خانمی که درد بعد از عصب کشی دندان دارد

یکی از مهمترین اعضای بدن انسان دندان‌ها هستند که در زمینه رشد جسمی نقش مهمی دارند. به همین دلیل حفظ و نگهداری از دندان‌ها برای انسان بسیار ضروری است. روش های درمانی زیادی برای درمان ریشه دندان وجود دارد که هر کدام مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارد‌.

درمان ریشه دندان و انجام عصب کشی ممکن است با درد‌هایی نیز همراه باشد. در ادامه این مقاله درباره درد بعد از درمان ریشه دندان صحبت می‌کنیم و راه‌های کاهش آن را بررسی می‌کنیم

درمان ریشه دندان چیست؟

دندان‌ها ممکن است دچار مشکلات مختلفی باشند که برای انجام ترمیم و اصلاح آن از درمان ریشه دندان استفاده می‌شود. هنگام انجام درمان ریشه دندان پوسیدگی‌های موجود بر روی دندان به طور کامل تخلیه می‌شوند و عصب‌های آسیب دیده داخل دندان کاملاً پاکسازی می‌شود. انجام درمان ریشه دندان برای دندان‌هایی مناسب است که مشکل دندان از سطح مینا عبور کرده باشد و به عصب دندان رسیده باشد.

قیمت ایمپلنت دندان همراه با وام 50 میلیونی

پس از آن که قسمت‌های آماده دندان به طور کامل برداشته شد، قسمت ظاهری دندان و داخل کانال‌های دندان به طور کامل بازسازی می‌شوند. در صورت باقی ماندن آلودگی‌ها در ریشه دندان امکان نفوذ آن به استخوان فک و یا لثه‌ها بسیار زیاد است که انجام درمان ریشه از بروز این اتفاق جلوگیری می‌کند و برای نگهداری دندان طبیعی و بازسازی آن استفاده می‌شود‌.

اگر قصد عصب کشی یا درمان ریشه دندان را دارید و به دنبال عوامل موثر بر قیمت آن هستید مقاله قیمت درمان ریشه دندان را مطالعه نمایید.

روش انجام درمان ریشه دندان

علت انجام عصب کشی دندان

درمان عصب کشی دندان یا درمان ریشه دندان تحت تأثیر علل مختلف انجام می‌شود. هنگامی که پوسیدگی دندان به عصب یا پالپ آن برسد، دکتر معمولاً تشخیص می‌دهد که انجام درمان ریشه ضروری است. از علائم بسیار ساده مشکلات عصبی دندان می‌توان به درد‌های ناگهانی آن در هنگام خوردن غذا، درد دندان هنگام خوردن آب یا غذای بسیار گرم و سرد، درد‌های طولانی مدت و بدون علت غیر قابل تحمل می‌توان اشاره کرد.

پس از مراجعه به دندانپزشک دکتر با دیدن این موارد ممکن است به این نتیجه برسد که درمان ریشه دندان به سرعت انجام شود تا مانع از نفوذ آلودگی به استخوان فک یا لثه‌ها شود.

علل درد دندان بعد از ریشه دندان

ممکن است بعد از انجام درمان ریشه دندان عوارض مختلفی به جا بماند. بیشتر مردم بعد از چند روز اولیه انجام درمان نسبت به هر نوع لمس در اطراف دندان خود حساسیت پیدا کنند. علت درد بعد از درمان ریشه دندان اکثر اوقات طبیعی است که می‌تواند ناشی از متورم شدن یا ملتهب شدن بافت‌های اطراف لثه، آسیب وسیله‌های دندانپزشکی مورد استفاده در پاکسازی ریشه به بافت‌های حساس اطراف دندان، وجود گزش دهان در نقاط خاص و زخمی شدن آن به دلیل مواد پرکنندگی موقتی که مقداری بالاتر از دندان‌های اطراف قرار می‌گیرد و عواملی از این قبیل باشد.

عکس التهاب دندان از عوامل درد دندان بعد از درمان ریشه دندان

التهاب دندان

معمولاً انجام عصب کشی یا درمان ریشه به دلیل وجود عفونت در پالپ دندان انجام می‌شود و عفونت از پالپ آلوده برداشته می‌شود و در نتیجه درد و التهاب دندان از بین می‌رود. اما اگر این التهاب زیاد باشد باعث سرایت عفونت به لثه یا بافت‌های اطراف آن خواهد شد و در نتیجه زمان زیادی می‌خواهد تا تورم از بین برود.

انجام درمان ریشه می‌تواند باعث التهاب دندان شود و برای رفع آن حتماً باید از دارو‌های ضد التهاب پس از درمان ریشه دندان استفاده شود.

پر کردن بیش از حد دندان عامل درد بعد از درمان ریشه دندان

معمولاً پس از تخلیه قسمت‌های آلوده دندان، دندانپزشک از پرکننده موقت استفاده می‌کند تا التهاب دندان پس از یک مدت زمان خاص از بین برود. ممکن است هر وقت آن را گاز بگیرید درد داشته باشد اما این درد بعد از درمان ریشه درمان به سادگی قابل حل است و میزان پرکردگی دندان نسبت به دندان‌های اطراف باید تنظیم شود.

آسیب رسیدن به بافت اطراف دندان

ممکن است در حین انجام‌ درمان ریشه دندان بافت اطراف آن نیز دچار آسیب شوند و روش‌های مختلفی منجر به این اتفاق می‌شود. ممکن است وسیله مورد استفاده در تخلیه عصب دندان به بافت زیر کانال‌ها وارد شود و آن را زخم کند. باکتری‌ها نیز می‌تواند باعث افزایش درد بافت اطراف دندان شود. برای رفع این مشکلات نیاز به زمان کافی است تا بافت دندان تحت درمان ریشه بهبود پیدا کند و درد آن نیز از بین برود.

دختری که درد بعد از درمان ریشه دندان دارد

فشار هوا و یا سمنت به نوک ریشه دندان

ممکن است هنگام انجام درمان ریشه دندان پزشک از سمنت برای پر کردن کانال ریشه استفاده کند و در نتیجه مقداری از آن به نوک ریشه دندان برسد. در این حالت فرد احساس درد غیرعادی را تجربه می‌کند که میزان این درد به مواد مورد استفاده توسط پزشک بستگی دارد.

اگر نوک ریشه دندان قبل از انجام تخلیه عفونت داشته باشد، ممکن است برای سمنت فضای کوچکی ایجاد شود و علائم پر شدن آن در کانال ریشه قابل دیدن نباشد. وجود فشار هوا به صورت یک حباب بسیار ریز نیز می‌تواند سبب ایجاد فشار بر روی ریشه دندان شود.

راه‌های کاهش درد بعد از درمان ریشه دندان

معمولاً برای رفع درد‌های کوتاه مدت پس از انجام درمان ریشه دندان می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. می‌توانید از کمپرس سرد بر روی دندان عصب کشی شده استفاده کنید و آنرا در روز چند مرتبه تکرار کنید تا درد و التهاب دندان تسکین پیدا کند. می‌توان از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کرد که باعث کاهش درد در ناحیه دندان تحت درمان می‌شود.

برخی از مواد غذایی خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد و در نتیجه باعث کاهش درد دندان می‌شوند. مصرف مواد غذایی مثل آب نمک، سیر، روغن درخت چای، گل میخک، استفاده از زنجبیل، پیاز و مواردی از این قبیل در رفع درد بعد از درمان ریشه دندان تأثیرگذار خواهند بود.

خانمی که درد دندان بعد از درمان ریشه دندان دارد و به نزد پزشک رفته

روش‌های مقابله با درد بعد از درمان ریشه دندان

به دلیل انجام درمان ریشه ممکن است مقداری تورم در اطراف دندان مورد نظر ایجاد شود که نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد تا زمان بهبود آن به حداقل برسد. به همین دلیل بهتر است پس از انجام درمان ریشه به مدت چند روز از ورزش پرهیز کنید؛ چرا که باعث افزایش درد دندان شده و روند بهبودی کندتر خواهد شد. پس از انجام درمان تا چند روز از مصرف سیگار پرهیز کنید چرا که مواد شیمیایی موجود در آن باعث اختلال در روند بهبودی درمان ریشه دندان خواهد شد.

بهتر است پس از انجام درمان ریشه دندان استراحت کافی داشته باشید تا مدت زمان بهبودی شما سریع تر شود دوره درمان کوتاه‌تری داشته باشید. هنگام مصرف غذا به نحوه جویدن و چیزی که می‌خورید دقت داشته باشید. در صورت وجود هر نوع درد غیر عادی بهتر است آن‌ها را بررسی کنید تا دلیل اصلی آن مشخص شود. توصیه های دندان پزشک را به طور کامل رعایت کنید و در صورت وجود درد‌های طبیعی از مراقبت‌های پیشگیرانه کمک بگیرید.

نتیجه‌گیری

مقاله درباره درد بعد از درمان ریشه دندان صحبت کردیم و علل مختلف درد آن را مورد بررسی قرار دادیم. انجام درمان ریشه دندان از روش‌های بسیار رایج در دنیای پزشکی امروز برای رفع مشکلات دهان و دندان است. ممکن است بعد از انجام درمان ریشه یا عصب کشی تا چند روز درد نیز وجود داشته باشد که راه‌های کاهش درد را در مقاله معرفی کردیم.

بهتر است برای رفع این درد‌ها ابتدا اطلاعات کافی درباره آن‌ها داشته باشید و با درد‌های طبیعی یا غیر عادی و مشکل‌زا آشنایی پیدا کنید. همچنین در صورت وجود درد از روش‌های گفته شده در مقاله برای کاهش درد کمک بگیرید و اگر درد ادامه‌دار داشته باشید حتماً باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشکل موجود در دندان مورد بررسی قرار گیرد.

منابع: pubmed , odontiatroschania

دکتر مژگان آزادخواه

• اگر درد دندان بعد از درمان ریشه ادامه داشت چه کاری باید بکنیم؟

اکثر اوقات انجام درمان ریشه دندان با موفقیت همراه است اما در برخی از موارد نیز ممکن است پس از ۱۲۰ ساعت درد دندان همچنان ادامه داشته باشد. در این صورت درمان ریشه دندان موفقیت‌آمیز نبوده است و باید سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک ممکن است تشخیص باقی ماندن آلودگی و باکتری در ریشه دندان را داشته باشد.

همچنین ورود کانال‌های پاکسازی نشده، وجود ترک‌های دندانی و وجود عفونت‌های باقی مانده در ریشه دندان می‌تواند سبب درد بعد از درمان ریشه دندان شود. البته بهتر است بدانید برای جلوگیری از این قبیل مشکلات حتماً باید از دندان عصب کشی شده مراقبت کنید و بهداشت دهانتان را به طور کامل رعایت کنید. چرا که میزان حساسیت و شکنندگی این دندان نسبت به دندان‌های دیگر بیشتر است و بهتر است برای محکم کردن این دندان از روکش دندان استفاده شود.

• بعد از درمان ریشه یا عصب کشی تا چند روز درد خواهد داشت؟

وجود درد بعد از درمان ریشه دندان یک امر کاملاً طبیعی به شمار می‌رود؛ چرا که پس از رفتن بی‌حسی موضعی مقداری درد در ناحیه دندان مورد نظر حس می‌شود.

اما می‌توان از آرام بخش‌های معمولی برای رفع درد آن نیز استفاده کرد. درد بعد از انجام عصب کشی حداقل ۷۲ ساعت و حداکثر ۱۲۰ ساعت به طول می انجامد. بهتر است نسبت به درمان ریشه دندان خود حساس باشید و اگر میزان‌ احساس درد و ناراحتی دندانتان با مسکن آرام نشد یا پس از دیر زمان گفته شده بیشتر شد،  سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بدون نظر