EN

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت All On 4

افراد معمولاً در گذر زمان و با افزایش سن در قسمت‌های مختلف بدن دچار پیری می‌شوند. ممکن است دندان کشیده شود یا تحت تأثیر پیری پوسیده شده و دندان‌ها از دست برود. همه این عوامل باعث ایجاد مشکلات مختلف در ظاهر فرد و طرح لبخند صورت می‌شود. همچنین نحوه صحیح غذا خوردن نیز دچار اشکالات زیادی خواهد شد. خیلی از افراد به دنبال روش‌های دائمی برای ترمیم دندان‌ های از بین رفته خود هستند. در چند سال اخیر اصلی‌ترین روش داشتن دندان جایگزین، انجام پروتز دندانی متحرک یا همان دندان مصنوعی بود اما استفاده از آن خالی از اشکال هم نبود و به همین دلیل متخصصان از یک روش مناسب‌تر به نام ایمپلنت دندان استفاده کردند. انجام ایمپلنت های دندانی معمولاً مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند و معمولاً تا آخر عمر قابل استفاده است.

مقاله مفید: ایمپلنت فوری دندان چیست؟

ایمپلنت چیست؟

چرا بهتر است بجای دندان مصنوعی از ایمپلنت استفاده کنیم؟ بهترین نوع ایمپلنت چیست؟ قیمت ایمپلنت دندان چقدر است؟ این موارد تنها گوشه ای از سوالات افرادی است که دندان های خود را به هر دلیلی از دست داده اند و به دنبال بازگرداندن آن هستند. اگر شما هم به دنبال راهی برای کاشت مجدد دندان خود هستید و سوال های فراوانی نظیر سوال های بالا دارید در ادامه با ما همراه باشید تا هرآنچه که نیاز است درباره کاشت ایمپلنت دندان بدانید را برای شما شرح دهیم.

تعداد مراحل ایمپلنت دندان

برای کاشت دندان باید مراحل مختلفی را طی کنید که این کار برای بالا بردن طول عمر و کیفیت اجرا الزامی باشد.

مراحل کار تعداد جلسات مورد نیاز مدت زمان هر جلسه
مشاوره قبل از ایمپلنت یک جلسه بین ۳۰ الی ۶۰ دقیقه
سینوس لیفت یک جلسه تقریبا ۴ ماه
جراحی ایمپلنت یک جلسه یک ساعت
هیلینگ گپ یک جلسه یک هفته
تاج موقت یک جلسه یک ماه
روکش نهایی دو جلسه تقریبا یک هفته

مراحل انجام ایمپلنت دندان

جراحی ایمپلنت معمولاً بصورت سرپایی و مرحله‌ای انجام می‌شود. در بین مراحل نیز زمان بهبودی در نظر گرفته می‌شود.

  • معاینه ابتدایی فرد و تعیین نوع و تعداد واحد دندانی انجام ایمپلنت
  • برداشتن دندان آسیب دیده و کشیدن آن در صورت نیاز
  • آماده کردن استخوان فک و پیوند استخوان به آن
  • کاشت پایه اصلی انجام ایمپلنت دندان در استخوان فک
  • انتخاب رنگ و انجام قالب‌گیری در دندان و ارسال آن به لابراتوار برای طراحی دندان
  • قرار دادن نهایی روکش در داخل دهان

مطلب مفید: انواع ایمپلنت آمریکایی دندان

روش های ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان دارای مدلهای متفاوتی می باشد و شما باید قبل از گذاشتن آن، ایمپلنت مناسب دندان خود را بشناسید. البته منظور ما این نیست که دقیقا دانش تخصصی این حوزه را کسب کنید بلکه صرفا با مراجعه با دکتر ایمپلنت می توانید اطلاعات مختصری درباره ایمپلنت خود پیدا کنید. ایمپلنت ها دارای دو قسمت هستند. قسمت اول آن فلز تیتانیوم است که شبیه پیچ بوده و در استخوان فک بصورت ریشه دندان قرار میگیرد و کلاهک پروتزی یا همان تاج، روی سطح آن قرار می گیرد. به کل این ساختار ایمپلنت دندان می گویند که نزدیکترین گزینه مناسب برای دندان طبیعی می باشد. طوری که هیچکسی نمی تواند متوجه مصنوعی بودن آن شود.

درصد موفقیت ایمپلنت های دندان بالای ۸۰ درصد محاسبه شده است و باید بدانیم که ایمپلنت دندان قطعا روشی مناسب برای دندانهای از دست رفته می باشد. بنابراین نباید خیلی نگران دندانهای از دست رفته خود باشیم و می توانیم به راحتی از ایمپلنت استفاده کنیم. تا اینجا که درباره اهمیت ایمپلنت آشنا شدیم حال می خواهیم به معرفی انواع مختلف ایمپلنت های دندانی بپردازیم.

اطلاعات بیشتر: هزینه بلیچینگ

مقایسه انواع ایمپلنت دندان

در ادامه جدولی را برای توضیح تفاوت ایمپلنت‌های آندو استیل، ساب پریواستیل، یک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای با بیان مزایا و معایب هر یک ارائه می‌دهیم:

نوع ایمپلنت مزایا معایب
ایمپلنت آندو استیل نصب آسان، قابلیت تنظیم درجه استحکام، نیاز به برش کمتر برای نصب، نیاز کمتر به تعویض، قیمت ایمپلنت پایین تر ریسک عفونت بیشتر پوسته ایمپلنت به دلیل جذب بیشتر مواد شیمیایی، قابلیت پذیرش ضعیف تر در بافت‌های نرم
ایمپلنت ساب پریواستیل دسترسی آسان تر به پیوند استخوانی، ماندگاری بیشتر، کاهش ریسک عفونت نیاز به برش بیشتر برای نصب، نیاز به تعویض بیشتر، قابلیت تنظیم استحکام کمتر
ایمپلنت یک مرحله‌ای نصب آسان تر، زمان نصب کوتاه تر، نیاز به جراحی کمتر برای نصب ریسک عدم موفقیت بالاتر، عدم قابلیت تنظیم درجه استحکام، نیاز به ترمیم و تقویت بافت قبل از نصب
ایمپلنت دو مرحله‌ای قابلیت تنظیم درجه استحکام، کاهش ریسک عدم موفقیت، درمان‌پذیری بالاتر نیاز به برش بیشتر برای نصب، زمان نصب بیشتر، نیاز به جراحی دو مرحله‌ای، نیاز به تعویض بیشتر
مقالات مفید پزشکی:  لمینت سرامیکی دندان

لازم به ذکر است که این مزایا و معایب به طور کلی برای هر نوع ایمپلنت صدق نمی کند و به شرایط و ویژگی های هر فرد و بیماری خاصی که ایمپلنت برای آن پیشنهاد می شود، بستگی دارد.

اطلاعات مفید: متخصص لمینت سرامیکی دندان

انواع روش‌ های کاشت ایمپلنت

معمولاً انجام انواع ایمپلنت های دندانی در طول و سایز و انواع مختلف انجام می‌شود. دندانپزشک تهران بر اساس موقعیت دندان‌های افراد تشخیص می‌دهد که کدام نوع ایمپلنت مناسب‌تر است. انجام درمان ایمپلنت دندان ممکن است مقداری سختی و درد نیز داشته باشد اما بعد از آن ظاهر طبیعی دندان همانند دندان‌های دیگر خواهد بود. در ادامه انواع ایمپلنت را معرفی و سپس درباره هر یک توضیحاتی خواهیم داد. انواع روش‌های کاشت ایمپلنت شامل موارد زیر است:

  • ایمپلنت‌های آندو استیل
  • ایمپلنت‌های ساب پریواستیل
  • ایمپلنت یک مرحله‌ای
  • ایمپلنت دو مرحله‌ای

همچنین ایمپلنت بر اساس روش کاشت به سه نوع مختلف نیز طبقه‌بندی می‌شود که شامل ایمپلنت بر‌ اساس درون کاشتی، ایمپلنت فرورونده و ایمپلنت دارای چهارچوب راموس است که در ادامه آن‌ها را نیز توضیح خواهیم داد.

ایمپلنت آندو استیل

این نوع جراحی ایمپلنت، از رایج‌ترین انواع ایمپلنت است و برای عمل‌های دو مرحله‌ای از آن استفاده می‌کنند. این ایمپلنت‌ها شامل پیچ‌های بسیار‌ ریزی هستند و معمولاً جنس آن از تیتانیوم است. ایمپلنت در داخل استخوان فک گذاشته می‌شود و سپس دندانی مصنوعی بر روی آن قرار می‌گیرد. علت اینکه طراحی آن شبیه پیچ می باشد این است که باعث ایجاد اصطکاک شده و با استخوانهای فک ادغام می گردد و این امر باعث قوی شدن ریشه دندان مصنوعی می شود. بعد از آن یک تکیه گاهی روی آن وصل می شود که روی سطح این پیچ قرار می گیرد و بالاتر از لثه است. در آخر تاج روی آن نصب می شود. ایمپلنت نصب شده بین ۲ تا ۶ ماه طول می کشد تا به طور کامل در استخوان فک ادغام شود.

اطلاعات بیشتر: لیفت لثه چیست؟

ایمپلنت آندو استیل

ایمپلنت های دندانی زیر پریوستئال

ایمپلنت ساب پریوستئال کمی متفاوت است یعنی بصورت مستقیم در استخوان فک سوراخ نمی شوند بلکه روی سطح استخواب نصب می شوند. با اینکه در این روش آنها را مستقیما داخل استخوان قرار نمی دهیم ولی با این حال به خوبی زیر لثه قرار می گیرند. از آنجایی که ایمپلنت های ساب پریوستئال در استخوان فرو نمی روند ساختار آنها کمی متفاوت از ایمپلنت های اندوستئال است. این ایمپلنت های از یک قاب فلزی تشکیل شده اند که روی استخوان قرار می گیرند و فقط چند برجستگی کوچک در سطح خود دارند. از ایمپلنت ساب پریوستئال در جاهای استفاده می شوند که استخوان فک بسیار ضعیف می باشد و ارتفاع کافی برای جاسازی ایمپلنت را ندارد و نمی توان فلز تیتانیوم را داخل آن قرار داد. معمولا افراد مسن یا کسانیکه دیابت دارند یا به دلیل تحلیل استخوان فاقد استخوان فک هستند، مناسب ترین فرد برای ایمپلنت های زیر پریوست هستند.

ایمپلنت های دندانی زیر پریوستئال

ایمپلنت ترانسوسئوس

از آنجایی که فک پایین صورت بسیار متحرک می باشد این باعث شده خیلی سریع فرسوده شود. در نتیجه ساخت و پایداری پروتزهای مصنوعی همچنان یک کار چالش برانگیز برای دندانپزشکان است.

اما ایمپلنت ترانسوسئوس امید تازه ای به این دسته از بیماران داده است. این ایمپلنت ها از یک قاب فلزی تشکیل شده اند که به لبه پایینی فک صورت متصل می شوند. که این باعث می شود دندان مصنوعی به خوبی روی فک جا بیفتد. ایمپلنت های ترانسوسئوس برای کسانی در نظر گرفته شده که استخوان پایین فک آنها تحلیل زیادی داشته و به توانایی ایمپلنت های استاندارد (اندوستئال یا ساب پرویوستئال) را ندارد.

ایمپلنت ترانسوسئوس

ایمپلنت زیگوماتیک

همانطور که فک پایین صورت دچار تحلیل می شود، فک بالا نیز گاهی دچار کمبود می شود و ارتفاع و عرض کافی برای دریافت ایمپلنت های استاندارد را ندارد. در این شرایط باید از ایمپلنت زیگوماتیک استفاده کرد. زیگوما یک شکل استخوانی است و ایمپلنت زیگوماتیک به معنای واقعی کلمه در استخوان قرار می گیرند.

این روش یکی جدیدترین راهکار های درمانی است که بصورت عادی انجام نمی شود یعنی هر پزشکی توانایی انجام آن را ندارد و باید تجربه و دانش کافی داشته باشد.

اطلاعات بیشتر: بهترین متخصص درمان ریشه دندان

ایمپلنت زیگوماتیک

ایمپلنت یک مرحله‌ای

معمولاً در انجام ایمپلنت به روش یک مرحله‌ای بعد از اینکه محل پیچ در استخوان فک قرار گرفت، مقداری از استخوان بیرون بافت لثه باقی می‌ماند و بعد از بهبودی دیگر نیازی به جراحی برای گذاشتن تاج دندان بر روی آن نیست. یعنی ایمپلنت و اباتمنت هر دو در یک مرحله نصب می‌شوند. البته این روش تحت تأثیر نیرو‌های داخلی آسیب‌پذیری زیادی دارد و به همین دلیل باید با احتیاط و به طور صحیح انجام شود تا هیچ مشکلی در فرآیند درمان و روند بهبودی آن ایجاد نشود.

مقالات مفید پزشکی:  تاثیر لبنیات بر روی دندان

ایمپلنت دو مرحله‌ای

در ایمپلنت دندان دو مرحله‌ای که از رایج‌ترین انواع ایمپلنت است، معمولاً ایمپلنت در داخل استخوان فک و زیر بافت لثه قرار می‌گیرد. پس از آن بافت را از طریق بخیه مسدود می‌کنند تا از هرگونه فشار در حین بهبود و ترمیم نواحی اطراف استخوان فک ممانعت کند. بعد از تمام شدن زمان بهبودی جراحی اول شروع به جراحی دوم می‌کنند تا تاج دندان و ایمپلنت اتصال پیدا کنند.

ایمپلنت دندان All-on-4

ایمپلنت های دندانی All-on-4 عمل دندانپزشکی را متحول کرده است. این نوع ایمپلنت ها دارای 4 یا 6 ایمپلنت در استخوان فک بالا و پایین هستند که یک روکش طولانی بصورت پل روی آن ساخته می شود. این روش مناسب کسانی است که هیچ دندانی ندارند و کاملا بی دندان است.

چه زمانی می توانید برای دندان از دست رفته ایمپلنت اندوستال انجام دهید؟

برای کاشتن دندان مصنوعی به روش اندوستال باید از سلامت جسمانی مناسب برخوردار باشید یعنی بیماری های زمینه ای مثل فشار خون بالا، دیابت یا هر عمل جراحی بزرگی اخیرا نداشته باشید. داشتن شرایط فیزیکی و جسمی مناسب کمک می کند تا یمپلنت دندان راحت تر با بدن تان پیوند برقرار کند.

اما اگر دیابتی هستید یا بیماری قندی دارید باید سطح قند خونتان را کنترل کنید تا این ایمپلنت های شناور شوند. برای اینکه یک ایمپلنت دندان خوب داشته باشید باید از بهداشت دهان و دندان مناسب برخوردار باشید. نداشتن بهداشت مناسب دندان، طول عمر ایمپلنت را کوتاه می کند و این اصلا چیز خوبی نیست.

برای قرار دادن ایمپلنت اندوستئال، باید از سالم بودن لثه ها اطمینان حاصل کرد و مطمئن شد که علائم ژنژیویت یا پریودنتیت را نداشته باشند. همچنین استخوان باید باید ارتفاع و عرض مناسبی داشته باشد.

 

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم مشاوره و رزرو وقت

 

مرتبط و خواندنی: ایمپلنت تک دندان

انواع ایمپلنت بر اساس نحوه کاشت

نوع دیگری از تقسیم‌ بندی ایمپلنت بر اساس روش کاشت دندان وجود دارد که در ادامه درباره آن توضیح خواهیم داد.

  • ایمپلنت بر‌ اساس درون کاشتی

معمولاً در این ایمپلنت از یک قالب فلزی در زیر بافت لثه استفاده می‌شود و با استخوان فک اتصال می‌یابد تا دندان بر روی آن قرار گیرد. افرادی که مشکل حداقل ارتفاع استخوان ایمپلنتی دارند و یا کسانی که نمی‌توانند از دندان‌های مصنوعی معمولی استفاده کنند، می‌توانند از این نوع روش برای کاشت دندان استفاده کنند.

  • ایمپلنت فرو رونده

این روش از رایج‌ترین انواع ایمپلنت است. معمولاً به ‌صورت پیچ آن را در داخل استخوان فک قرار می‌دهند و از طول و عرض متفاوتی برخوردار هستند که بر اساس شرایط بیمار تعیین می‌شود. بر روی این کاشت می‌توان یک یا چند دندان قرار داد.

  • ایمپلنت دارای چهارچوب راموس

بیمارانی که از این نوع ایمپلنت استفاده می‌کنند، در فک پایین استخوان ضعیف‌تری دارند و نمی‌توانند ایمپلنت را به صورت ریشه‌ای انجام دهند. ایمپلنت چهارچوب راموس معمولاً در انتها و گوشه‌های عقب استخوان فک در دهان قرار می‌گیرد. بعد از آن که بافت لثه التیام یافت، یک میله فلزی در اطراف قسمت‌های بالایی لثه تعبیه می‌شود که دندان‌های مصنوعی ساخته شده متناسب با آن، بر روی این میله قرار گیرند. این روش انجام ایمپلنت معمولاً استخوان فک را تقویت می‌کند و باعث ثبات آن می‌شود. همچنین از بروز هر نوع شکستگی در استخوان فک جلو‌گیری می‌کند.

انواع ایمپلنت انواع ایمپلنت

ایمپلنت پایه

احتمالا شاید در مورد ایمپلنت پایه چیزی نشنیده باشید. ایمپلنت های پایه از نظر مکان، محل قرارگیری، اندازه و طراحی و نحوه توزیع یکنواخت نیروها با سایر سیستم های ایمپلنت متفاوت هستند. این ایمپلنت های پایه در قسمت تحتانی استخوان فک به نام استخوان بازال قرار می گیرند که قوی ترین استخوان فک به حساب می آیند.

استخوان بازال به راحتی نمی تواند دچار عفونت دهانی شده یا تحلیل رود بنابراین بهترین مکان برای کاشت ایمپلنت می باشد. به طور کلی کاشت ایمپلنت پایه کمترین آسیب را وارد می کند و کمترین تورم بعد از عمل را دارد و در نتیجه بسیار سریع بهبود پیدا می کنند. از آنجایی که ایمپلنت‌های معمولی در استخوان نرم فک (استخوان ترابکولار) ثابت می‌شوند، هر فردی که دچار کمبود استخوان فک نرم باشد یا فرسایش بیش از حد استخوان فک داشته باشد، برای کاشت ایمپلنت پایه مناسب‌تر است. دکتر آزادخواه متخصص اصلاح طرح لبخند نیز می باشند.

5/5 - (3 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها