EN

تاریخچه ایمپلنت دندان

تاریخچه ایمپلنت دندان

با مطالعه تاریخچه ایمپلنت، شاهد تکامل و رشد ایمپلنت به عنوان یکی از بهترین روشهای جایگزینی دندانهای از دست رفته هستیم. در این مقاله به بررسی دقیق تاریخچه ایمپلنت دندان در جهان و ایران پرداخته ایم. دکتر مژگان آزادخواه، بهترین دندانپزشک در شمال تهران است و می توانید از مشاوره رایگان با ایشان بهره مند شوید.

مطلب مفید: انواع ایمپلنت آمریکایی دندان

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از بهترین راه حل های طولانی مدت برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. ایمپلنت مستقیماً در استخوان فک شما قرار می گیرند، نتایج قوی و با دوام را به کاربر ارائه می دهند. ایمپلنت‌های دندانی که برای تکثیر دندان‌های طبیعی ایجاد شده‌اند، جایگزین راحت‌تری برای پروتزهای سنتی هستند. آنها می توانند تاج ها، بریج ها و دندان های مصنوعی را به همان روشی که ریشه طبیعی شما از دندان های شما حمایت می کند، حمایت کنند. قطعا بهترین دکتر ایمپلنت دندان در تهران با دانش و تجربه کافی می تواند لبخند و زیبایی را دوباره به شما برگرداند.

تاریخچه ایمپلنت دندان در دوران باستان

برخی از اولین تلاش ها برای کاشت ایمپلنت دندان به دنیای باستان باز می گردد. این تلاش‌های جایگزینی دندان، تلاشی برای پر کردن فضاهای باقی مانده از دندان‌های از دست رفته، در افراد زنده و مرده را نشان می‌دهد.

4000 سال پیش – در چین از گیره های بامبو برای پر کردن فضای خالی دندان های از دست رفته استفاده می شد.

3000 سال پیش – در مصر، یک پادشاه مصری یک گیره مسی در شکاف دندان بالایی که از دست رفته بود قرار داد. این میخ مسی پس از مرگ شاه قرار گرفت. مصری ها صدف های دریایی را با دقت شکل می دادند و به منظور جایگزینی دندان ها مستقیماً در لثه ها می کوبیدند. عاج و استخوان های حیوانات نیز گاهی برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شد.

2300 سال پیش – یک دندان مصنوعی آهنی در یک جسد در یک گور سلتیک واقع در فرانسه پیدا شد. مجدداً، فرض بر این است که این دندان مصنوعی پس از مرگ فرد گذاشته شده است.

2000 سال پیش – در تمدن های بی شماری از دندان های حیوانات و دندان های انسان (اغلب از برده ها یا افراد فقیر) برای جایگزینی دندان های از دست رفته افراد استفاده می شد.

تاریخ ایمپلنت دندان

نوآوری ها در قرن 18 و 19

نوآوری های عمده در دندانپزشکی ایمپلنت در دهه های 1700 و 1800 رخ داد. دندانپزشکان و پزشکان شروع به آزمایش طلا و سایر آلیاژهای فلزی برای کمک به حمایت از دندان مصنوعی کردند. این تلاش‌های اولیه بی‌اثر بودند، زیرا بدن اغلب این ایمپلنت‌های اولیه را رد می‌کرد. زمان زیادی لازم بود تا آلیاژ مناسب برای ایمپلنت ها شناسایی شود.

ایمپلنت های دندانی در اوایل قرن بیستم

در دهه‌های 1930 و 1940، پزشکان این دوران شروع به استفاده از پیچ‌های ارتوپدی برای تثبیت دندان‌های مصنوعی در محل خود کردند. برای تشویق استخوان به رشد در اطراف این ایمپلنت‌های اولیه از یک طرح پست مارپیچ ویژه استفاده شد.

1952: اکتشافات  دکتر برانمارک

در سال 1952، دکتر پر اینگوار برانمارک در حال مطالعه جریان خون در خرگوش ها بود. در طول این مطالعه، او متوجه شد که استخوان‌های خرگوش‌ها به محفظه‌های تیتانیومی که او به عنوان بخشی از تحقیقاتش قرار داده بود، ترکیب شده است. دکتر برانمارک فرآیندی را کشف کرد که طی آن یک ایمپلنت با ساختار استخوان موجود ترکیب می‌شود. در نهایت، راه حلی کشف شد که توسط بدن رد نمی شد و می توانست به طور مناسب با استخوان ترکیب شود.

1965: دکتر برانمارک اولین ایمپلنت دندان را قرار می دهد

پس از سالها تحقیق، دکتر برانمارک اولین ایمپلنت دندانی دو مرحله ای موفق تیتانیوم را در یک بیمار زنده قرار داد. این ایمپلنت شش ماه طول کشید تا به درستی با بافت استخوان ادغام شود و به مدت شگفت انگیز 40 سال دوام آورد.

ایمپلنت دندان مدرنی که امروزه می شناسیم، در واقع از آن زمان متولد شد.

 

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم مشاوره و رزرو وقت

 

مقالات مفید پزشکی:  درمان های خانگی بوی بد دهان

نوآوری ها در نیمه دوم قرن بیستم

نوآوری های بیشتری در دندانپزشکی ایمپلنت در دهه های پس از کشف دکتر برانمارک رخ داده است. از اشکال جدید ایمپلنت برای اطمینان از پایداری مناسب ایمپلنت در هنگام قرار گرفتن استفاده شده است. علاوه بر این، تکنیک‌های جدید جراحی دهان به منظور بهبود بهبودی بیمار و افزایش پایداری ایمپلنت‌های دندانی در زمان قرارگیری آن‌ها ایجاد شده است.

نوآوری ایمپلنت دندان
نوآوری ایمپلنت دندان

تاریخچه ایمپلنت دندان در ایران

 تاریخچه ایمپلنت دندان در جهان را بررسی کردیم. در ایران نیز بنیاد جانبازان، گروهی از دندانپزشکان حرفه ای را برای مراقبت و درمان جانبازان پس از جنگ (در سال 1368) استخدام کرد. از سوی دیگر تعدادی از جانبازانی برای مداوا به آلمان اعزام شده بودند و در آنجا ایمپلنت دندان برای آنها انجام شد. متخصصان ایرانی تصمیم گرفتند از درمانگران اروپایی که در زمینه درمان ایمپلنت پیشرو بودند دعوت کنند تا این درمان به ایران نیز آورده شود. از این رو متخصصانی از کشورهای مختلف به ایران آمدند و به آموزش در زمینه ایمپلنت دندان پرداختند.

مقاله مرتبط: ایمپلنت فوری دندان چیست؟

کاشت اولین ایمپلنت دندان در ایران

در سال‌های 1369 تا 1372 اولین ایمپلنت‌های دندانی با همکاری گروه ایرانی شامل دکتر پاک نژاد و دکتر اکبر فاضل، دکتر اصغر میرعمادی، دکتر امیررضا رکن، دکتر حمید محمود هاشمی، دکتر سید حسین صالحی منفرد، دکتر عباس مژگان، کاشته شدند. پس از سال 1372 تمام امور مرتبط با دندانپزشکی جانبازان توسط متخصصان داخل کشور انجام شد.

کاشت ایمپلنت دندان در مطب های ایرانی

در سال 1370 و 1371 دو پریودنتیست برجسته کشور به نام‌های دکتر عطری زاده و دکتر گل نراقی در مطب های خود، نسب به کاشت ایمپلنت دندان برای بیمارانی که دندان های خود را از دست داده بودند، اقدام کردند.

ایمپلنت دندان، بهترین روش جایگزین دندان های از دست رفته

از دهه 1980، ایمپلنت های دندانی به عنوان روش ترجیحی جایگزینی دندان به طور پیوسته جایگاه خود را به دست آورده اند. تخمین زده می شود که از سال 1965 بیش از 2 میلیون بیمار از تکنیک های ایمپلنت دندان بهره مند شده اند. از آنجایی که بدن تیتانیوم را به عنوان یک جسم خارجی در نظر نمی گیرد، ادغام تیتانیوم به درمان استاندارد دندانپزشکی تبدیل شده است. با محکم کردن یک دندان جدید به ریشه دندان جایگزین (ایمپلنت دندان) یک جایگزین جامد ایجاد می شود که ظاهر، احساس و عملکرد درست مانند چیز واقعی دارد.

ایمپلنت های جدید امروزی

ایمپلنت های امروزی نرخ شکست بسیار پایینی دارند. با درمان مناسب، روش‌های جراحی صحیح و پروتزهایی که تراکم استخوان، سلامت، عملکرد، گفتار، زیبایی و سهولت تمیز کردن را در بر می‌گیرد، می‌توانید در بیش از 98 درصد موارد تا 10 سال انتظار موفقیت داشته باشید. در مقابل، پل‌ها، تاج‌ها و کانال‌های ریشه تنها در حدود 80 درصد موارد موفقیت 10 ساله دارند. در واقع، تقریباً تمام جراحی‌های پزشکی دارای میزان موفقیت 10 ساله تنها 75 درصد هستند. به طور خلاصه، جراحی ایمپلنت دندان بسیار موفق و قابل پیش بینی شده است. علاوه بر اینکه ایمپلنت دندان یک راه حل موفق و طولانی مدت است، همچنین باعث بازگرداندن ظاهر صورت، خوردن، جویدن و صحبت کردن درست، لبخند زیبا، عدم تحلیل استخون فک و طبیعی به نظر رسیدن دندانهای کاشته شده می شود.

مزایای ایمپلنت های دندانی مدرن

اگرچه تاریخچه ایمپلنت های دندانی دارای نمونه های رنگارنگی است که در طول هزاران سال گذشته انجام شده است، توسعه اولین ایمپلنت دندانی تیتانیوم دندانپزشکی را به کلی متحول کرد. دیگر از صدف‌ها، استخوان‌ها، سیم بند طلایی یا دندان‌های پیوندی برای بازگرداندن لبخند مردم استفاده نمی‌کنیم. در عوض، ما یک برش دایره‌ای با حداقل تهاجم ایجاد می‌کنیم و ایمپلنت دندانی را نصب می‌کنیم که تقریباً از هر لحاظ مانند دندان‌های انسان عمل می‌کند. اغلب دهه ها یا قرن ها طول می کشد تا روش های جدیدی برای ترمیم دندان های شکسته یا از دست رفته کشف شود. اما با توجه به تاریخچه ایمپلنت دندان به معنای واقعی کلمه هزاران و هزاران سال طول کشید تا آنها کامل شوند. امروزه هیچ راهی بهتر از استفاده از ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان های از دست رفته وجود ندارد. توسعه ایمپلنت مدرن برای بزرگسالان در هر سنی، صرف نظر از اینکه یک فرد چقدر «سن» داشته باشد، ایمن و مؤثر است.

هزینه ایمپلنت دندان در ایران

تفاوت قابل توجهی بین قیمت ایمپلنت دندان در ایران و سایر کشورها وجود دارد. مهمترین عوامل قیمت پایین آن در ایران عبارتند از:

مقالات مفید پزشکی:  مراقبت های بعد از پر کردن دندان

تعداد زیادی کلینیک ایمپلنت دندان در ایران

تعداد زیادی از متقاضیان ایمپلنت دندان در ایران

هزینه جراحی ایمپلنت دندان در ایران بسته به ایمپلنت دندان و کلینیک متفاوت است.

هزینه ایمپلنت دندان در تهران

قیمت ایمپلنت دندان در تهران نسبت به هزینه ایمپلنت در شهرستانها متفاوت است و دلیل این تفاوت به تخصص و تبحر دندانپزشک، نوع ایمپلنت، منطقه ای که دندانپزشکی در آن واقع است و همینطور مدت زمان درمان و نصب ایمپلنت بستگی دارد. برای اطلاع از هزینه ایمپلنت تک دندان با مطب دکتر مژگان آزادخواه تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها