EN

چه مسواکی برای دندانهایم مناسب‌تر است؟

مسواک مناسب دندان

چه مسواکی برای دندانهایم مناسب تر است؟

از زمان کودکی به ما آموخته اند که استفاده منظم از مسواک یکی از بهترین راه ها برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها است. اما مسواک مناسب دندان من کدام است؟ در این مقاله میخواهیم به نکات مهم در انتخاب نوع مسواک بپردازیم و به مخاطبان عزیز در این رابطه کمک کنیم. با ما همراه باشید.

شما نمی توانید اهمیت بهداشت دهان و دندان را دست کم بگیرید. نه تنها برای سلامت دندان، بلکه برای سلامت کل بدن شما. در واقع، بیماری لثه یک عامل اصلی برای ایجاد خطر در سلامتی از جمله بیماری قلبی و دیابت است. در اواخر دهه 1930، زمانی که مسواک هایی با موهای نایلونی برای اولین بار اختراع شدند، مصرف کنندگانی که مسواک را انتخاب می کردند، گزینه های زیادی نداشتند. اما اکنون، داستان کاملا متفاوت است. اکثر فروشگاه هایی که محصولات بهداشت دهان و دندان می فروشند، اکنون مجموعه گسترده ای از انواع مختلف مسواک، از جمله انواع دستی (یکبار مصرف) و برقی (برقی) را در قفسه های خود دارند.

نحوه انتخاب بهترین مسواک

جهت پیدا کردن مناسبترین مسواک، این مراحل را گام به گام دنبال کنید:

  • مرحله اول

در مورد مسواک دستی یا برقی تصمیم بگیرید: مهم نیست که دو دقیقه در روز دو بار مسواک بزنید با خمیر دندان حاوی فلوراید. با این حال، ممکن است بهتر باشد با یک مسواک برقی اگر:

  • مهارت دستی محدودی دارند
  • تمایل به مسواک زدن خیلی شدید دارید
  • برای اطمینان از مسواک زدن برای مدت زمان مناسب به کمک نیاز دارید
  • از دندانپزشک خود مشاوره بگیرید تا کار تمیز کردن دندان های خود را بهتر انجام دهید.

بسیاری از مسواک‌های برقی هنگام مسواک زدن به مدت دو دقیقه به شما هشدار می‌دهند – برخی سیگنال‌ها زمانی که هر یک از چهار ربع دندان‌های خود را به مدت 30 ثانیه مسواک زده‌اید، به شما هشدار می‌دهند.

  • مرحله دوم

مسواکهایی که مجوز بهداشت دارند را انتخاب کنید.

  • مرحله سوم

بهترین نوع مو را انتخاب کنید: اکثر متخصصان دندانپزشکی موافقند که مسواک نرم برای دندان ها، به ویژه برای از بین بردن پلاک و جرم ها، بهترین است. یک مسواک نرم باید زمانی که دندان های خود را به مدت دو دقیقه به طور کامل مسواک می زنید، این کار را انجام دهد. موهای متوسط و سفت ممکن است روی لثه و مینای دندان خیلی سفت باشند. مگر اینکه دندانپزشک شما مسواک زدن با مسواک متوسط یا سخت را توصیه کند، از مسواک نرم استفاده کنید.

  • مرحله چهارم

اندازه سر مسواک را انتخاب کنید: مسواک های سر کوچک بهتر می توانند به تمام نواحی دهان – از جمله دندان های عقبی که دسترسی به آن ها سخت است- برسند.

  • مرحله پنجم

دسته برس را انتخاب کنید که برای شما بهترین است: بسته به موقعیت خود، ممکن است به یک دستگیره زاویه دار و بدون لغزش یا دسته ای با گردن منعطف نیاز داشته باشید.

  • مرحله ششم

مسواک رنگی مورد علاقه خود را انتخاب کنید: این قسمت سرگرم کننده است.

اطلاعات بیشتر: جراحی لثه با لیزر

هر چند وقت یکبار باید مسواکم را عوض کنم؟

تعویض مسواک پس از بهبودی پس از سرماخوردگی یا سایر بیماری ها بسیار مهم است. در غیر این صورت، موهای برس شما ممکن است میکروب هایی را جمع آوری کند که منجر به عفونت مجدد شود.

در صورت اعمال هر یک از موارد زیر مهم است که مسواک یا سر مسواک برقی خود را تعویض کنید:

– پس از نشانه‌های فرسودگی
– پس از سه ماهه استفاده کردن

نکته: وقتی یک مسواک جدید یا سر مسواک برقی را بیرون می آورید، سه ماه از آن روز را برای تغییر مسواک در تقویم خود یادداشت کنید.

مسواک مناسب دندان برای کودکان

وقتی نوبت به انتخاب مسواک مناسب دندان برای کودک می رسد، مهم است که مسواکی را انتخاب کنید که به درستی و به طور منظم از آن استفاده کند. انواع مختلفی از جمله مسواکهای های یکبار مصرف و برقی برای کودکان وجود داشته و رنگ‌های متنوعی دارند و اغلب، شخصیت‌های مورد علاقه کودکان از داستان‌های کلاسیک و کارتون‌های محبوب را نشان می‌دهند. برخی از انواع مسواک، موسیقی پخش می کنند تا به کودک شما کمک کند تا مدت زمان مسواک زدن را بداند.

برای انتخاب یک مسواک خوب برای کودک خود، پیشنهادات زیر را امتحان کنید:

  •  مطمئن شوید مسواک انتخابی دارای مهر تایید بهداشت باشد.
  • یک مسواک به اندازه کودک با موهای نرم انتخاب کنید.
مقالات مفید پزشکی:  علت سیاه شدن دندان

از فرزندانتان بخواهید به شما در انتخاب مسواک کمک کنند. درگیر کردن فرزندانتان در این فرآیند و هیجان زده شدن در مورد مسواک جدید ممکن است مسواک زدن را به یک کار لذت بخش تر تبدیل کند.

مطلب مفید: هزینه کامپوزیت دندان

نحوه دور انداختن مسواک

اگر هر چند ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید، در نهایت از حداقل چهار مسواک در سال استفاده خواهید کرد. اما چگونه باید مسواک را دور بیاندازیم؟ جنس مسواک های سنتی  مخلوطی از پلاستیک، نایلون و لاستیک است.

آیا مسواک برقی خوب است؟

بسیاری از دندانپزشکان استفاده از مسواک برقی را توصیه می کنند زیرا چرخش سریع سر می تواند کار استثنایی برای تمیز کردن دندان های شما انجام دهد. با این حال، مسواک های برقی و سرهای جایگزین گران هستند و تمیز کردن دستی دندان ها نیز اگر به درستی انجام شود به همان اندازه موثر است.

اگر مهارت دستی محدودی دارید، ممکن است متوجه شوید که یک مسواک برقی به شما کمک می کند تا به سطح کافی از تمیزی دندان دست یابید. اگر شک دارید، با دندانپزشک خود صحبت کنید تا بتواند شما را راهنمایی کند. در کلینیک دندانپزشکی دکتر مژگان آزادخواه، بهترین دندانپزشک غرب تهران، خوشحال خواهیم شد که توصیه هایی در مورد مسواک، خمیر دندان و دهان شویه مناسب برای هر بیمار ارائه دهیم تا به آنها در دستیابی به بالاترین سطح ممکن از سلامت دندان کمک کنیم.

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها