EN

تفاوت روکش دندان با تاج دندان

تفاوت روکش دندان با تاج دندان

امروزه بسیاری از مردم نگران داشتن یک لبخند بی عیب و نقص هستند. روکش ها و تاج‌ها دو روش درمانی دندانپزشکی هستند که در این زمینه بسیار محبوب هستند. اگرچه روکش دندان و تاج دندان شباهت هایی دارند، اما تفاوت های زیادی نیز دارند. در این مقاله، روش‌ها، هزینه‌ها و نگهداری آن‌ها را به‌طور کامل مورد بحث قرار می‌دهیم تا به تصمیم گیری در مورد نیازهای دندانپزشکی شما کمک کنیم. با مقاله دکتر آزادخواه دندانپزشک در تهران همراه باشید.

روکش دندان چیست؟

برای درک بهتر روکش ها، آنها را چیزی شبیه لاک ناخن اما برای لبخند خود در نظر بگیرید! آنها پوشش های نازکی برای دندان هستند و معمولاً فقط یک میلی متر ضخامت دارند. آنها از پرسلن یا نوع خاصی از پلاستیک به نام رزین کامپوزیت ساخته می شوند. ونیرها به صورت سفارشی ساخته می شوند تا کاملاً روی سطح جلوی دندان شما قرار بگیرند. هدف اصلی آنها پنهان کردن عیوب مانند لکه ها، تراشه ها یا شکاف ها است و به شما لبخندی صاف و براق می بخشد. بسیاری از مردم روکش‌هایی را برای تقویت دندان‌های خود انتخاب می‌کنند، بدون اینکه کار دندانپزشکی زیادی انجام شود.

لینک مفید: علت افتادن روکش دندان

تاج دندان چیست؟

تاج ها را به عنوان کلاه ایمنی برای دندان های خود در نظر بگیرید. آنها کلاه هایی هستند که روی دندان های آسیب دیده یا ضعیف می روند تا آنها را ایمن و قوی نگه دارند. تاج ها از مواد محکمی مانند فلز، چینی یا سرامیک ساخته می شوند. هنگامی که دندانی بیش از حد آسیب دیده است که نمی‌توان آن را با پرکردگی ثابت کرد، دندانپزشکان روکشی روی آن قرار می‌دهند تا آن را بپوشاند و از بدتر شدن آن محافظت کند. به نوعی مانند قرار دادن یک محافظ در اطراف دندان است تا از آسیب در امان بماند. روکش ها همچنین با پوشاندن هرگونه ترک یا بریدگی به ظاهر بهتر دندان کمک می کنند.

شباهت های بین روکش و تاج دندان

هم روکش ها و هم تاج ها نحوه ظاهر و عملکرد دندان ها را بهبود می بخشند. آنها دندان ها را با مشکلاتی مانند تغییر رنگ، کجی، پوسیدگی دندان، تراشه، ترک یا شکستگی ترمیم می کنند. آنها هر دو با دندان طبیعی شما مطابقت دارند و لبخندی بدون درز به شما می دهند. هنگامی که آنها اعمال می شوند، تشخیص تفاوت بین تاج ها و روکش ها دشوار است، زیرا هر دو به یک شکل لبخند شما را تقویت می کنند. برای مراقبت از هر دو، باید دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و حتماً برای تمیز کردن و معاینات منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اطلاعات بیشتر: دکتر خوب لمینت دندان

تفاوت های بین روکش و تاج

یکی از تفاوت های بزرگ بین تاج ها و روکش ها هدف آنهاست. روکش ها عمدتاً به دلایل زیبایی استفاده می شوند، مانند اینکه لبخند شما با پوشاندن لکه ها یا براده ها بهتر به نظر برسد. آنها یک راه حل سریع برای مشکلات جزئی دندان هستند. از طرف دیگر، تاج ها متنوع تر هستند. آنها نه تنها ظاهر دندان های شما را بهبود می بخشند بلکه باعث استحکام و محافظت نیز می شوند. تفاوت اصلی دیگر این است که چه مقدار از دندان شما باید برداشته شود. با روکش‌ها، تنها مقدار کمی از مینای دندان جدا می‌شود، اما تاج ها نیاز به آماده‌سازی بیشتری برای دندان دارند زیرا کل دندان را می‌پوشانند.

چه زمانی روکش‌ دندان را انتخاب کنیم؟

اگر دندان هایی با ایرادات جزئی مانند تغییر رنگ، تراشه یا شکاف های کوچک بین آنها دارید، روکش ها می توانند گزینه خوبی باشند. آنها برای بهبود ظاهر لبخند شما بدون نیاز به کارهای دندانپزشکی بسیار عالی هستند. فقط به خاطر داشته باشید که روکش ها عمدتاً برای اهداف زیبایی هستند، بنابراین نمی توانند مشکلات بزرگتری مانند پوسیدگی یا آسیب های عمده به دندان های شما را برطرف کنند. با این حال، اگر به دنبال افزایش اعتماد به نفس خود با لبخندی روشن تر و یکنواخت تر هستید، روکش ها ممکن است همان چیزی باشند که به دنبال آن هستید!

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم مشاوره و رزرو وقت

چه زمانی تاج دندان را انتخاب کنیم؟

اگر دندان های شما به شدت آسیب دیده اند، تاج های دندانی می توانند به محافظت از آنها کمک کنند. تاج ها بادوام هستند و می توانند غذاهای سفت را تحمل کنند. آنها توانایی جویدن را بازیابی می کنند و از درد بیشتر جلوگیری می کنند. تاج ها همچنین گزینه مناسبی پس از برخی از روش های دندانپزشکی مانند کانال ریشه هستند، جایی که دندان نیاز به تقویت بیشتری دارد، اگر به دنبال بهبود ظاهر دندان با آسیب قابل توجه هستید، تاج ها می توانند آن را بپوشانند و ظاهر طبیعی آن را بازیابی کنند.

مقالات مفید پزشکی:  بریج های دندانی

نحوه قرار دادن روکش و تاج دندان

بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه قرار دادن روکش ها و تاج ها بر روی دندان بیندازیم. برای روکش ها، فرآیند معمولاً با مشاوره با دندانپزشک شروع می شود تا اهداف و انتظارات شما را مورد بحث قرار دهد. سپس، مقدار کمی مینا از جلوی دندان‌های شما جدا می‌شود تا فضایی برای روکش‌ها باز شود. در مرحله بعد، دندانپزشک شما از دندان های شما قالب می گیرد تا روکش های سفارشی درست کند که کاملاً مناسب هستند. در نهایت، پس از آماده شدن روکش ها، با استفاده از یک چسب مخصوص به دندان های شما چسبانده می شوند.

روش تاج ها کمی بیشتر درگیرکننده و تا حدودی تهاجمی است. این کار با دندانپزشک شما شروع می شود که دندان را با حذف هر گونه پوسیدگی یا آسیب و شکل دادن به آن متناسب با تاج دندان آماده می کند. سپس، قالب‌ها برای ایجاد یک تاج سفارشی که با شکل و رنگ دندان‌های طبیعی شما مطابقت دارد، گرفته می‌شود. در حالی که منتظر هستید تا روکش دائمی ساخته شود، یک روکش موقت برای محافظت از دندان شما قرار داده می شود. هنگامی که تاج دائمی آماده شد، در جای خود سیمان می شود و دندان را برای سال های آینده می پوشاند و از آن محافظت می کند.

روکش یا تاج کدام گرانتر است؟

هنگام انتخاب بین روکش یا تاج، ممکن است لازم باشد چند فاکتور را در مورد هزینه در نظر بگیرید. روکش‌ها معمولاً نسبت به تاج‌ها ارزان‌تر هستند، زیرا عمدتاً جنبه زیبایی دارند و نیاز کمتری به آماده‌سازی دندان دارند. بسته به مواد مورد استفاده و تعداد دندان های درمان شده، هزینه می تواند متفاوت باشد. تاج ها به دلیل مزایای عملکردی و زیبایی شناختی معمولاً گران تر هستند. باز هم هزینه کلی به عواملی مانند نوع مواد مورد استفاده و پیچیدگی روش بستگی دارد. بنابراین، توصیه می شود از قبل در مورد قیمت و گزینه های پرداخت با دندانپزشک و ارائه دهنده بیمه دندانپزشکی خود صحبت کنید. به یاد داشته باشید، سرمایه گذاری روی لبخند شما سرمایه گذاری در اعتماد به نفس و سلامت کلی دهان شماست!

نتیجه‌گیری

در نتیجه، روکش ها و تاج‌ها می توانند لبخند و عملکرد دندان های شما را بهبود بخشند. هر دو روش پرهزینه هستند، به خصوص زمانی که بیش از یک دندان درگیر باشد. با این حال، روکش ها معمولاً در مقایسه با تاج‌ها ارزان تر هستند. روکش ها عمدتاً برای اهداف زیبایی مانند درمان مشکلاتی مانند تغییر رنگ، براده‌ها یا شکاف‌های کوچک بین دندان‌ها استفاده می‌شوند. از سوی دیگر، تاج‌ها هم تقویت زیبایی و هم حمایت ساختاری را برای دندان های آسیب دیده یا ضعیف ارائه می دهند. آنها به عنوان کلاه ایمنی برای دندان های شما عمل می کنند.

چه در حال بررسی روکش یا تاج هستید، به خاطر داشته باشید که برای تعیین بهترین گزینه برای نیازها و اهداف فردی خود با دندانپزشک خود مشورت کنید. دکتر مژگان آزادخواه، متخصص ترمیمی و زیبایی دندان بعد از معاینه دندان های شما، یکی از دو روش روکش ها یا تاج دندان را به شما پیشنهاد خواهد داد.

با مراقبت و نگهداری مناسب، روکش‌ها و روکش‌ها می‌توانند لبخندی مطمئن به شما بدهند که برای سال‌های آینده دوام می‌آورد.

اطلاعات بیشتر: هزینه ایمپلنت دندان در سال 1403

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها