EN

اسپلینت دندان چیست؟

اسپلینت دندان چیست؟

اسپلینت دندان چیست؟

آیا می دانید اسپلینت دندان چیست؟ لق شدن دندان‌ها در کودکی نشانه تمام شدن عمر دندان‌های شیری و آمادگی فک برای رشد دندان‌های دائمی است. اما لق شدن دندان‌ها در دوره بزرگسالی اصلا نشانه خوبی نیست و بسیار هم نگران کننده می باشد و ممکن است ناشی از مشکلاتی مانند بیماری لثه باشد.  شاید تا به حال شنیده باشید که دندانپزشک برای درمان پیشنهاد استفاده از اسپلینت را داده باشد. در این مقاله از دکتر مژگان آزادخواه، دکتر دندانپزشک با ما همراه باشید، تا جواب سوال خود در رابطه با “اسپلینت دندان Dental splint چیست؟” را دریافت کنید.

اسپلینت دندان یا جا زدن دندان افتاده

دندان های جلویی با ایجاد صفحه راهنمای رشد در زمان بیرون زدن دندان ها، باعث میشوند برجستگی های دندان های عقبی فضای کافی برای رشد را داشته باشند. از آنجایی که تاج دندان های عقبی خیلی پهن تر است و برجستگی هایی در سطح جونده آن ها وجود دارد، هنگام غذا جویدن، برجستگی های هر دندان در فرورفتگی دندان مقابل قرار میگیرد و به این ترتیب دندان های عقبی به خوبی روی هم چفت میشوند. وجود دندان های عقبی باعث میشود، فک ها بیش از حد در هم فرو نروند و همپوشانی دندان های جلویی زیاد نشود؛ در نتیجه ارتفاع نیمه پایینی صورت حفظ می شود.

گاهی اوقات نیروهای مداومی مانند فشار فک در هنگام جویدن، دندان قروچه، فشار زبان به دندان های جلویی در هنگام بلع یا ناخن جویدن و غیره باعث میشوند، دندان ها تحت برایند نیروها به سمتی رانده شوند که مطلوب نیست. با وسیله ای به نام اسپلینت که طراحی های گوناگون دارد، تلاش می شود تا این نیروها خنثی شوند و از انحراف دندان ها جلوگیری شود.

اسپلینت دندان

اسپلینت دندان پس از قالب گیری از دهان، به صورت سفارشی برای هر بیمار ساخته میشود تا کاملا اندازه دهان او باشد و محافظت کافی از دندانها و بایت را داشته باشد. اسپلینت دندان از دندانها، ایمپلنت و ترمیم های دندان محافظت میکند و اختلال عملکرد مفصل و عضله فک را کنترل میکند و با ایجاد فضای کافی برای برخی دندان های تحت فشار، بایت را پایدار میکند. برای کسانی که دندان قروچه دارند باید اسپلینت همیشه استفاده شود تا از عواقب دندان قروچه بر سلامت دندان ها، لثه و فک، جلوگیری شود.

اطلاعات بیشتر: هزینه ایمپلنت دندان

اسپلینت دندان راهکاری ساده برای بهبود زیبایی و سلامت دندان‌ها

اسپلینت دندان، یک راهکار ساده و کارآمد برای بهبود زیبایی و سلامت دندان‌ها می‌باشد. این روش، یکی از رایج‌ترین راهکارهای درمانی در زمینه مشکلات دندانی است. اسپلینت دندان، یک دستگاه کوچک و شفاف است که به دندان‌ها چسبیده می‌شود و می‌تواند به درمان بسیاری از مشکلات دندانی کمک کند. برخی از مزایای این روش شامل بهبود سلامت دندان‌ها، بهبود ظاهر دندان‌ها، کمک به بهبود رفتار دندان‌ها، کاهش درد و عدم راحتی در دهان، کاهش فشار و خستگی مفاصل دهان و همچنین کاهش خطر شکستگی دندان‌ها می‌باشد.

اسپلینت دندان می‌تواند در درمان مشکلاتی مانند برجستگی دندان‌ها، جابجایی دندان‌ها، جای خالی بین دندان‌ها، رفتارهای بد در دهان و درد دندان‌ها مفید باشد. همچنین، این روش می‌تواند به عنوان یک راهکار موقت برای کسانی که قصد انجام درمان‌های دندانی دارند، نیز مفید باشد. نصب و استفاده از اسپلینت دندان بسیار ساده است و عموماً به صورت بی درد صورت می‌گیرد. همچنین، نگهداری و تمیزکاری این دستگاه بسیار آسان است و تقریباً هیچ تأثیری بر روی زندگی روزمره فرد ندارد. در کل، اسپلینت دندان یک راهکار ساده و کارآمد برای بهبود زیبایی و سلامت دندان‌هاست که می‌تواند به افرادی که با مشکلات دندانی روبه‌رو هستند، کمک کند.

در چه مواردی باید از اسپلینت دندان استفاده کرد؟

در سطر زیر به مواردی که باید از اسپلینت استفاده کرد، اشاره شده است:

  • زمانی که فرد لثه ضعیفی داشته باشد، در زمان جویدن با مشکل مواجه می شود. به همین خاطر باید از اسپلینت دندان، برای بازگرداندن ثبات عملکردی استفاده کرد.
  • هنگام گاز گرفتن غذا، به دندان ها نیرو وارد می شود. به همین خاطر در زمان گاز گرفتن، احتمال افتادن دندان ها وجود دارد. اسپلینت برای توزیع مجدد نیرو در اطراف استخوان فک و محافظت کردن از دندان بکار برده می شود.
  • منحرف شدن دندان باعث تغییر تراز در لثه ها می شود. برای حفظ یکپارچگی قوس دندان از اسپلینت استفاده می شود.
  • بیمارانی که دیابت دارند، بعد از تمیز کردن عمیق با مشکلاتی در لثه های بهبود یافته مواجه می شوند. اسپلینت های دندانی به بهبود سریعتر و بهتر کمک می کنند.
  • حرکت و لق شدن دندان های جلویی باعث ناتوانی در صحبت کردن می شود. لبخند زدن یا شروع مکالمه از نظر روانی بر روی فرد تاثیرگذار است. سلامت دهان و روان را می توان با استفاده از اسپلینت های دندانی دوباره به دست آورد.
  • اگر از اسپلینت های دندانی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در حین تحرک خفیف استفاده شود، دندان ها را از رانش و مشکلات شدید پریودنتال نجات می دهد.
  • اسپلینت برای جا زدن دندان های افتاده و ثبت دندان های لق شده که نیاز به کشیدن دارند، مفید است.
مقالات مفید پزشکی:  انواع ایمپلنت دندان

اطلاعات بیشتر: بهترین متخصص ارتودنسی متحرک

انواع اسپلینت دندان

همانطور که در بالا گفتیم اسپلینت دندان انواع مختلفی دارد که می توانند بیرون دندان یا داخل دندان قرار بگیرند. از جمله رایج ترین انواع اسپلینت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اسپلینت بیرون دندانی

در این روش، مواد موجود در اسپلینت به بعضی از دندان ها که معمولا مینای دندان می باشد، متصل می شود، که این موضوع باعث مقاوم تر و سفت تر شدن آن ها می شود.

اسپلینت داخل دندانی

در این روش با کنده شدن یک کانال کوچک و قرار دادن اسپلینت از نوع فلزی در داخل آن و محکم کردن آن به وسیله چسب و یا روش های مخصوص مانند باندینگ این امر صورت می گیرد.

اسپلینت دائمی یا ثابت

در اسپلینت دائمی دندان هایی که لق هستند، برای همیشه و از کنار به یکدیگر متصل و محکم می شوند. برای انجام این روش از روکش استفاده می شود. نوع اسپلینت ساخته شده، باعث جوش خوردن و یا وصل شدن تاج دندان ها به یکدیگر می شود.

اسپلینت بایت

افرادی که عادت به فشردن دندان ها به هم که اصطلاحا به دندان قروچه معروف است، دارند، از این نوع اسپلینت برای آن ها استفاده می شود، تا فشار زیاد ناشی از فک، به دندان ها وارد نشود و صدمه نبینند.

انواع اسپلینت دندان

نتیجه گیری

در مقاله بالا به سوال “اسپلینت دندان چیست؟” پاسخ داده شده است. رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان، تنها نکته کلیدی در جلوگیری از لق شدن دندان‌ها است. هر روز حداقل دو بار مسواک بزنید و از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید. همچنین یک‌بار در شبانه‌روز نخ دندان بکشید. چراکه استفاده از نخ دندان باعث می‌شود که باکتری‌ها از نقاطی که مسواک نمی‌تواند به آن‌ها برسد، تمیز شوند. مراجعه منظم به دندانپزشک برای جرم‌گیری و تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. هزینه اسپلینت دندان باتوجه به وضعیت بیمه بیمار، تخصص دندانپزشک، موقعیت جغرافیایی و روش درمان متفاوت می باشد.

اطلاعات بیشتر: هزینه ترمیم دندان

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها