EN

روش های خانگی سفید کردن دندان

روش های خانگی سفید کردن دندان

روش های خانگی سفید کردن دندان

آیا با روش های خانگی سفید کردن دندان آشنایی دارید؟ این روز‌ها افراد معمولی و مشهور زیادی را می‌بینید که دندان‌هایشان از سفیدی می‌درخشند. اگر دندان‌هایتان زرد است، به احتمال زیاد شما هم دوست دارید دندان‌های خود را سفید کنید، اما حتما می‌دانید که بلیچینگ (سفید کردن دندان) هزینه‌ی زیادی دارد.

پس بهترین کاری که می‌توانید برای سفید کردن دندان‌های خود انجام دهید، این است که از روش‌های خانگی کمک بگیرید. این روش‌ها اثربخشی بالایی دارند و باعث هیچ عارضه‌ی جانبی نمی‌شوند. در این مقاله‌ از دکتر مژگان آزادخواه، بهترین دندانپزشک در شمال تهران، تصمیم گرفته‌ایم شما را با راهکارهای طبیعی برای سفید کردن دندان‌ها آشنا کنیم. اگر به دنبال روش‌های بی‌خطر و سریع برای به دست آوردن دندان‌های سفید هستید، حتما روش‌های ذکر شده در این مقاله را به کار بگیرید.

سفید کردن دندان ها با 8 روش طبیعی

در ادامه برخی از روش های سفید کردن دندان در خانه بررسی شده است. البته که لازم نیست تمام این روش‌ها را هم‌زمان انجام دهید. می‌توانید هر روش را برای چند هفته یا بیشتر امتحان کنید، سپس روش بعدی را بکار ببرید و ببینید کدام درمان خانگی سفید کردن دندان برای شما کارآمدتر و موثرتر است.

استفاده از پوست موز

یکی از روش های طبیعی سفید کردن دندان ها، استفاده از پوست موز است. برای این منظور می توان پوست یک موز را به سادگی گرفت و لایه داخلی پوست آن را به مدت دو دقیقه بر روی دندان ها کشید. بعد از سه هفته دندان ها سفیدتر می شوند. مالیدن پوست موز به دندان ها مانند یک لایه برداری ملایم عمل می کند و سبب از بین بردن برخی لکه های سطحی می شود. اما موز به داخل خلل و فرج مینای دندان نمی رسد، بنابراین پاکسازی عمیق صورت نمی گیرد. برای جلا دادن سریع و طبیعی به دندان ها می توان یک موز را میل نمود و لایه داخلی پوست آن را به دندان ها مالید.

زردچوبه

زردچوبه تنها یک ادویه پرکاربرد نیست. این ماده نوعی مسکن طبیعی است و به بهبود زخم‌های بریدگی کمک می‌کند. زردچوبه مقداری کورکومین هم دارد، ماده‌ای که از پلاک دندانی و التهاب لثه جلوگیری می‌کند و در سفیدی دندان‌ها موثر است.

برای سفید کردن دندان با استفاده از این ماده، دو واحد زردچوبه را با یک واحد روغن نارگیل ترکیب کنید. خمیری که به دست می‌آورید یک سفید کننده قوی و طبیعی‌ است، که برخی معتقدند باعث سفید شدن دندان های زرد در یک روز می‌شود. مقداری از این خمیر را روی مسواک بگذارید و آن را به صورت دورانی روی دندان‌ها حرکت دهید. بعد از آن هم اجازه دهید خمیر برای پنج دقیقه روی دندان‌ها بماند. سپس دهان خود را بشویید و دندان‌ها را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک کنید.

مسواک زدن با جوش شیرین

جوش شیرین می تواند به راحتی لکه های رنگی روی سطح دندان ها را از بین ببرد. بعضی از مردم نگران این هستند که جوش شیرین بیش از حد خشن است و ممکن است مینای دندان را از بین ببرد. اما تحقیقات سال 2017 نشان می دهد که این روش راه امنی برای پاک کردن لکه ها می باشد. جوش شیرین همچنین ممکن است به مبارزه با باکتری کمک کند، که نشان می دهد قادر به کاهش پلاک و جلوگیری از پوسیدگی دندان می باشد.

پراکسید هیدروژن

از جدیدترین محصولات سفیدکننده موجود می‌توان به شوینده‌هایی اشاره کرد که خاصیت سفیدکننده دارند. برخی از این محصولات حاوی موادی مانند هیدروژن پراکسید هستند که دندان‌ها را سفید می‌کند. طبق اظهارات تولیدکنندگان، مشاهده نتایج حاصل از این درمان ممکن است ۱۲ هفته طول بکشد. کافی است دوبار در روز قبل از مسواک زدن، این محلول را به مدت ۶۰ ثانیه در دهان خود بچرخانید. همچنین می توانید یک خمیر دندان خانگی درست کنید. برای این کار لازم است یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 2 قاشق پراکسید هیدروژن ترکیب کنید تا یک خمیر به دست بیاید. حتما قبل از استفاده با دندانپزشک مشورت کنید.

استفاده از سرکه سیب

شاید قبلا هم شنیده اید سرکه سیب خواص فوق العاده و زیادی دارد، که یکی از آن ها تمیز کردن دهان و دندان است. سرکه سیب یک آنتی باکتریال طبیعی است، بنابراین می تواند هر گونه لکه ای را از روی دندان پاک کند. طبق مشاهدات به دست آمده سرکه سیب یک سفید کننده طبیعی است که به خوبی می تواند لکه های دندان از جمله لکه های ناشی از قهوه و نیکوتین را از بین ببرد. سرکه سیب به طور طبیعی خاصیت اسیدی دارد، بنابراین می تواند پلاک یا سایر مواد چسبیده به دندان ها را تجزیه کند .

مقالات مفید پزشکی:  تاثیر ژنتیک بر پوسیدگی دندان ها

زغال فعال

برخی از برند‌ها که در زمینه تولید محصولات بهداشتی دهان و دندان فعالیت دارند، ادعای تولید خمیر دندان حاوی زغال را داشته و معتقد هستند که این ترکیب نقش بسیار مهمی در سفید کردن دندان ‌ها ایفا می‌کند. همچنین، اگر زغال فعال را به صورت خالص از داروخانه‌ها تهیه کرده و مقداری از آن را بر روی مسواک نم‌دار بریزید و سپس دندان‌ها را به مدت دو دقیقه‌ با این ترکیب تمیز کنید، بعد از ۲ تا ۳ بار استفاده از این ترکیب، دندان‌ها بسیار سفید خواهند شد. دقت داشته باشید که استفاده بیش از حد از زغال فعال منجر به آسیب دیدن دندان ها می شود.

خمیر توت فرنگی

توت فرنگی حاوی اسید مالیک است که برای پاک کردن لکه‌های قهوه و چای از روی دندان ها، فوق العاده است. یک یا دو عدد توت فرنگی را له کنید و حدود یک قاشق چای خوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. با استفاده از مسواک کودکان این مخلوط را به مدت ۵ تا ۷ دقیقه روی دندان هایتان بمالید. پس از شستشو، با استفاده از نخ دندان، تمام دانه‌های توت فرنگی موجود در فواصل بین دندان ها را خارج کنید. در این مورد هم، اگر بیش از حد از این خمیر استفاده کنید، اسید موجود در خمیر می‌تواند باعث ساییده شدن دندان‌ها شود و در نهایت آن ها را بیشتر مستعد لکه شدن کند. بنابراین از این درمان، هر روز استفاده نکنید.

نوارهای سفیدکننده

سفیدکردن دندان با نوار، یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای سفید کردن دندان‌هاست. این نوارها از یک پلاستیک نازک و انعطاف‌پذیر ساخته شده‌اند و با غلظت کمی از محصولات بلیچینگ پوشانده شده‌اند. نوارهای سفیدکننده به ‌صورت بسته‌بندی ‌شده در دسترس‌اند و به ‌راحتی بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرند و با فرم دندان‌ها مطابقت پیدا می‌کنند. این نوارها می‌توانند حین انجام فعالیت‌های روزمره در دهانتان باشند و وقتی زمان استفاده از آن ها به پایان رسید (معمولا حدود ۳۰ دقیقه) باید دور انداخته شوند. اکثر این نوارها باید دوبار در روز به مدت دو هفته استفاده شوند. نوارهای سفیدکننده می‌توانند باعث حساسیت دندان‌ها و سوزش لثه شوند. اگر از آن ها استفاده کردید و این عوارض جانبی را تجربه کردید، به دندانپزشک مراجعه کنید.

نتیجه گیری

چندین روش طبیعی برای سفید شدن دندان‌ها وجود دارند. اکثر این روش‌ها لکه‌های سطحی روی دندان‌ها را از بین می‌برند. با این وجود، معمولا دندانپزشکان روش‌های سفید کننده‌ای توصیه می‌کنند که از این داروهای طبیعی بسیار قوی‌تر و موثرتر هستند. استفاده بیش از حد از هر محصول سفید کننده به دندان‌ها آسیب می‌رساند. همیشه با دندانپزشک درباره روش‌های موجود و مناسب شما مشورت کنید. در این مقاله به معرفی روش های خانگی سفید کردن دندان پرداختیم. امیدواریم که اطلاعات مفید بوده و بتوانید با استفاده از این مقاله سلامتی و سفیدی دندان های خود را حفظ کنید و با اعتماد به نفس هر چه بیشتر بخندید و از زیبایی و سفیدی دندان های خود در جمع لذت ببرید.

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها