EN

کشیدن نخ دندان در ارتودنسی

کشیدن نخ دندان در ارتودنسی

بعد از نصب براکت های ارتودنسی روی دندان بسیاری از کودکان و نوجوانان و حتی برخی از بزرگسالان هیچ ایده ای برای اینکه چطور از نخ دندان استفاده کنند ندارند و حتی برخی از این افراد گمان می کنند که بعد از نصب ارتودنسی ثابت روی دندان ها دیگر نمی توانند از نخ دندان استفاده کنند. اما نکته ی قابل توجه آن است که کشیدن نخ دندان هنگامی که ارتودنسی ثابت روی دندان هایتان قرار دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ حتی بیشتر از زمانی که ارتودنسی ندارید!

دلیل اهمیت این موضوع قرار گرفتن براکت ها بر روی دندان های شماست که می تواند با تجمع کربوهیدرات های مواد غذایی مصرفی باعث پوسیدگی دندانهایتان گردد. یکی از نکات مهم بعد از انجام ارتودنسی استفاده ی درست از نخ دندان به منظور کاهش احتمال پوسیدگی و همچنین کاهش آسیب های لثه ای است.

هر بار که چیزی می خورید و یا می آشامید، باکتری ها شروع به رشد می کنند. عدم رعایت بهداشت در هنگامی که ارتودنسی ثابت دارید موجب تجمع پلاک ها می شود. با وجود اینکه پلاک ها از مواد طبیعی ساخته می شوند اما نمی توان آنها را بی ضرر دانست. باکتری ها از قند موجود مواد غذایی مصرفی شما تغذیه کرده و اسید مضر را تولید کرده و وارد پلاک های دندانی می کنند که این موضوع خود باعث ایجاد بسیاری از مشکلات دندانی از جمله پوسیدگی دندان، تخریب مینای دندان و تغییر رنگ دندان ها و زردی آنها می گردد.

رعایت بهداشت دندان ها اهمیت بسیار زیادی دارد و نقش مهمی در زیبایی دندان های شما پس از باز کردن براکت های ارتودنسی دارد. پس بهتر این است هر شب که قبل از خواب دندان هایتان را مسواک می کنید از نخ دندان استفاده کنید البته بهتر است خود را آماده کنید چون قرار است زمان بیشتری را نسبت به حالت عادی برای کشیدن نخ دندان صرف کنید. اما این را بدانید که ارزشش را دارد چون با این کار سلامت دندان ها و لثه های خود را تضمین می کنید. دکتر متخصص ارتودنسی توصیه می کند که اگر درمان های ارتودنسی از قبیل ارتودنسی ثابت، ارتودنسی نامرئی یا حتی ارتودنسی متحرک را برای خود انتخاب کردید، نباید کشیدن نخ دندان را با وجود تمامی مشکلات و سختی هایش فراموش کنید.

 

اگر در ارتودنسی از نخ دندان استفاده نکنیم:

ممکن است دچار بیماری هایی مانند:

  • بیماری لثه
  • دندان های پوسیده
  • نفس بدبو
  • دندان های زرد

شویم.

 

نحوه کشیدن نخ دندان در ارتودنسی

  • زمانی را در پایان روز، ترجیحا قبل از خواب برای نخ دندان کشیدن انتخاب کنید.

برای استفاده از نخ دندان در صورتی که ارتودنسی ثابت دارید دو انتخاب دارید:

1. نخ دندان سوپر فلاس

2. فلاس تریدر ها

 

نخ دندان سوپر فلاس در ارتودنسی

استفاده از این نوع نخ دندان شاید در نگاه اول دشوار به نظر برسد اما استفاده از آن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا خود بریس ها تا حد زیادی دسترسی به همه ی نقاط بین دندانی را غیر ممکن می کنند. در ضمن براکت ها و سیم های مورد استفاده در آنها نیز خود می توانند مقداری از مواد غذایی را در شیار های خود نگه دارند و زمینه ی پوسیدگی دندانی را فراهم کنند.

در ادامه به شما می گوییم که اصلا نخ دندان سوپر فلاس چیست و نحوه استفاده از آن به چه صورت است:

در کنار انواع مختلف نخ دندان هایی که در ارتودنسی کاربرد دارند؛ سوپرفلاس ها رایج ترین نوع نخ دندان اند. در این مدل دو بخش نخ و پلاستیک با طراحی ویژه ای در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. تکه ی پلاستیکی موجود به دلیل استحکام بالایی که دارد میتواند به راحتی در فضای بین براکت ها و دندان ها جای بگیرد و بین آنها بلغزد. نخ دندان سوپر فلاس یک قسمت اسفنجی نیز دارد که در بین قسمت پلاستیکی و نخ قرار گرفته و امکان تمیز کردن خط لثه را فراهم می کند.

درست است که استفاده از مسواک و خمیر دندان تا حد زیادی آلودگی های ناشی از خوردن و آشامیدن را از بین می برد اما نقاط دور از دسترس مانند فواصل بین دندانی یا شیار های براکت ها همچنان ممکن است آلوده به مواد غذایی باقی بمانند و اینجاست که اهمیت استفاده از نخ دندان سوپر فلاس مشخص می شود.

مقالات مفید پزشکی:  استفاده از فناوری‌های نوین در دندانپزشکی

استفاده نخ دندان سوپر فلاس در ارتودنسی

هنگامی که بریس به دندان هایتان متصل است طبیعتا استفاده از نخ دندان به شیوه ی معمول امکان پذیر نیست، لذا باید از نخ دندان مخصوص استفاده شود برای این منظور ابتدا 50 سانتی متر از نخ دندان سوپر فلاس را جدا کرد و از دو طرف آن را به دور انگشت های میانی خود بپیچید به طوری که فقط 5 سانتی متر از نخ باقی بماند در ادامه نخ را از شیار پشتی بریس رد کنید اما دقت کنید که سیم های بریس شما کشیده نشوند سپس به آرامی شروع به کشیدن نخ دندان کنید و تا زمانی که از تمیزی شیار بین دندانی اطمینان حاصل نکرده اید به این کار ادامه دهید.

نکته ی مهم در استفاده از نخ دندان سوپر فلاس این است که با وجود تمامی مزایای این نخ دندان اگر از آن به آرامی استفاده نکنید احتمال آسیب دیدن لثه ها و دندان هایتان وجود دارد علاوه بر این ها ممکن است براکت هایتان نیز آسیب ببینند و مراحل ارتودنسی مختل شود.

نکات مهم در مورد استفاده از نخ دندان سوپر فلاس

در ادامه ی تمامی توضیحات بالا درباره ی نحوه ی استفاده از نخ دندان سوپر فلاس به نکاتی اشاره می کنیم که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

  • بهترین زمان استفاده از نخ دندان سوپر فلاس شب ها قبل از خواب است.
  • اگر در حین استفاده از نخ دندان دچار درد شدید کار را متوقف کنید و چند روزی را به خود استراحت دهید و سپس دوباره شروع به پاکسازی دندان ها با آرامش بیشتری کنید.
  • در اولین روزهای استفاده از نخ دندان سوپر فلاس ممکن است کمی خونریزی در لثه ها مشاهده کنید که مسئله ی خطرناکی نیست اما در صورت ادامه دار شدن خونریزی ها و یا آسیب جدی به لثه ها یا براکت ها حتما به دکتر ارتودنسی خوب در شمال تهران خود مراجعه کنید.

 

فلاس تریدر ها در ارتودنسی

روش دیگر در کشیدن نخ دندان، فلاس تریدر ها هستند. این ابزار های ارزان قیمت، یک بار مصرف بوده و در تمامی داروخانه ها یافت می شوند.

استفاده فلاس تریدر ها در ارتودنسی

کار کردن با فلاس تریدرها بسیار ساده است ابتدا نخ دندان را از حلقه ی فلاس تریدر رد کرده و در قدم بعد انتهای سوزنی شکل آن را از زیر سیم ارتودنسی وارد فضای بین دندانی می کنیم. انتهای نخ را نگه داشته و نخ را بالا و پایین می بریم. بعد از اطمینان از تمیز شدن فاصله ی بین دندانی نخ را خارج کرده و این کار را برای بقیه ی دندان ها تکرار می کنیم.

نکته ی مهم در استفاده از فلاس تریدر ها این است که بهتر است از نخ دندان های مومی استفاده کنید نخ دندان های غیر مومی در حین استفاده از هم باز می شوند و کار را برای شما سخت تر می کنند.

 

آنچه گفتیم…

با توجه به تمامی نکات ذکر شده باقی ماندن مواد غذایی در نقاطی که مسواک قادر به تمیز کردن آنها نیست باکتری ها شروع به رشد می کنند. طبیعتا در صورت استفاده از ارتودنسی به دلیل افزایش نقاط غیر قابل دسترس احتمال باقی ماندن مواد غذایی در این نقاط بیشتر شده و باکتری ها فضای بیشتری برای رشد پیدا می کنند. بنابراین اگر شما هم از ارتودنسی استفاده می کنید؛ اکیدا به شما توصیه می کنیم استفاده ی روزانه از نخ دندان را حتما در چک لیست کارهای روزانه ی خود قرار دهید؛ همچنین تاکید می کنیم که اگر در هر یک از مراحل استفاده از نخ دندان به بریس ها آسیبی وارد شد کشیدن نخ دندان را متوقف کرده و به دکتر دندانپزشک در تهران مراجعه کنید.

4.6/5 - (7 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها