EN

حفره های دندانی چیست؟ علائم، علل و درمان

حفره های دندانی چیست

حفره های دندانی که به عنوان پوسیدگی دندان نیز شناخته می شود، یک نگرانی رایج برای سلامت دهان و دندان است که می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. پوسیدگی دندان دومین بیماری شایع پس از سرماخوردگی است. در این مقاله قصد داریم به نشانه‌ها، علل و شیوه‌های درمان پوسیدگی دندان بپردازیم. با ما همراه باشید.

حفره های دندانی چیست؟

حفره سوراخی در دندان شماست. یک حفره در مراحل اولیه می تواند مانند یک لکه سفید به نظر برسد که می تواند بهبود یابد. با گذشت زمان، مانند یک لکه قهوه ای یا سیاه به نظر می رسد. حفره ها می توانند ریز یا بزرگ باشند. حفره‌ها می‌توانند در بسیاری از نقاط ایجاد شوند، اما اغلب در بالای دندان‌ها، جایی که گاز می‌گیرید و در بین دندان‌هایتان که غذا گیر می‌کند، ایجاد می‌شوند. حفره هایی که ثابت نشده اند می توانند باعث حساسیت، درد، عفونت و حتی از دست دادن دندان هایتان شوند. بهترین راه برای حفظ سلامت دندان ها، جلوگیری از پوسیدگی است. حفره ها به کودکان محدود نمی شوند. آنها می توانند بزرگسالان را نیز تحت تاثیر قرار دهند، به طوری که از هر چهار بزرگسال یک نفر دارای حفره است.

نشانه‌ های حفره دندانی

علائم حفره بسته به محل قرارگیری آن متفاوت است. هنگامی که یک حفره تازه شروع شده است، ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. امابا بزرگتر شدن حفره، ممکن است علائمی ظاهر شوند. از جمله:

  • دندان درد و دردهای دیگر.
  • حساسیت دندان
  • درد خفیف تا شدید هنگام خوردن یا نوشیدن چیزی شیرین، گرم یا سرد.
  • سوراخ ها یا حفره هایی در دندان های شما که می توانید ببینید.
  • لکه های قهوه ای، سیاه یا سفید روی هر سطحی از دندان.
  • درد هنگام گاز گرفتن

سوال شما: ترمیم دندان چیست؟

علل ایجاد حفره‌ ها در دندان

در طول روز، باکتری ها از غذاهایی که می خوریم تغذیه می کنند. هنگامی که ما شکر می خوریم یا می نوشیم، باکتری های دهان ما از آن برای زندگی و ساختن اسید استفاده می کنند. این اسید روی دندان های ما می ماند و به سطح خارجی دندان های ما حمله می کند. با گذشت زمان، اسید دندان های ما را از بین می برد و باعث ایجاد حفره می شود.

برای درک چگونگی تشکیل حفره، بیایید به آنچه که یک دندان را تشکیل می دهد نگاه کنیم. مینا پوشش سخت بیرونی است که از دندان های ما محافظت می کند. زیر مینای دندان عاج قرار دارد. عاج دندان به سختی مینای دندان نیست. این باعث می شود که حفره ها راحت تر گسترش یافته و بزرگتر شوند. در زیر عاج پالپ قرار دارد. پالپ محل زندگی اعصاب و خون رسانی برای دندان است. اگر یک حفره ثابت نشود، باکتری می تواند از مینای دندان به عاج رفته و به پالپ برسد. پالپ در اثر باکتری متورم و تحریک می شود. از آنجایی که داخل دندان جایی برای گسترش تورم وجود ندارد، عصب تحت فشار قرار می گیرد و باعث درد می شود. گاهی اوقات درد و آسیب می تواند به خارج از ریشه دندان به استخوان سرایت کند و باعث از بین رفتن استخوان اطراف دندان و حتی رسیدن به دندان های مجاور شود.

چه کسانی دچار حفره دندان می شوند؟

هر کسی که دندان دارد ممکن است دچار حفره دندان شود، اما این عوامل خطر را افزایش می‌دهند:

  • محل دندان. حفره اغلب در دندان‌های عقبی شما رخ می‌دهد – دندان‌های آسیاب و پیش آسیاب. این دندان ها دارای شیارها، حفره ها و شکاف های زیادی هستند و ریشه های متعددی دارند که ذرات غذا در آنها جمع می‌شوند. به همین دلیل تمیز نگه داشتن آن‌ها از دندان‌های جلویی سخت‌تر است.
  • غذاها و نوشیدنی های خاص. غذاهایی که برای مدت طولانی به دندان‌های شما می‌چسبند بیشتر از غذاهایی که به راحتی توسط بزاق شسته می‌شوند باعث حفره می‌شوند. این غذاها شامل شیر، بستنی، عسل، شکر، نوشابه، میوه های خشک، کیک، کلوچه ها، آب نبات ها و غلات خشک و چیپس است.
  • خوردن زیاد میان وعده یا نوشیدنی‌های شیرین. وقتی زیاد میان وعده می خورید یا نوشیدنی های شیرین می نوشید، به باکتری های دهان سوخت بیشتری می دهید تا اسیدهایی بسازند که به دندان های شما حمله کرده و آن ها را تحلیل می برند. و نوشیدن نوشابه یا سایر نوشیدنی های اسیدی در طول روز به ایجاد یک حمام اسیدی مداوم روی دندان های شما کمک می کند.
  • تغذیه نوزاد. قبل از خواب هنگامی که به نوزادان قبل از خواب بطری های پر از شیر، شیر خشک، آب میوه یا سایر مایعات حاوی قند داده می شود، این نوشیدنی ها برای ساعت ها در هنگام خواب روی دندان های آنها باقی می مانند. این باعث تغذیه باکتری هایی می شود که می توانند باعث حفره دندانی شوند. این آسیب اغلب پوسیدگی دندان شیشه شیر نامیده می شود.
  • خوب مسواک نزدن. اگر بلافاصله پس از خوردن و آشامیدن دندان های خود را تمیز نکنید، پلاک به سرعت ایجاد می شود و اولین مراحل پوسیدگی و التهاب لثه می تواند آغاز شود.
  • دریافت نکردن فلوراید کافی. فلوراید، یک ماده معدنی طبیعی، به جلوگیری از پوسیدگی کمک می کند. همچنین می تواند مراحل اولیه آسیب دندان را معکوس کند. به دلیل فوایدی که برای دندان ها دارد، فلوراید به بسیاری از منابع آب عمومی اضافه می شود. همچنین یک عنصر رایج در خمیر دندان و دهان شویه ها است.
  • دهان خشک. خشکی دهان ناشی از کمبود بزاق است. بزاق با شستن مواد غذایی و پلاک دندان از حفره دندان جلوگیری می کند. مواد موجود در بزاق نیز به مقابله با اسید تولید شده توسط باکتری ها کمک می کند. برخی داروها، برخی از شرایط پزشکی، تشعشعات به سر یا گردن، یا داروهای شیمی درمانی خاص می توانند با کاهش تولید بزاق، خطر ابتلا به حفره را افزایش دهند.
    پرکردگی‌های فرسوده و استفاده از ابزارهای دندانپزشکی مثل بریس‌ها. با گذشت سال ها، پرکردگی های دندانی می توانند ضعیف شوند، شروع به شکستن کنند یا لبه های خشن پیدا کنند. این اجازه می دهد تا پلاک ها راحت تر ساخته شوند و حذف آن را سخت تر می کند. دستگاه‌های دندان‌پزشکی نیز می‌توانند به خوبی روی هم قرار نگیرند و باعث می‌شوند حفره در زیر آنها شروع شود.
  • سوزش سردل. سوزش سر دل که یکی از علائم رایج بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) است، می‌تواند باعث جاری شدن اسید معده به داخل دهان شود. به این حالت رفلاکس می گویند. می تواند مینای دندان شما را از بین ببرد و آسیب زیادی به شما وارد کند. این امر عاج بیشتری را در معرض باکتری قرار می دهد و باعث حفرهدندان می شود.
  • اختلالات اشتها. بی اشتهایی و پرخوری عصبی می تواند منجر به فرسایش و حفره دندان شود. اسید معده ناشی از استفراغ های مکرر، که پاکسازی نامیده می شود، روی دندان ها اثر گذاشته و شروع به خوردن مینای دندان می کند. اختلالات خوردن نیز می تواند مانع تولید بزاق شود.
مقالات مفید پزشکی:  راه حل و کنترل ترس از دندانپزشکی

مطالعه بیشتر: دکتر جراح دندان عقل

پیشگیری از ایجاد حفره دندان

پیشگیری از حفره دندان شامل ترکیبی از اقدامات خوب بهداشت دهان، رژیم غذایی متعادل و معاینات منظم دندانپزشکی است. در اینجا چند مرحله ساده وجود دارد که می تواند به جلوگیری از حفره دندانی کمک کند:

  1. مسواک زدن منظم: مسواک زدن دندان ها حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید ضروری است. بهتر است بعد از غذا و قبل از خواب مسواک بزنید، زیرا ذرات غذا می توانند به عنوان محل تغذیه باکتری های تولید کننده اسید عمل کنند.
  2. نخ دندان روزانه: نخ دندان کشیدن یا استفاده از پاک کننده های بین دندانی ذرات غذایی گیر کرده بین دندان ها را از بین می برد که می تواند باکتری ها را تغذیه کند و منجر به ایجاد حفره شود.
  3. از دهانشویه ضد میکروبی استفاده کنید: شستشوی دهان با دهانشویه حاوی فلوراید به حذف باکتری ها و کاهش خطر ایجاد حفره کمک می کند.
  4. نوشیدنی های قندی و اسیدی را محدود کنید: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نوشیدنی های اسیدی، به ویژه آنهایی که قند اضافه دارند، می تواند خطر ایجاد حفره را افزایش دهد. سعی کنید این گونه نوشیدنی ها را محدود کنید و پس از مصرف دهان خود را با آب بشویید.
  5. مصرف روزانه آب: نوشیدن آب می تواند به تقویت دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی کمک کند.
  6. معاینه منظم دندانپزشکی: معاینات منظم دندانپزشکی می تواند به تشخیص زودهنگام حفره ها کمک کند و درمان آنها را آسان تر کند. پیشنهاد ما مراجعه به کلینیک دندانپزشکی دکتر مژگان آزادخواه، دندانپزشک خوب در تهران ، بوده تا با تشخیص صحیح نحوه مواجه با حفره‌های دندانی، روند درمانی صحیح را طی کنید
  7. سیلانت های دندانی: سیلانت های دندانی، یک پوشش محافظ پلاستیکی که روی سطوح جویدنی دندان های عقبی اعمال می شود، می تواند در برابر پوسیدگی محافظت کند.

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم مشاوره و رزرو وقت

آنچه گفتیم…

مینای دندان یک ماده سخت برای محافظت از دندانهاست که در صورت عدم رعایت نکات بهداشت دهان و دندان می‌تواند آسیب دیده و از بین رفته و منجر به پوسیدگی دندانهای شما گردد. با اجرای اقدامات پیشگیرانه، می توانید خطر ایجاد حفره های دندانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. به یاد داشته باشید، برای شروع به کنترل سلامت دهان و دندان خود هرگز دیر نیست. اگر در مورد سلامت دندان خود نگرانی دارید، برای مشاوره شخصی با یک متخصص دندانپزشکی مشورت کنید.

لینک مفید: هزینه درمان ریشه دندان

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها