EN

مضرات مصرف فلوراید به مقدار زیاد

بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند که چون فلوراید برای دندان ها خوب است پس هرچه بیشتر استفاده کنند سلامت دندان هایشان تضمین تر می‌شود. اما این افراد از مضرات مصرف فلوراید هیچ اطلاعی ندارند.

درست است که در خمیر دندان ها و دهانشویه ها از فلوراید استفاده می شود. ولی در این محصولات به میزان مناسب فلوراید استفاده می‌شود. اگر شما هم به اشتباه فکر می‌کنید که با مصرف زیاد فلوراید سلامت دندان هایتان بیشتر می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا مضرات مصرف فلوراید به میزان زیاد را به شما بگوییم. برای خواندن مقاله با دکتر آزادخواه بهترین دندانپزشک در تهران و متخصص ارتودنسی تهران همراه باشید.

تأثیر فلوراید بر سلامت دندان ها

فلوراید یک نوع ماده معدنی می‌باشد که درون نمک و آب شیرین یافت می‌شود. مزیت مهم و اصلی آن این است که می‌تواند وارد ساختار معدنی دندان شود و از پوسیدگی و خراب شدن آن جلوگیری کند. فلوراید حتی قادر است که از عمیق تر شدن حفره های کوچک در حال ایجاد جلوگیری نماید و روند پوسیدگی را معکوس کند.

قیمت ایمپلنت دندان همراه با وام 50 میلیونی

هرچه این حفره ها کوچک تر باشند و پوسیدگی کمتر باشد درمان دندان راحت تر انجام می شود و می‌توانید برای مدت طولانی از دندان های طبیعی و سالم خود استفاده کنید‌.

شرکت های تولید کننده خمیر دندان اکثرا از فلوراید در محصولات خود استفاده می‌کنند؛ چرا که روشی آسان و موثر برای سلامت دندان و جلوگیری از پوسیدگی آن می‌ باشد. به دلیل مزایایی که این ماده دارد، امروزه از آن در آب شهری نیز استفاده می شود. اما باید در نظر داشته باشید که میزان فلوراید در آب شهری و محصولات سلامت دندان کم  و حساب شده است تا عوارض و مضرات مصرف فلوراید به دندان ها آسیبی نرساند.

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم مشاوره و رزرو وقت

فواید عمومی فلوراید بر دندان

قبل از بررسی مضرات مصرف فلوراید بهت است که فواید کلی آن را بدانید که علت اصلی استفاده آن در محصولات سلامت دهان و دندان چیست. فلوراید فواید زیادی برای دندان به همراه دارد که از جمله این فواید می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باعث بازسازی مینای دندان می‌شود.
  • مواد معدنی مینای دندان را حفظ می‌ کند و از کاهش آن ها جلوگیری می‌نماید.
  • از رشد باکتری های مضر در درون دهان خودداری می‌کند.

زمانی که میکرو ارگانیسم های موجود در دهان ترکیباتی مانند کربوهیدرات و قند را تجزیه می‌کنند، باعث تولید اسید می‌شوند. این اسید به مواد معدنی مینای دندان آسیب می‌رساند و آن را از بین می‌برد.

از بین رفتن مواد معدنی دندان را اصطلاحاً دمینرالیزاسیون می‌گویند. ضعیف شدن مینای دندان باعث می‌شود که دندان ها در برابر باکتری ها ضعیف و آسیب پذیر شوند. استفاده از فلوراید این امکان را فراهم می‌کند که مینای دندان مجددا مواد معدنی خود را بازیابی کند و از پوسیدگی جلوگیری می‌نماید.

مطالعه بیشتر: فلوراید تراپی چیست؟

اطلاعات بیشتر: دلایل پوسیدگی دندان

مضرات مصرف فلوراید به میزان زیاد

برخی از دندانپزشکان معتقدند که مضرات مصرف فلوراید بیشتر از فواید آن می‌باشد. اگر چه این ماده نوعی ترکیب طبیعی می باشد، اما مانند هر ماده دیگر در صورت مصرف بی رویه ممکن است عوارض جانبی به دنبال داشته باشد.

  • فلوئوروزیس دندانی از نشانه های مضرات مصرف فلوراید

یکی از مضرات مصرف فلوراید فلوئوروزیس دندانی می باشد. منظور از فلوئوروزیس عارضه ای است که در زمان رشد دندان ها اتفاق می ‌افتد و علت آن مصرف زیاد فلوراید است. این مشکل باعث می شود که لکه های سفید رنگی روی دندان شما ظاهر شوند. فلوئوروزیس به جز ظاهر شدن لکه های سفید، آسیب دیگری به دندان وارد نمی کند و علائم دیگری بروز نمی‌دهد. این مشکل بیشتر برای کودکان زیر ۸ سال رخ می‌دهد.
بسیاری از خانواده ها نگران بلعیدن خمیر دندان توسط کودک شان هستند. فلوراید موجود در خمیر دندان بسیار بیشتر از میزان آن در آب و سایر مواد است و همین مسئله باعث ترس اکثر پدر و مادر ها شده است. برای رفع این مشکل نیز می‌‌توانید بر مسواک زدن کودک تان نظارت کنید و مطمئن شوید که از خمیر دندان کمی استفاده می‌کند.

  • فلوئوروزیس اسکلتی
مقالات مفید پزشکی:  کشیدن دندان

فلوئوروزیس اسکلتی نیز می‌تواند جزو مضرات مصرف فلوراید باشد. این مشکل شبیه به فلوئوروزیس دندانی است اما در آن استخوان ها دچار مشکل می‌شوند. از علائم اولیه این بیماری می توان به احساس درد و سفتی در مفاصل اشاره کرد. حتی با گذر زمان ممکن است ساختار استخوان تغییر کند و باعث کلسیفیکاسیون رباط ها گردد. معمولاً علت این مشکل را وجود میزان زیادی از فلوراید در آب آشامیدنی می‌دانند.

این نکته را به خاطر داشته باشید که در محصولات خانگی، میزان اندکی فلوراید به کار رفته است و احتمال بروز مشکل و عوارض در آن ها بسیار اندک می‌باشد. با این وجود اگر در رابطه با مصرف فلوراید کودک تان نگران هستید با یک دندان پزشک مشورت کنید. توجه داشته باشید که فقط به اندازه یک نخود خمیر دندان برای کودک قرار دهید و اجازه استفاده سر خود را به او ندهید.

نحوه جذب مناسب فلوراید

۵۰ درصد از فلوراید مصرف شده در حدود 30 دقیقه زمان می برد تا از طریق دستگاه گوارش جذب شود. اگر رژیم غذایی شما دارای میزان کمی کلسیم یا کاتیون های دیگر باشد، در وهله اول 80 درصد از فلوراید جذب می‌شود.

وجود کلسیم یا دیگر کاتیون ها در غلظت بالا باعث می‌شود که فلوراید ترکیبات نامحلولی تشکیل دهد و جذب اندکی داشته باشد. سطح فلوراید موجود در بدن به میزان دریافت آن ها بستگی دارد و حدود 99 درصد از کل فلوراید بدن در بافت ‌های کلسیفیه موجود می‌باشند.

اطلاعات مفید: لمینت دندان یا کامپوزیت دندان

سخن پایانی

فلوراید یک ماده طبیعی می باشد که بر سلامت دهان و دندان اثر گذار است. با استفاده از این ماده می‌توانید دندان های خود را از پوسیدگی حفظ کنید. امروزه اکثر خمیر دندان ها حاوی این ترکیب بی نظیر می‌باشند و با این کار نیاز های شما به خدمات دندان پزشکی را کاهش می‌دهند.

فلوراید باعث افزایش زیبایی و سفیدی دندان و جلوگیری از رشد میکروب در دهان می‌شود. برخی از افراد از مضرات مصرف فلوراید شکایت می‌کنند. این ماده علاوه بر مزایای بی شماری که دارد ممکن است عوارض کمی را نیز به دنبال داشته باشد. باید در نظر داشته باشید که مضرات آن بسیار اندک هستند و در شرایط استثنایی رخ می‌دهند.

منابع: healthline , webmd

دکتر مژگان آزادخواه

سوالات متداول

وارنیش فلوراید چیست؟

وارنیش فلوراید به طور کلی به فرآیندی گفته می‌شود که دندانپزشک طی مراحلی دندان ها را تمیز و خشک کرده و دندان ها را به فلوراید با برس مخصوصی آغشته می‌کند.

استفاده از وارنیش فلوراید، شامل مضرات مصرف فلوراید می‌شود؟

خیر، زیرا استفاده از این روش توسط دندانپزشک انجام می‌شود و اگر تشخیص دهد که دندان های شما نیازی به فلوراید ندارند و یا استفاده از آن به دندان های شما آسیب می‌رسانند. وارنیش فلوراید را انجام نخواهد داد.

مصرف فلوراید بر روی ایمپلنت هم تأثیری دارد؟

خیر، زیرا جنس تاج هایی که در ایمپلنت استفاده می‌شوند مانند دندان های اصلی نبوده و فلوراید بر روی آنها تأثیری ندارد.

4.7/5 - (3 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها