EN

مراقبت های بعد از ارتودنسی دندان

مراقبت روز اول بعد از ارتودنسی دندان

جایگذاری بریس‌ها به هیچ وجه دردناک نیست.

بریس‌ها می بایست در دهان شما تنظیم شود بنابراین ممکن است برای مدت کوتاهی غذا خوردن شما را با وقفه مواجه کند.

در بعضی موارد مشاهده شده است که دندان ها حساس شوند.

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم مشاوره و رزرو وقت

مراقبت سه روز اول بعد از ارتودنسی دندان

در سه روز اول ارتودنسی دندان به علت اینکه دندان‌ها به فشار ناشی از بریس‌ها عادت ندارند، ممکن است شما کمی احساس درد و ناراحتی در دندان‌ها و اطراف لب‌ها و گونه‌ها تا زمان تنظیم بریس‌ها حس نمایید.
برای کاهش دادن درد و ناراحتی از موم یا سیلیکون استفاده می کنند که باید روی بریس ها به کار برده  شود.

داروهای مسکن و ضد درد همچون ژلوفن بدون نیاز به نسخه پزشک هم مورد استفاده قرار می گیرند.
شستشوی دهان با آب گرم و نمک باعث کاهش درد خواهد شد.

مراقبت هفته اول بعد از ارتودنسی دندان

ناراحتی و دردی که به خاطر قرار دادن بریس ها ایجاد شده بود، از بین خواهد رفت.

دندان‌ها به وجود بریس‌ها عادت کرده و در نتیجه غذا خوردن راحت‌تر می‌شود.

مراجعه منظم به پزشک متخصص ارتودنسی

یکی از مهم ترین نکات در هنگام درمان ارتودنسی این است که فردی که دندان خود را ارتودنسی کرده است، به صورت منظم به متخصص ارتودنسی مراجعه نماید. این مراجعه ها صرفاً جهت کنترل دستگاه‌ها نیست بلکه در هر جلسه بنا به ضرورت، دستگاهها تنظیم و فعال می‌‌شوند تا درمان ارتودنسی به بهترین شکل ممکن صورت بپزیرد.

لینک های مفید: آشنایی با انواع ارتودنسی

رعایت کردن بهداشت دندان و دهان در هنگام ارتودنسی

اگر به سیم ها و براکت های ارتودنسی که در دهان قرار گرفته است دقت نمایید، یک اختلاف سطح باریک بین دستگاه فلزی یا براکت و دندان مشاهده خواهید کرد. این فضا با اینکه کوچک به نظر می‌ آید ولی از نظر تجمع مواد غذایی و میکروبی و ایجاد پوسیدگی بسیار حساس می باشد و همچنین تمیز کردن این ناحیه بسیار سخت تر از بقیه قسمت ها است.

متخصص ارتودنسی نحوه تمیز کردن این قسمت ها را برای شما توضیح خواهد داد ولی تمیز کردن دندان ها را همیشه از یک سمت شروع نمایید و تک تک دندان ها را باید پاک کنید تا به سمت دیگر برسید. اگر این نظم را رعایت کنید پاک کردن تمامی دندان ها به خوبی انجام خواهد شد.

قیمت ایمپلنت دندان همراه با وام 50 میلیونی

فقط این نکته را در نظر بگیرید که تمیز کردن دندانهای عقبی به درستی انجام شود. پس از تمیز کردن و یا در حین آن دندانهای خود را در آینه مشاهده نمایید که آیا تمامی قسمتها تمیز شده اند و آیا مواد غذایی در بین دستگاهها باقی مانده است یا چیزی باقی نمانده است.

ویزیت‌های ماهانه منظم بعد از ارتودنسی دندان

ویزیت‌های منظم برای تغییر سیم قوسی ارتودنسی، تنظیم بریس و نظارت بر پیشرفت کلی درمان امری بسیار ضروری و مهم است.

ویزیت های مداوم می بایست جدی گرفته شود. جدی گرفتن این جلسه ها و حضور در کلینیک دندان پزشکی مطابق زمانبندی تعیین شده شرط لازم موفقیت درمان است. پس از هر جلسه تنظیم سیم ها ممکن است درد و ناراحتی ناچیزی برای شما به وجود آید که خیلی زود بر طرف خواهد شد.

نحوه مسواک زدن در دوران ارتودنسی دندان

مسواک زدن دندان ها در زمان ارتودنسی  به همان تعداد که دندان های بدون ارتودنسی در طول شبانه روز مسواک زده می شوند، می بایست مسواک و تمیز شوند. دندان‌های ارتودنسی را باید پس از هر وعده غذایی یا حداقل دو بار در روز، هر بار به مدت دو دقیقه مسواک زد. نحوه صحیح مسواک زدن حین ارتودنسی به صورت زیر است:

مسواک را موازی با زمین روی کنار دندان بگیرید. سر مسواک را از یک دندان به دندان دیگر مطابق قوس طبیعی دندان‌ها و لثه‌ها حرکت دهید.

مسواک را چند ثانیه روی هر دندان نگه دارید. اگر از مسواک برقی استفاده می‌کنید، نیازی نیست آن را محکم فشار دهید یا بسایید، فقط بگذارید مسواک روی دندان باقی بماند.

مقالات مفید پزشکی:  سوالات متداول درباره اصلاح طرح لبخند

مسواک زدن سطح داخلی دندان ها، بالای دندان و همچنین دندان‌های عقب دهان یعنی آسیا‌ها را فراموش نکنید.
برای تمیز کردن براکت‌ها مسواک را به صورت زاویه‌دار روی آنها بگیرید، تمیز کردن زیر سیم‌ها را فراموش نکنید.
به خاطر داشته باشید که باید مسواک یا خمیردندان را هر سه ماه یکبار عوض کنید تا همچنان اثرگذار باشند.

نحوه نخ کشیدن دندان های ارتودنسی شده

نخ کشیدن دندان ارتودنسی بین دندان‌هایی که ارتودنسی شده اند، کار سختی به نظر می‌آید اما شما می بایست حداقل روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید. با استفاده از نخ‌های مخصوص می توانید این کار را انجام دهید. شما می بایست هر شب قبل از خواب نخ دندان بکشید.

شما می توانید از نخ دندان ارتودنسی استفاده کنید. این نخ‌ها که چندین بار هم قابل استفاده هستند می‌توانند به راحتی زیر دندان‌ها و سیم‌ها را تمیز کنند.

عوارض تمیز نکردن بریس

تمیز نکردن بریس ها باعث پوسیدگی دندان، بیماری لثه و دیگر مشکلات جدی دهان و دندان می‌شود، علاوه بر این که باعث به وجود آمدن لکه بر روی دندان‌ها و جمع شدن جرم روی دندان‌ها می شود، ظاهری زشت به آنها می‌دهد و نفس نیز بدبو می‌شود.

تمیز نکردن بریس ها هم باعث می شود که زمان درمان افزایش پیدا کند. اگر وضعیت دندان‌ها بسیار وخیم باشد، متخصص ارتودنسی به ناچار درمان را متوقف می‌کند، بریس را از دهان خارج می‌کند و منتظر می‌ماند که ابتدا دندان‌ها و لثه‌ها درمان شوند.

بنابر این رعایت بهداشت در دوره ارتودنسی برای دندان ها بسیار مهم است بنا بر این موارد را جدی بگیرید:

دندان‌ها را ۳ یا ۴ بار در روز مسواک بزنید.

پس از مسواک زدن از دهانشویه استفاده کنید.

حداقل روزی یک بار نیز از نخ دندان استفاده کنید.

استفاده و به کار بردن فلوراید روی دندان‌ها

پزشک دندانپزشک ممکن است استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوراید را به شما توصیه کند. مواد حاوی فلوراید کافی برای پیشگیری از پوسیدگی و تقویت دندان‌ها در زمان درمان‌های ارتودنسی مفید می باشد.

اگر در دندان‌های خود دچار پوسیدگی و حفره هستید ممکن است فلوراید درمانی به شما توصیه شود. استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوراید دو مرتبه در روز یکی از راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان است. فلوراید دندان‌ها را در برابر اسیدهای ایجاد شده پس از خوردن و آشامیدن مقاوم خواهد کرد و مینای از دست رفته را در اوایل مراحل پوسیدگی بر می‌گرداند.

نکته ای برای ورزشکاران که دندان خود را ارتودنسی کرده اند

شما می‌تواند به انجام فعالیتهای ورزشی خود ادامه دهید اما به یاد داشته باشید که از گاردهای دهانی مناسب برای دندان‌های ارتودنسی شده استفاده کنید. اگر شما در هنگام ورزش دچار حادثه شدید بلافاصله وضعیت دهان و ارتودنسی خود را بررسی کنید. اگر ارتودنسی شما آسیب دیده یا دندانتان افتاده حتماً به دندانپزشک خوب تهران مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها