EN

دیاستما یا فاصله بین دندانی چیست؟

دیاستما یا فاصله بین دندانی

دیاستما یا فاصله بین دندانی اصطلاح پزشکی برای فاصله بین دو دندان است. شایع‌ترین نوع دیاستما، شکاف بین دو دندان جلویی بالایی است که به «دیاستما خط میانی» معروف است. اما می‌تواند در هر جایی از دهان رخ دهد. برخی از افراد فقط یک شکاف قابل توجه دارند، در حالی که افراد دیگر ممکن است چندین دندان دارای شکاف و فاصله داشته باشند. در این مقاله قصد داریم به ماهیت دیاستما، علل آن و راهکارهای درمانی بپردازیم. با ما همراه باشید.

مقدمه

شکاف در دندان ها به طور کلی یک نگرانی پزشکی نیست. اگرچه ممکن است تمیز کردن دندان های شکاف دشوار باشد و شکاف های بزرگ بین دندان های عقبی ممکن است در غذا خوردن اختلال ایجاد کند. گفته می شود، اکثر افرادی که شکاف میان دندان‌ها را درمان می‌کنند، این کار را به دلایل زیبایی انجام می دهند. فاصله بین دندان ها می تواند ناخوشایند باشد و لبخند را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از بیماران پس از رفع دیاستما احساس اعتماد به نفس بیشتری می کنند.

 علل فاصله بین دندانی

عوامل متعددی مانند ژنتیک، وراثت خانوادگی و عادات نامناسب می توانند در علل دیاستما نقش داشته باشند. در اینجا چندین دلیل وجود دارد که ممکن است از خود بپرسید: “چرا من در دندان هایم شکاف دارم؟” یا “چرا در دندان های جلویم شکاف ایجاد می کنم؟”

  • دندانهای کوچک

دندان های کوچک در فک را می توان به ژنتیک نسبت داد که منجر به فضای ناکافی برای همه دندان ها و در نتیجه ایجاد فاصله بین دندان ها می شود. اگر یکی از اعضای خانواده دندان‌های کوچکی دارد، ممکن است شما نیز دندان‌های کوچکی داشته باشید و فرزندانتان نیز همین مشکل را به ارث ببرند.

  • فک بزرگتر از دندان

عدم تعادل بین اندازه فک و اندازه دندان نیز می تواند به دیاستما در دندان ها منجر شود. در این حالت نیز مانند حالت قبلی، شکاف بین دندان‌ها محدود به ناحیه خاصی نیست و روی کل دندان‌ها تأثیر می‌گذارد.

  • لثه‌های بزرگ

رشد بیش از اندازه لثه‌ها که به عنوان لبخند لثه ای نیز شناخته می شود، می تواند منجر به دیاستما شود. هر یک از ما دو فرنوم لبی داریم که بافت هایی هستند که لثه را به لب های بالا و پایین متصل می کنند. با این حال، اگر فرنوم لبی بالایی بیش از حد رشد کند، می‌تواند فضای زیادی را در لثه اشغال کند و منجر به جابجایی دو دندان ثنایای فوقانی و ایجاد فاصله بین دندان‌های جلویی شود.

  • عادات بد زبان

مکیدن مداوم انگشت شست یا فشار دادن زبان به دندان ها می تواند به دندان ها فشار وارد کند و منجر به ایجاد فاصله بین دندان های جلویی شود.

  • بهداشت ضعیف دهان

اگر از بهداشت دهان و دندان خود به خوبی مراقبت نکنید، ممکن است به بیماری لثه مبتلا شوید که می تواند منجر به تحلیل لثه و حرکت دندان شود.

  • دندان های از دست رفته

شکاف ناشی از کشیدن دندان از نظر فنی یک دیاستما نیست، اما برخی از افراد از بدو تولد دچار کمبود دندان هستند. به این حالت هیپودنشیا می گویند. در این حالت، دندان‌های باقی‌مانده می‌توانند برای پر کردن فضا حرکت کنند و فاصله‌های متعددی بین دندان‌ها ایجاد کنند.

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم مشاوره و رزرو وقت

دیاستما بر اساس گروه سنی

فاصله بین دندان در کودکان

اگر شکاف بین دندان های کودک خود را مشاهده کردید، نیازی به نگرانی نیست! وجود شکاف در دندان های شیری معمول است و در این مرحله هیچ درمانی لازم نیست. همین امر در مورد دندان های جلویی کودکان نوپا و کودکان نیز صدق می کند. شکاف دندان های جلویی در دندان های شیری به این دلیل اتفاق می افتد که دندان های شیری کوچکتر از دندان های دائمی هستند و فاصله گذاری مفید است زیرا فضای کافی برای رشد دندان های دائمی در آینده فراهم می کند.

فاصله بین دندان در بزرگسالان

پس از رویش دندان های دائمی، دیاستما می تواند عمومی یا موضعی باشد، همانطور که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم. برخی از بزرگسالان به دلایل زیبایی شناختی درمان را انجام می دهند. ناراحتی ناشی از غذا خوردن به دلیل گیر افتادن بیشتر غذا بین دندان ها نیز عامل مهمی است.

مقالات مفید پزشکی:  مراقبت های بعد از کشیدن دندان

درمان فاصله بین دندان

پاسخ سوال “چگونه شکاف در دندان های جلویی را برطرف کنیم؟” در درجه اول به علت اصلی موضوع بستگی دارد. بنابراین، تعیین علت اصلی قبل از تجویز یک درمان مناسب و موثر برای رفع شکاف دندان های جلو ضروری است. پیشنهاد می‌کنیم جهت تعیین علت دیاستمای دندان خود، به کلینیک دندانپزشکی دکتر مژگان آزادخواه، بهترین جراح دندان در تهران، مراجعه کرده و درمان مناسب برای فاصله بین دندانی پیدا کنید.

مردم باید بدانند که در برخی موارد، مانند جایی که ژنتیک علت آن است، ممکن است دلیلی برای درمان دیاستما وجود نداشته باشد. اما این راهکارهای بالقوه برای درمان دیاستما وجود دارد:

  • درمان بیماری لثه: بیماری لثه می تواند باعث تحلیل لثه و استخوان شده و به نوبه خود باعث ایجاد شکاف یا نمایان شدن لثه گردد. بیماری پیشرفته لثه ممکن است به پیوند لثه،  جراحی لثه یا فک یا سایر درمان‌ها برای کنترل بیماری نیاز داشته باشد. با مراقبت از دهان می توانید از بیماری لثه پیشگیری کنید.
  • براکت ها را دریافت کنید: نصب بریس های فلزی یا دستگاه های ارتودنسی شفاف می تواند شکاف بین دندان های جلو یا هر دندان دیگری را در دهان ترمیم کند. بریس ها گزینه خوبی برای دندان های کج و شکاف های بسیار بزرگ هستند، اما دیاستمای بزرگ ممکن است سال ها بعد دوباره باز شود.
  • مشاوره را امتحان کنید: بسیاری از شکاف‌ها هیچ گونه نگرانی سلامتی ندارند. مشاوره روانشناسی می تواند گزینه خوبی برای جلوگیری از درمان های غیر ضروری باشد. مشاوره یا درمان می تواند اعتماد به نفس را افزایش داده، اضطراب و استرس ناشی از دیاستما را کاهش دهد.
  • روکش های دندانی: اگر این شکاف به دلیل از دست دادن دندان ایجاد شده باشد، مانند آسیب دیدگی، استفاده از روکش های دندانی در فرآیندی به نام باندینگ دندان می تواند این مشکل را درمان کند. استفاده از روکش های رزین کامپوزیت همرنگ دندان، دندان های جدید را کاملا طبیعی جلوه می دهد.
  • جلوگیری از مکیدن انگشت در کودکان: در بسیاری از مواقع می توان با اجتناب از عاداتی مانند مکیدن انگشت شست که فشار زیادی بر روی دندان های در حال رشد وارد می کند، از ایجاد دیاستما در دوران کودکی جلوگیری کرد. والدین می توانند روش هایی مانند محافظ انگشت و لاک های تلخ ناخن را امتحان کنند.
  • جلوگیری از فشار دادن زبان: یکی دیگر از عادت هایی که می تواند باعث دیاستما شود، چیزی است که دندانپزشکان آن را فشار زبان می نامند، جایی که زبان هنگام بلع به دندان های جلویی فشار می آورد. گفتار درمانی یا گفتار درمانی ممکن است برای یادگیری مجدد الگوی بلع سالم ضروری باشد.

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم مشاوره و رزرو وقت

آنچه گفتیم…

دیاستما یا فاصله بین دندانی پتانسیل ایجاد توزیع نابرابر نیرو بر روی دندان ها و فک را دارد که منجر به ساییدگی و پارگی مینا، لثه و ساختار استخوان در طول زمان، همراه با نامرتبی دندان ها می شود. علاوه بر این، فاصله بین دندان‌ها می‌تواند باعث ناراحتی هنگام غذا خوردن شود، زیرا ذرات غذا بین دندان‌ها جمع می‌شوند و این می‌تواند منجر به تجمع پلاک، پوسیدگی دندان و بوی بد دهان شود. روش های پیشگیرانه زیادی برای جلوگیری از دیاستما وجود دارد که ممکن است گزینه خوبی برای والدینی باشد که متوجه دیاستما در کودکان می شوند. بهداشت دهان و درمان زودهنگام مشکلات دندانی نیز می تواند از احتمال مشکل ساز شدن دیاستما جلوگیری کند.

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

سایش دندان
سایش دندان چیست؟

سایش دندان چیست؟ بیشتر ساختارهای بدن انسان از شروع زندگی تا پایان، به‌طور مداوم تقسیم سلولی انجام می‌دهند

ادامه مطلب »
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها