EN

ایمپلنت زیگوماتیک چیست؟

ایمپلنت زیگوماتیک

تشریح ایمپلنت زیگوماتیک و مزایای آن

به لطف پیشرفت‌های فناوری، ایمپلنت‌های زیگوماتیک به بسیاری از افراد کمک کرده است از انجام فرآیندهای طولانی و دردناک پیوند استخوان و لیفت سینوس اجتناب کنند. ایمپلنت های زیگوماتیک بهترین انتخاب برای افرادی است که استخوان های زیادی از دست داده اند که نمی توانند ایمپلنت های دندان سنتی را انجام دهند. این ایمپلنت ها به عنوان “ایمپلنت های نجات” نیز شناخته می شوند، زیرا می توانند پس از جذب یا عفونت منجر به شکست پیوند استخوان مورد استفاده قرار گیرند.

این فرآیند شامل یک روش جراحی است که نیاز به آموزش و تجربه بسیار تخصصی دارد. مطمئن باشید، ما اینجا در دندانپزشکی توسط دکتر کاپلانسکی یکی از معدود روش هایی هستیم که امروزه برای انجام این روش آموزش دیده ایم. به طور خلاصه، ایمپلنت‌های زیگوماتیک به افراد مبتلا به تحلیل استخوان کمک می‌کنند تا ایمپلنت‌های دندانی و دندان‌های دائمی را سریع‌تر و آسان‌تر دریافت کنند.

در این مقاله با یکی از انواع ایمپلنت دندان به نام ایمپلنت های زیگوماتیک و مزایای آن نسبت به ایمپلنت های سنتی آشنا شوید. با دکتر آزادخواه متخصص ایمپلنت در تهران همراه باشید.

مقدمه

ایمپلنت دندانی زیگوماتیک راه حلی نوآورانه برای بیماران مبتلا به آسیب شدید دندان یا استخوان فک ارائه می دهند. این ایمپلنت ها از نظر طول و نحوه قرارگیری با ایمپلنت های دندان سنتی متفاوت هستند. آنها در استخوان گونه فک فوقانی (استخوان زیگوماتیک) قرار می‌گیرند و پایه محکم‌تر و مطمئن‌تری برای ترمیم‌های دندانی فراهم می‌کنند. کسانیکه به دلیل بیماری پریودنتال، تروما یا سایر شرایط پزشکی، از دست دادن استخوان در فک بالایی را تجربه کرده اند میتوانند کاندیدای ایده آل برای ایمپلنت های زیگوماتیک باشند. این روش منجر به لبخندی طبیعی تر، با زمان بهبودی کوتاه تر و ناراحتی کمتری نسبت به روش های کاشت دندان سنتی می شود.

مقاله مفید: مزایای ایمپلنت فوری دندان نسبت به ایمپلنت معمولی چیست؟

ایمپلنت های زیگوماتیک چیست؟

ایمپلنت زیگوماتیک نوعی ایمپلنت دندانی است که برای افرادی که از تحلیل استخوان پیشرفته رنج می برند طراحی شده است. هنگامی که دندان ها از بین می روند یا کشیده می شوند، استخوان اطراف دیگر با نیروی جویدن تحریک نمی شود و به مرور زمان عقب می نشیند.

از آنجایی که استخوان فک آتروفی(فلج اعصاب حرکتی) شده و قادر به حمایت از ایمپلنت دندان نیست، ایمپلنت زیگوماتیک طوری طراحی شده است که به جای آن در استخوان زیگوماتیک (استخوان گونه) قرار داده شود. به این ترتیب، بیماران از نیاز به پیوند استخوان (گرفته شده از مفصل ران) برای کاشت ایمپلنت خود اجتناب می کنند.

لینک مرتبط: متخصص لمینت دندان

ایمپلنت های زیگوماتیک چگونه کار می کنند؟

ایمپلنت های سنتی قوس فوقانی سنتی روی استخوان فک ثابت می شوند که به فک بالا معروف است. اگر فک بالا دچار زوال یا تحلیل شدید شده باشد، ایمپلنت سنتی غیرممکن است. در عوض، ما می‌توانیم ایمپلنت‌های زیگوماتیک را به قسمت عمده استخوانی که استخوان گونه شما را تشکیل می‌دهد، که به نام زیگوما معروف است، متصل کنیم.

این ایمپلنت ها از طریق تاج آلوئولی (برآمدگی استخوانی که حفره های دندان شما را در بر می گیرد) و سینوس ماگزیلاری قرار می گیرند تا به زیگوما متصل شوند. معمولاً این فرآیند شامل قرار دادن دو ایمپلنت زیگوماتیک در پشت فک بالا، بالای دندان‌های پرمولر، همراه با دو تا چهار ایمپلنت سنتی در جلو، بالای دندان نیش و دندان‌های نیش است. اگر زوال قدامی ماگزیلا خیلی شدید باشد، می توان دو ایمپلنت زیگوماتیک اضافی را برای لنگر انداختن اضافی در زیگوما قرار داد.

لینک مفید: ایمپلنت و پوکی استخوان

ایمپلنت زیگوماتیک

تفاوت بین ایمپلنت زیگوماتیک و ایمپلنت معمولی

ایمپلنت های زیگوماتیک از جهات مختلفی با ایمپلنت دندان متفاوت هستند. در زیر برخی موارد نام برده می‌شود

اول اینکه ایمپلنت های زیگوماتیک 3 تا 5 برابر بلندتر از ایمپلنت های سنتی هستند و با زاویه مشخص وارد می شوند. این ویژگی ها به آنها اجازه می دهد تا به درستی در استخوان گونه ها لنگر بیفتند و در عین حال از لمس سینوس ها خودداری کنند.

تفاوت دیگر تکنیک جراحی است که برای کاشت ایمپلنت زیگوماتیک استفاده می شود. این روش از قرار دادن ایمپلنت های دندانی معمولی ظریف تر است. جراح باید به استخوان زیگوماتیک برسد که نیاز به تکنیک جراحی خاصی دارد. فقط جراح فک و صورت متخصص که تجربه زیادی در این روش داشته باشد قادر به انجام این عمل خواهد بود.

مقالات مفید پزشکی:  10 نکته برای افرادی که دندان های حساس دارند

لینک مرتبط: ایمپلنت تک دندان

کاندیدای ایده آل برای کاشت زیگوماتیک

بطور کلی میتوان گفت کسانیکه دارای شرایط زیر هستند انتخاب ایمپلنت زیگوماتیک جهت درمان بهترین گزینه برای آنها است:

  • استخوان ناکافی در فک بالا
  • اوربایت یا آندربایت باعث کوتاهی فک بالا می شود
  • فک ضعیف به دلیل شرایط پزشکی، مانند بیماری پریودنتال، که منجر به از دست دادن دندان در فک بالا می شود.
  • جراحی قبلی دندان، به ویژه در فک بالا

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم مشاوره و رزرو وقت

مزایای ایمپلنت زیگوماتیک

ایمپلنت های زیگوماتیک در سال های اخیر به طور فزاینده ای محبوب شده اند و دلایل متعددی هم برای آن وجود دارد. این نوع ایمپلنت مزایای متعددی از جمله اجتناب از نیاز به روش های پیوند استخوان، کاهش زمان درمان و ارائه راه حلی فوری برای ترمیم قوس کامل دارند. آنها همچنین می توانند کیفیت کلی زندگی بیماران را با بازگرداندن عملکرد دهان و زیبایی شناسی بهبود بخشند. چندین مزیت ایمپلنت های زیگوماتیک برای بیماران عبارتند از:

  • زمان درمان کوتاهتر: زمان لازم برای جوش خوردن کامل ایمپلنت با استخوان زیگوماتیک تقریباً 4 تا 6 ماه است، در حالی که پیوند استخوان به دنبال کاشت ایمپلنت های سنتی در مجموع به 9 تا 12 ماه نیاز دارد.
  • عدم نیاز به پیوند استخوان: از آنجایی که ایمپلنت به جای استخوان فک در استخوان زیگوماتیک قرار می گیرد، نیازی به پیوند استخوانی نیست. بنابراین بیمار علاوه بر کاشت ایمپلنت نیازی به جراحی دوم نخواهد داشت، یعنی محل جراحی دوم وجود نخواهد داشت.
  • قرار دادن دندان مصنوعی در همان روز: مانند ایمپلنت های All-on-4، پروتزهای موقت همزمان با ایمپلنت های زیگوماتیک نصب می شوند، به این معنی که کل فرآیند را می توان در یک روش انجام داد.
  • درصد موفقیت بالا: اثربخشی ایمپلنت زیگوماتیک ثابت شده است. میزان موفقیت آنها به اندازه ایمپلنت های سنتی بالا است.

لینک مفید: قیمت جراحی دندان عقل

معایب ایمپلنت زیگوماتیک

ایمپلنت زیگوماتیم مانند هر روش جراحی دیگری، خطرات بالقوه ای برای ایمپلنت های دندانی زایگوماتیک وجود دارد، مانند عفونت، خونریزی، عوارض سینوسی، آسیب عصبی یا شکست ایمپلنت. با برنامه ریزی مناسب و تخصص یک تیم دندانپزشکی ماهر می توان خطرات را به حداقل رساند.

طول عمر ایمپلنت زیگوماتیک

ایمپلنت های دندانی زیگوماتیک، زمانی که به درستی از آنها مراقبت شود، می تواند مانند ایمپلنت های سنتی عمر طولانی داشته باشد. این نوع ایمپلنت با رعایت بهداشت دهان و دندان و معاینات منظم دندانپزشکی، پتانسیل ماندگاری تا پایان عمر را دارند. با این حال، عوامل فردی مانند بهداشت دهان، سلامت کلی و شیوه زندگی در طول عمر ایمپلنت نقش دارند.

لینک مفید: انواع ایمپلنت آمریکایی دندان

خلاصه

ایمپلنت‌های دندانی زیگوماتیک انقلابی در روش‌های کاشت دندان ایجاد کرده و راه‌حلی مناسب برای کسانی که آسیب‌های شدید دندانی دارند ارائه می‌دهند. با ارائه یک پایه قوی و مطمئن برای ترمیم دندان، بیماران می توانند از یک کار کامل لذت ببرند. این ایمپلنت ها در استخوان گونه قرار می گیرند و مزایای متعددی برای بیماران دارند.

برای کسانی که به کاشت دندان زیگوماتیک فکر می کنند، بسیار مهم است که با یک متخصص دندانپزشک با تجربه مشورت کنند تا بهترین برنامه درمانی را برای موقعیت منحصر به فرد خود تعیین کنند. درک پیچیدگی ها و مزایای این روش دندانپزشکی پیشرفته هم برای متخصصان دندانپزشکی و هم برای بیمارانی که به دنبال توانبخشی بهینه دندان هستند ضروری است. پیشنهاد ما مراجعه به دکتر مژگان آزادخواه، دندانپزشک خوب در تهران، است.

مطالعه بیشتر: ارتودنسی متحرک در تهران

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

دندان مولر
دندان های مولر

دندان‌ های مولر که به آن‌ها دندان‌های آسیاب هم می‌گویند، قهرمانان ناشناخته سیستم گوارش شما هستند. این دندان‌های

ادامه مطلب »
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها