EN

پوسیدگی دندان شیری کودکان

پوسیدگی دندان شیری کودکان

پوسیدگی دندان شیری کودکان

در دنیای امروز، پوسیدگی دندان به عنوان یکی از مشکلات شایع دندانی در بین کودکان شناخته می‌شود. دندان‌ های شیری، در واقع در هنگام تولد در فک‌ها وجود دارند. اگرچه معمولاً تا زمانی که نوزاد بین 5 تا 12 ماهگی نباشد، ظاهر نمی ‌شوند. در طول سه سال اولیه زندگی کودک، مجموعه کاملی از 20 دندان شیری وارد می ‌شود که به کودک شما کمک می‌کند تا بتواند به خوبی جویده و برای گفتار از آن ها استفاده کند. اما دلایل پوسیدگی دندان شیری چیست و چگونه از پوسیدگی دندان در کودک خود جلوگیری کنیم.

دندان های شیری مهم هستند. اگر آنها خیلی زود از دست بروند، ممکن است دندان ‌های باقی ‌مانده حرکت کنند و جایی برای دندان ‌های بزرگسال باقی نگذارند. پوسیدگی دندان شیری، به تخریب دندان های شیری که در دوران کودکی رشد کرده‌اند، گفته می‌شود. این مشکل می‌تواند باعث درد، عفونت و از دست دادن دندان شیری شود که می‌تواند تأثیراتی بر روی رشد و توسعه کودک داشته باشد. همچنین اگر از پوسیدگی دندان جلوگیری نشود، درمان آنها پرهزینه خواهد بود. پوسیدگی دندان شیری یا پوسیدگی دندان، شایع ترین بیماری عفونی مزمن دوران کودکی است. عادات مراقبت دندان سالم، باید زود شروع شود، زیرا پوسیدگی دندان می تواند به محض ورود اولین دندان ایجاد گردد. در این مقاله به علل، تشخیص و درمان پوسیدگی دندان شیری کودکان از زبان دکتر آزادخواه دکتر دندانپزشک پرداخته خواهد شد.

لینک مفید: علت کج شدن دندانها در کودکان

تشخیص پوسیدگی دندان شیری

تشخیص پوسیدگی دندان شیری توسط دندان‌پزشک انجام می‌شود. دندان‌پزشک با استفاده از ابزارهایی مانند آینه دندان و سونوگرافی، می‌تواند پوسیدگی را تشخیص دهد. علائم پوسیدگی دندان شامل درد، حساسیت به دمای غذا و نوشیدنی، تغییر رنگ دندان، ناراحتی و خونریزی لثه و تغییر شکل دندان است. اگر تشخیص تفاوت بین دندان های بزرگسال یا شیری برای شما دشوار است، در اینجا چند نکته مفید وجود دارد:

  • رنگ: دندان های شیری اغلب سفیدتر از دندان های دائمی هستند.
  • لبه ‌های دندانه دار: دندان ‌های شیری در قسمت پایین صاف هستند و دندان ‌های دائمی دارای لبه‌ های پایینی دندانه ‌دار می باشند.

تشخیص پوسیدگی دندان شیری یکی از مراحل مهم در درمان این مشکل است. در این مرحله، دندان‌پزشک باید بتواند پوسیدگی را به درستی تشخیص دهد تا درمان مناسبی برای کودک انجام شود. در ادامه، روش‌های تشخیص پوسیدگی دندان شیری را شرح می‌دهیم:

  1. معاینه کلینیکی: در این روش، دندان‌پزشک با استفاده از آینه دندان و سونوگرافی، دندان شیری کودک را بررسی می‌کند. او می‌تواند پوسیدگی را با توجه به شکل و رنگ دندان، وجود حفره و یا فرسایش سطح دندان تشخیص دهد.
  2. استفاده از رادیوگرافی: در صورتی که پوسیدگی در قسمت های عمیق دندان شیری کودک ایجاد شده باشد، رادیوگرافی می‌تواند به دندان پزشک در تشخیص این مشکل کمک کند. در این روش، دندان پزشک با استفاده از یک دستگاه خاص، تصویری از دندان شیری کودک تهیه می‌کند تا بتواند پوسیدگی را به دقت تشخیص دهد.
  3. استفاده از لیزر: لیزر یکی از روش‌های مدرن برای تشخیص پوسیدگی دندان شیری است. در این روش، لیزر به دنبال نشانه‌های پوسیدگی در دندان می‌گردد. این روش بسیار دقیق است و معمولاً برای پوسیدگی‌های کوچک و سطحی استفاده می‌شود.

در نهایت، باید توجه داشت که پیشگیری از پوسیدگی دندان شیری بهتر از درمان آن است. بنابراین، به‌توصیه دندانپزشک، باید به صورت دوره‌ای و منظم به دندان‌پزشک مراجعه کرده و رژیم غذایی سالم و شستشوی دندان منظم را رعایت کنید.

اطلاعات مرتبط: علت پوسیدگی دندان ها

دلایل پوسیدگی دندان شیری

در بررسی پوسیدگی دندان شیری باید اشاره کنیم که دندان های شیری اساساً جایگاهی برای دندان های بزرگسال یا دائمی هستند. در حدود چهار سالگی، استخوان های فک کودک شما شروع به رشد می کنند. ممکن است بین دندان ‌های فرزندتان فاصله ‌هایی ایجاد شود که جهت ایجاد فضا برای دندان ‌های دائمی بزرگ ‌تر ضروری است.

در حالی که فک رشد می کند، ناحیه ریشه دندان شیری به دندان دائمی اجازه می دهد تا جایی برای رشد و شکاف لثه ها داشته باشد. در روند معمول و بدون پوسیدگی دندان شیری، همانطور که دندان های دائمی در ناحیه ریشه رشد می کنند، دندان های شیری شل می شوند و می ریزند. این روند، معمولاً از حدود 6 سالگی شروع می شود و دندان های شیری نهایی باید در حدود 12 سالگی بیفتند. معاینات منظم دندانپزشک اطفال، برای اطمینان از اینکه پوسیدگی دندان شیری صورت نمی گیرد، ضروری است. در این شرایط، دندان ها به درستی در آمده و فضای زیادی برای آنها وجود دارد.

اصلاح طرح لبخند

مقالات مفید پزشکی:  اباتمنت دندان

علل پوسیدگی دندان شیری در کودکان

پوسیدگی دندان زمانی ایجاد می شود که دهان کودک توسط باکتری های تولید کننده اسید، آلوده شود. والدین و مراقبان می توانند باکتری ها را از طریق بزاق به نوزادان منتقل کنند. به عنوان مثال از دلایل خراب شدن دندان شیری است که باکتری ها از طریق تقسیم بزاق روی قاشق یا فنجان و پاک کردن پستانک در دهان والدین پخش می شوند.

پوسیدگی دندان همچنین زمانی ایجاد می‌شود که دندان‌ ها و لثه ‌های کودک برای مدت طولانی یا مکرر در طول روز در معرض مایعات یا مواد غذایی غیر از آب قرار گیرند. قندهای طبیعی یا افزوده شده در مایع یا غذا توسط باکتری های موجود در دهان به اسید تبدیل می شوند و در خراب شدن دندان شیری موثر خواهند بود. پوسیدگی دندان ممکن است ابتدا به صورت لکه های سفید در خط لثه روی دندان های جلویی بالایی ظاهر شود. مشاهده این نقاط در ابتدا، حتی برای پزشک یا دندانپزشک کودک، بدون تجهیزات مناسب دشوار است. کودک مبتلا، باید به موقع معاینه و درمان شود تا از گسترش و پوسیدگی دندان شیری جلوگیری شود.

صدمات پوسیدگی دندان شیری به دندان های دائمی

تصور غلط رایج وجود دارد که به جهت افتادن دندان ‌های شیری به طور معمول، به مراقبتی برابر با دندان‌های دائمی نیاز ندارند. با این حال، دندان های کودکان همان مراقبت از دندان های بزرگسالان را نیاز دارد. بدون مسواک زدن مناسب، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن منظم دندان ها، پوسیدگی دندان شیری ایجاد می شود.

اگر دندان های شیری زودهنگام بیفتند، فضای لازم برای دندان های بالغ ممکن است ایجاد نشود و باعث شلوغ شدن دندان های دائمی و احتمالاً ایجاد ناراحتی گردد. این می تواند منجر به مشکلات جدی در دندان های دائمی آنها شود که ممکن است به دندانپزشکی زیبایی یا ارتودنسی نیاز داشته باشد. علاوه بر این عوامل در خراب شدن دندان شیری، عاداتی که در دوران کودکی آموخته‌ایم، اغلب عاداتی هستند که ما در بزرگسالی نیز به همراه داریم. پیدا کردن بهترین دندانپزشک اطفال برای کودک و ایجاد عادات بهداشتی خوب به محض بیرون آمدن دندان های کودک، اطمینان حاصل می کند که او هنگام رشد از دندان های خود مراقبت می کند. دکتر آزادخواه بهترین متخصص ارتودنسی کودکان نیز می باشد.

جهت مشاوره و درمان دندان های پوسیده کودک دلبندتان، می‌توانید با دندانپزشکی دکتر آزادخواه تماس حاصل فرمایید:

تلفن های تماس: 0218861631002188605541

درمان پوسیدگی دندان شیری

پوسیدگی دندان شیری یکی از مشکلات شایع دندانی در بین کودکان است. این مشکل می‌تواند باعث درد، عفونت و از دست دادن دندان شیری شود که می‌تواند تأثیراتی بر روی رشد و توسعه کودک داشته باشد. در صورتی که پوسیدگی دندان شیری شما چندان پیشرفت نکرده باشد، می‌توان با تزریق فلوراید و آمالگام، پوسیدگی را بهبود بخشید. فلوراید ماده‌ای است که می‌تواند به دندان کمک کند در برابر تأثیرات اسیدهای تولید شده توسط باکتری‌ها مقاوم شود و از تخریب دندان جلوگیری کند. در صورتی که پوسیدگی به گونه‌ای پیشرفت کرده باشد که ترمیم دندان نیاز باشد، دندان‌پزشک شما می‌تواند از کامپوزیت دندان یا روکش دندان استفاده کند.

کامپوزیت دندان یک نوع ماده پرکننده است که به دندان اعمال شده و با استفاده از نور UV به دندان چسبیده می‌شود. این روش به عنوان یک روش ترمیم دندان شیری بسیار موثر است. همچنین، استفاده از روکش دندان نیز می‌تواند برای پوشاندن دندان شیری پوسیده مفید باشد. روکش دندان یک قطعه پلاستیکی یا پوشش سرامیکی است که بر روی دندان قرار داده می‌شود. در صورتی که پوسیدگی دندان شیری بسیار شدید باشد و دندان شیری به نحوی تخریب شده باشد که نیاز به خارج کردن آن باشد، دندان‌پزشک شما ممکن است توصیه کند که دندان شیری خارج شده را با دندان مصنوعی جایگزین کنید.

در نهایت، به طور خلاصه، درمان پوسیدگی دندان شیری شامل پیشگیری و درمان می‌شود. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان شیری، بهتر است رژیم غذایی سالمی داشته باشید، دندان‌های خود را با شستشوی دندان‌ها و استفاده از محصولات شستشوی دهان با فلوراید تمیز کنید و به طور دوره‌ای به دندان‌پزشک مراجعه کنید. در صورتی که پوسیدگی دندان شیری شما پیشرفت کرده باشد، بهتر است به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا به شما روش درمان مناسب را توصیه کند.

مواردی که نیاز به نگرانی نیست

یکی دیگر از دلایل مهم مراقبت از دندان های شیری و جلوگیری از پوسیدگی دندان شیری این است که آنها برای محافظت از بافت لثه در برابر آسیب هایی که هنگام جویدن غذا ممکن است رخ دهد، استفاده می کنند. دندان‌ های شیری که خیلی زود می‌افتند، چه به دلیل بی‌توجهی، پوسیدگی یا آسیب باشد، کودک را مستعد ابتلا به عفونت لثه‌های در معرض دید یا مشکلات جدی در دندان ‌های دائمی (زیر لثه) می‌کند.

مقالات مفید پزشکی:  انواع شکستگی دندان و علت های آن

اگر نشانه های پوسیدگی دندان شیری وجود ندارد و دندان شیری به طور قابل توجهی لق نشده باشد، دندان باید در دهان کودک باقی بماند تا زمانی که بتوان با اشعه ایکس تایید کرد که یک دندان بالغ آماده رویش درست پشت آن است.

دندان ‌های شیری به‌ عنوان محافظ فضایی برای دندان ‌های دائمی عمل می‌کنند و نقش اساسی در دندان های بزرگسالی دارند.

اهمیت جلوگیری از پوسیدگی دندان شیری و یکی از نقش ‌های اساسی این دندان ها، جهت رویش دندان های دائمی در موقعیت ‌های مناسب است. آنها تا زمانی که دندان های دائمی آماده رویش شوند به عنوان فاصله دهنده عمل می کنند.

دندان‌های شیری ، فضای لازم برای رشد صحیح دندان ‌های دائمی و بالغ را در فک ‌ها نگه می ‌دارند. به طور معمول، در شرایط سالم و بدون پوسیدگی دندان شیری ، آنها در دهان کودک شما باقی می ماند تا زمانی که دندان دائمی زیر آن تقریباً از سطح لثه عبور کند.

اطلاعات مرتبط: تاثیر ژنتیک بر پوسیدگی دندان

تاثیر تغذیه بر پوسیدگی دندان در کودکان

تغذیه مناسب برای کودکان بسیار مهم است و می‌تواند تأثیر زیادی بر روی سلامت دندان‌های آن‌ها داشته باشد. در واقع، تغذیه نامناسب می‌تواند عاملی در ایجاد پوسیدگی دندان شیری و دائمی باشد. در ادامه، به برخی از عوامل تغذیه‌ای که می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود، و همچنین به برخی از مواد غذایی که می‌توانند به حفظ سلامت دندان‌های کودک کمک کنند، اشاره خواهیم کرد: عوامل تغذیه‌ای که می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود:

  • مصرف قند و شکر: مصرف بیش از حد قند و شکر می‌تواند باعث افزایش تولید اسید در دهان شود که سبب پوسیدگی دندان می‌شود.
  • مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار: نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار حاوی قند و اسیدهای شیمیایی هستند که می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود.
  • مصرف مواد غذایی شیرین و لبنیات شیرین: مواد غذایی شیرین و لبنیات شیرین حاوی قند هستند که می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

مواد غذایی که می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌های کودک کمک کنند:

  • سبزیجات و میوه‌های تازه: سبزیجات و میوه‌های تازه حاوی فیبر و ویتامین‌های مفیدی هستند که می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌ها کمک کند.
  • آب: آب حاوی فلوراید است که می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌ها کمک کند. همچنین، آب می‌تواند به جای نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار مصرف شود.
  • لبنیات: لبنیات حاوی کلسیم هستند که می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌ها کمک کند.

در نهایت، برای پیشگیری از پوسیدگی دندان شیری در کودکان، بهتر است رژیم غذایی سالمی داشته باشید، مصرف قند و شکر را محدود کنید، دندان‌های کودک را بعد از هر وعده غذایی تمیز کنید، و به صورت دوره‌ای و منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

لینک مفید: هزینه درمان ریشه دندان

جمع بندی

دندان های شیری کودکان، دندانهایی هستند که بطور موقت با آنها همراه است و در اکثر اوقات والدین خرابی آن را عادی تلقی می‌کنند. در حالی که گاهی پوسیدگی و خراب شدن دندانهای شیری می‌تواند به دندان های دائمی نیز آسیب وارد کنند. در این مقاله در مورد این آسیب ها صحبت کردیم و علل پوسیدگی را بررسی نمودیم. همچنین گفتیم که کدام موارد پوسیده شدن، عادی هستند و نیاز به نگرانی ندارند. برای مشاوره رایگان با دندانپزشک خوب در تهران کافی است با ما در ارتباط باشید و همچنین می توانید نمونه درمان های دندانپزشکی کلینیک ما را با لینک بولد شده مشاهده نمایید.

سوالات متداول

  • آیا دندان شیری خراب را باید کشید؟

خیر، در برخی مواقع والدین فکر می‌کنند که دندان شیری خراب را باید بکشند تا درمان شود؛ اما اگر دندان شیری زود کشیده شود فرصت برای رشد دندان دائمی وجود نخواهد داشت و در سنین بالای 7 سال کودک به مشکل برمی‌خورد.

  • پوسیدگی دندان شیری جلو چقدر به دندان های دائمی آسیب می‌زند؟

میزان صدمه خرابی دندان های شیری جلو به دندان های دائمی به میزان پوسیدگی آنها و سن کودک بستگی دارد که باید توسط دندانپزشک بررسی شود. گاهی دندان های شیری برخی از کودکان به دلیل استفاده از قطره آهن سیاه می‌شود که این مورد نیازی به نگرانی ندارد.

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

کشیدن دندان
کشیدن دندان

کشیدن دندان به دلایل مختلفی مانند خرابی یا آسیب شدید ممکن است لازم باشد. این کار یکی از

ادامه مطلب »
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام، کودکم رو کی میتونم بیارم دکتر معاینه کنند؟

سلام، جهت تعیین وقت برای ویزیت با شماره های مطب تماس حاصل فرمایید:

شماره تماس: 0218861631002188605541