EN

عصب کشی دندان کودکان

عصب کشی دندان کودکان

عصب کشی دندان کودکان

درمان ریشه یا عصب‌کشی شاخه ای تخصصی از دندانپزشکی است که بر درمان پالپ دندان (داخلی ترین قسمت دندان) و بافت های اطراف آن تمرکز دارد.عصب کشی دندان کودکان یا همان درمان ریشه، چالش‌ها و ملاحظات منحصربه‌فردی را برای این دوره به دلیل رشد مداوم دندان‌ها می‌طلبد. اگر کودک شما یک دندانِ بیمار یا آسیب دیده داشته باشد، دندانپزشک اطفال او ممکن است درمان ریشه را توصیه کند. در این مقاله قصد داریم به اهمیت عصب‌کشی و شیوه‌های آن در کودکان بپردازیم. با ما همراه باشید.

اهمیت درمان ریشه در کودکان

درمان ریشه، که اغلب به عنوان عصب‌کشی دندان از آن یاد می شود، نقش مهمی در دندانپزشکی کودکان دارد. هدف آن حفظ سلامت تمام یا بخشی از پالپ دندانی است زمانی که پالپ، بیمار یا آسیب دیده است. از این طریق، دندانی را که ممکن است به دلیل آسیب پالپ کشیده شود، حفظ می کنند. عصب کشی دندان کودکان اهمیت زیادی دارد، زیرا به حفظ هر دو دندان شیری و دائمی در یک حالت عملکردی کمک می کند.

لینک های مرتبط: مراقبت بعد از عصب کشی دندان

شیوع و دلایل عصب کشی در کودکان

مطالعات نشان داده است که عصب کشی دندان کودکان به دلیل پوسیدگی و ترومای دندانی شیوع زیادی دارد. پوسیدگی دندان شایع ترین دلیل درمان ریشه در دندان های شیری با محدوده سنی 6 تا 9 سال است. از سوی دیگر، در دندان‌های دائمی، تروما شایع‌ترین دلیل درمان ریشه با محدوده سنی حداکثر 10 تا 13 سال است. دندان‌های ثنایا رایج‌ترین دندان‌هایی هستند که در چنین مواردی درمان ریشه می‌شوند.

اهمیت درمان اولیه عصب کشی دندان کودکان

مراجعه دیرهنگام کودکان برای درمان دندان اغلب منجر به نیاز به مداخلات پیشرفته ریشه می شود. پیشرفت پوسیدگی دندان به داخل پالپ می تواند چنین مداخلاتی را ایجاب کند. دندان‌های اولیه اغلب بی‌اهمیت تلقی می‌شود و بیماران معمولاً زمانی به کلینیک مراجعه می‌کنند که درد ناشی از چنین دندان‌های پوسیده غیرقابل تحمل شود یا با عوارض شدید همراه باشد. در این مرحله، ضایعه پوسیدگی که به خوبی به داخل پالپ پیشروی کرده است، نیاز به مداخلات پیشرفته ریشه دارد. بنابراین، آموزش کودکان و والدین آنها در مورد اهمیت مراجعه زودهنگام به کلینیک دندانپزشکی و عواقب احتمالی مراجعه دیرهنگام از نظر عوارض، هزینه و زمان بسیار مهم است.

درمان ریشه چیست؟

به طور معمول، التهاب و عفونتی که به این نوع درمان نیاز دارد، شامل موارد زیر می‌گردد:

  • یک حفره عمیق
  • یک دندان ترک خورده یا شکسته
  • آسیب به دندان

در دندان های دائمی، شناخته شده ترین درمان ریشه، کانال ریشه است. در طول این عمل، متخصصی به نام اندودنتیست از یک بی حس کننده برای بی حس کردن دندان کودک شما استفاده می کند. دندان او را سوراخ کرده و هرگونه پالپ ملتهب یا عفونی (اعصاب و رگ های خونی) را از محفظه داخلی خارج می کند. آنها با دقت آن منطقه را تمیز و ضدعفونی کرده و سپس آن را پر و مهر و موم می کنند. به گفته انجمن اندودنتیست های آمریکا، سالانه 25 میلیون عمل کانال ریشه انجام می شود.

لینک مفید: بهترین دکتر لمینت دندان

درمان ریشه دندان شیری

والدین اغلب فکر می کنند که چون دندان شیری به هر حال می افتد، نیازی به درمان نیست. اما عفونت ها می توانند برای کودک شما درد ایجاد کنند و به طور بالقوه منجر به شرایط جدی تری شوند. دو نوع درمان ریشه روی دندان های شیری انجام می شود:

  • پالپ تراپی غیر حیاتی همان کانال ریشه ای است که می توان روی دندان های دائمی انجام داد. آنها همچنین می توانند روی دندان های شیری با عفونت های شدیدتر انجام شوند.
  • با پالپ درمانی حیاتی، پالپ کودک شما بسته به وسعت عفونت ممکن است در امان بماند یا تا حدی برداشته شود. چهار نوع پالپ درمانی حیاتی برای دندان های شیری وجود دارد:
  • پایه محافظ:
    اگر کودک شما پوسیدگی دندان را تجربه کند، اما پالپ مستقیماً تحت تأثیر قرار نگیرد، از این روش استفاده می شود. دندانپزشک آن پوسیدگی را از بین می برد و قبل از قرار دادن پر کردن، یک ماده محافظ در دندان قرار می دهد.
  • کلاهک پالپ غیر مستقیم:
    این کار زمانی انجام می شود که پوسیدگی به پالپ کودک شما نزدیک شده باشد، اما پوسیدگی آن را لمس نمی کند. بیشتر پوسیدگی کودک شما برداشته می شود، سپس یک پانسمان محافظ روی پوسیدگی باقی مانده نزدیک به پالپ قرار می گیرد. آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا (AAPD) می گوید تا زمانی که پالپ حیاتی و بدون علامت باشد، مقداری پوسیدگی در نزدیکی پالپ باقی می ماند اما سپس پوشاندن ناحیه با مواد زیست سازگار می تواند ترمیم عاج را تحریک کرده و از پوسیدگی بیشتر جلوگیری کند.
  • کلاهک مستقیم پالپ:
    طبق AAPD، کلاهک های پالپ مستقیم معمولاً برای دندان های بالغ زمانی که پالپ طبیعی است اما با دهانه یک میلی متری یا کمتر در معرض آن قرار می گیرد، استفاده می شود. این باز شدن می تواند در اثر برداشتن پوسیدگی یا به دلیل آسیب ایجاد شود. قبل از پوشاندن پالپ با مواد پرکننده، دارو روی پالپ در معرض دید کودک قرار داده می شود تا از آن محافظت کند.
  • پالپوتومی حیاتی:
    اگر قسمت بالایی پالپ دندان کودک شما تحت تأثیر پوسیدگی قرار گرفته یا در اثر ضربه آسیب دیده است، اما قسمت ریشه هنوز سالم است، متخصص اندودنتیست ممکن است پالپوتومی حیاتی انجام دهد. آنها پوسیدگی، پالپ عفونی یا آسیب دیده را از بین می برند و ریشه سالم دندان را به حال خود رها می کنند. داخل دندان با مواد محافظ پر می شود و دندان با روکش پوشانده می شود.
مقالات مفید پزشکی:  مراقبت های بعد از جرم گیری

لینک مفید: متخصص درمان ریشه

خطرات بالقوه درمان ریشه در کودکان چیست؟

عصب کشی دندان کودکان، در حالی که برای حفظ سلامت دندان های کودک مفید است، خطرات بالقوه ای نیز به همراه دارد.

  • افزایش خطر شکست درمان با سن کمتر: کودکان کوچکتر که تحت درمان ریشه قرار می گیرند در مقایسه با کودکان بزرگتر در معرض خطر بیشتری برای شکست درمان هستند. یک مطالعه نشان داد که در مقایسه با سن درمان 15 تا 18 سال، سن درمان 6 تا 11 و 12 تا 14 سال با افزایش خطر شکست درمان ریشه مرتبط است.
  • نوع دندان و خطر شکست: همین مطالعه همچنین نشان داد که دندان‌های درمان‌شده ریشه خلفی نسبت به دندان‌های درمان‌شده ریشه قدامی تمایل بیشتری به شکست دارند،
  • پتانسیل برای رویدادهای نامطلوب: پس از درمان ریشه، برخی از دندان ها ممکن است اتفاقات ناخوشایندی را تجربه کنند، مانند نیاز به کشیدن، درمان مجدد ریشه یا جراحی اپیکال. اکثر این حوادث در سه سال اول پس از درمان ریشه رخ داده است.
  • خطر ابتلا به دندان های علامت دار: در برخی موارد، دندان های درمان ریشه ممکن است علامت دار شوند و نیاز به مداخله بیشتری داشته باشند. در یک مطالعه، 24 دندان از 63 دندان (38.1٪) پس از عمل علامت دار بودند.
  • خطر کشیدن دندان: در مواردی که درمان ریشه با شکست مواجه شده یا عوارضی ایجاد شود، کشیدن دندان ممکن است ضروری باشد. در یک مطالعه، از 43 دندانی که برای کشیدن برنامه ریزی شده بود، 33 دندان سابقه کشیده شدن داشتند.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که این خطرات وجود دارد، درمان ریشه می تواند یک درمان بسیار موثر برای حفظ سلامت دندان کودک باشد. پیگیری منظم و بهداشت دهان و دندان نیز می تواند احتمال بروز عوارض را به حداقل برساند. پشنهاد ما مراجعه به دکتر مژگان آزادخواه، دکتر دندانپزشک و متخصص ارتودنسی جهت معاینه و شروع درمان است.

آنچه گفتیم…

با آموزش به کودک خود برای رعایت بهداشت دهان و دندان و آوردن آنها به دندانپزشکی برای معاینات منظم، می توانید از اکثر علل درمان ریشه جلوگیری کنید. اگر فرزند شما به هر یک از روش‌های فوق نیاز دارد، به این معنی نیست که برای شروع یک روال بهداشت دهان و دندان خیلی دیر شده است.

مطالعه بیشتر: دکتر ارتودنسی کودکان

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها