EN

سلامت دهان و سلامت قلب: یک رابطه درهم تنیده

ارتباط سلامت دهان و قلب

تاثیر سلامت دهان و دندان ها روی قلب

بهداشت دهان و دندان خوب فقط داشتن یک لبخند درخشان نیست. تحقیقات نشان داده است که ارتباط قابل توجهی بین سلامت دهان و دندان و سلامت قلب وجود دارد. دهان می تواند به عنوان یک سیستم هشدار دهنده برای بقیه بدن شما از جمله سیستم قلبی عروقی تان عمل کند. درک این پیوند می تواند به شما کمک کند تا از سلامت دهان و قلب خود مراقبت بهتری داشته باشید. این مقاله توسط دکتر مژگان آزادخواه، بهترین دندانپزشک در تهران، نوشته شده است.

ارتباط بین سلامت دهان و قلب

ارتباط بین سلامت دهان و سلامت قلب در پاسخ بدن به باکتری های مضر نهفته است. اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید، این باکتری ها می توانند در دهان شما جمع شوند و منجر به بیماری های لثه مانند التهاب لثه و پریودنتیت شوند. همان باکتری ها می توانند وارد جریان خون شوند و باعث التهاب و آسیب به رگ های خونی شده و به بیماری های قلبی و سکته مغزی منجر شوند.

علاوه بر این، برخی از عوامل خطر، مانند سیگار کشیدن، می‌توانند سلامت دهان و دندان را به خطر انداخته و به بیماری‌های قلبی منجر شوند. مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد، ارتباط متوسطی بین از دست دادن دندان (نشانگر سلامت ضعیف دهان) و بیماری عروق کرونر قلب نشان داده شد. با این حال، زمانی که عامل سیگار کشیدن را در نظر گرفتند، این ارتباط تا حد زیادی روشن شد که نشان می دهد سیگار ممکن است یک عامل آسیب زننده باشد.

لینک مفید: تفاوت بین دندان مصنوعی و بریج دندان

اهمیت بهداشت خوب دهان

رعایت بهداشت دهان و دندان نه تنها برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها بلکه برای کاهش خطر بیماری های قلبی نیز ضروری است. سلامت دهان و دندان ممکن است به جلوگیری از عفونت قلبی ناشی از باکتری های دهان کمک کند. مراقبت های منظم از دندان موثرترین راه برای کاهش خطر عفونت قلبی به نام اندوکاردیت عفونی است که توسط باکتری های موجود در دهان ایجاد می شود.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که سلامت دهان و وضعیت اجتماعی-اقتصادی با هم مرتبط هستند. بهداشت نامناسب دهان و دندان و عدم دسترسی به مراقبت‌های منظم دندان‌پزشکی درکنار هم بر افرادی با وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر تأثیر می‌گذارد و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد.

لینک مفید: دندان نهفته

نقش متخصصان بهداشت و درمان

متخصصان مراقبت های بهداشتی، از جمله پزشکان مراقبت از دندان و قلب، نقش مهمی در ارتقای سلامت دهان و دندان و آموزش بیماران در مورد ارتباط سلامت دهان و قلب دارند. با این حال، تحقیقات نشان داده است که بهداشت دهان و دندان اغلب در طول مراقبت های قلبی مورد بحث قرار نمی گیرد. این شکاف در ارتباطات و مراقبت باید برطرف شود.

آگاهی و آموزش بهداشت دهان و دندان باید بخشی جدایی ناپذیر از مراقبت های قلبی باشد. بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی باید در مورد اهمیت حفظ سلامت دهان و دندان و تأثیر بالقوه سلامت ضعیف دهان بر وضعیت قلب خود مطلع شوند. پزشکان مراقبت از قلب می توانند ارزیابی های سلامت دهان، آموزش و ارجاع به مراقبت های دندانی را ارائه دهند.

بهبود سلامت دهان و دندان و پیشگیری از بیماری های قلبی

ارتباط بین سلامت دهان و سلامت قلب عمیق تر از آن چیزی است که در ابتدا به نظر می رسد. یک برنامه غذایی سالم می تواند به طور قابل توجهی از عوارض بیماری قلبی جلوگیری کرده و همچنین از ورود باکتری های مضر به بدن شما محافظت کند. در اینجا چند راهکار برای اینکار ارائه می‌دهیم:

  1. به طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید: دندان های خود را حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. این شیوه‌ها به حذف پلاک‌ها و باکتری‌هایی که می‌توانند منجر به بیماری لثه و سایر مشکلات سلامت دهان و دندان شوند، کمک می‌کنند.
  2. به طور مرتب مسواک خود را تعویض کنید: سر مسواک خود را هر سه ماه یا پس از بیماری تعویض کنید تا مطمئن شوید که مسواک زدن شما موثر است.
  3. معاینات منظم دندانپزشکی: برای معاینه و تمیز کردن منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این ویزیت ها می تواند به تشخیص زودهنگام مشکلات دهان و دندان و حفظ سلامت دندان ها و لثه ها کمک کند.
  4. رژیم غذایی سالم: یک رژیم غذایی متعادل و غنی از فیبر، میوه ها و سبزیجات می تواند سلامت دهان و قلب را تقویت کند. از غذاهای سرشار از قند و چربی های ناسالم باید پرهیز کرد، زیرا می توانند به مشکلات دهان و دندان و بیماری های قلبی منجر شوند. غذاهایی که به سلامت دهان و قلب کمک می کنند عبارتند از سبزیجات برگ دار، میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر و ماهی سالمون.
  5. اجتناب از سیگار: علاوه بر این شیوه‌ها، اجتناب از سیگار کشیدن نیز مهم است که می‌تواند به مشکلات سلامت دهان و دندان و بیماری‌های قلبی کمک کند.
  6. آگاهی بالینی: بهبود آگاهی بالینی جمعیت بیماران در معرض خطر حوادث قلبی عروقی مرتبط با بیماری پریودنتال نیز مورد نیاز است که می تواند منجر به غربالگری، پیشگیری و درمان بهتر شود.
مقالات مفید پزشکی:  چه مسواکی برای دندانهایم مناسب‌تر است؟

مطالعه بیشتر: دندانپزشک ترمیمی تهران

برخی از بیماری های قلبی رایج مرتبط با سلامت دهان و دندان چیست؟

عدم سلامت دهان، به ویژه بیماری های لثه مانند التهاب لثه و پریودنتیت، با چندین بیماری قلبی مرتبط است. در اینجا به برخی از بیماری های قلبی رایج مرتبط با سلامت دهان و دندان اشاره شده است:

  • اندوکاردیت: که به معنای عفونت پوشش داخلی قلب (اندوکارد) است. این بیماری معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها یا سایر میکروب‌ها از قسمت دیگری از بدن شما، مانند دهان، از طریق جریان خون پخش می‌شوند و به مناطق آسیب‌دیده در قلب شما می‌چسبند. اگر بیماری لثه یا سایر بیماری‌های مربوط به دهان و دندان دارید، به احتمال زیاد باکتری هایی دارید که می توانند باعث اندوکاردیت شوند.
  • بیماری عروق کرونر: این شایع ترین نوع بیماری قلبی است و می تواند منجر به حملات قلبی و نارسایی قلبی شود. مطالعات نشان می دهد که افراد مبتلا به بیماری پریودنتال دارای نرخ بالاتری از تصلب شرایین هستند، وضعیتی که منجر به بیماری عروق کرونر می شود. آترواسکلروز زمانی اتفاق می افتد که پلاک در داخل رگ های خونی که خون و اکسیژن را از قلب به بدن شما می رساند، ایجاد می شود.
  • سکته: ارتباط قوی بین بیماری پریودنتال و سکته مغزی، به ویژه سکته های مغزی مرتبط با تصلب شرایین وجود دارد. باکتری مسئول بیماری پریودنتال می تواند از طریق رگ های خونی در سراسر بدن حرکت کرده و به ترتیب باعث ایجاد التهاب، لخته های ریز و در نهایت سکته شود.
  • گرفتگی عروق (آترواسکلروز): همانطور که قبلا ذکر شد، باکتری های مسئول بیماری لثه می توانند باعث التهاب در رگ های خونی شوند و منجر به ایجاد آترواسکلروز شوند. این وضعیتی است که در آن رسوبات چربی در داخل شریان ها تجمع می یابد و جریان خون را محدود می کند و در نهایت می تواند منجر به درد قفسه سینه و حملات قلبی شود.

در حالی که میان سلامت دهان و دندان و سلامت قلب ارتباط وجود دارد، توجه به این نکته مهم است که این رابطه‌ی پیچیده هنوز به طور کامل شناخته نشده است. مشخص نیست که آیا سلامت نامناسب دهان و دندان به طور مستقیم باعث این بیماری‌های قلبی می‌شوند یا اینکه همان عوامل خطر به سادگی به مشکلات سلامت دهان و دندان و بیماری‌های قلبی منجر می‌شوند. برای درک کامل این ارتباطات به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آنچه گفتیم…

ارتباط بین سلامت دهان و سلامت قلب حوزه ای از تحقیقات در حال پیشرفت است. در حالی که این رابطه پیچیده است و به طور کامل درک نشده، واضح است که بهداشت دهان و دندان خوب می‌تواند به سلامت کلی از جمله سلامت قلب کمک کند. بنابراین، حفظ بهداشت دهان و دندان، معاینات منظم دندانپزشکی و جستجوی درمان سریع برای مسائل بهداشت دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این، متخصصان مراقبت های بهداشتی باید بر اهمیت سلامت دهان و دندان برای بیماران خود تأکید کنند و مراقبت های جامعی را ارائه دهند که شامل ارزیابی و آموزش بهداشت دهان و دندان باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها