مراقبت ها

راهنمایی کامل مراقبت از ایمپلنت، لمینت، جراحی دندان، ارتودنسی، عصب کشی

دکتر مژگان آزادخواه بهترین دندانپزشک در شمال تهران با سابقه بیش از 24 سال در زمینه انجام تمامی درمان های دندانپزشکی از جمله ایمپلنت دندان و ارتودنسی در خدمت شما است. در این صفحه با انواع مراقبت های دندانی از جمله مراقبت بعد از ایمپلنت دندان، مراقبت بعد از لمینت دندان، مراقبت بعد از درمان ریشه دندان، مراقبت بعد از جراحی دندان و مراقبت بعد از ارتودنسی آشنا می شوید. با ما همراه باشید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

• در 12 ساعت اولیه بعد از جراحی از نوشیدنی ها وغذاهای داغ خود داری کنید و تنها نوشیدنی سرد مصرف کنید رژیم غذایی تان باید نرم، سبک و سرد باشد. در ساعات اولیه پس از عمل جراحی در سکوت کامل دراز بکشید و استراحت کنید توجه داشته باشید که سرخود را کمی بالاتر قرار دهید.
  • محل جراحی را تا 12 ساعت پس از جراحی به طور متناوب با یخ خنک نگهدارید. به این صورت که پک یخ را بطور متناوب 5دقیقه بر روی صورت خود ا نگهدارید و5دقیقه آنرا بردارید. 3 روز بعد از جراحی ، کمپرس گرم می تواند به کمتر شدن ناراحتی شما کمک کند.
  • خونریزی کم ویا خون آبه ایرادی ندارد در صورت وجود خونریزی یک تکه گاز استریل را در محل قرار دهید و به مدت 20دقیقه روی آن فشار دهید. در صورت ادامه خونریزی باید حتمآ با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
  • به هیچ وجه مشروبات الکلی نخورید و سیگار نکشید زیرا حرارت ناشی از سیگار برای نتیجه ترمیم ضرر دارد.
  • سعی کنید آب دهانتان را قورت بدهید و از تف کردن اجتناب کنید.
  • در هفته اول بعداز جراحی رژیم غذایی نرم و سبک را رعایت کنید.
  • 24 ساعت پس از جراحی سعی کنید روزی دو تا سه بار دهان خود را با یک لیوان آب ولرم و نصف قاشق چایخوری نمک شستشو دهید.
  • در هنگام مسواک زدن مراقب باشید که به بخیه ها آسیب وارد نکنید.
  • اگر دهانشویه کلروهگزیدین برایتان تجویز شده است سعی کنید پس از مسواک زدن ابتدا دهانتان را با آب نمک رقیق شستشو دهید و سپس از دهانشویه ی کلروهگزیدین به مدت 30 ثانیه در داخل دهان قرقره کنید.
  • سعی کنید تا ده روز پس از جراحی ایمپلنت از ورزش های سنگین اجتناب کنید و تا دو هفته استخر نروید.
  • اگر پس از انجام ایمپلنت دندان درد و تورم داشتید میتوانید جهت کاهش درد از داروهایی مانند ایبوپروفن, ژلوفن ,دیکلوفناک ,ناپروکسن با مشورت پزشک خود استفاده کنید.
  • در صورت نیاز به آنتی بیوتیک حتما طبق تشخیص دندانپزشک برای شما تجویز خواهد شد.
  • پس از کاشت ایمپلنت، نوعی از مکمل های موادمغذی مانند کلسیم و ویتامین D میتواند به بهبودی سریعتر بعد از عمل کمک کند.به هرحال, مصرف هرگونه دارو و مکمل بعد از کاشت ایمپلنت باید با مشورت توصیه دندانپزشک صورت گیرد. شدت درد در مدت چند روز کاهش میابد چناچه درد پس از چند روز بیشتر شود, بیمار باید با جراح تماس بگیرد.
  • پس از برطرف شدن بی حسی چنانچه احساس بی حسی گوشه لب خود داشتید حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از لمینیت دندان

• سعی کنید 1 الی 1.5 ساعت پس از تحویل لمینیت دندان از خوردن و جویدن غذا اجتناب کنید.
  • بعد از انجام لمینیت خوردن غذاهای خیلی سخت مثل  یخ ,ته دیگ ,تخمه ,پوست پسته , هسته میوه و خوراکی های سفت (گاز زدن هویج و بلال و…) ممنوع می باشد.
  • حداقل دوبار در روز مسواک زده شود.
  • بعد از لمینیت سعی کنید از مسواک با برس های نرم استفاده کنید.
  • از خمیر دندان هایی که مواد ساینده دارند اجتناب کنید همچنین سعی کنید به هیچ عنوان از جوش شیرین استفاده نکنید.
  • تا 24 ساعت پس از انجام درمان زیبایی از سیگار، قلیان، چای، قهوه و سایر نوشیدنی های رنگدار ممنوع میباشد.
  • هنگامیکه ورزشهای سنگین انجام میدهید سعی کنید از نایت گارد استفاده کنید.
  • چکاپ های منظم دندانپزشکی را فراموش نکنید.
  • سعی کنید تا حد امکان از خوراکی ها و نوشیدنی های رنگی استفاده نکنید.
  • رعایت بهداشت دهان و استفاده از نخ دندان بسیار مهم میباشد و استفاده از دهانشویه های الکلی ممنوع میباشد.
  • از جویدن ناخن خودداری کنید.

مراقبت بعد از جراحی دندان

1. از تف کردن آب دهان خودداری کنید.
  2. از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  3. از خوردن مایعات با نی خودداری کنید.
  4. حداقل یک ساعت گاز استریلی که در ناحیه ی زخم گذاشته شده است را محکم فشار دهید.
  5. خونریزی خفیف تا 6 ساعت پس از جراحی امری طبیعی میباشد. اما در صورتیکه نمیتوانید خونریزی را با فشردن گاز کنترل کنید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.
  6. تورم از عوامل شایع بعد از جراحی میباشد مقدار تورم در حدود 24 الی 72 ساعت پس از جراحی به حداکثر خود می رسد و معمولا به مدت 2تا 6 روز ادامه میابد.
  7. پس از جراحی دندان استفاده از پک یخ بر روی ناحیه جراحی شده به کنترل تورم کمک می کند و باعث کاهش ناراحتی و درد خواهد شد، پک یخ را به مدت 5 دقیقه بر روی موضع بگذارید و نگه دارید، سپس 5 دقیقه آنرا بردارید. این عمل را مرتبا تا چند ساعت تکرار نمایید، پک یخ در 12 ساعت اولیه به کاهش درد و تورم کمک میکند اما کاربرد آن بعد از 24 ساعت ،سودمند نیست.
  8. تا 24ساعت سعی کنید از دهانشویه و یا آب نمک استفاده نکنید.
  9. روز دوم پس از جراحی نباید از سرما و گرما بر روی صورت استفاده کرد، از روز سوم به بعد پس ازجراحی ، گرما میتواند به از بین رفتن سریع تورم کمک کند.
  10. ممکن است تا چند روز بعد از جراحی در باز کردن دهانتان مشکل داشته باشید.
  11. در 48 ساعت اول پس از جراحی از خوردن غذاهای سفت و همچنین نوشیدنی های داغ اجتناب کنید و سعی کنید بیشتر غداهای نرم و نوشیدنی های سرد مصرف کنید.
  12. حداقل 24 ساعت پس از جراحی از فعالیت های با فشار عصبی و فعالیت های بدنی سنگین دوری کنید.
  13. محل جراحی در برخی افراد ممکن است مقداری کبودی بروز کند،این یک پاسخ طبیعی میباشد و نباید موجب نگرانی شود،این مسئله طی روز سوم تا چهارم نمایان و تا روز هفتم تا دهم از بین خواهد رفت. در صورت بروز کبودی با پزشک خود تماس بگیرید.
  14. دوره ی درمانی با دارو های تجویز شده را کامل کنید و از مصرف دارو های تجویز نشده و یا بیشتر از مقدار تجویز شده خودداری نمایید.

مراقبت ها و ملاحظات بعد از درمان ریشه

1. تا 2 ساعت از خوردن غذاهای سفت با دندان درمان شده خودداری کنید.
  2. تا 24 ساعت از سمت دیگر دهان ، برای خوردن غذا استفاده شود.
  3. آنتی بیوتیک و یا داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک را کامل و منظم در فواصل زمانی تعیین شده مصرف نمایید.
  4. به محض افتادن پانسمان ظرف 24 ساعت جهت انجام پانسمان مجدد به دندانپزشک مراجعه کنید.
  5. حداکثر تا 10 روز پس از اتمام درمان ممکن است درد داشته باشید که این دردها در روزهای اولیه (2 تا 3 روز اول) بیشتر بوده وبه صورت دردهای خود به خود، ضرباندار و حساسیت دندان خود را نشان میدهد ولی پس از این مدت به تدریج کم شده و در نهایت کاملا از بین می رود.
  6. به علت شکننده بودن دندان عصب کشی شده احتمال نیاز به روکش دندان بسیار بالا میباشد لذا سعی کنید قبل از روکش کردن با احتیاط از دندان عصب کشی شده استفاده شود.
  7. چنانچه با وجود رعایت مراقبت های بعد از درمان ریشه دندان، درد و عوامل احتمالی اعم از عفونت ، بلندی روکش یا مواد پرکردگی موجب ناراحتی شما شده باشد باید به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.
عوارض ایمپلنت دندان یا عصب کشی

مراقبت های بعد ارتودنسی دندان

1. مهمترین عامل در مراقبت از ارتودنسی بهداشت دهان و استفاده از مسواک با یک برس نرم است. حداقل استفاده از مسواک در ارتودنسی سه بار در روز میباشد، هنگام مسواک زدن سعی کنید با خشونت مسواک نزنید و بهتر است آن را محکم روی دندانهای فشار ندهید زیرا منجر به قطع سیم فلزی ارتودنسی میشود.
  2. اگر از مسواک مخصوص ارتو استفاده کنید روند تمیز کردن را تسهیل میکند.
  3. سعی کنید که از خمیر دندانهای حاوی فلوراید استفاده کنید زیرا به افزایش مقاومت دندانها در برابر پوسیدگی کمک میکند و همچنین توصیه میشود، از خمیر دندان حاوی مواد ساینده استفاده نکنید زیرا معمولا به مینای دندان آسیب می رساند.
  4. استفاده از نخ دندان در طول درمان برای کسانی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند ضروری است.
  5. هنگام درمان ارتودنسی و بریس های دندانی (براکت)، استفاده از دهانشویه امری بسیار ضروری است و معمولا توصیه میشود بعد از مسواک زدن از دهانشویه استفاده کنید.
  6. در سه روز اول بعد از ارتودنسی به علت اینکه دندانها به فشار ناشی از بریس ها عادت ندارند، ممکن است شما کمی احساس درد و ناراحتی در دندانها و اطراف لب ها و گونه ها تا زمان تنظیم بریس ها حس نمایید. برای کاهش درد و ناراحتی معمولا از موم یا سیلیکون به روشی که به شما آموزش داده میشود استفاده کنید. همچنین برای کاهش دادن درد می توانید از مسکن مانند: ژلوفن استفاده کنید همچنین استفاده از کمپرس گرم باعث کاهش درد خواهد شد.
  7. ناراحتی و دردی که به خاطر قرار دادن بریس ها ایجاد شده بود بعد از هفته اول برطرف شده و غذا خوردن راحت تر خواهد شد.
  8. مراجعه منظم به پزشک را فراموش نکنید و حتما سر وقت تنظیم شده جهت چکاپ نزد دندانپزشک خود حاضر شوید.زیرا این مراجعه ها صرفا جهت کنترل دستگاه ها نیست بلکه در هر جلسه بنا به ضرورت ، دستگاه ها تنظیم و فعال میشوند تا درمان ارتودنسی به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد.
  9. ممکن است یک تا دو روز بعد از هر ویزیت دندانها کمی حساس شوند به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت کاسته می شود. در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن یک الی دو روز این حساسیت خود به خود برطرف میشود. برای مشاوره با متخصص ارتودنسی تهران کافی است روی این لینک کلیک کنید.

راه های ارتباطی

اطلاعات تماس

جهت ارتباط و انجام ایمپلنت دندان در تهران با کلینیک دندانپزشکی دکتر آزادخواه، از روش های ارتباطی زیر استفاده کنید. رزرو تلفنی و اینترنتی نیز امکان پذیر می باشد.

این فرم تنها یک درخواست رزرو است. در صورتی که عجله دارید بهتر است با مطب تماس گرفته و رزرو خود را قطعی کنید و یا از طریق رزرو آنلاین سایت، اقدام به گرفتن نوبت خود کنید.

ساعت کاری