EN

اپن بایت: علل و راهکارهای درمانی

اپن بایت چیست؟

اپن بایت: علل و راهکارهای درمانی

اپن بایت چیست؟

اپن بایت که نوعی مال اکلوژن یا ناترازی دندان است، به وضعیتی اطلاق می شود که در آن دندان های جلویی بالا و پایین به سمت بیرون متمایل می شوند و در هنگام بسته شدن دهان با هم تماس ندارند.  این ناهماهنگی می تواند در جلوی دهان (قدامی) یا پشت دهان (خلفی) رخ دهد که یک نوع نادر از مال اکلوژن است. در این مقاله قصد داریم به علل اپن بایت و راهکارهای درمانی آن بپردازیم. با دکتر مژگان آزادخواه، متخصص ارتودنسی در شمال تهران، همراه باشید.

علل اپن بایت:

به طور معمول، اپن بایت به این دلیل ایجاد می‌شود که چیزی از نظر فیزیکی مانع شکل‌گیری دندان نیش شما می‌شود. مشکل دیگر ممکن است جلوگیری از تشکیل صحیح دندان‌ها یا استخوان‌های فک شما در اوایل دوران کودکی باشد. در نتیجه، استخوان‌ها و دندان‌های شما به‌طور دائم جابجا می‌شوند و سوراخی در محل گاز زدن شما ایجاد می‌شود که نباید باشد.

1. عادات دهانی بد (مکیدن شست یا پستانک)

معمولاً چیزی که باعث ایجاد شرایط اپن بایت می شود، مکیدن پستانک یا شست است. در حالی که مقداری مکیدن بخشی طبیعی از رشد دهان است، مکیدن طولانی پستانک، انگشت یا شست پس از 18 تا 24 ماهگی از نظر فیزیکی فک، کام (سقف دهان) و نیمرخ صورت کودک را تغییر می‌دهد. این تغییرات اسکلتی به اپن بایت کمک می کند. وقتی کودک دائماً پستانک یا انگشت شست را در دهان خود نگه می دارد، دندان های جلویی او نمی توانند آنطور که باید به خوبی به هم ببندند. بنابراین، هنگامی که کودک شما گاز می گیرد، می توانید یک اپن بایت بزرگ بین دندان های جلویی بالا و پایین او ببینید. این پدیده، طبیعی، سالم یا از نظر رشد مناسب نیست.

2. ژنتیک یا مشکل اسکلتی

شرایط ژنتیکی خاصی وجود دارد که می تواند باعث رشد اسکلتی غیر معمول شود. در برخی موارد، یک کودک ممکن است یک رابطه اسکلتی ضعیف بین فک بالا و فک پایین را از یکی از والدین خود به ارث ببرد، که باعث می شود هر زمان که دندان ها به حالت گاز گرفتن درمیایند، به درستی روی هم قرار نگیرند. بیشتر علل اپن بایت در دوران کودکی و نوجوانی مشاهده می شود. این دوران بهترین زمان برای شکلگیری مناسب دندان‌ها وفک و یا اصلاح حالت آنهاست.

3. ترمیم های دندانی نامناسب

اگر دندان‌ها به درستی ترمیم یا پر نشوند، معمولاً به دلیل بلندی بیش از حد یا مواد بسیار زیاد، روی هم قرار نمی‌گیرند. اگر احساس می کنید اپن بایت دارید به دندانپزشک خود اطلاع دهید. به طور معمول آنها می توانند انسداد شما را با یک کاغذ مخصوص بررسی کنند تا ببینند که کجا چیزها باید تنظیم شوند.

4. فشار دادن زبان

پس از مکیدن شست و استفاده از پستانک، فشار دادن زبان یکی از بزرگترین دلایل اپن بایت است. فشار دادن زبان زمانی است که کسی غذای خود را به درستی قورت نمی دهد. به جای اینکه هنگام بلع، زبان به سمت بالای دهان فشار آورد، نوک زبان به سمت جلو به دندان های جلویی فشار می آورد.

هنگامی که زبان فردی به سمت جلو حرکت می کند، معمولاً می توانید نوک زبان او را از طریق دندان های جلویی مشاهده کنید. این بلع “درست” یا “طبیعی” نیست و معمولاً نتیجه مکیدن طولانی مدت انگشت / پستانک / شست است. فشار مداوم زبان به دندان های جلویی باعث می شود آن دندان ها به درستی به هم بسته نشوند.

5. اختلال مفصل گیجگاهی فکی

اغلب اوقات، اختلال مفصل فکی یک عارضه جانبی اپن بایت است. زیرا برای خرد کردن غذا باید مفاصل فک سخت تر کار کنند..

6. ضربه به صورت

فرض کنید یک آسیب جدی به صورت شما وارد شود (مانند تصادف اتومبیل، آسیب ورزشی یا حتی دعواهای خیابانی) می تواند منجر به شکستگی استخوان ها و تغییر در نحوه گاز گرفتن دندان های شما شود. شکستگی فک می تواند بهبود یابد، اما ممکن است استخوان همیشه آنطور که شما می خواهید خود را ترمیم نکند.

هر زمان که آسیب های ترومایی باعث تغییرات قابل توجهی در نیش شما شود، مهم است که سریع عمل کنید. ممکن است تورم یا آسیب استخوانی وجود داشته باشد که قابل مشاهده نباشد. دندانپزشک یا جراح دهان شما می‌تواند با اشعه ایکس یا اسکن سه بعدی از دهان بگیرد تا ببیند چه اتفاقی دارد می‌افتد و میزان آسیب را تعیین کند.

مقالات مفید پزشکی:  زرد شدن دندان بعد از ارتودنسی

مرتبط: ارتودنسی لینگوال در تهران

درمان های اپن بایت

  • بریس ها و ارتودنسی
  • ونیرها: ونیرها می توانند گزینه خوبی برای اصلاح اپن بایت به خصوص در بزرگسالان باشند. آنها ظاهر و احساس طبیعی را ارائه می دهند و می توانند برای مطابقت با دندان های موجود شما سفارشی شوند. با این حال، اگر به تغییرات گسترده ای در بایت خود نیاز دارید، روکش ها ممکن است مناسب نباشند.
  • درمان بیوالکتریک: این شامل استفاده از جریان های الکتریکی برای تحریک رشد استخوان و بافت جدید است. اغلب همراه با درمان ارتودنسی استفاده می شود. درمان بیوالکتریک می تواند به تغییر موقعیت فک و تنظیم مجدد دندان ها کمک کند و به طور بالقوه نیاز به بریس های سنتی را از بین ببرد.
  • لوازم کاربردی: دستگاه هایی هستند که دندان ها را در جای خود نگه می دارند تا از ساییده شدن آن ها به یکدیگر جلوگیری کنند. می توان از آنها برای حرکت تدریجی دندان ها به موقعیت صحیح استفاده کرد. دستگاه های کاربردی اغلب برای موارد پیچیده اپن بایت 2 استفاده می شود.
  • جراحی: در موارد شدید، ممکن است جراحی برای اصلاح اپن بایت لازم باشد که می تواند شامل روش هایی مانند شکستگی و فیوژن فک، جراحی دهان برای برداشتن دندان های نهفته، یا پیوند استخوان برای افزایش ارتفاع فک باشد.

لینک مفید:متخصص ارتودنسی کودکان

انواع اپن بایت

به طور کلی، هر زمان که اپن بایت داشته باشید، در یکی از این دسته بندی ها قرار می گیرید:

1. اپن بایت قدامی

اپن بایت قدامی رایج ترین نوع اپن بایت دندانی است. این مال اکلوژن اپن بایت جایی است که دندان های جلویی شما به درستی به هم بسته نمی شوند. در شرایط ایده آل، دندان های جلویی بالایی شما کمی با دندان های جلویی پایینی همپوشانی دارند. در اپن بایت قدامی، می‌توانید فضای باز بین دندان‌های جلویی بالا و پایین خود را مشاهده کنید و همچنین به‌طور قابل‌توجهی تمام لبه‌های بایت را در آن دندان‌ها مشاهده کنید. اپن بایت قدامی در بیشتر موارد به دلیل استفاده از پستانک که دندان‌های شیری و فک‌ یا نحوه بلعیدن کودک را تغییر می‌دهند، به خودی خود ایجاد می‌شوند.

3. اپن بایت اسکلتی

اپن بایت اسکلتی زمانی اتفاق می‌افتد که فک‌ها به‌طور نادرست شکل می‌گیرند و به‌جای نزدیک شدن از یکدیگر دور می‌شوند. اپن بایت اسکلتی، ممکن است ناحیه بسیار بزرگی تحت تأثیر قرار گیرد. بیشتر اپن بایت های اسکلتی ژنتیکی هستند. اگر یکی از والدین آنها را داشته باشد، احتمالاً فرزندشان نیز از این عارضه رنج می برد. دندان‌های عقب به هم نزدیک‌تر هستند، اما وقتی به سمت جلوی دهان حرکت می‌کنید، دندان‌ها از هم دورتر می‌شوند، تقریباً انگار یک کوه مثلثی شکل بین فک بالا و پایین وجود دارد.

4. اپن بایت خلفی

اپن بایت خلفی برعکس اپن بایت قدامی (دندان جلویی) است. این اپن بایت ها، دندان های عقب مانند دندان های آسیاب و پیش آسیاب را درگیر می کنند. با اپن بایت خلفی، دندان های جلو به درستی به هم بسته می شوند، اما حتی زمانی که تا انتها گاز می گیرید، دندان های عقب به یکدیگر برخورد نمی کنند. از آنجایی که دندان‌های عقب برای خرد کردن غذا برای هضم مهم هستند، این نوع اپن بایت می‌تواند باعث مشکلات جدی در جذب مواد مغذی شود.

آنچه گفتیم…

اپن بایت فراتر از تاثیر بر روی چهره و زیبایی، می‌تواند بر نحوه گفتار شما، جویدن غذا و سایش‌های دندان‌ها نیز اثر بگذارد. بنابراین، بسیار مهم است که در صورت مشاهده‌ی نشانه‌های اپن بایت برای درمان سریعتر به دندانپزشک مراجعه نمایید.

 

مطالعه بیشتر: بهترین دکتر عصب کشی دندان در تهران

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها