EN

جلوگیری از پوسیدگی دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان نه تنها آزاردهنده است، بلکه می‌تواند منجر به عمل‌ها و جراحی‌های دندانپزشکی پرهزینه شود. در موارد شدید، حتی ممکن است منجر به از دست دادن دندان شود. خبر خوب این است که پیشگیری از پوسیدگی دندان مقرون به صرفه تر و ساده تر از درمان بعدی آن است. با ایجاد تغییرات جزئی در برنامه های روزانه و رژیم غذایی خود، می توانید لبخند خود را حفظ کنید. ما در کلینیک دندانپزشکی تهران، تیم دندانپزشکی دکتر مژگان آزادخواه آماده ارائه توصیه های عملی در مورد چگونگی جلوگیری از پوسیدگی دندان  هستیم. ما بر این باوریم که پیشگیری کلیدی است و هدف آن کمک به شما در دستیابی به سلامت مطلوب دندان است. برای به حداقل رساندن موثر خطر پوسیدگی دندان، درک علل و ماهیت آن مهم است. بیایید این را بیشتر بررسی کنیم:

پوسیدگی دندان چه زمانی اتفاق می افتد؟

اساساً پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می افتد که بافت سخت دندان توسط اسیدهایی که باکتری های موجود در دهان تولید می کنند ضعیف شود. اسیدها، بزاق و ذرات غذا با هم تعامل دارند و سوراخی در دندان ایجاد می کنند. شما می توانید هر زمان که بخواهید دچار پوسیدگی دندان شوید، اما معمولا به این دلیل اتفاق می افتد که شما به درستی از دندان های خود مراقبت نمی کنید. اگر کاری در مورد آن انجام ندهید، این پوسیدگی می تواند به مرور زمان به پوسیدگی و سایر مشکلات جدی دندانی تبدیل شود.

مقالات مرتبط: مراحل پوسیدگی دندان

حفره چیست؟

یک حفره اغلب به صورت یک لکه کوچک سفید یا قهوه ای روی سطح دندان شروع می شود، بنابراین ممکن است در ابتدا نتوانید آن را ببینید. همانطور که بدتر می شود، یک حفره ممکن است به عنوان یک نقطه یا سوراخ تاریک روی دندان ظاهر شود. هنگامی که حفره ایجاد می شود، دندان شما به غذاها و نوشیدنی های گرم، سرد یا شیرین حساس می شود. در مراحل بعدی، یک سوراخ ممکن است بزرگتر و راحت تر دیده شود و می تواند دردناک یا ناراحت کننده باشد.

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم مشاوره و رزرو وقت

مشکلات ناشی از پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان می تواند منجر به دندان درد، درد هنگام خوردن یا آشامیدن و حساسیت دندان شود. باکتری‌هایی که باعث ایجاد حفره می‌شوند نیز می‌توانند بوی بد دهان را ایجاد کنند. اگر حفره ها را درمان نکنید، می توانند بزرگتر شوند و پالپ داخلی دندان شما را آلوده کنند که می تواند منجر به آبسه یا عفونت شود. در بدترین موارد، پوسیدگی می تواند ساختار دندان را به قدری ضعیف کند که نیاز به کشیدن داشته باشد. این می تواند جویدن و صحبت کردن را سخت تر کند. این وضعیت علاوه بر تاثیر بر عملکرد دندان شما، ظاهر لبخند شما را تغییر داده و سلامت دهان و دندان را به خطر می اندازد.

علل پوسیدگی دندان چیست؟

به طور کلی، پوسیدگی دندان نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و عادات ناسالم است. عوامل متعددی می توانند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهند:

  • رژیم غذایی پر از قند و کربوهیدرات می تواند منجر به افزایش احتمال پوسیدگی دندان شود. باکتری ها از قند برای تولید اسید بیشتر استفاده می کنند و در نتیجه خطر فساد مینای دندان را افزایش می دهند.
  • وقتی مرتب مسواک نمی زنید و نخ دندان نمی کشید، تمام مواد ناسالم فرصت بیشتری برای ماندن در دهان دارند و پلاک و جرم روی دندان ها ایجاد می شود. نتیجه پوسیدگی دندان است.
  • عوامل ژنتیکی ممکن است باعث شود برخی افراد بیشتر در معرض پوسیدگی دندان باشند.
  • کودکان و سالمندان باید با دقت بیشتری از دندان های خود مراقبت کنند. از آنجایی که دندان های کودکان هنوز آسیب پذیر است و لثه های بزرگ ترها در حال عقب نشینی است.
  • وقتی فلوراید کافی در دسترس نباشد، دندان ها بیشتر مستعد پوسیدگی می شوند. فلوراید باعث می شود دندان ها در برابر اسیدها قوی تر شوند.

مقالات مرتبط: علت های پوسیدگی دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان

بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید

  • دو بار در روز مسواک بزنید: برای از بین بردن پلاک و حفظ بهداشت دهان، مسواک زدن دو بار در روز را به عادت تبدیل کنید.
    برای مسواک زدن موثر، از مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. مسواک را با زاویه کمی نگه دارید و به آرامی آن را در دایره های کوچک به مدت حداقل دو دقیقه حرکت دهید و مطمئن شوید که تمام طرف های دندان های خود را تمیز کنید. هر سه تا چهار ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید. استفاده از مسواک برقی را در نظر بگیرید و همیشه یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. بعد از مسواک زدن مسواک خود را بشویید و خشک نگه دارید.
  • نخ دندان روزانه: استفاده از نخ دندان یک بار در روز به از بین بردن ذرات غذای به دام افتاده کمک می کند و از ایجاد حفره ها جلوگیری می کند. برای استفاده صحیح از نخ دندان، حدود 30 سانتی متر نخ دندان بردارید و به آرامی آن را با حرکت عقب و جلو یا بالا و پایین بین دندان های خود هدایت کنید. نخ را دور هر دندان به شکل C خم کنید و آن را زیر خط لثه بکشید. برای جلوگیری از آسیب رساندن به لثه ها ملایم باشید و برای هر دندان از نخ تمیز استفاده کنید. هر دو طرف هر دندان از جمله پشت دندان آسیاب را نخ دندان بکشید. پس از آن دهان خود را بشویید. برای حفظ سلامت لثه ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان، استفاده از نخ دندان را به یک عادت روزانه تبدیل کنید، به طور ایده آل قبل از خواب. اگر مطمئن نیستید، از دندانپزشک خود در طول معاینات منظم خود راهنمایی بخواهید.
  • از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید: خمیردندان حاوی فلوراید را انتخاب کنید، زیرا مینای دندان را تقویت می‌کند و محافظت بیشتری در برابر پوسیدگی ایجاد می‌کند.
  • دهانشویه را فراموش نکنید: برای به حداکثر رساندن محافظت و شاداب نگه داشتن دهان خود، دهانشویه را در برنامه روزانه خود بگنجانید.
  • معاینه منظم دندانپزشکی داشته باشید
مقالات مفید پزشکی:  دیاستما یا فاصله بین دندانی چیست؟

علاوه بر این عادات روزانه، بسیار مهم است که به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید، در حالت ایده آل هر شش ماه یکبار. معاینات منظم دندانپزشکی مزایای متعددی دارد:

    • تشخیص زودهنگام مشکل: بازدیدهای منظم به تشخیص هر گونه مشکل موجود در سلامت دهان قبل از تشدید آنها کمک می کند.
    • حذف پلاک: پاک‌سازی‌های حرفه‌ای در طول معاینه، پلاک‌های ایجاد شده روی دندان‌های شما را از بین می‌برد و از پوسیدگی و پوسیدگی جلوگیری می‌کند. با فعال ماندن و چک کردن منظم دندان های خود، می توانید از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید. منتظر بدتر شدن مسائل نباشید. مراقب سلامت دهان و دندان خود باشید و لبخند خود را حفظ کنید.
  • غذای سالم بخورید

غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی قند و اسید هستند می توانند مینای دندان شما را خراب کنند. از این غذاها در برنامه غذایی روزانه خود اجتناب کنید و سعی کنید از غذاهای سالم مانند میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. شیر، ماست و پنیر گزینه های خوبی هستند. پروتئین های بدون چربی نیز خوب هستند. وجود این نوع غذا در رژیم غذایی به شما کمک می کند تا دندان های خود را سالم نگه دارید. جدای از آن، غذاهای ناسالم برای سیستم شما خوب نیستند. بهتر است نه تنها به دلیل دندان های خود بلکه به دلیل سلامت کلی شما از آنها اجتناب کنید.

  • بدن خود را هیدراته نگه دارید

آب برای بدن ما ضروری است. سوخت برای سلامتی ماست. بدون آب نمی توانیم زنده بمانیم. آب برای بهداشت دهان و دندان شما مفید است. میدونی چرا؟ زیرا باکتری ها و ذرات کوچک باقی مانده در دهان شما از آخرین وعده غذایی را از بین می برد. نوشیدن آب زیاد فواید زیادی برای سلامت کلی شما دارد و شما را شاداب و قوی نگه می دارد.

  • آدامس بجوید

آیا می دانستید که آدامس های بدون قند، به ویژه آدامس های حاوی زایلیتول، می توانند برای سلامت دهان و دندان شما مفید باشند؟ جویدن آدامس می تواند تولید بزاق را تحریک کند که به خنثی کردن اسیدها، تقویت مینای دندان و حذف ذرات غذا از دهان کمک می کند. برای جایگزینی سالم‌تر، آدامس‌های بدون قند را انتخاب کنید.

  • مصرف دخانیات و الکل خود را محدود کنید

جای تعجب نیست که سیگار کشیدن و نوشیدن الکل نیز برای سلامت دهان و دندان شما مضر است. دندان های افراد سیگاری زرد و لکه دار می شود و لب هایشان نیز تیره می شود. سیگار نه تنها خطر ابتلا به بیماری های لثه را افزایش می دهد، بلکه منجر به بیماری های قلبی عروقی، تنفسی و سرطان می شود. قطران موجود در تنباکو مینای دندان را ضعیف می کند و سرعت ایجاد پلاک روی دندان ها را افزایش می دهد. وقتی صحبت از الکل می شود، دهان شما را خشک می کند. بنابراین، بزاق کاهش می یابد، اسیدها غلیظ تر می شوند، مینای دندان ضعیف می شود و خطر ایجاد حفره افزایش می یابد.

  • از محافظ دهان برای ورزش استفاده کنید

ممکن است فکر کنید این ربطی به حفره ها ندارد. اما اجازه دهید این را به شما بگوییم: دندان‌های شکسته می‌توانند ذرات غذایی را که به سختی حذف می‌شوند به دام بیندازند و منجر به ایجاد پلاک و حفره شوند. برای جلوگیری از این امر، اگر ورزش می کنید، از محافظ دهان برای محافظت از دندان های خود در برابر ضربه استفاده کنید.

مقالات مرتبط: پوسیدگی دندان شیری کودکان

خلاصه

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در این مقاله سعی کردیم راهکارهایی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به شما ارائه کنیم. مهم است که سلامت دندان ها و لثه های خود را در اولویت قرار دهید، زیرا مراقبت از آنها می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت کلی شما داشته باشد.

ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر مژگان آزادخواه، ما متعهد به حمایت از شما در طول سفر بهداشت دهان و دندان شما هستیم. تیم دندانپزشکان مجرب ما در اینجا برای ارائه طیف وسیعی از خدمات دندانپزشکی پیشگیرانه، ترمیمی و زیبایی هستند. اگر در مورد سلامت دهان و دندان خود نگرانی دارید یا علائم پوسیدگی دندان را تجربه می کنید، برای راهنمایی با ما تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها