دندان عقل کجی که نیاز به جراحی دندان عقل دارد

معمولا این سوال برای اکثر افراد به وجود می‌آید که آیا کشیدن یا جراحی دندان عقل لازم است یا خیر؟ در جواب باید بگوییم که در صورتی که این دندان‌ها به طور کامل و صحیح روییده باشند و با روییدن این دندان‌ها مشکلاتی برای شخص ایجاد نشده باشد، جراحی یا کشیدن آن نیاز نیست.

اما ناگفته نماند که اغلب رویش این دندان‌ها برای اکثر افراد با مشکلات متعددی مواجه است. به طور کلی قسمتی از دندان عقل یا کل دندان در زیر لثه باقی می‌ماند. این قسمت می‌تواند فضای مناسبی برای رشد باکتری‌ها باشد. در نتیجه افراد با وجود دندان عقل دچار التهاب، درد، عفونت و پوسیدگی دندان در این ناحیه می‌شوند. به همین دلیل جراحی دندان عقل ضروری است.

دندان عقلی که نیاز به جراحی دندان عقل دارد

مراحل جراحی دندان عقل

برای جراحی دندان، دندانپزشک قبل از هر چیز به محل مورد نظر بی‌حسی موضعی تزریق می‌کند. پس از بی‌حس شدن شروع به انجام جراحی می‌کند. مراحل جراحی دندان عقل به این صورت است که اگر دندان عقل جزء دندان‌های نهفته باشد، باید برای خارج‌کردن آن بر روی لثه یک شکاف ایجاد کنند.

سپس با خارج کردن استخوان‌هایی که مانع رشد دندان شده‌اند، دندان را به چند تکه تقسیم کرده و به ترتیب هر یک از تکه‌ها را از لثه خارج می‌کنند. پس از اتمام این مراحل، به سرعت لثه توسط دندانپزشک بخیه می‌شود. جراحی دندان عقل می‌تواند با بیهوشی کامل و یا بیهوشی موضعی که فقط شامل بی‌حس کردن لثه می‌باشد، انجام شود.

جراحی دندان عقل با استفاده از لیزر مخصوص

جراحی دندان عقل با لیزر

در برخی مواقع و با توجه به شرایط دندان عقل، این جراحی توسط لیزر صورت می‌گیرد. اگر دندان عقل فقط در بافت نرم لثه قرار گرفته باشد، بدون استفاده از تیغ، لثه را با لیزر باز کرده و سپس با وسایل استریل شده دندان را از لثه خارج می‌کنند. این لیزر می‌تواند لیزر دایود باشد، که توسط پرتوهای لیزر این عمل انجام خواهد شد. امروزه دلیل استفاده و محبوبیت لیزر، کاهش خونریزی، درد و تورم پس از جراحی دندان عقل می‌باشد.

قیمت ایمپلنت دندان همراه با وام 50 میلیونی

دوره نقاهت در این جراحی کوتاه‌تر شده و در واقع لثه طی مدت زمان کوتاهی جوش خواهد خورد. از آن رو که لیزر خاصیت باکتری‌کشی و باکتریوسیدی دارد، می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را در افراد کاهش دهد. این روش برای افرادی که دارای بیماری‌های دیابت و قلبی هستند، روشی مناسب است.

معمولا در انجام این روش به بخیه‌زدن نیاز نیست. با توجه به این مطالب، عمل کردن دندان عقل با لیزر از مزیت‌های به سزایی برخوردار است. با این وجود قطعا شرایط بیمار پس از جراحی بهتر و مناسب‌تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: عصب کشی دندان عقل ممکن است یا خیر؟

دندان عقلی که کج رشد کرده و نیاز به عمل کردن دارد

مراقبت‌های قبل از جراحی دندان عقل

قبل از انجام جراحی دندان عقل باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. با رعایت این موارد قطعا عملی موفقیت‌آمیز و ساده‌تر خواهید داشت.

• در صورتی که داروهای خاصی مصرف می‌کنید و یا دچار بیماری‌هایی همچون ناراحتی قلبی، فشار خون، تیروئید و یا هر بیماری دیگری هستید، باید قبل از جراحی دندان عقل به دندانپزشک خود اطلاع دهید. این مسئله برای جراحی ایمپلنت دندان نیز بسیار حائز اهمیت است.
  • حتما باید قبل از جراحی عکس رادیولوژی دهان و دندان خود را تهیه کنید و با مراجعه به دندانپزشک آن را به همراه داشته باشید.
  • همیشه پس از این که به پزشک مراجعه می‌کنید و تصمیم شما برای انجام جراحی دندان عقل قطعی می‌شود، پزشک باید تمامی روند‌های مراقبتی قبل و بعد از عمل کردن را به شما ارائه دهد. در واقع دندانپزشک متخصص تمامی نکات مراقبتی را به شما می‌گوید. شما نیز با در نظر داشتن تمامی نکات می‌توانید به انجام این عمل اقدام کنید.
  • نکته قابل توجه برای انجام این عمل، احساس درد است، که اکثر افراد نگران این موضوع هستند. باید بگوییم که بی‌حسی‌هایی که برای انجام عمل بر روی دندان استفاده می‌شود، درد را تا حد زیادی کم می‌کند. بنابراین به هیچ عنوان نگران این موضوع نباشید.
  • اگر جراحی سختی داشته باشید و این جراحی جراحت‌های زیادی به همراه داشته باشد، قطعا پس از عمل نیز بیشتر اذیت خواهید شد. این درد و ناراحتی پس از عمل با استفاده از داروهای مسکن تجویزشده توسط پزشک قابل بهبود خواهند بود.
  • ناگفته نماند که برخی از این دردها به عفونت دندان مربوط می‌شود و به جراحی ربطی ندارند. درمان آن‌ها نیز توسط قرص‌های مسکن بی‌فایده است.
  • مدت زمان بهبود زخم جراحی دندان عقل، حدودا بین ۵ الی ۷ روز می‌باشد.

خانمی در حال انجام جراحی دندان عقل

مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل

همچون جراحی‌های دیگر، پس از جراحی نیز باید مراقبت‌های خاصی را رعایت کنید. در ادامه به بررسی چند مراقبت پس از جراحی در ۲۴ ساعت اول، خواهیم پرداخت.

• انجام مراقبت‌های پس از عمل دندان عقل بسیار حائز اهمیت می‌باشند. بلافاصله پس از جراحی باید از گاز استریل بر روی زخم استفاده کنید. گاز استریل را به مدت یک ساعت و با فشار دندان بر روی زخم نگه‌دارید.
  • سعی کنید تا حد ممکن ۳ الی ۴ ساعت اول پس از جراحی صحبت نکنید.
  • به طور معمول و همیشگی آب دهان خود را فرو ببرید.
  • نگران خونریزی نباشید، زیرا تا ۶ ساعت پس از جراحی داشتن خونریزی خفیف کاملا طبیعی است.
  • از کمپرس کیسه یخ استفاده کنید. سرما باعث تسریع در بهبود زخم لثه می‌شود. بهتر است این کار را ۱۰ دقیقه به ۱۰ دقیقه و به صورت متناوب، تا چند ساعت پس از جراحی انجام دهید.
  • به طور معمول پس از انجام جراحی احساس درد وجود دارد. پیشنهاد می‌شود پیش از شروع درد و از بین رفتن بی‌حسی، داروی مسکن مصرف کنید.
  • این که بزاق دهان شما تا ۲۴ ساعت به خون آغشته باشد، کاملا طبیعی است.
  • در صورت خونریزی شدید، گاز استریل را تا کرده و مجدد بر روی زخم توسط دندان‌های مقابل فشار دهید.
  • از آنجا که بدن انسان برای ترمیم بهتر زخم‌ها به مواد غذایی مقوی و پرانرژی نیاز دارد، نباید هیچ یک از وعده‌های غذایی را حذف کنید.
  • پس از جراحی دندان عقل، تا یک هفته نباید با دندان جراحی شده غذا بجویید.
  • بالا رفتن تب تا یک درجه طبیعی بوده و نشانه عفونت نمی‌باشد، در صورت بهتر نشدن درد نیز از مسکن‌های تجویزشده توسط پزشک استفاده کنید.
  • سعی کنید محل زخم را حین مسواک‌زدن تحریک نکنید.
  • از فعالیت شدید بدنی تا ۲۴ ساعت اول پس از جراحی خودداری کنید.
  • به مدت زمان ۵ روز پس از انجام جراحی سیگار نکشید.
  • از نوشیدن الکل و استفاده از مایعات گرم خودداری کنید.
  • از خوردن غذاهای جویدنی و سفت در روزهای اول پس از عمل بپرهیزید.
  • غذاهایی که در روزهای اول پس از جراحی می‌توانید مصرف کنید شامل پوره سیب‌زمینی، سوپ، اسموتی، پوره سیب، پاستا و پودینگ می‌باشند.

عکس رادیولوژی دندان عقل کج

هزینه جراحی دندان عقل

قیمت ‌عملدندان عقل به عوامل گوناگونی بستگی دارد. گفته شده اصلی‌ترین و مهم‌ترین مواردی که بر قیمت جراحی تاثیر می‌گذارد، وضعیت دندان عقل می‌باشد. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت جراحی این دندان، تجربه و دستمزد دندانپزشک متخصص است. ممکن است دندان شما به یک جراحی ساده و یا یک جراحی سنگین و سخت نیاز داشته باشد.

سعی کنید به دلیل پرداخت هزینه کمتر، به سراغ دندانپزشک‌های غیر متخصص نروید، زیرا؛ ممکن است پس از عمل، دندان و لثه شما دچار عوارض و مشکلات جبران ناپذیری شوند. امروزه جراحی دندان عقل با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در نهایت بهتر است بدانید روشی که جراحی دندان با آن انجام می‌شود نیز، بر روی هزینه جراحی تاثیرگذار است.

جمع‌بندی

همان طور که در مطالب بالا نیز به آن اشاره شد؛ معمولا دوره نقاهت جراحی دندان عقل به مواردی همچون نهفته بودن یا نبودن و سختی عمل جراحی دندان بستگی دارد. جراحی دندان عقل طی یک جلسه انجام خواهد شد.

به طور کلی پس از در نظر داشتن سختی جراحی، این عمل حدودا ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد. اگر دندان عقل نهفته باشد این عمل بین ۱ تا ۲ ساعت زمان خواهد برد. از رایج‌ترین دلایل کشیدن دندان عقل، می‌توان به نبودن فضای کافی در فک اشاره کرد‌.

منابع: mayoclinic , webmd

دکتر مژگان آزادخواه

• تفاوت جراحی با کشیدن دندان عقل در چیست؟

جراحی زمانی انجام می‌شود که دندان عقل در زیر لثه گیر کرده باشد و امکان کشیدن و دسترسی به آن به راحتی میسر نباشد.

• جراحی دندان عقل چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان عمل کردن در هر فردی متفاوت است و هرچه دندان بیشتر در زیر لثه و دارای انحراف بیشتری باشد، مدت زمان عمل طولانی تر خواهد بود.

بدون نظر