EN

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

نکات طلایی بعد از ایمپلنت

ایمپلنت دندان که در حال حاضر یکی از بهترین روش ها و متد های جایگزینی دندان های از دست رفته است که در آن پس از قرار دادن یک یا چند ایمپلنت دندانی، بهبودی راحت و کوتاه مدت در انتظار بیمار است با این حال، زمان بهبودی ممکن است بسته به نحوه انجام پروسه، نحوه مراقبت از خود و نحوه واکنش بدن شما به ایمپلنت دندان متفاوت باشد.

حال سوالی که که برای بیماران و حتی شما خواننده محترم که در حال مطالعه این مقاله هستید ممکن است پیش بیاید این است که پس از جراحی ایمپلنت دندان چه می توانم بخورم؟ آیا درد و خونریزی دارد؟ آیا مراقبت های خاصی دارد؟ برای رسیدن به جواب سوال ها در ادامه مطالب با دکتر مژگان آزادخواه دندانپزشک خوب در تهران همراه باشید تا درباره جامع ترین نکات کلیدی مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان با همدیگر نکاتی را یاد بگیریم.

لینک مفید: درمان ریشه دندان

انواع مراحل مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

باید گفت که عمل ایمپلنت دندان دارای دو مرحله مراقبت می باشد که اولین بخش مراقبت از ایمپلنت دندانی مربوط به روز جراحی و 48 ساعت بعد از انجام این عمل می‌باشد و بعد از این دوره وارد بخش دوم یعنی مراقبت های 1 الی دو هفته اول می‌شویم و در آخر مراقبت هایی نیز در فاصله این دوره تا تاج گذاری دندان است که در ادامه مطلب هرمورد از این بخش ها را به طور کامل‌تر بیان خواهیم کرد.

مطالعه بیشتر: مراقبت های بعد از پروتز دندان

مقاله مرتبط: ایمپلنت فوری دندان چیست؟

مدیریت التهاب و خونریزی بعد از کاشت ایمپلنت

پس از جراحی ایمپلنت خونریزی طی چند ساعت اول بعد از جراحی ممکن است بروز کند که بهترین روش برای توقف خونریزی ، فشردن گاز استریل در ناحیه دهان و نگه داشتن آن به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است. بهتر است سر از بدن در موقعیت بالاتر قرار گیرد و طی ۲ تا ۳ روز بعد از جراحی ممکن است بزاق کمی صورتی یا رنگ خون داشته باشد که مشکل ایجاد نخواهد کرد.

تورم از واکنش های طبیعی بدن نسبت به فرایند جراحی و ترمیم آن ناحیه است که معمولا ۲۴ ساعت بعد از جراحی بروز می کند و تا یک روز باقی می ماند و حداکثر ۷ تا ۱۰ روز بعد از آن تورم بر طرف میشود. برای کاهش این تورم توصیه میشود که در ۲۴ ساعت اول طی دوره های ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ای از کمپرس یخ ( به صورت متناوب ) استفاده گردد و پس از ۴۸ ساعت نیز برای کاهش درد و تورم از کمپرس گرم استفاده شود. بعد از جراحی ممکن است دمای بدن شما مختصری افزایش پیدا کند که این افزایش دمای بدن کاملا طبیعی میباشد و با مصرف مسکن بهبود پیدا میکند. برای دریافت هزینه ایمپلنت دندان روی این لینک کلیک کنید.

مراقبت 48 ساعت اول بعد از کاشت ایمپلنت دندان

بعد‌ از انجام هر جراحی یک سری مراقبت های بعد از جراحی لازم است اعمال گردد تا در نهایت منجر به بهبود فرد گردد. در عمل ایمپلنت دندان، ۴۸ ساعت ابتدایی بسیارمهم است به این دلیل که بیشتر مشکلات و حساسیت ها ممکن است در این ساعات رخ دهند. بنابراین به توصیه های دندانپزشک خود باید عمل کرد که ما در اینجا مواردی که لازم است را برای شما آوردیم که به شرح زیر است:

  • در ابتدا گاز پانسمانی در دهان شما است که باید آن را با دندان خود فشار دهید و به آن دست نزده و آنرا جا به جا نکنید و این پانسمان را از دهان خود خارج نکنید به این دلیل که اینکار باعث خونریزی بیشتر شما می شود.
  • اگر بعد از برداشت گاز استریل٬ همچنان خونریزی شما ادامه داشت و شاهد کاهش آن نبودید مجدد آن را روی دندان خود گذاشن و هر ۳۰ الی ۴۵ دقیقه آن را تعویض کنید.
  • از شستن دهان خود در ساعات ابتدایی دهان خود پرهیز کنید.
  • در ۲۴ الی ۴۸ ساعت ابتدایی از کمپرسور یخ استفاده کنید٬ آن را روی محل جراحی گذاشته و هر۵ الی۱۰ دقیقه این عمل را تکرار کنید. این کار در کاهش تورم و درد یه شما کمک می کند. بعد از اینبازه زمانی ۴۸ ساعته از کمپرسور گرم استفاده کنید به این دلیل که کمپرسور یخ دیگر اثری ندارد.
  • ممکن است که شما دچارناراحتی و درد شوید که این یک امر کاملا طبیعی می باشد که با بهبود دندان و تورم به مرور زمان کاهش پیدا می کند. دنداپزشک برای شما داروهای آنتی بیوتیک و مسکن تجویز می کند که حتما در زمان مقرر باید مصرف شود به این دلیل که روند بهبود شما به خوبی طی شود.
  • به شما توصیه می شود که سیگار نکشید، زیرا این امر به شدت روند بهبود دهان را کاهش می دهد.
  • مواد غذایی داغ و گازدار استفاده نشود.
  • می‌توانید بعد از ۲۴ ساعت، چند مرتبه در روز با دهانشویه و محلول آب و نمک دهان و دندان‌ های خود را شست‌وشو دهید.

مراقبت های هفته های اولیه ایمپلنت دندان

  • همانند ۴۸ ساعت ابتدایی باید به بهداشت دهان ودندان خود و همچنین تغذیه خود اهمیت بد مصرف داروهایی که پزشک تان تجویز کرده است را ادامه داده و قطع نکنید.
  • برای ضد عفونی کردن دهان از دهانشویه استفاد کنید.
  • سعی کنید در هنگام مسواک زدن برخوردی با قسمت جراحی نداشته باشد و یا فشاری به آن وارد نکنید.
مقالات مفید پزشکی:  بهترین روش مراقبت از دندان مصنوعی

بعد از ایمپلنت: استراحت یا ورزش؟

ایجاد هر گونه ضربان قلب ممکن است باعث خشکی دهان و خونریزی در قسمت جراحی شده شود. در نتیجه بهتر است که در روز جراحی ایمپلنت میزان فعالیت خود را به حداقل رسانده و یک الی دو هفته از ورزش کردن دوری کنید. بهتر است برای انجام ورزش های حرفه ای با متخصص ایمپلنت خود مشورت کنید.

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم مشاوره و رزرو وقت

مراقبت‌ های بلند مدت بعد از ایمپلنت دندان

بعد از تمام این موارد که گفته شد شاید برایتان این سوال پیش بیاد که این مراقبت ها را تا چه مدت باید ادامه دار می باشد؟ برای اینکه دندان جایگزینی که با متد ایمپلنت برای شما گذاشته شده است دوام و ماندگاری اش افزایش پیدا کند، نیاز به انجام مراقبت هایی در بلند مدت دارید. چند مورد کوتاه اما مهم است که باید به آن توجه کنید که به شرح زیر می باشد:

  • مسواک زدن و استفاده از نخ دندان دو مرتبه در روز
  • تغذیه سالم و مناسب
  • مراجعه کردن منظم به متخصص ایمپلنت دندان

چه مواد غذایی بعد از ایمپلنت دندان مصرف کنم؟

بعد از جراحی لازم است که در روز ابتدایی از مایعات سرد و مواد غذایی نرم استفاده کنید و از مایعات گرم پرهیز کنید.بعد ازچند روزمی توانید به رژیم غذایی خود باز گردید. البته که این نکته را نیز فرامش نکنید تا بهیودی کامل از گاز گرفتن مواد غذایی سفت پرهیز کنید

نوشیدنی های 48 ساعت بعد از کاشت ایمپلنت

  • اب
  • ابمیوه
  • تکه های یخی آبمیوه
  • بستنی یخی و یخ در بهشت

خوردنی های 48 ساعت بعد از کاشت ایمپلنت

  • ژله
  • دسرنرم
  • پوره سیب
  • ماست
  • میلک شیک

غذاهای نرم بعد از بین رفتن بی حسی ایمپلنت

  • پوره سیب زمینی
  • ماکارونی
  • تخم مرغ
  • پنکیک
  • سوپ (خیلی داغ نباشد
  • آب

بعد از ایمپلنت چه بخوریم؟

لازم است که در روز جراحی از مایعات سرد برای تغذیه خود استفاده کنید و همچنین در چند روز بعد از عمل جراحی، از غذای نرم استفاده کنید و از مایعات گرم و تند دوری کنید و بعد از چند روز میتوانید به رژیم غذایی سابق خود برگردید، اما تا زمان بهبودی کامل باید از گاز گرفتن مواد سخت غذایی پرهیز کنید. اگر تغذیه بعد از عمل جراحی یکی از چالش های ایمپلنت میباشد. اما سعی کنید از غذاهای مغذی استفاده کنید که روند بهبودی به سرعت بیشتری اتفاق بی افتد.

دو عامل اصلی مراقبت از ایمپلنت

یکی از دو دلیل اصلی عدم موفقیت ایمپلنت ها به دلیل ضربه ناشی از فشار بیش از حد یا نیروی بالای گاز گرفتن در محل ایمپلنت است. به همین دلیل مهم است که از خوردن غذاهای سفت و سخت اجتناب کنید و سعی کنید در این ناحیه با فشار نجویید، حتی اگر تاج موقت دارید. و اگر مشکلات دندان قروچه در خواب را دارید حتما با دکتر خود در میان بگذارید تا در صورت لزوم از محافظ دندانی استفاده کنید.

بهداشت کافی دهان و دندان مسئله مهم دیگری است که می تواند در موفقیت طولانی مدت ایمپلنت دندان تأثیر بسیاری بگذارد; بلافاصله پس از عمل کاشت ، بیماران باید دستورالعمل های دقیق تمیز کردن را دنبال کنند. باید چند روز پس از جراحی از فعالیت شدید خودداری کنید و حداقل برای دو هفته سیگار کشیدن را از بین ببرید. همیشه بهداشت دهان و دندان را به درستی انجام دهید و برای معاینه و بررسی منظم به دندانپزشکتان مراجعه کنید.

عوارض عدم مراقبت صحیح بعد از کاشت ایمپلنت دندان

به طورکلی بعد از هر عملی نیاز به مراقبت درست و صحبح است و اگر این مراقبت ها انجام نشود و به توصیه های پزشک عمل نشود مشکلاتی را به بار می آورد.

  • یکی از شایع ترین عوارضی که می توان نام برد٬عفونت است که می تواند ریشه های ایمپلنت را درگیر و سبب افتادگی و یا شکستن آن شود.
  • بعد از جراحی خونریزی و درد و تورم طبیعی است و اگر بعد ۷۲ ساعت همچمنان خونریزی ادامه داشت باید حتما به پزشک مراجعه شود
  • رژیم غذایی مناسب را در پیش بگیرید به آن دلیل که با جود محکم و قوی بودن ایمپلنت٬احتمال لق شدن آن به دلیل عدم توجه شما زیاد می شود.
مقالات مفید پزشکی:  حساسیت بعد از بلیچینگ دندان

نکات طلایی بعد از کاشت ایمپلنت دندان

  • استفاده مداوم از مسواک و نخ دندان در طول روز را فراموش نکنید
  • هرگز از اشیا نوک تیز مانند خلال دندان برای تمییز کردن بین و اطراف ایمپلنت خود استفاده نکنید. دلیل آن این است که این اشیا ممکن است باعث آسیب رساندن به بافت نرمی که اطراف ایمپلنت می باشد بشوند.
  • به مدت تقریبی ۶ ماه به پزشک خود جهت معاینه و چکاپ مراجعه کنید.

 

بهداشت دهان و دندان بعد از ایمپلنت دندان

در صورت تجویز دندانپزشک خود، از دهان شویه کلرهگزیدین استفاده کنید. روز بعد از جراحی، شستشوی اب گرم و نمک نیز توصیه می شود و باید چهار تا پنج بار در روز استفاده شود، به خصوص بعد از غذا. دندانپزشک ممکن است شما را تشویق کند که بلافاصله دندان های خود را با مسواک شروع به تمیز کردن و بهبودی شکم کنید ، اما شما باید مراقب قسمت های کاشت باشید.

آیا می توانم دندان مصنوعی خود را پس از جراحی استفاده کنم؟

اگر دندان مصنوعی دارید که ناحیه جراحی را می پوشاند، لطفاً آن را برای محافظت از محل جراحی در طول دوره بهبودی اولیه آن ، تا آنجا که ممکن است کمتر در هفته اول استفاده کنید.

چه ایمپلنت دندانی موفق است؟

قرار دادن ایمپلنت های دندانی عموماً ساده تر از تصور بیشتر مردم است. این بدان معنی است که مراقبت های پس از آن و بهبود نیز معمولاً ساده و بدون حادثه است. تعهد شما به نتیجه درمان ایمپلنت این است که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. تمیز کردن ایمپلنت کار سختی نیست و زمانی که دندانپزشک شما راضی باشد که درمان شما به خوبی پیش می رود، مراقبت مداوم هر بیمار با دندان طبیعی خواهد بود و در آخر علاوه بردندانپزشک مراقبت های شما نیز در روند تبدیل به یک ایمپلنت خوب مهم است.

در این مقاله سعی شد تا درباره جامع ترین نکات کلیدی مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان نکاتی گفته شود تا شما بتوانید خیلی سریع نتیجه بگیرید. اگر سوالی درباره مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان داشتید در قسمت نظرات مطرح کنید تا به همه سوالات شما عزیزان پاسخ دهم.

5/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

ایمپلنت دیجیتال چیست؟
ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت دیجیتال چیست؟ آیا می دانید ایمپلنت دیجیتال چیست؟ جراحی ایمپلنت دیجیتال (digital navigation implant surgery) با استفاده

ادامه مطلب »
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها