EN

درمان های خانگی بوی بد دهان

درمان خانگی بوی بد دهان

درمان های خانگی بوی بد دهان بسیارند. در نظر داشته باشید که رعایت بهداشت دهان و دندان، همراه با خوردن غذاهایی مانند جعفری و آناناس، ممکن است به کاهش بوی بد دهان کمک کند. اما اگر بوی بد دهان ناشی از بیماری خاصی باشد حتما باید به دندانپزشک مراجعه کرد تا درمان جدی صورت گیرد.

مقاله مرتبط: بوی بد دهان: دلایل، تشخیص و درمان

درمان بوی بد دهان

دکتر مژگان آزادخواه یکی از بهترین دندانپزشکان در شمال تهران با بیش از 23 سال سابقه، تخصصی ترین و حرفه ای ترین خدمات دندانپزشکی را در مطب خود انجام می دهد. این خدمات شامل ایمپلنت دندان، ارتودنسی ثابت و متحرک، جراحی دندان عقل، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، لیفت لثه، بلیچینگ دندان و موارد دیگر است. برای مشاوره و رزرو نوبت می توانید با شماره تلفنهای ۰۲۱۸۸۶۰۵۵۴۱  و ۰۲۱۸۸۶۱۶۳۱۰ تماس بگیرید.

علت بوی بد دهان چیست؟

بوی بد دهان معمولا به دلیل وجود باکتری ها است. وقتی غذا می خورید، تکه های غذا بین دندان هایتان گیر می کند و باکتری ها روی این تکه های غذا رشد می کنند و ترکیبات گوگردی بدبو را آزاد می کنند. شایع ترین علت بوی بد دهان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. اگر مرتب مسواک  نزنید و نخ دندان نکشید، باکتری‌ها در دهان شما به رشد خود ادامه می‌دهند و لایه نازکی از باکتری‌ها به نام پلاک روی دندان‌هایتان ایجاد می‌شود. هنگامی که پلاک  پاک نشود، بوی بدی تولید می کند و منجر به پوسیدگی دندان می شود. هضم این غذاها باعث آزاد شدن ترکیبات گوگرد در جریان خون شما می شود. وقتی خون به ریه های شما می رسد، بر تنفس شما تأثیر می گذارد. اگرچه شایع ترین علل بوی بد دهان عدم رعایت بهداشت است اما گاهی اوقات منشأ مشکل از جای دیگری در بدن است. سایر علل احتمالی عبارتند از عفونت، عوارض دیابت و نارسایی کلیه. شروع یک رژیم غذایی جدید، مانند رژیم کتو، ممکن است بوی خاصی را به همراه داشته باشد.

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم مشاوره و رزرو وقت

درمان های خانگی بوی بد دهان

درمانهای خانگی بوی بد دهان بسیار زیاد هستند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

  • رعایت بهداشت دهان و دندان

طبق مطالعات تحقیقاتی معتبر، بهداشت نامناسب دندان شایع ترین علت بوی بد دهان است. جلوگیری از تشکیل پلاک، کلید حفظ سلامت دهان است. شما باید حداقل دو بار در روز (صبح و شب) دندان های خود را با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. برخی افراد دریافتند که مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی برای جلوگیری از پوسیدگی و بوی بد دهان ضروری است. برای جلوگیری از رشد باکتری ها روی تکه های غذایی که در دندان گیر کرده اند، حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

باکتری دهان

  • پاک کننده زبان

انتهای زبان محل رشد باکتری ها است. حتما انتهای زبان خود را با کمک پاک کننده های زبانی تمیز کنید.

پاک کننده زبان

  • جعفری

جعفری یک درمان مردمی محبوب برای رفع بوی بد دهان است. رایحه  تازه و کلروفیل بالای آن نشان می دهد که می تواند اثر خوشبو کننده داشته باشد. مطالعات نشان داده است که جعفری می تواند به طور موثری با ترکیبات بد گوگرد مبارزه کند. برای استفاده از جعفری  برگ های تازه را بعد از هر وعده غذایی بجوید یا یک مکمل غذایی جعفری بخرید.

  • آب آناناس

 بسیاری از مردم بر این باورند که آب آناناس سریعترین و موثرترین درمان برای بوی بد دهان است. در حالی که هیچ مدرک علمی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد، گزارش ها نشان می دهد که این نظریه تا حدی درست است. بعد از هر وعده غذایی یک لیوان آب آناناس ارگانیک بنوشید یا یک تکه آناناس را به مدت یک تا دو دقیقه بجوید. اما به خاطر داشته باشید که بعد از آن باید دهان خود را بشویید تا قند آن از دهان خارج شود.

  • آب

خشکی دهان اغلب باعث بوی بد دهان می شود. بزاق نقش بسیار مهمی در تمیز نگه داشتن دهان شما دارد. بدون آن، باکتری ها رشد می کنند. دهان شما به طور طبیعی هنگام خواب خشک می شود، به همین دلیل است که تنفس معمولا در صبح بدتر می شود. با هیدراته نگه داشتن بدن از خشکی دهان جلوگیری کنید. نوشیدن آب در طول روز به تولید بزاق کمک می کند. حداقل هشت لیوان آب در روز مصرف کنید.

  • ماست
مقالات مفید پزشکی:  عوارض و معایب ایمپلنت کردن دندان

ماست حاوی باکتری های سالمی به نام لاکتوباسیلوس است. این باکتری های سالم می توانند به مبارزه با باکتری های بد در قسمت های مختلف بدن مانند روده کمک کنند. تحقیقات نشان می دهد که ماست ممکن است به کاهش بوی بد دهان نیز کمک کند. پروبیوتیک های موجود در ماست در کاهش شدت بوی بد دهان موثر هستند. حداقل یک وعده در روز ماست ساده و بدون چربی بخورید.

  • شیر

 شیر یک درمان شناخته شده برای بوی بد دهان است. یک لیوان شیر کم‌چرب یا پرچرب را در حین یا بعد از خوردن غذاهایی که بوی تندی دارند، بنوشید.

  • رازیانه

 از زمان های قدیم، از دانه های رازیانه  برای خوشبو کردن نفس استفاده می شده است. در بخش‌هایی از هند، دانه‌های رازیانه بوداده هنوز به‌ عنوان  خوشبوکننده دهان برای تمیز کردن نفس بعد از شام استفاده می‌شود. آنها طعم شیرینی دارند و حاوی اسانس های معطری هستند که به نفس رایحه ای تازه می بخشد. دانه‌های رازیانه  را می‌توان به ‌صورت ساده یا برشته مصرف کرد.

  • پرتقال

 پرتقال نه تنها یک دسر سالم است، بلکه بهداشت دهان و دندان را نیز ارتقا می دهد. بسیاری از مردم بوی بد دهان دارند زیرا بزاق کافی برای شستشوی باکتری های بدبو تولید نمی کنند. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C به افزایش تولید بزاق کمک می کند.

  • زینک

 یکی از مواد تشکیل دهنده برخی از دهانشویه‌ها و آدامس‌ها که می‌توانند با بوی بد دهان مقابله کنند زینک است. زینک باعث کاهش تعداد ترکیبات گوگردی در تنفس شما می شود.  تحقیقات نشان داده است که شستشوی منظم با محلول حاوی زینک می تواند در کاهش بوی بد دهان موثر باشد.

  • چای سبز

 چای سبز یک درمان خانگی موثر برای بوی بد دهان است. چای سبز دارای خواص ضد عفونی کننده و خوشبو کننده است که می تواند به طور موقت نفس را خوشبو کند. نعناع اثرات مشابهی دارد، بنابراین یک فنجان چای نعناع سبز ممکن است یک خوشبو کننده ایده آل برای تنفس باشد. قبل از خواب دو فنجان چای دم کرده و یک شب در یخچال قرار دهید. چای خنک خود را در یک بطری آب بریزید و در طول روز به آرامی از آن بنوشید.

  • سیب

 سیب خام اثر قدرتمندی در برابر تنفس سیر دارد. برخی از ترکیبات طبیعی موجود در سیب، ترکیبات بدبو موجود در سیر را خنثی می کند. خوردن سیب به ویژه برای افرادی که ترکیبات سیر وارد جریان خون آنها شده است مفید است زیرا این ترکیبات را خنثی می کند.

  • میخک

 میخک به تازه کردن نفس شما کمک می کند و با باکتری هایی که باعث ایجاد حفره می شوند مبارزه می کند. به سادگی چند میخک را چند بار در روز بمکید یا بجوید.

  • روغن درخت چای

چند راه برای استفاده از روغن درخت چای برای تازه کردن نفس وجود دارد. چند قطره روغن درخت چای را روی خمیر دندان خود بمالید و دندان های خود را مسواک  بزنید و یا چند قطره روغن درخت چای را در آب گرم مخلوط  کنید و دهان خود را با آن بشویید.

  • دهانشویه خانگی با جوش شیرین

جوش شیرین که به نام بی کربنات سدیم نیز شناخته می شود، می تواند به طور موثر باکتری های دهان را از بین ببرد. خمیردندان های حاوی  جوش شیرین به طور موثر بوی بد دهان را کاهش می دهند. برای تهیه دهانشویه جوش شیرین، ۲ قاشق چایخوری جوش شیرین را به ۱ فنجان آب گرم اضافه کنید. دهانشویه را حداقل 30 ثانیه قبل از تف کردن در دهان خود بچرخانید.

  •  دهانشویه خانگی با سرکه

سرکه حاوی اسید طبیعی به نام اسید استیک است. باکتری ها دوست ندارند در محیط های اسیدی رشد کنند، بنابراین دهانشویه سرکه ممکن است رشد باکتری ها را کاهش دهد. 2 قاشق غذاخوری سرکه سفید یا سرکه سیب را به 1 فنجان آب اضافه کنید. قبل از تف کردن، حداقل 30 ثانیه غرغره کنید.

  • دهانشویه خانگی با نمک

از محلول آب نمک رقیق برای کاهش بوی بد دهان استفاده کنید. نمک دارای خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی دارد. محلول آب نمک رقیق را در دهان بچرخانید. این کار را هر روز می توانید انجام دهید.

مقاله مرتبط: انتخاب دهانشویه

درمان خانگی بوی بد دهان ناشی از معده

گاهی بوی بد دهان به خاطر رفلاکس معده است. برای اینکه اسید معده را کاهش دهید می توانید از درمان های گیاهی و دارویی استفاده کنید. راهکاری موثر و گیاهی برای مقابله با این عارضه، استفاده از گیاه شیرین بیان می‌باشد. این روش نه تنها به سرعت بوی نامطبوع را از بین می‌برد، بلکه خواص محافظتی نیز دارد. جویدن شیرین بیان به دلیل تحریک تولید مخاط، باعث افزایش میزان مخاط  در معده و مری می‌شود. همچنین می توانید از قرص رانیتیدین برای رفع بوی بد دهان ناشی از معده استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها