد خونریزی جلوگیری کنید. شستشو دندان با استفاده از این ماده می‌تواند خونریزی دندان شما را در عرض چند دقیقه بهبود ببخشد و به کاهش التهابات موجود در دهان شما کمک بسیاری کند، به طوری که استفاده از این ماده بسیار شایع شده است. در هنگام استفاده از این ماده باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان آن را قورت ندهید.

بالا نگهداشتن سر

به سادگی می‌توان خونریزی بعد از کشیدن دندان را کاهش داده و به متوقف شدن آن کمک کرد. تنها کافیست که سر خود را بالاتر از سطح قلب نگاه دارید، تا پمپاژ خون به سمت بالاتنه با سرعت کمتر و آرام‌تری انجام شود. بالا نگاه داشتن سر هرچند که یک راه‌حل یا روش قطع فوری خونریزی دندان بعد از کشیدن نیست، اما اگر این کار را چند ساعت انجام دهید، کمک بزرگی به تشکیل لخته و بسته شدن حفره دندان می‌کنید. بنابراین کاملاً ریلکس کرده و دراز بکشید. اما زیر سر و گردن خود یک بالشت نرم و بلند بگذارید.

استفاده از سیر و عسل

سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک بسیار قوی عمل می کند و همانطور که می دانید عسل نیز این خاصیت را دارد و یک ماده ضد باکتریایی است. ترکیب این دو ماده می تواند درمان بسیار مؤثری را به همراه داشته باشد. برای این منظور یک حبه سیر را به دو تکه تقسیم کنید و آن را رنده کنید. سپس با عسل مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را روی لثه ای که خونریزی می کند بمالید.

مطلب مفید: بهترین متخصص لمینت در تهران کیست؟

نکات مهم در کاهش خونریزی دندان ها

به طور کلی، برای کاهش و قطع خونریزی دندان نکاتی وجود دارد که در ادامه به منظور سهولت و راحتی شما بیان کرده ایم:

• از مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان خودداری نمایید.
  • با استراحت کردن می توانید از خونریزی مداوم دندان هایتان جلوگیری کنید.
  • مراجعه به دکتر و مصرف داروهای درمانی مخصوص
  • استفاده از مسواک نرم و مناسب دندان
  • لمس نکردن دندان با زبان خود
  • شستشوی دندان با آب نمک هر چند وقت یکبار
  • نوشیدن آبمیوه های طبیعی و مناسب مانند آب سیب، آب آلبالو و آب پرتقال
  • مصرف میوه و سبزیجات حاوی ویتامین C
  • عدم استفاده از نی
  • نگه داشتن سربالاتر از قلب در هنگام خونریزی دندان

نتیجه گیری

همانطور که ذکر شد، کشیدن دندان می تواند با خونریزی همراه باشد. به طور کلی خونریزی کشیدن دندان بین 1 تا 2 ساعت ادامه می یابد. اگر خونریزی بیشتر از مدت زمان مذکور ادامه یافت، بهتر است به یک دندانپزشک مراجعه فرمایید. همچنین، شما می توانید برای قطع فوری خونریزی دندان و جلوگیری از خونریزی، اقداماتی نظیر عدم استفاده از دخانیات، استفاده از غذاهای آبکی، استفاده از گاز پانسمان و… را انجام دهید.

3.2/5 - (4 امتیاز)

علت ایجاد پوسیدگی‌های دندان
پوسیدگی‌ دندان

آیا می دانید علت ایجاد پوسیدگی‌های دندان چیست و راه درمان آن چگونه است؟ پوسیدگی یک سوراخ کوچک

ادامه مطلب »
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی

سلام. پس از کشیدن دندان معمولا در محل جراحت لثه درد و خونریزی به همراه داره. برای درد پس از جراحی میتونید از مسکن هایی مثل ایبوپروفن یا ژلوفن کامپاند و یا تزریق آمپول هایی مثل کترولاک یا دگزامتازون با مشورت پزشک استفاده کنید.
جراحی با لیزر یا لیزر درمانی جای جراحت پس از کشیدن دندان یکی از روش هایی است که به کمترشدن خونریزی و بهبود زخم کمک می‌کنه اما در جراحی های معمول برای خونریزی که ناخوشایند ترین قسمت بعد از خارج سازی دندان هست روش های زیادی توصیه شده، از جمله اینکه مکش در دهان ایجاد نکنید مثل تف کردن با فشار زیاد یا مک زدن نی یا تدخین دخانیات که بهتره حداقل ۳ الی ۷ روز انجام نشه. برای بند آوردن خونریزی نگه داشتن گاز استریل روی محل خونریزی و همینطور برخی درمان های خانگی اشاره شده مثل گذاشتن کیسه یخ روی این قسمت یا استفاده از مواد قابض مانند گذاشتن چای سبز کیسه ای روی محل خونریزی یا استفاده از مواد دیگری مثل زاج سفید، فندق افسونگر و فلفل کاین که از عطاری ها میشه تهیه کرد، برای بند آوردن خون جای جراحت دندان کشیده شده توصیه شده اما روش بهتر استفاده از «محلول انعقاد خون آلومینیوم کلراید ۲۵٪» هست که به صورت ژل و محلول عرضه میشه (در فروشگاه های لوازم دندانپزشکی میشه تهیه کرد و در همه داروخانه ها پیدا نمیشه)
بهتره مقدار کمی از این محلول رو روی پنبه یا گاز استریل بریزید و در محل خونریزی قرار بدید و به صورت ملایم فشار دهید تا لخته خون ایجاد بشه. سپس با محلول آب و نمک شسته بشه. و در صورت خونریزی مجدد این فرایند رو تکرار کنید.
همچنین برای پیشبرد فرایند درمان میتونید از مکمل قرص آناهیل که از عصاره آناناس تشکیل شده و یا کمپوت یا آب میوه آناناس استفاده کنید که بدلیل داشتن بروملین خاصیت ضدالتهابی و درمان سریع تر زخم رو داره. همچنین سبزیجاتی مثل اسفناج بدلیل داشتن ویتامین k1 به انعقاد خون کمک میکنند.
نکته آخر اینکه فرایند بهبود زخم ممکنه تا چند هفته طول بکشه و ممکنه تا چندین روز خونابه از دهان خارج بشه که با روش هایی که اشاره شد میشه روند بهبود رو سریع تر پیش برد.