EN

تفاوت رنگ دندان a1 و b1

رنگ-های-لمینت-دندان

تفاوت رنگ دندان a1 و b1

راهنمای سایه کلاسیک VITA در سال 1956 به عنوان مرجعی برای دندانپزشکان در درمان های زیبایی دندان ایجاد شد. این راهنما چهار رنگ اصلی دندان طبیعی که با یک حرف و سه تا پنج سطح سایه دندان پیشرونده در هر یک از این رنگ ها را که با یک عدد نشان داده می شوند، ارائه می دهد. در این مقاله انواع رنگ های دندان را بررسی کرده و درباره اینکه از چه رنگی برای دندان هایمان میتوانیم استفاده کنیم، نیز توضیح داده ایم که خواندنش پیش از مراجعه به دکتر دندانپزشک به دردتان خواهد خورد. 16 سایه دندان جداگانه در راهنما عبارتند از:

  • A—reddish brown: A1, A2, A3, A3.5, A4
  • B—reddish yellow: B1, B2, B3, B4
  • C—gray colors: C1, C2, C3, C4
  • D—reddish-gray: D1, D2, D3

در هر گروه حروف، سایه‌های اول روشن ‌ترین رنگ‌ ها هستند و با افزایش تعداد به سمت سایه‌ های تیره‌ تر پیش می‌روند. به عنوان مثال، A1 روشن تر از A2 و B1 روشن تر از B2 است.

رنگ دندان از چه سیستمی تشکیل شده است؟

رنگ دندان ممکن است با استفاده از دو سیستم مختلف شناخته شود: سیستم رنگ A و سیستم رنگ B.

در سیستم رنگ A، رنگ دندان‌ها با استفاده از حروف بزرگ A و حروف کوچک A و اعداد از ۱ تا ۴ شناخته می‌شوند. این سیستم در اصل بر اساس رنگ دندان‌ها در بستری استاندارد مشخص شده توسط شرکت VITA ایجاد شده است. A1 یا A1٫A به عنوان یکی از رنگ‌های سیستم A استفاده می‌شود و به یک رنگ دندان سفید با حداقل رنگ درجه کرمی و بدون سایه‌های زیاد اشاره دارد.

در سیستم رنگ B، رنگ دندان‌ها با استفاده از حروف بزرگ B و حروف کوچک B و اعداد از ۱ تا ۴ شناخته می‌شوند. این سیستم توسط شرکت Ivoclar Vivadent ایجاد شده است. B1 یا B1٫B به عنوان یکی از رنگ‌های سیستم B استفاده می‌شود و به یک رنگ دندان سفید با رنگ کمی زرد و حداکثر یک سایه آبی-خاکستری اشاره دارد.

به طور خلاصه، تفاوت بین رنگ دندان A1 و B1 در سیستم رنگ‌های مختلف است که هر کدام بر اساس استانداردهای مختلف ایجاد شده‌اند. لذا، ممکن است تفاوتهای ظاهری کوچکی در رنگ دندان‌ها وجود داشته باشد، به طوری که رنگ دندان A1 در سیستم A ممکن است کمی روشن‌تر و بدون رنگ کرمی باشد، در حالی که رنگ دندان B1 در سیستم B کمی زردتر و دارای سایه آبی-خاکستری تر باشد.

تفاوت رنگ دندان a1 و b1 در چیست؟

به طور منطقی، ممکن است تصور شود که a1 سفیدترین سایه دندان است زیرا A اولین حرف الفبا می باشد. با این حال، سایه دندان b1 در واقع روشن ترین بوده و پس از آن a1 قرار دارد. این به دلیل رنگ آمیزی آن، همانطور که در مطلب بالایی شرح داده می باشد. به ترتیب، سفیدترین سایه های دندان طبیعی عبارتند از:

  • B1
  • A1
  • B2
  • A2

پس اگر قصد دارید دندان های خود را به صورت حرفه ای سفید کنید و یا سعی دارید یک سایه سفید دندان انتخاب کنید، B1 و A1 هر دو انتخاب های عالی می باشند. آنها نمایانگر سفیدترین سایه های دندانی هستند که در طبیعت وجود دارد، بنابراین طبیعی به نظر رسیده و لبخندی درخشان و سالم به شما هدیه می دهند.

همچنین بیمارانی که می‌خواهند نتایج طبیعی تر و بهتری از خدمات و ترمیم دندان ‌ها مانند ونیرهای لمینت سرامیکی یا بریج ها داشته باشند، بهتر است که B2 یا A2 را در نظر بگیرید. این سایه ها در افراد بزرگسال اندکی رایج تر بوده و به انتخاب های عالی برای روکش هایی با ظاهر طبیعی تبدیل شده اند.

چرا دندان ها به طور طبیعی سفید نیستند؟

دندان‌ها به طور طبیعی کاملاً سفید نیستند، و این به دلایل زیر است:

  • ساختار دندان: ساختار دندان‌ها شامل لایه‌های مختلفی است که همچون یک پرده نیمه شفاف عمل می‌کنند. لایه‌ی خارجی دندان که اسم آن مینای دندان است، شفافیت طبیعی خود را دارد و زیر لایه‌ی داخلی دندان قرار دارد، نسبتاً زردتر است. بنابراین، رنگ دندان‌ها به وسیله‌ی ترکیب این دو لایه تعیین می‌شود و به طور طبیعی دندان‌ها معمولاً کمی زردتر از سفیدی خالص هستند.اگر دچار مشکلات ریشه دندان هم هستید و نمیتوانید از لمینت استفاده کنید، برای درمان آن میتوانید به متخصص عصب کشی دندان مراجعه کنید تا این مشکل را برطرف کند و با خیالی آسوده از لمینت استفاده کنید.
  • پیگمانتاسیون: رنگ دندان‌ها نیز به عوامل خارجی مانند پیگمانتاسیون مرتبط است. مصرف مواد مانند قهوه، شاهدانه، سیگار، تنباکو، شربت‌های آهن‌دار و غیره می‌تواند به تراکم و جذب رنگ به ساختار دندان‌ها منجر شود و آنها را زردتر یا لکه‌دار کند.
  • روند پیری: همچنین، با پیشرفت سن، دندان‌ها ممکن است کمی تیره‌تر و زردتر شوند. این ممکن است به دلیل فرسایش طبیعی مینا و نفوذ رنگ در لایه‌های داخلی دندان‌ها باشد.
مقالات مفید پزشکی:  ایمپلنت و پوکی استخوان

مهم است بدانید که رنگ دندان‌ها متنوع است و متاثر از عوامل ژنتیکی، رژیم غذایی، سلامت دهان و استفاده از مواد مختلف است. با این حال، با توجه به تکنولوژی‌های روزافزون در زمینهٔ ارتقاء زیبایی دندان‌ها، روش‌های مختلفی برای بهبود رنگ دندان‌ها وجود دارد، از جمله خمیردندان‌ها و محصولات لوازم بهداشتی دندانی و همچنین روش‌های حرفه‌ای‌تر مانند بلیچینگ دندان‌ ها توسط دندانپزشکان.

ملاک‌های انتخاب رنگ لمینت دندان

برای انتخاب رنگ لمینت دندان باید به فاکتورهای مهمی مانند رنگ پوست، سن، رنگ سایر دندان‌ها، رنگ چشم و فرم صورت توجه کرد تا در صورت نصب لمینت، هماهنگی زیبایی با این اجزا داشته باشد.

  • رنگ پوست

یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها برای انتخاب از بین رنگ بندی لمینت دندانی، رنگ پوست صورت است. افرادی که رنگ پوستشان تیره، مایل به سیاه و گندمی است، نباید از رنگ سفید براق و درخشان لمینت برای دندان‌های خود استفاده کنند؛ چرا که تناقض رنگ در لمینت و پوست آن‌ها، جلوه‌ای بد را به دندان‌ها یا لبخندشان خواهد داد.

از این رو افرادی که رنگ پوست‌شان سفید و روشن است، می‌توانند از لمینت‌های درخشان و روشن‌تر استفاده کنند و در مقابل افرادی که دارای پوست تیره هستند، بهتر است رنگ‌های تیره‌تری را برای دندان‌های خود به کار ببرند.

  • میزان سفیدی چشم و رنگ آن

از دیگر موارد دیگری که در انتخاب رنگ لمینت باید به آن توجه کرد، توجه به میزان سفیدی چشم و رنگ آن است. انتخاب رنگ‌‌هایی که از سفیدی چشم، روشن‌تر و براق‌تر هستند، ممکن است جلوه ظاهری صورت را بد غیر متناسب نشان دهد. دانستن این نکات در انتخاب رنگ در بین انواع رنگ لمینت دندان برای داشتن دندان‌هایی طبیعی‌تر و زیباتر بسیار کمک کننده خواهد بود.

  • سن

سن نیز از جمله موارد دیگر در انتخاب لمینت با رنگ طبیعی است که در هنگام انتخاب رنگ لمینت باید به آن توجه کرد. رنگ و فرم لمینت باید طوری باشد تا سن فرد را بیشتر نشان ندهد و با لبخند، فرد جوان‌تر به نظر برسد.

  • فرم صورت

در هنگام انتخاب بهترین رنگ لمینت دندان به فرم صورت نیز باید توجه شود. لمینت‌هایی که توسط شرکت‌ها و لابراتوار ساخته و تولید می‌شوند برای انواع فرم صورت یکسان و مناسب نیستند. به طور کلی برای صورت‌های کشیده لمینت‌های گرد و کوتاه، صورت‌های مربعی لمینت‌های گرد، صورت‌های گرد لمینت باریک و کشیده و برای صورت قلبی نیز لمینت‌های گرد مناسب است.

  • رنگ سایر دندان‌ها

در صورتی که فرد بخواهد برای تعداد محدودی از دندان‌های خود از لمینت استفاده کند، باید به این نکته توجه داشته باشد که رنگ دندان‌های مجاور و هماهنگی آن‌ها با لمینت از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ در غیر این صورت تفاوت رنگ‌ دندان‌ها جلوه بدی را به صورت و طرح لبخند فرد خواهد داد.

3/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

انواع ساکشن دندانپزشکی
ساکشن دندانپزشکی

بسیاری از بیماران نمی‌دانند که ساکشن دندانپزشکی که دستیار دندانپزشک در طول تمیز کردن آنها اعمال می‌کند تأثیر

ادامه مطلب »
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها