EN

درمان ریشه دندان

هزینه درمان ریشه دندان در تهران 1403

دکتر مژگان آزادخواه بهترین دندانپزشک در تهران با سابقه بیش از 23 سال در زمینه انجام تمامی درمان های دندانپزشکی از جمله درمان ریشه دندان در خدمت شما است. با مشاهده ویدئوی مقابل با این دکتر باتجربه بیشتر آشنا شوید.

درمان ریشه دندان چیست؟

درمان ریشه دندان یک روش دندانپزشکی است که برای نجات دندانی که به شدت پوسیده، آسیب دیده یا عفونی شده است استفاده می شود. این روش شامل برداشتن پالپ دندان که از اعصاب، رگ‌های خونی و بافت همبند تشکیل شده است و سپس تمیز کردن، ضدعفونی کردن و پر کردن داخل دندان با مواد مخصوص به انجام می شود. پالپ در داخل دندان، زیر مینای سفید و لایه سختی به نام عاج قرار دارد. این بافت حاوی عروق خونی، اعصاب و بافت همبند است که به رشد ریشه دندان کمک می کند. کانال ریشه معمولاً زمانی انجام می‌شود که بخش داخلی نرم دندان که پالپ نامیده می‌شود، آسیب دیده یا ملتهب یا عفونی شود. این می تواند به دلیل آسیب به دندان، حفره عمیق یا مشکلات ناشی از پر کردن قبلی رخ دهد. بهتر است درمان ریشه دندان خود را به بهترین دکتر عصب کشی واگذار کنید تا به خطرهای احتمالی و هزینه دوباره دچار نشوید.

آیا درمان ریشه دندان درد دارد؟

اکثر افراد پس از درمان ریشه دندان درد قابل توجهی را تجربه نمی کنند. در طول درمان ریشه  دندان، منبع عفونت در طول عمل برداشته می شود که معمولاً منجر به تسکین فوری درد می شود. در حالی که پس از درمان کانال ریشه نباید درد قابل توجهی داشته باشید، ممکن است در چند روز اول دندان شما دچار حساسیت شود. این علائم طبیعی هستند و می‌توان آن‌ها را با داروهای مسکن‌های تجویز پزشک یا داروهای بدون نسخه کنترل کرد. در بیشتر موارد، عوارض جانبی ظرف یک تا دو هفته از بین می رود. فن آوری مدرن و استفاده از داروهای بیهوشی درمان ریشه دندان را سریع، ایمن، معمولاً بدون درد کرده است. در نتیجه، در حالی که درمان ریشه دندان می تواند باعث ناراحتی یا حساسیت شود، اما معمولاً دردناک نیست.

اطلاعات مرتبط: بهترین متخصص ارتودنسی

درخواست مشاوره درمان ریشه دندان

این فرم تنها یک درخواست رزرو است. در صورتی که عجله دارید بهتر است با مطب دندانپزشک در تهران تماس گرفته و رزرو خود را قطعی کنید و یا از طریق رزرو آنلاین سایت، اقدام به گرفتن نوبت خود کنید.

ساعت کاری مطب دندانپزشکی

درمان ریشه دندان چگونه انجام می شود؟

درمان ریشه دندان مراحل مختلفی دارد و در اینجا توضیحی در مورد نحوه انجام درمان ریشه آورده شده است:

  • آماده سازی: دندانپزشک یا اندودنتیست از دندان آسیب دیده عکس اشعه ایکس می گیرد تا میزان آسیب را مشخص کند و اطمینان حاصل کند که درمان ریشه گزینه درمانی مناسب است.
  • بیهوشی: بی حسی موضعی برای بی حس کردن دندان عفونی و لثه های اطراف داده می شود. همچنین داروهایی وجود دارد که در دندانپزشکی برای کمک به آرامش شما استفاده می شود.
  • ایجاد حفره جهت دسترسی: یک حفره کوچک در تاج دندان برای دسترسی به پالپ ایجاد می شود.
  • برداشتن پالپ: ابزارهای دندانپزشکی کوچک برای برداشتن اعصاب، رگ های خونی و بافت های داخل دندان استفاده می شود.
  • ضد عفونی کردن کانال: پس از برداشتن پالپ، محفظه پالپ و کانال های ریشه تمیز، ضد عفونی می شوند.
  • پر کردن کانال ها: سپس کانال های خالی با یک ماده دندانی انعطاف پذیر و لاستیکی به نام گوتاپرکا پر می شوند.
  • پر کردن دندان: یک پرکردگی موقت دندان قرار داده می شود تا دندان را ببندد و از ورود مجدد باکتری ها جلوگیری کند.
  • قرار دادن ترمیم نهایی: در بیشتر موارد، برای محافظت از دندان درمان شده و بازیابی بایت به روکش دندان نیاز دارید. تاج ها به صورت سفارشی ساخته می شوند و ساخت آن معمولاً دو تا سه هفته طول می کشد. هنگامی که تاج شما آماده شد، پر کردن موقت برداشته می شود و تاج دائمی قرار می گیرد.

پس از اتمام درمان و ترمیم کانال ریشه با پر کردن یا روکش، دندان شما اکنون می تواند عملکرد طبیعی و سالمی را ارائه دهد. مانند بقیه دندان های خود با آن رفتار کنید، زیرا اگر مراقبت مناسب انجام نشود، همچنان ممکن است دچار پوسیدگی یا بیماری لثه شود. دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید، حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید و حتماً طبق دستور دندانپزشک خود در معاینات و تمیز کردن منظم عمل کنید.

اطلاعات بیشتر: مراقبت های بعد از عصب کشی دندان

عکس های درمان ریشه دندان

چه زمانی به درمان ریشه دندان نیاز است؟

چه زمانی درمان ریشه دندان ضروری است؟

درمان ریشه دندان زمانی ضروری است که باکتری های دهان به پالپ داخل دندان شما حمله کنند. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که یک حفره برای مدت طولانی درمان نشود، یا اگر دندان شما به دلیل حادثه ای ترک خورده یا آسیب ببیند. علائم متعددی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است به درمان ریشه نیاز داشته باشید. این شامل:

  • دندان درد که از بین نمی رود
  • حساسیت به گرما و سرما
  • لثه های متورم
  • جوش روی لثه
  • فک متورم
  • تغییر رنگ دندان
  • درد هنگام اعمال فشار
  • دندان شکسته یا ترک خورده
  • لق شدن دندان

علاوه بر این علائم، زمانی که پالپ، بافت نرم داخل کانال ریشه ملتهب یا عفونی شود، درمان ریشه دندان ضروری است. این می تواند به دلیل پوسیدگی عمیق، اقدامات مکرر دندانپزشکی روی دندان، ترک یا بریدگی در دندان، یا آسیب به دندان اتفاق بیفتد. توجه به این نکته مهم است که اگرچه درمان ریشه دندان می تواند به نجات دندان شما کمک کند، اما اعصاب داخل دندان را از بین می برد. با این حال، این اعصاب در یک دندان کاملاً شکل گرفته عملکرد بسیار کمی دارند. درمان سریع ریشه دندان می تواند از گسترش عفونت جلوگیری کرده و درد شما را تسکین دهد.

اطلاعات مفید: هزینه بلیچینگ دندان چقدر است؟

راه های ارتباطی

اطلاعات تماس

جهت ارتباط و انجام  درمان و ترمیم ریشه دندان در تهران با کلینیک دندانپزشکی دکتر آزادخواه، از روش های ارتباطی زیر استفاده کنید. رزرو تلفنی و اینترنتی نیز امکان پذیر می باشد.

عوامل موثر بر هزینه درمان ریشه دندان

هزینه درمان ریشه به چه عواملی وابسته است؟ هزینه درمان ریشه دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • محل دندان: محل قرارگیری دندان در دهان نقش بسزایی در تعیین هزینه درمان ریشه دندان دارد. دندان های جلویی برای دندانپزشک راحت تر است، بنابراین کانال های ریشه در آنجا هزینه کمتری دارند. دندان‌های پرمولر دندان‌های قبل از مولر شما هستند.آنها نسبت به دندان های جلویی گران تر و از دندان های آسیاب کم هزینه تر هستند. دندان های آسیاب در پشت سخت تر در دسترس هستند و تمیز می شوند. هزینه درمان ریشه در این دندان ها معمولاً بیشتر است.
  • پیچیدگی روش: پیچیدگی روش کانال ریشه نیز بر هزینه درمان ریشه دندان تأثیر می گذارد. اگر وضعیت دندان شدید یا پیچیده باشد (مثلاً شامل چندین ریشه دندان یا عفونت)، این می‌تواند به زمان و هزینه‌های درمان ریشه دندان اضافه کند.
  • تخصص دندانپزشک: تجربه و تخصص متخصص دندانپزشکی یا اندودنتیست که درمان کانال ریشه را انجام می دهد می تواند بر هزینه درمان ریشه دندان تأثیر بگذارد. کارشناسان باتجربه ممکن است برای تخصص خود هزینه های بالاتری را درخواست کنند.
  • موقعیت جغرافیایی: هزینه درمان ریشه دندان می تواند بر اساس موقعیت جغرافیایی متفاوت باشد. 
  • کارهای بیشتر روی دندان: در برخی موارد، ممکن است پس از درمان ریشه، اقدامات اضافی مانند روکش های دندانی یا ترمیم دندان برای بازیابی عملکرد دندان ضروری باشد. انجام این روش‌های اضافی به کل هزینه‌ درمان ریشه اضافه می‌کند.
  • بیمه دندانپزشکی: اگر بیمه دندانپزشکی دارید، باید حداقل بخشی از هزینه های درمان را پوشش دهد.

به طور کلی، هزینه درمان ریشه به عوامل ذکر شده در بالا بستگی دارد. برای آگاهی از هزینه درمان ریشه دندان با مطب دکتر آزادخواه تماس گرفته و مشاوره ای رایگان داشته باشید. درمان ریشه و ترمیم دندان در مطب دکتر آزادخواه بین 3500000 تا 5500000 تومان است که بسته به تعداد کانال و نوع ترمیم دندانها متغیر می باشد.

درمان ریشه دندان چقدر طول می کشد؟

پر کردن دندان در عصب کشی

زمان لازم برای انجام درمان ریشه دندان بسته به نوع دندان می تواند متفاوت باشد. برای مثال دندان‌های آسیاب که می‌توانند تا چهار کانال داشته باشند، زمان‌برترین دندان‌ها برای درمان کانال ریشه هستند. از آنجایی که ریشه‌ها به تنهایی یک ساعت طول می‌کشد تا حذف، ضدعفونی و پر شود، کانال ریشه مولار ممکن است 90 دقیقه یا بیشتر طول بکشد. دندان هایی که فقط یک یا دو ریشه دارند، ممکن است حدود یک ساعت یا کمی بیشتر طول بکشد. دندان‌های جلویی شما که دندان نیش نامیده می‌شوند، فقط یک ریشه دارند، به این معنی که در طول درمان ریشه دندان سریع‌تر پر می‌شوند و درمان می‌شوند. با این حال، کانال های ریشه با یکی از دندان های جلویی شما هنوز هم می تواند 45 دقیقه تا یک ساعت طول بکشد.

اطلاعات مفید: جراحی دندان عقل

مزایای درمان ریشه دندان

  • تسکین درد: درمان ریشه عملاً بدون درد است و اغلب در طول دوره بهبودی نسبت به زمانی که دندان طبیعی خود را کشیده اید، ناراحتی کمتری برای شما ایجاد می کند. به لطف تکنیک‌های مدرن و بی‌حسی مؤثر، بیمارانی که درمان ریشه را تجربه می‌کنند، شش برابر بیشتر از بیمارانی که دندان کشیده‌اند، آن را بدون درد توصیف می‌کنند.
  • حفظ دندان های طبیعی: درمان ریشه به شما امکان می دهد دندان طبیعی خود را حفظ کنید، لبخند طبیعی داشته باشید، به خوردن غذاهایی که دوست دارید ادامه دهید و نیاز به کارهای مداوم دندانپزشکی را محدود کنید. با مراقبت مناسب، بیشتر دندان هایی که درمان ریشه انجام داده اند می توانند مادام العمر دوام بیاورند.
  • پیشگیری از انتشار عفونت: با درمان ریشه دندان، باکتری هایی که باعث عفونت شده اند از بین می روند. این از گسترش عفونت به سایر نواحی دهان مانند استخوان فک، بافت‌های نرم و فضاهای صورت جلوگیری می‌کند.
  • بهبود سلامت دهان: درمان ریشه روشی بسیار موثر برای نجات دندان بیمار است. این روش شامل برداشتن پالپ عفونی از کانال هایی است که در داخل ریشه های دندان قرار دارند و سپس تمیز کردن، پر کردن و عایق بندی کانال ها به منظور جلوگیری از عفونت یا آسیب بیشتر است.
  • مقرون به صرفه: علیرغم هزینه اولیه، درمان ریشه معمولاً در دراز مدت هزینه کمتری نسبت به کشیدن دندان و به دنبال آن ایمپلنت یا بریج دندان دارد.
  • بدون خطر ابتلا به سرطان: مطلقاً هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کانال ریشه می تواند باعث سرطان شود وجود ندارد. در واقع، کانال ریشه تنها راه برای برداشتن دندان عفونی است که می تواند گسترش یابد و باعث بیماری جدی شود.

در نتیجه، درمان ریشه یک روش بسیار مفید است که نه تنها درد را تسکین می دهد، بلکه به حفظ دندان طبیعی، جلوگیری از گسترش عفونت و بهبود سلامت دهان کمک می کند.

راهکار های کاهش درد بعد از درمان ریشه دندان

معمولاً برای رفع درد‌های کوتاه مدت پس از انجام درمان ریشه دندان می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. می‌توانید از کمپرس سرد بر روی دندانی که مورد درمان قرار گرفته شده استفاده کنید و آنرا در روز چند مرتبه تکرار کنید تا درد و التهاب دندان تسکین پیدا کند. می‌توان از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کرد که باعث کاهش درد در ناحیه دندان تحت درمان می‌شود. برخی از مواد غذایی خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد و در نتیجه باعث کاهش درد دندان می‌شوند. مصرف مواد غذایی مثل آب نمک، سیر، روغن درخت چای، گل میخک، استفاده از زنجبیل، پیاز و مواردی از این قبیل در رفع درد بعد از درمان ریشه دندان تأثیرگذار خواهند بود.

به دلیل انجام درمان ریشه ممکن است مقداری تورم در اطراف دندان مورد نظر ایجاد شود که نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد تا زمان بهبود آن به حداقل برسد. به همین دلیل بهتر است پس از انجام درمان ریشه به مدت چند روز از ورزش پرهیز کنید؛ چرا که باعث افزایش درد دندان شده و روند بهبودی کندتر خواهد شد. پس از انجام درمان تا چند روز از مصرف سیگار پرهیز کنید چرا که مواد شیمیایی موجود در آن باعث اختلال در روند بهبودی درمان ریشه دندان خواهد شد. بهتر است پس از انجام درمان ریشه دندان استراحت کافی داشته باشید تا مدت زمان بهبودی شما سریع تر شود دوره درمان کوتاه‌تری داشته باشید. هنگام مصرف غذا به نحوه جویدن و چیزی که می‌خورید دقت داشته باشید.

هزینه عصب کشی دندان

مشاوره درمان ریشه

این فرم تنها یک درخواست رزرو است. در صورتی که عجله دارید بهتر است با مطب دندانپزشک در تهران تماس گرفته و رزرو خود را قطعی کنید و یا از طریق رزرو آنلاین سایت، اقدام به گرفتن نوبت خود کنید.

ساعت کاری مطب دندانپزشکی

درمان ریشه مجدد دندان یا ری آندو

درمان مجدد ریشه دندان یا ری آندو وضعیتی است که در آن دندانی که قبلاً با روش کانال ریشه درمان شده است دوباره عفونی می شود. این می تواند هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها پس از درمان اولیه رخ دهد. عفونت مجدد می تواند به دلایل مختلفی مانند از دست رفتن کانال های کوچک یا پنهان در طول اولین درمان، تأخیر در قرار دادن ترمیم دائمی، قرار گرفتن باکتری در بزاق در زیر ماده پرکننده قبل از قرار دادن آن، بهداشت نامناسب دهان، یا پرکردن یا قرار دادن تاج باشد. 

علائم عفونت مجدد کانال ریشه دندان می تواند شامل افزایش حساسیت به دما، درد طولانی پس از خوردن غذای سرد یا گرم، درد شدید در داخل یا اطراف دندان بیش از یک هفته پس از درمان ریشه، ترشح چرک، بافت قرمز، گرم و متورم، ناراحتی در بافت متورم و طعم بد در دهان یا بوی بد تنفس باشد. برای درمان مجدد کانال ریشه عفونی، ممکن است درمان مجدد ریشه دندان مجدد توصیه شود. این روش مشابه اولین روش درمان ریشه دندان است. پیشگیری از عفونت ریشه دندان شامل رعایت بهداشت دهان و دندان، مراجعه به دندانپزشک برای تاج نهایی یا ترمیم دائمی در اسرع وقت و مراجعه فوری به دندانپزشک در صورت مشاهده علائم اولیه عفونت دندان است.

مقالات مرتبط

سوالات متداول

اگر درمان مجدد آن تنها ترمیم سطحی باشد، بله هزینه آن کمتر خواهد بود.

ریشه دندان عضو اصلی دندان می باشد و هنگامی که عفونت می کند و نیاز به ترمیم دارد با هر چه سریعتر اینکار را انجام داد. برای ترمیم دندانها و جلوگیری از آسیب دیدن آنها باید از آنها مراقبت کرد. فرآیند درمان ریشه دندان بدین صورت می باشد که ابتدا باید عصب کشی انجام شود و سپس ریشه دندان تمیز گردد.

درمان ریشه دندان در مراحل اولیه ممکن است بین یک یا دو جلسه انجام گردد. مدت زمان بهبودی در اولین عمل می تواند نیم ساعت طول بکشد. اما اگر بیمار بی احتیاطی کند می تواند منجر به عفونت گردد و 4 تا 5 روز طول بکشد.

برخی افراد به محض شنیدن نام درمان ریشه می ترسند. اما، اگر از دندان درد رنج می برید، درمان ریشه ممکن است تنها گزینه شما باشد. این یک درمان رایج است که روی ریشه دندان‌هایی که به باکتری آلوده هستند انجام می‌شود. این عفونت توسط ساختاری به نام پالپ ایجاد می شود. پالپ داخلی ترین قسمت دندان است که حاوی مواد مغذی و آب است. اگر آسیب ببیند یا عفونی شود باعث درد شدید می شود.

اشتراک گذاری:

اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام. هزینه عصب کشی در سال 1402 چقدره؟؟؟

عصب کشی دندان جلو تو یک جلسه انجام میشه؟

اگه یه دندون رو عصب کشی کنیم ممکنه دندون بغلیش هم خراب بشه؟

دکتر بسیار با اخلاق و حرفه ای

5/5 - (5 امتیاز)