EN

تفاوت لمینت با کامپوزیت دندان

تفاوت لمینت با کامپوزیت

لمینت و کامپوزیت دندان هر دو درمانهای زیبایی برای دندان هستند. در هر یک از این روش های درمانی یک لایه نازک به دندان  می چسبد (حدود 6 تا 10 دندان در هر فک که به آن خط لبخند می گویند) و باعث تغییر رنگ، اندازه و شکل دندان می شود. تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان در موادی است که از آن ساخته شده اند. این تفاوت باعث می شود که مراحل این درمان ها و همچنین ویژگی و هزینه هر کدام متفاوت باشد.

این مقاله توسط دکتر مژگان آزادخواه، بهترین دندانپزشک در شمال تهران، منتشر شده است. در کلینیک دندانپزشکی دکتر مژگان آزادخواه انواع خدمات دندانپزشکی مانند، لیفت لثه، جرم گیری دندان، عصب کشی دندان، روکش دندان، جراحی دندان عقل و سایر خدمات مربوط به دهان و دندان، با بهترین کیفیت و با استفاده از مدرنترین و پیشرفته ترین دستگاهها و ابزار موجود، انجام می گیرد.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت ونیر پوشش نازکی است که روی دندان قرار می گیرد. در روکش کامپوزیت مقدار کمتری از مینای دندان نسبت به لمینت تراشیده می شود. ونیرهای کامپوزیت به دلیل رنگ پذیری و شکنندگی زیاد، کمتر استفاده می شوند؛ با این حال، افرادی هستند که ترجیح می دهند از آن استفاده کنند، زیرا زمان و هزینه کمتری صرف آماده سازی کامپوزیت می شود.

لینک مفید: رزین کامپوزیت چیست؟

لمینت دندان چیست؟

لمینت در واقع شکل جدیدتری از روکش سرامیکی است که از نظر عملکرد و مزایا تقریباً با آن یکسان است. با این تفاوت که لمینت نازک تر است. برای چسباندن آنها به دندان باید مقدار کمی از مینای دندان تراشیده شود (حدود 0.5 تا 1 میلیمیتر). تفاوت کامپوزیت و لمینت در ظاهر آنها نیز مشهود است.

لینک مفید: لمینت سرامیکی ایمکس (E-MAX)

مزایای لمینت و کامپوزیت دندان

از نگاه مردم کامپوزیت مزایای بیشتری نسبت به لمینت دندان دارد که اصلی ترین و مهم ترین آن هزینه است. به طور متوسط، لمینت حدود دو برابر گرانتر از کامپوزیت است. برای برخی افراد این موضوع بسیار مهم است زیرا اکثر درمان های دندانپزشکی تحت پوشش بیمه نیستند. مزیت دیگر مدت زمان مورد نیاز برای چسباندن کامپوزیت است که نسبت به لمینت کوتاهتر است. برای لمینت، دندان های طبیعی شما باید تراشیده شوند. اما در کامپوزیت این تراشیدن آنقدر زیاد نیست که اندازه دندان ها تغییر کند یا مواد کامپوزیت را نتوان برداشت و جایگزین کرد.

اما لمینت از نظر دوام و ماندگاری با کامپوزیت قابل مقایسه نیست. طول عمر لمینت به طور متوسط 10 تا 15 سال است در حالی که کامپوزیت 5 تا 7 سال عمر می کند. پس باید بدانید که اگرچه کامپوزیت تقریباً نصف قیمت لمینت است، اما دوام آن دقیقاً نصف لمینت است. همچنین لمینت برای تمامی مشکلات دندان قابل استفاده است.

معایب لمینت و کامپوزیت دندان

هنگام بررسی تفاوت های بین کامپوزیت و لمینت، باید معایب احتمالی این دو گزینه را نیز در نظر بگیرید تا تصمیمی آگاهانه بگیرید. موارد زیر، معایب احتمالی این درمانها هستند:

حساسیت دندان: مینای دندان برای چسباندن لمینت و کامپوزیت تراشیده می شود. ممکن است نسبت به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم حساسیت داشته باشید. حساسیت خفیف دندان در 3 هفته اول شایع است. با این حال، اگر 3 تا 6 ماه ادامه داشت، بهتر است با دندانپزشک خود صحبت کنید، زیرا ممکن است عصب دندان در طول عمل ملتهب شده و منجر به عفونت شود.

تورم لثه: ممکن است مدتی طول بکشد تا بافت لثه با وجود لمینت یا کامپوزیت روی دندان سازگار شود. بنابراین التهاب لثه در این دوره طبیعی است اما به مرور زمان این التهاب باید کاهش یابد.

درد: لمینت ها و کامپوزیت ها بدون درد هستند، اما برخی از افراد ممکن است در طول فرآیند احساس ناراحتی کنند.

تفاوت کامپوزیت و لمینت

تفاوت بین کامپوزیت و لمینت در موارد زیر اهمیت دارد:

ظاهر طبیعی: لمینت دندان طبیعی تر از کامپوزیت به نظر می رسد. ذرات پرسلن نور را بهتر از کامپوزیت منعکس می‌کنند و لعاب سطحی روی لمینت‌های دندانی صاف‌تر، براق‌تر و زیباتر از کامپوزیت است. اگر به دنبال دندان هایی هستید که سفید، زیبا و ظاهر طبیعی داشته باشند، باید لمینت را از بین این دو گزینه انتخاب کنید.

طول عمر و دوام: یکی دیگر از تفاوتهای لمینت با کامپوزیت در ماندگاری و طول عمر آنهاست. طول عمر کامپوزیت های دندانی حدود 5 تا 7 سال است، در حالی که لمینت ها و روکش های سرامیکی می توانند حدود 10 تا 15 سال عمر کنند. کامپوزیت های دندانی به شدت مستعد تغییرات حرارتی هستند. به همین دلیل است که کامپوزیت ها نسبت به لمینت ها رنگ بیشتری به خود می گیرند و حتی می توانند باعث لکه دار شدن لبه های دندان پس از یک دوره درمان  شوند.

مقالات مفید پزشکی:  پوسیدگی‌ دندان

از طرفی ویژگی مثبت لمینت ها این است که انبساط حرارتی آنها شبیه مینای دندان است. به نظر می رسد این عامل دلیل دوام آنها باشد. از آنجایی که روکش ها و لمینت های سرامیکی در کوره آزمایشگاهی در دمای بالاتر از 700 درجه سانتیگراد پخته می شوند، ساختاری قوی و بادوامی دارند. در مقابل، کامپوزیت با استفاده از نور آبی در دهان سخت و جامد می شود، بنابراین استحکام ونیرهای کامپوزیت کمتر از لمینت ها و روکش های سرامیکی است.

هزینه: هزینه لمینت ها بیشتر از دو برابر ونیرهای کامپوزیت است، که باید با توجه به نیازهای دهان و دندان و بودجه خود بهترین و مناسب ترین روش را انتخاب کنید.

مقاله مرتبط: هزینه کامپوزیت دندان در سال 1403

مقاله مرتبط: هزینه لمینت دندان در سال 1403

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم مشاوره و رزرو وقت

سخن آخر

کامپوزیت ها و لمینت های دندان هر دو راه های خوبی برای بهبود ظاهر دندان ها و ایجاد لبخندی زیبا هستند. علاوه بر این، این درمان‌های غیرتهاجمی در مقایسه با روش‌هایی مانند ارتودنسی، سریع تر نتیجه می دهند. با این حال روکش ها و لمینت های دندان از نظر مواد، هزینه و نتایج متفاوت هستند. بنابراین، تعیین بهترین درمان کاملاً به وضعیت شما و نظر دندانپزشک شما بستگی دارد. به طور کلی، اگر به دنبال بهبود جزئی و سریع اصلاح طرح لبخند یا تغییر در تعداد کمی از دندان ها هستید، کامپوزیت ونیر گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. سبک است و نیازی به برداشتن مینای دندان ندارد. اما اگر به تغییرات قابل توجهی در شکل، اندازه و فاصله دندان ها نیاز دارید، یا اگر به دنبال ثبات رنگ بالا یا سفید کردن گسترده دندان ها هستید، لمینت ها و روکش های چینی انتخاب بهتری خواهند بود.

5/5 - (3 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اوردنچر چیست؟
اوردنچر چیست؟

اوردنچر چیست؟ جایگزین دندان مصنوعی آیا می دانید اوردنچر چیست؟ یکی از مشکلاتی که در سیستم سلامت وجود

ادامه مطلب »
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها