EN

ایمپلنت دندان در دوران بارداری

ایمپلنت در بارداری

ایمپلنت دندان در دوران بارداری

وضعیت جسمانی زنان در دوران بارداری به طور معمول تا حد زیادی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. این دوران بیشترین تأثیر خود را روی دهان و دندان‌های بانوان می‌گذارد و باعث التهاب لثه و تورم در ناحیه لثه و عفونت آن می‌شود. اکثر زنان در این دوران با خونریزی و پریودنتال مواجه می‌شوند. در صورت عدم رسیدگی ممکن است به دلیل عفونت و پوسیدگی دندان‌های خود را از دست بدهند. در ادامه این مطلب از کلینیک دندانپزشکی دکتر مژگان آزادخواه قصد داریم به بررسی اینکه آیا ایمپلنت دندان در دوران بارداری امکان‌پذیر است یا خیر و چه خطرات و عوارضی دارد بپردازیم؛ لذا تا انتهای این مقاله با بهترین دندانپزشک در تهران همراه ما باشید.

لینک مفید: مراقبت از دندان در دوران بارداری

امکان انجام ایمپلنت دندان در دوران بارداری وجود دارد؟

هرچند ایمپلنت دندان یکی از روش‌های ایمن و کم‌خطر جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته بیماران است؛ اما اغلب پزشکان این روش را به زنان باردار توصیه نمی‌کنند. همواره به مادران باردار توصیه می‌شود که برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته خود تا پس از زایمان صبر نمایند. به عقیده پزشکان تغییرات هورمونی در بدن زنان در دوران بارداری افزایش‌یافته و این تغییرات تمامی ارگان‌های بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. کندشدن روند اتصال ایمپلنت به استخوان فک یکی از تأثیرات این تغییرات هورمونی است.

لینک مفید: انواع ایمپلنت دندان

خطرات ایمپلنت دندان در دوران بارداری

ایمپلنت دندان در دوران بارداری خطرات و عوارضی را به همراه دارد که ممکن است برای مادر و جنین بسیار مضر بوده و گاهی منجر به سقط و یا معلولیت در جنین شود. در زیر برخی از این خطرات را برایتان شرح می‌دهیم:

·       اشعه ایکس

همان‌طور که می‌دانید ایمپلنت دندان در درون استخوان فک قرار می‌گیرد و متخصص ایمپلنت برای بررسی استخوان‌ها به‌عکس ایمپلنت به کمک اشعه ایکس نیاز دارد. اشعه ایکس به دلیل آنکه در ناحیه سر است در دندانپزشکی برای جنین ضرری ندارد. اما اگر اشعه به هر دلیل به جنین بخورد، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود و به‌عنوان امن‌ترین راه پیشنهاد می‌شود از آن دوری کنید.

·       بیهوشی

ایمپلنت به یک جراحی ساده نیاز دارد و معمولاً با یک بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد؛ ولی در بعضی شرایط و طبق نظر متخصصین جراحی ایمپلنت همراه با بیهوشی انجام می‌شود. این بیهوشی در برخی شرایط نیاز است انجام شود؛ پس در دوران حاملگی پیشنهاد نمی‌شود.

لینک مفید: ایمپلنت دندان با بیهوشی

·       استرس و اضطراب

استرس و اضطراب در دوران بالا می‌تواند ریسک را بالا ببرد و فشارخون را افزایش می‌دهد و تأثیرات منفی بر روی جنین می‌گذارد. ایمپلنت دندان به علت اینکه نیاز به جراحی و مراحلی که دارد می‌تواند سطح استرس شما را بالا ببرد و به همین علت تا حدامکان ایمپلنت دندان در دوران بارداری نباید انجام شود.

·       کاهش کلسیم مادر

پایه‌های ایمپلنت دندان در درون استخوان فک قرار داده می‌شود و در دوره نقاهت ایمپلنت دندان به استخوان فک‌جوش می‌خورد. در دروان بارداری نیز جنین برای رشد تقاضای زیادی برای کلسیم دارد و آن را از بدن مادر خود دریافت می‌کند. به همین علت جوش‌خوردن پایه ایمپلنت و کلسیم موردنیاز برای جنین می‌تواند چالش‌هایی را در این درمان در برداشته باشد.

·       ریسک عفونت

ایمپلنت‌های دندانی امروزه موفقیتی بالای 97 درصد دارند و معمولاً هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود؛ اما در برخی موارد خاص ایمپلنت دندان با شکست مواجه می‌شود. شکست ایمپلنت علت‌های متفاوتی دارد که یکی از شایع‌ترین آنها عفونت ایمپلنت است. وجود عفونت در لثه و ایمپلنت می‌تواند مشکلاتی در بارداری به وجود آورد و یکی از عواملی است که خطر ایمپلنت دندان در دوران بارداری را بیشتر می‌کند.

لینک مفید: هزینه ایمپلنت دندان 1403

دلایل شکست ایمپلنت دندان در دوران بارداری چیست؟

دلایل بسیاری برای ممنوعیت انجام ایمپلنت دندان در دوران بارداری هست که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • از نظر دندانپزشکان، یکی از مهم‎ترین عللی که باعث خطرناک شدن روند جراحی ایمپلنت دندان در دوران بارداری می‌شود، ظهور تغییرات در وضعیت سلامت دهان و دندان زنان باردار است که می‌تواند احتمال شکست روش کاشت دندان‌مصنوعی را افزایش دهد.
  • زنان در دوران بارداری دچار تغییرات هورمونی قابل‌توجهی می‌شوند. در واقع با افزایش ناگهانی هورمون استروژن و پروژسترون در بدن، بافت نرم دهان و لثه‌ها بیشتر مستعد ابتلا به التهاب و انواع عفونت می‌شوند. به همین خاطر، حین انجام ایمپلنت دندان در دوران بارداری و بعداز آن بافت حساس لثه خونریزی بیشتری می‌کند و احتمال عفونت بافت نرم و یا حتی استخوان فک هم افزایش مییابد.
  • همه ما می‌دانیم که جنین مواد معدنی موردنیاز خود، به‌ویژه ویتامین D و کلسیم را از طریق جفت و بندناف از مادر دریافت می‌کند. این مسئله باعث کاهش استحکام ساختار استخوان فک مادر می‎شود و مطمئناً روی کاهش احتمال موفقیت نصب و پذیرش پایه فلزی ایمپلنت نیز بسیار مؤثر است.
  • به طور معمول سیستم ایمنی بدن مادران باردار به‌طور خودکار جهت پیشگیری از پس‌زدن بافت خارجی جنین، مقداری ضعیف می‌گردد. در صورت انجام ایمپلنت در بارداری، این مسئله می‎تواند موجب کنترل نشدن التهاب لثه‌ها و تأخیر در بهبودی استخوان فک شود.
مقالات مفید پزشکی:  ایمپلنت دندان با لیزر

لینک مفید: لق شدن ایمپلنت دندان

 

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم مشاوره و رزرو وقت

 

بهترین زمان برای ایمپلنت دندان در دوران بارداری چه زمانی است؟

بهترین وقت جهت انجام ایمپلنت دندان پس از زایمان است که هر موقع احساس آمادگی داشتید، می‌توانید جراحی ایمپلنت خود را انجام دهید. اگر چنانچه در دوران شیردهی هستید، متخصص بهترین دستورالعمل‌ و راه‌حل را برای انجام ایمپلنت به شما توصیه خواهد کرد. انجام ایمپلنت معمولاً در این دوران منعی ندارد.

اگر چه امکان انتقال و ترشح مواد بیهوشی در شیر مادر وجود دارد؛ اما راهکارهایی برای پیشگیری از این موضوع وجود دارد. به‌طورکلی پیشنهاد می‌شود ایمپلنت دندان به علت آنکه نیاز به جراحی و رادیولوژی دارد، تا زمان بعد از زایمان به تعویق بیفتد؛ اما در شرایط بسیار ضروری با مشورت با متخصص زنان و متخصص ایمپلنت می‌توان در شرایط خاص ایمپلنت در بارداری انجام شود. ایمپلنت دندان معمولاً در سه ماه اول و آخر بارداری به‌ هیچ‌وجه توصیه نشود و در صورت وجود شرایط ویژه ایمپلنت دندان در سه ماه دوم ایمپلنت تحت‌نظر و مراقبت‌های خاص انجام می‌شود. بی‌حسی موضعی در سه ماه دوم بارداری برای شما خطری ندارد که البته در نظر داشته باشید که حتماً با متخصصین زنان خود نیز در این باره مشورت فرمایید.

لینک مفید: ایمپلنت دندان با لیزر

نکات مراقبتی ایمپلنت دندان در دوران بارداری

باتوجه‌ به خطرات داروهای آنتی‌بیوتیک، مسکن‌ها و اشعه ایکس بهترین زمان ایمپلنت دندان مادران باردار پس از زایمان است. ازاین‌رو توصیه می‌شود پس از زایمان و در صورت مناسب‌بودن شرایط سلامت مادر باردار این عمل را انجام دهید. به عقیده برخی از پزشکان تاحدامکان بهتر است از قرارگیری در معرض تابش اشعه ایکس در دوران شیردهی نیز خودداری کرد.

همچنین مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در طول دوران شیردهی نیز توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است از طریق شیر وارد بدن نوزاد شود. ازاین‌رو همواره توصیه می‌شود قبل از ایمپلنت دندان در رابطه‌ با شرایط مادر با دندانپزشک متخصص مشورت نمایید. باتوجه‌به شرایط بارداری، تغذیه مادر و شرایط دهان و دندان بهترین زمان برای انجام این عمل با بالاترین میزان موفقیت تعیین خواهد شد.

لازم به ذکر است انجام برخی اقدامات دندانپزشکی همچون ترمیم و پر کردن برای مادر باردار خطر کمتری دارد. از کم‌خطرترین اقدامات دندانپزشکی در دوران بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. شما می‌توانید در طول این دوران در شرایط خاص با خیال راحت از این امکانات بهره‌مند شوید.

  • استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های کم‌خطر همچون پنی‌سیلین، آموکسی‌سیلین و کلیندامایسین
  • ترمیم ظاهری و پر کردن دندان‌ها به‌منظور پیشگیری از ایجاد عفونت
  • از داروهایی که ممکن است از طریق جفت عبور کند لیدوکائین است. بااین‌حال بعضی از پزشکان معتقدند که مصرف این دارو برای مادران باردار کاملاً بی‌خطر بوده، به همین جهت توصیه می‌شود پیش از مصرف این دارو با متخصص زنان و زایمان مشورت نمایید.

هرچند در دوران بارداری امکان ایمپلنت دندان وجود ندارد؛ اما پیشرفت تکنولوژی باعث شده امکان ترمیم و پانسمان دندان ازدست‌رفته با استفاده از روش‌های نوین برای شما وجود داشته باشد.

جمع‌بندی

ایمپلنت دندان یک فرایند پیچیده و پراسترس است و نیاز به مداخلات پزشکی مانند تصویربرداری با اشعه ایکس یا سی‌تی‌اسکن از ریشه دندان‌ها و استخوان فک و بیهوشی عمومی یا بی‌حسی دارد. طبق مطالعات انجام‌شده، استرس روانی بیش از حد مادر، انتقال مواد شیمیایی بیهوشی و تماس با اشعه ایکس احتمال بروز جهش ژنتیکی در DNA جنین را افزایش می‌دهد و ممکن است منجر به بروز عقب‌ماندگی ذهنی یا جسمی شود. از نظر علم پزشکی، سه‌ماهه اول و سوم بارداری مهم‌ترین و حیاتی‌ترین دوره‌های روند رشد جنین محسوب می‌شوند.

در این دوران، قرارگرفتن در معرض خطرات محیطی می‌تواند اثرات وحشتناکی بر نوزاد داشته باشد. بیشتر متخصصان دندانپزشکی به مادران توصیه می‌کنند که از انجام هر نوع درمان دندانپزشکی سنگین مثل ارتودنسی، لمینت دندان یا ایمپلنت دندان در دوران بارداری خودداری نمایند یا حداقل تا سه‌ماهه دوم بارداری صبر کنند. در این مقاله از متخصص ایمپلنت دندان در دوران بارداری و خطرات و دلایل شکست آن را بیان کردیم. برای انجام این کار با دکتر آزادخواه و همچنین یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها