EN

ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت دیجیتال چیست؟

ایمپلنت دیجیتال چیست؟

آیا می دانید ایمپلنت دیجیتال چیست؟ جراحی ایمپلنت دیجیتال (digital navigation implant surgery) با استفاده از یک شبیه سازی کامپیوتری سه بعدی شرایط استخوان و وضعیت عصب را بررسی می کند. با استفاده از این اطلاعات یک دندانپزشک متخصص ایمپلنت قادر به برنامه ریزی جراحی با حداقل برش خواهد بود. از آنجایی که تمرکز کاشت ایمپلنت دیجیتال بر این است که کوچکترین برش را در دهان شما ایجاد کند، درد به طور قابل توجهی در مقایسه با جراحی ایمپلنت سنتی کمتر است. در حین انجام عمل، جراح و متخصص ایمپلنت یک راهنمای دقیق روی دندان شما نصب می کند، تا اطمینان حاصل شود که آسیبی به عصب یا دندان های اطراف وارد نمی شود. این راهنما همچنین به دندانپزشکان کمک می کند، تا برش هایی دقیق در عین حال کوچک برای کاشت ایمپلنت دندان ایجاد کنند.

در این مقاله قصد داریم به مراحل نصب ایمپلنت دیجیتال، مزایا، معایب و هزینه ایمپلنت دیجیتال بپردازیم. بنابراین، اگر به دنبال روشی مطمئن با کمترین درد و خونریزی هستید، پیشنهاد می کنیم تا پایان این مطلب با مقاله دکتر آزادخواه دندانپزشک خوب در تهران همراه باشید.

لینک مفید: هزینه درمان ریشه دندان

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم مشاوره و رزرو وقت

مراحل نصب ایمپلنت دیجیتال

مراحل انجام ایمپلنت دندان دیجیتال همانند مراحل ایمپلنت دندان معمولی می باشد، زیرا از یک ریشه تیتانیومی و یک تاج سرامیکی آرایشی تشکیل شده اند. با این حال، در برخی مراحل دارای تفاوت هایی نیز هستند. در ادامه مقاله در خصوص مراحل ایمپلنت دیجیتال توضیح می دهیم:

  • مرحله اول

نخستین مرحله ایمپلنت دیجیتال را می توان جمع آوری اطلاعات دانست. قبل از هر اقدامی نیاز است تا از دهان هر بیماری که کاندیدای انجام ایمپلنت دندان دیجیتال است، عکس برداری صورت گیرد. با عکس برداری، دندانپزشک شما می تواند به موقعیت دندان، لثه و فک شما دست پیدا کند.

  • مرحله دوم

مرحله دوم را می توان طراحی ایمپلنت دیجیتال بر اساس اطلاعات به دست آمده از عکس برداری دانست. در این قسمت متخصص ایمپلنت می تواند دید کاملی از فک شما داشته باشد و با کمک عکس های سه بعدی که از فک و دندان گرفته شده و اطلاعات ابزارهای دیجیتال که در دست دارد، یک مدل سه بعدی از دندان و فک شما تهیه کند. در نتیجه، بهترین نوع ایمپلنت متناسب با دندان و فک شما را انتخاب می کند. جراح به منظور قرار دادن ایمن ایمپلنت در فک و خالی کردن حفره دندان، نیازی به کور شدن یا برش های بیشتری ندارد.

  • مرحله سوم

بعد از به دست آمدن این داده ها، دندانپزشک اقدام به ارسال اطلاعات به لابراتوار می کند. در لابراتوار استنت جراحی، طراحی و ساخته می شود. این استنت ها منحصر به فرد هستند و امکان استفاده از آن برای شخص دیگری وجود ندارد.

  • مرحله چهارم

پس از ساختن استنت نوبت به قرار دادن ایمپلنت می رسد. در این مرحله، دندان پزشک با استفاده از ابزارهای دیجیتالی که در دست دارد، مکان دقیق برای گذاشتن ایمپلنت دندان را انتخاب می کند. بعد از انتخاب بهترین مکان، برش بسیار کوچکی روی لثه ایجاد می کند. دندانپزشک در همین شکاف ایمپلنت را قرار می دهد و دیگر نیازی به جراحی نیست. یکی از مزیت های مهم ایمپلنت دیجیتال در مقایسه با ایمپلنت دندان سنتی این است که نیازی به بخیه زدن لثه نیست. چرا که شکاف ایجاد شده در لثه به اندازه ای کوتاه است که نیازی به بخیه زدن ندارد.

مطلب مرتبط: اقدامات لازم قبل از ایمپلنت فوری دندان

تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی چیست؟

چه مشکلی با ایمپلنت دندان معمولی برای انتخاب ایمپلنت دیجیتال وجود دارد؟ یکی از بزرگترین مزیت های کاشت دندان دیجیتال نسبت به ایمپلنت های معمولی این است که نیازی به جراحی فک نیست. بنابراین، درد کمتری برای فرد ایجاد می کند و دوره نقاهت کوتاهی دارد. در یک ایمپلنت دندان طبیعی، کل ناحیه لثه ای که قرار است ایمپلنت در آن قرار داده شود، بریده می شود. در مورد ایمپلنت دیجیتال با استفاده از ابزارهای جدید سه بعدی و دیجیتالی، تنها یک نقطه برش کوچک برای قرار دادن این پایه ایجاد می شود.

مقالات مفید پزشکی:  انواع ایمپلنت های کره ای در سال 2024

لینک مرتبط: انواع ایمپلنت آمریکایی دندان

ایمپلنت دیجیتال برای چه کسانی مناسب است؟

کاشت ایمپلنت دیجیتالی همانند کاشت ایمپلنت معمولی مستلزم وجود شرایط مناسب است. شرایط کاشت ایمپلنت دیجیتال، تفاوتی با ایمپلنت معمولی ندارد و هر کسی که می تواند روش معمولی کاشت را پشت سر بگذارد، ایمپلنت دیجیتالی را نیز می تواند بکارد. این شرایط عبارتند از:

  • داشتن استخوان کافی و با کیفیت در محل کاشت و یا انجام پیوند استخوان در صورت توصیه دندانپزشک
  • سلامت دهان و لثه
  • وضعیت سلامتی مناسب در زمان جراحی (برای مثال اگر دیابت دارید باید بیماری شما تحت کنترل قرار بگیرد و سپس اقدام به جراحی کنید)
  • ترک سیگار از چند هفته قبل از جراحی تا چند هفته بعد از جراحی
  • توانایی رعایت کردن اصول بهداشتی دهان و دندان

مقاله مرتبط: ایمپلنت تک دندان

مزايای ایمپلنت دیجیتال چيست؟

با اینکه تا این جای مقاله با برخی از مزایای ایمپلنت دیجیتال آشنا شدید، در ادامه به مزایای این روش ایمپلنت اشاره می کنیم. احتمالا در صورت آشنایی با این روش کاشت دندان علاقه مند می شوید که به جای ایمپلنت معمولی از این روش ایمپلنت استفاده کنید. برخی از مزایای این روش شامل موارد زیر می باشد:

  1. خالی نماندن جای دندان برای چند ماه
  2. کاهش درد و خونریزی به سبب کاهش برش موضع یا به اصطلاح روش  flapless
  3. کاهش زمان کاشت دندان
  4. جلوگیری از تحلیل استخوان بعد از کاشت دندان
  5. سرعت بهبودی بالاتر به سبب تخریب کمتر بافت های مجاور موضع
  6. امکان کاشت دندان با درصد موفقیت بالاتر
  7. کاهش احتمال عفونت، تورم و خونریزی ها بعد از کاشت دندان
  8. توانایی غذا خوردن طبیعی بیمار بلافاصله بعد از کاشت دندان
  9. انجام کارهای عادی روزمره بلافاصله بعد از کاشت دندان
  10.  حفظ لثه بین دندانی و درنتیجه ایجاد زیبایی در دندان های جلو و جلوگیری از گیر غذایی در دندان های عقب
  11. بهبود بخشیدن گفتار بیمار به دلیل نزدیک بودن به دندان های طبیعی
  12. حفظ ساختار صورت به دلیل پشتیبانی از فک و ویژگی های دیگر صورت

معایب ایمپلنت دیجیتال

در نظر داشته باشید که ایمپلنت دیجیتال به خودی خود معایبی ایجاد نمی کند. اما برخی موارد وجود دارد که می توان از آن ها به عنوان معایب یاد کرد. از اولین عیب ایمپلنت دیجیتال می توان به هزینه بیشتر نسبت به ایمپلنت های معمولی اشاره کرد. البته این موضوع امری کاملا طبیعی است که به علت نیاز تجهیزات بیشتر هزینه آن بیشتر خواهد شد. دومین عیب ایمپلنت دیجیتال مراحل بیشتر است. برای ایمپلنت دیجیتال نیاز به تهیه عکس و شبیه سازی سه بعدی می باشد. البته از نظر طول درمان تغییری ایجاد نمی شود و به طور کلی طول درمان در ایمپلنت دیجیتال کمتر از ایمپلنت معمولی می باشد.

مقالات مرتبط: انواع ایمپلنت دندان

قیمت ایمپلنت دیجیتالی دندان

امروزه اکثر دندانپزشکان، ایمپلنت دندان را به عنوان بخشی از درمان یا خدمات خود ارائه می‌دهند. ایمپلنت ها به عنوان استاندارد طلایی جایگزینی دندان های از دست رفته تلقی می‌شوند. با این حال، از نظر هزینه کاشت دندان برای بیمار، ترمیم‌های مبتنی بر ایمپلنت همیشه گران تر از انواع دیگر جایگزینی دندان های بدون جراحی مانند پروتز و یا بریج بوده است. بنابراین شاید پاسخ این سوال آشکار باشد که چرا بیمار هزینه بیشتری برای ایمپلنت‌های دیجیتال دندان پرداخت می‌کند.

نتیجه گیری

ایمپلنت های دیجیتال تحولی عظیم در صنعت دندانپزشکی بوده و طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. این روش درمان محدودیت سنی خاصی نداشته و همه افراد می توانند برای بهبود سلامت دهان و دندان خود برای انجام ایمپلنت دیجیتالی به پزشکان متخصص مراجعه نمایند. بهترین نوع ایمپلنت دندان را در مقاله مرتبط بخوانید.

لازم به ذکر است از آنجا که ایمپلنت های دندانی در استخوان فک شما قرار می گیرند، اگر به دلیل بیماری پریودنتال یا برخی شرایط خاص و بیماری های مربوط به دندان و لثه، دندان خود را از دست داده اید، ممکن است نتوانید این عمل را انجام دهید. در اینصورت، دندانپزشکان سایر راه های جایگزینی دندان مانند پیوند استخوان و… را به شما پیشنهاد می دهند.

اطلاعات مفید: انواع دندان مصنوعی

5/5 - (4 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها