EN

عصب کشی دندان عقل

عصب کشی دندان عقل

عصب کشی دندان عقل یکی از روش‌های درمانی است که برای درمان دردهای شدید و عفونت‌های دندان عقل به کار می‌رود. در این روش، عصب دندان عقل که درون دندان قرار دارد، حذف و جای آن مواد ضدعفونی کننده و پر کننده‌ای قرار داده می‌شود تا عفونت درمان شود و درد کاهش یابد. سوالی که ممکن است ذهن بسیاری را درگیر خود کند نحوه عصب کشی دندان عقل است. دندان‌های عقل ۴ عدد هستند که برای هرکسی ممکن است در سن خاصی رویش بیابند. این دندان‌ها نیز مانند دیگر دندان‌ها ممکن است به علت‌های مختلف بپوسند یا خراب شوند. اگر پوسیدگی دندان عقل به ریشه و عصب دندان برسد ناچارا باید آن را عصب کشی کرد. با دکتر آزادخواه، دندانپزشک خوب در تهران و متخصص ارتودنسی همراه باشید.

مطالعه بیشتر: دندان های مولر

عصب کشی دندان عقل چیست؟

عبارت عصب کشی یا درمان مجرای ریشه برای از بین‌ بردن عفونت در هسته دندان استفاده می‌شود و دندانپزشکان به اختصار به آن اندو می‌گویند. دندان انسان از دو بخش تاج و ریشه تشکیل می‌شود. بخشی که زیر کلاهک سفید دندان بوده و داخل لثه و استخوان فک قرار دارد ریشه است.اگر پوسیدگی دندان عقل به قدری پیش برود که به ریشه برسد و آن را عفونی کند چاره‌ای جز انجام عصب کشی دندان عقل نخواهیم داشت.

لینک مرتبط: انواع دندان عقل

دندان‌های عقل بین سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی در زندگی در می‌آیند. در صورتی که دندان‌های عقل شما صاف رشد کنند و فکتان نیز فضای کافی برای آن‌ها داشته باشد، قادر خواهید بود بدون نیاز به کشیدنشان از آن‌ها استفاده کنید. اما بسیاری هستند که شرایط فوق را ندارند و به ناچار باید دندان‌های عقل خود را طی عمل جراحی بکشند. اگر به دنبال یک جراح خوب هستید، به مطب دکتر مژگان آزاد خواه بهترین جراح دندان عقل در تهران مراجعه کنید.

اگر دندان عقل خود را نکشیده‌اید، باید مراقب پوسیدگی آن باشید. دندان‌های عقل در انتهای فک قرار دارند و غذای خورده شده که در این بخش گیر می‌کند به سختی با مسواک پاک می‌شود. همین امر می‌تواند پوسیدگی دندان عقل را تشدید و تسریع بخشد. دندان‌های عقل نیز مانند دیگر دندان‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند و جالب است بدانید انجام عصب کشی روی دندان‌ عقل کاری بسیار دشوار است. دلیل این امر در دسترس نبودن دندان‌های عقل است که درمان آن را بسیار سخت می‌کند.

عصب کشی دندان عقل چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام عمل عصب کشی دندان عقل مانند دیگر دندان‌ها ابتدا کل دهان بی‌حس می‌شود. سپس پزشک به دقت تاج دندان را تا حدی سوراخ می‌کند که به محل عفونت برسد. در ادامه با ابزارآلاتی مانند دریل و فایل تمامی بخش عفونی تخلیه می‌شود و کل دیواره دندان در بخش ریشه تراش می‌خورد. به این مرحله پاکسازی می‌گویند.

هنگامی که پاکسازی دندان به صورت کامل انجام شد وقت پرکردن آن می‌رسد. با مواد پرکردگی دندان پر شده و در نهایت نوک آن مهر و موم می‌شود تا دیگر آلودگی به ریشه نرسد. نهایتا نیز روی تاج دندان روکشی قرار می‌دهند که فشار دندان‌های دیگر آن را نشکند.

لینک مفید: علت درد دندان عقل

آیا عصب کشی دندان عقل راهکاری پایانی برای درمان آن است؟

چند دلیل وجود دارد که ممکن است در صورت وقوعشان دندان عقل دوباره نیاز به عصب کشی پیدا کند:

  • همانطور که بیان کردیم مجرای ریشه باید کاملا از مواد عفونی عاری شود و هیچ باکتری عفونی در آن باقی نماند. اگر مجرای ریشه منحنی باشد یا به حدی تنگ باشد که وسایل دندانپزشکی نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند ممکن است عفونت تخلیه نشود و دندان دوباره به عصب کشی نیاز پیدا کند.
  • در برخی از موارد نادر مجرای ریشه انشعاب دارد که در نگاه اول دندا‌پزشک ممکن است متوجه آن نشود. در این صورت نیز درمان اولیه عصب کشی دندان عقل با موفقیت انجام نمی‌شود و دوباره باید برای تخلیه عفونت از انشعابات عصب کشی صورت بگیرد.
  • عصب کشی معمولا در یک جلسه انجام نمی‌شود و میان مراحل آن دوره رست یا استراحت دندان وجود دارد. شما باید دقیقا در زمانی که پزشکتان مقرر می‌کند برای عمل عصب کشی  به مطب مراجعه کنید. در غیر اینصورت درمان شکل نمی‌گیرد و دوباره مجبور به انجام عصب کشی خواهید شد.
  • در حین عصب کشی به هیچ عنوان نباید بزاق دهان وارد مجرای در حال درمان شود. در این صورت عفونت دوباره شکل خواهد گرفت.
  • ایجاد پوسیدگی جدید در دندان عقل یا شکست و از بین رفتن روکش دندان نیز از عواملی هستند که ممکن است درمان را به بار دوم بکشانند.
مقالات مفید پزشکی:  تورم لثه در کودکان

لینک مفید: عوارض نکشیدن دندان عقل

قیمت درمان ریشه دندان عقل

موارد متعددی وجود دارند که می‌توانند قیمت عصب کشی دندان عقل را تحت‌الشعاع قرار دهند. مثلا برند روکشی که روی تاج قرار می‌گیرد یا مرغوبیت مواد پرکننده می‌توانند در درمان تاثیرگذار باشند. میزان سختی کار که بستگی به عمق پوسیدگی یا نوع دندان دارد نیز در این امر تعیین‌کننده هستند. برای قیمت دقیق باید به مطب دندانپزشک  مراجعه کنید و پس از معاینه مشاوره بگیرید.

عوارض بعد از عصب کشی دندان عقل

هرچقدر هم که کار عصب کشی دقیق انجام شود باز باید در نظر داشته باشید که آن دندان ضعیف شده است و این تضعیف باعث می‌شود که دندان شما شکننده شود. پس بعد از عصب کشی دندان عقل باید مراقب باشید که مواد غذایی محکم را با انتهای لثه نخورید.

بازشدن مجرای ریشه محیط را برای ورود باکتری‌ها فراهم می‌کند و بازهم ممکن است دندان شما بپوسد. در هر صورت مراقبت از دندان پس از انجام عصب کشی بسیار ضروری است. مراقبت فقط محدود به زمان پس از بهبودی نمی‌شود و برای چند روز اولیه بعد از انجام عصب کشی دندان عقل نیز باید مراقب دندان باشید.

لینک مفید: ویژگی های مسواک و خمیردندان خوب

آیا عصب کشی دندان عقل باعث ایجاد درد و تورم می‌شود؟

عصب کشی دندان عقل ممکن است درد و تورم موقتی را در محل عمل ایجاد کند. با این حال، این درد و تورم در عموم موارد به‌طور طبیعی در عرض چند روز بهبود می‌یابد. در صورتی که درد و تورم شدید شود و یا بهبود پیدا نکند، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید، زیرا ممکن است علائمی مانند عفونت دندانی، عفونت لثه یا عدم موفقیت در عمل عصب کشی وجود داشته باشد.

همچنین، درد و تورم پس از عصب کشی دندان عقل ممکن است با مصرف داروهای تسکین درد و آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک، کاهش یابد. در هر صورت، برای کاهش این علائم و بهبود سریعتر، بهتر است به دستورات پزشک خود عمل کنید و از خوردن غذاهای سخت و داغ در مدتی پس از عمل عصب کشی خودداری کنید.

داروهای مفید بعد از عصب کشی دندان عقل

بله، پس از عصب کشی دندان عقل ممکن است پزشک شما داروهای خاصی را به شما تجویز کند تا درد و عفونت را کنترل کنید و بهبود سریع‌تری داشته باشید. برخی از داروهایی که ممکن است پس از عصب کشی دندان عقل به شما تجویز شوند عبارتند از:

  1. آنالژین‌ها: برای کنترل درد و بی‌حسی در محل عمل
  2. آنتی‌بیوتیک‌ها: در صورتی که عفونت شدیدی در دندان عقل وجود داشته باشد، پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک‌هایی را تجویز کند تا عفونت را کنترل کند.
  3. ضد التهاب‌ها: برای کاهش تورم و التهاب در محل عمل
  4. ضد درد‌های غیر استروئیدی: برای کاهش درد و التهاب
  5. مسکن‌های قوی‌تر: در صورتی که درد شما شدید است، پزشک ممکن است مسکن‌های قوی‌تری مانند کدئین را به شما تجویز کند.

در هر صورت، برای مصرف هر نوع دارویی، بهتر است دستورات پزشک خود را کامل رعایت کنید. همچنین، در صورتی که علائم شما پس از عصب کشی دندان عقل بهتر نشد، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

نتیجه گیری

عصب کشی دندان عقل ممکن است به دلایل زیادی به وجود بیاید. در مقاله‌ای که برای شما آوردیم گفتیم که چگونه دندان‌های عقل مانند دیگر دندان‌ها می‌پوسند و عفونی می‌شوند. سنینی که در میان آن‌ها دندان‌های عقل رشد می‌کنند را بیان کردیم و گفتیم که چگونه این سنین برای افراد می‌توانند متفاوت باشد.

در ادامه به مراحل عصب کشی پرداختیم و گفتیم که در چه صورت ممکن است دوباره به این درمان نیاز پیدا کنید. سپس اشاره‌ای کردیم به عوامل تعیین‌کننده قیمت عصب‌ کشی و ضرورت دقت بالای پزشک در انجام این عمل را توضیح دادیم. در نهایت نیز عوارض عصب کشی دندان عقل را گفتیم و تعدادی از مراقبت‌های پس از درمان را برایتان مثال زدیم.

 

سوالات متداول

  • آیا دندان عقل عصب دارد؟

بله، دندان عقل مانند سایر دندان ها دارای عصب است.

3.7/5 - (3 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها