EN

بوی بد دهان: دلایل، تشخیص و درمان

بوی بد دهان عوامل و درمان

بوی بد دهان، که به آن هالیتوزیس هم گفته می شود، بسیار خجالت آور است و در برخی موارد باعث اضطراب می شود. جای تعجب نیست که قفسه های فروشگاه ها مملو از آدامس، نعناع، دهان شویه و سایر محصولات برای مبارزه با بوی بد دهان هستند. اما بسیاری از این محصولات تنها اقدامات کوتاه مدت هستند به این دلیل که آنها علت اصلی مشکل را از بین نمی برند. در بسیاری از موارد، با تمیز نگه داشتن دهان و دندان های خود می توانید این مشکل را بهتر کنید. اگر خودتان قادر به انجام این کار نیستید، به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که مشکل جدی وجود ندارد.

تشخیص بوی بد دهان

چند آزمایش ساده برای تشخیص بوی بد دهان وجود دارد.

بوییدن بزاق دهان

در این آزمایش مچ دست خود را با زبان خود خیس کرده و بعد از حدود 10 ثانیه آن را بو می کنید. این آزمایش را با دهانی که تازه مسواک زده اید انجام ندهید.

بوییدن ترشحات انتهای زبان

در این آزمایش انگشت خود یا یک تکه گاز نخی را روی انتهای زبان بکشید. این حالت بیشتر از آزمایش قبل بوی بد دهان را نشان می دهد. چون جلوی زبان معمولا تمیز تر از انتهای آن است و بیشتر باکتری های بدبو در قسمت انتهایی زبان جمع می شوند. برای این منظور با غرغره کردن دهانشویه می توانید این مشکل را برطرف کنید.

بوییدن هوای بازدم خود

در این روش با دستانتان بینی و دهان خود را بپوشانید و سپس بازدم خود را در آن بدمید. اگر راه خروج هوا بسته باشد می توانید بوی دهانتان را تشخیص دهید. این کار را می توان با ظروف پلاستیکی تمیز نیز انجام داد. برای این کار در یک لیوان تمیز دمیده و هوای خارج شده را استشمام کنید.

پرسیدن از دیگران

می توان از افراد مورد اعتماد و نزدیک درباره بوی دهان خود سوال کرد. به این شرط که آنان حقیقت را بازگو کنند.

معاینه توسط دندانپزشک

اگر قصد دارید که برای تشخیص بوی بد دهان از دندانپزشک خوب در تهران کمک بگیرید، صبح را انتخاب کنید. چون مواد غذایی که در طول روز مصرف می کنید بر بوی دهان شما اثر می گذارد. از مواد معطر نیز استفاده نکنید و اگر احیانا در طی هفته آنتی بیوتیک مصرف کرده اید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

بوی بد دهان

مقاله مفید دندانپزشکی: مزایای لمینت سرامیکی دندان

دلایل بوی بد دهان

به برخی از عوامل ایجاد کننده بوی بد در دهان اشاره شده است.

تنباکو: محصولات تنباکو باعث می شوند که دهان شما بوی بدی بگیرد. علاوه بر این، آنها شانس ابتلا به بیماری لثه را نیزافزایش می دهند.

غذا: تجزیه ذرات غذا که بین دندان ها گیر می کند می تواند باعث ایجاد بو شود. برخی از غذاها مانند پیاز و سیر نیز باعث بوی بد دهان هستند. پس از هضم، موادی که از آنها تجزیه شده از طریق خون به ریه ها منتقل می شود و باعث ایجاد تنفسی بد بو می گردد.

خشکی دهان: بزاق به طور طبیعی دهان را تمیز می کند. اگر دهان به دلیل بیماری خاصی خشک باشد، ممکن است باعث ایجاد بو شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باعث حذف ذرات کوچک غذا می شود که می توانند تجمع یافته و به آرامی تجزیه شوند و باعث ایجاد بو شوند. اگر مسواک زدن منظم نباشد، لایه ای از باکتری به نام پلاک ایجاد می شود. این پلاک می تواند لثه ها را تحریک کرده و باعث التهاب بین دندان ها و لثه ها به نام پریودنتیت شود. پروتزهایی که به طور منظم یا به درستی تمیز نمی شوند نیز می توانند حاوی باکتری هایی باشند که باعث هالیتوزیس می شوند.

رژیم های غذایی نادرست: برنامه های غذایی ناشتا و کم کربوهیدرات می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود که دلیل آن تجزیه چربی های تولید کننده مواد شیمیایی به نام کتون است.

داروها: برخی از داروها بزاق را کاهش می دهند و در نتیجه باعث افزایش بو می شوند. افرادی که مکمل های ویتامین را در دوزهای زیاد مصرف می کنند نیز مستعد بوی بد دهان هستند.

بیماری های دهان، بینی و گلو: گاهی اوقات عفونت در لوزه ها یا التهاب در بینی یا سینوس ها می تواند باعث هالیتوز شود.

جسم خارجی: بوی بد دهان در صورت وجود جسم خارجی در حفره بینی بویژه در کودکان ایجاد می شود.

مقالات مفید پزشکی:  سوالات متداول درباره اصلاح طرح لبخند

بیماری‌ها: برخی سرطان‌ها، نارسایی کبد و سایر بیماری‌های متابولیک به دلیل تولید ترکیبات خاصی از مواد شیمیایی، می‌توانند باعث ایجاد بوی بد دهان شوند. بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) نیز می تواند باعث بوی بد دهان شود.

اثر غذاها در ایجاد بوی بد دهان

روشهای جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان

برای کاهش و یا جلوگیری از بوی بد دهان باید نکات زیر را رعایت کرد:

  • بعد از غذا مسواک بزنید.

یک مسواک را در محل کار نگه دارید تا بعد از غذا از آن استفاده کنید. حداقل دو بار در روز، به خصوص بعد از غذا، با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. ثابت شده است که خمیردندان با خواص ضد باکتریایی بوی بد دهان را کاهش می دهد.

  • حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

نخ دندان کشیدن صحیح، ذرات غذا و پلاک را از بین دندان های شما پاک می کند و به کنترل بوی بد دهان کمک می کند.

  • زبانت را مسواک بزن.

باکتری ها بر روی زبان جمع می شوند، بنابراین مسواک زدن با دقت ممکن است باعث کاهش بو شود. مسواک مخصوص زبان  ممکن است به افرادی که سیگار می کشند یا خشکی دهان دارند کمک کند.

  • بریج های دندان، دندان های مصنوعی، نگهدارنده ها و محافظ های دهان را تمیز کنید.

اگر از بریج یا دندان مصنوعی استفاده می کنید، حداقل یک بار در روز یا طبق دستور دندانپزشک آن را به طور کامل تمیز کنید. اگر نگهدارنده دندان یا محافظ دهان دارید، هر بار قبل از گذاشتن آن در دهان، آن را تمیز کنید.

  • دهان خود را مرطوب نگه دارید.
  • از تنباکو دوری کنید و آب فراوان بنوشید. کافئین، غذاهای تند یا الکل زیاد مصرف نکنید چون دهان شما را خشک می کنند. برای تولید بزاق بیشتر، آدامس بجوید یا آب نبات، ترجیحاً بدون قند را بمکید. برای خشکی دائمی دهان، دندانپزشکان دارویی تجویز می کنند که جریان بزاق را افزایش می دهد.
  • رژیم غذایی خود را تغییر دهید

از غذاهایی مانند پیاز و سیر که باعث بوی بد دهان می شوند دوری کنید. مصرف زیاد غذاهای شیرین نیز با بوی بد دهان مرتبط است.

  • مسواک خود را تعویض کنید.

مسواک خود را هر 3 تا 4 ماه یا در صورت نیاز زودتر، زمانی که ساییده می شد، عوض کنید. انتخاب یک مسواک با موهای نرم بسیار لازم است.

  • معاینات منظم دندانپزشکی را برنامه ریزی کنید.

به طور منظم و سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید. در طی این معاینات، دندانپزشک دندان ها یا پروتزهای شما را تمیز می کند.

لینک مفید: روش های انتخاب دهانشویه مناسب برای هر فرد

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم مشاوره و رزرو وقت

حرف آخر

برای مشاوره با دکتر مژگان آزادخواه، به عنوان بهترین دندانپزشک در شمال تهران کافی است با شماره های زیر تماس بگیرید و وقت خود را رزروکنید. دکتر آزادخواه با بیش از 23 سال سابقه در انواع درمانهای دندانپزشکی از جمله ایمپلنت دندان، ارتودنسی، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، جراحی دندان عقل، جراحی لثه با لیزر و موارد دیگر فعالیت دارد.

شماره تلفنهای کلینیک:

۰۲۱۸۸۶۰۵۵۴۱

۰۲۱۸۸۶۱۶۳۱۰

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها