اندودنتیست کیست؟

اندودنتیکس

اندودنتیست ها دندانپزشکانی هستند که در زمینه درد، بیماری و عفونت ریشه دندان تخصص دارند و بافت های داخل دندان را ترمیم می کنند. آنها علل پیچیده دندان درد، مانند آبسه دندان (عفونت) را تشخیص داده و درمان می کنند. اندودنتیست ها درمان های ریشه و سایر روش ها را برای تسکین درد بیمار انجام می دهند و برای نجات دندان طبیعی آموزش دیده اند.

اندودنتیست

اندودنتیست یا متخصص ریشه دندانپزشکی است که بر روی مشکلات پیچیده دندان تمرکز دارد که عمدتاً بر پالپ دندان تأثیر می گذارد. “پالپ” دندان همان اعصاب، رگ های خونی و سایر بافت های عمیق داخل هر دندان است. ما در آیته فقط لایه بیرونی دندان یا همان مینای دندان را می بینیم. اندودنتیست ها از تکنیک های پیشرفته برای درمان مشکلات پالپ و ریشه دندان استفاده می کنند. ریشه شما بخشی از دندان شماست که تا زیر لثه کشیده شده و دندان شما را در جای خود نگه می دارد. اندودنتیست ها روی تسکین درد دندان یا دهان تمرکز می کنند و در عین حال دندان طبیعی شما را در صورت امکان حفظ می کنند.

اندودنتیکس

اصطلاح اندودنتیکس از دو کلمه یونانی – “Endo” به معنای داخل و “odons” به معنای دندان گرفته شده است. این کلمات روی هم به معنی مطالعه قسمت داخلی دندان یا پالپ دندان است. متخصصان اندودنتیکس با بیماری‌های مربوط به پالپ دندان و روش‌های درمان آن‌ها آشنا هستند.

پالپ دندان داخلی ترین قسمت دندان است. این قسمت توسط مینای دندان و عاج دندان که در زیر مینا قرار دارد محافظت می شود. در موارد پوسیدگی دندان، این پوشش بیرونی فرسایش می یابد و سوراخ ها یا حفره هایی ایجاد می کند که پالپ دندان را در معرض  میکروب ها و همچنین دماهای گرم و سرد قرار می دهد. از آنجایی که پالپ سرشار از اعصاب و رگ های خونی است، عفونت پالپ می تواند منجر به حساسیت و دندان درد شود.

بهترین دکتر اندودنتیست در تهران

بهترین اندودنتیست را می‌توان از دیدگاه‌های گوناگون بررسی کرد. از جمله عواملی که برای تعیین بهترین دکتر اندودنتیست اهمیت دارند می‌توان به تخصص و تجربه در اجرای روش‌های اندودنتیکس، استفاده از تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا، توانایی برقراری ارتباط موثر و اخلاق حرفه‌ای با بیماران و داشتن بازخورد مثبت از بیماران قبلی اشاره کرد. همچنین مواردی مانند راحتی بیمار در محیط درمانی، ارائه مشاوره‌های جامع و مناسب و قابلیت دسترسی به دکتر در صورت وقوع اضطراب یا اورژانس نیز باید در نظر گرفته شود. در نتیجه، بهترین دکتر اندودنتیست برای هر فرد، کسی است که با توجه به این عوامل، بیشترین اطمینان و راحتی را برای او ایجاد کند و نیازهای دندانی و درمانی او را به بهترین شکل ممکن برآورده سازد.

دکتر مژگان آزادخواه دکتر اندودنتیست تهران

دکتر مژگان آزادخواه یکی از بهترین دندانپزشکان شمال تهران است که با تخصص و تجربه‌ای بی‌نظیر، خدماتی با کیفیت و برتر در زمینه جراحی دندان عقل، درمان ریشه دندان، ارتودنسی ثابت، جراحی لثه با لیزر، ایمپلنت دندان و سایر خدمات دندانپزشکی را ارائه می‌دهد. او با استفاده از تجهیزات پیشرفته و روش‌های مدرن، به بیماران خود اعتماد و آرامش لازم را درمانی می‌بخشد. ایشان به لطف دانش و تخصص خود، موفق به رسیدن به نتایج برجسته در درمان‌های دندانپزشکی مختلف شده است و به کسب اعتماد و رضایت بیمارانش دست یافته است.

روش های درمان ریشه دندان

اندودنتیست ها گاهی اوقات دندانپزشک کانال ریشه نیز نامیده می شوند. در حالی که دندانپزشکان عمومی و اندودنتیست ها هر دو درمان ریشه را انجام می دهند، اندودنتیست ها این روش را بسیار بهتر و تخصصی تر انجام می دهند.

اندودنتیست ها چندین روش را در درمان ریشه، انجام می دهند:

• کانال ریشه: پالپ دندان آسیب دیده یا عفونی را از بین می برند.
  • درمان مجدد ریشه: اگر ریشه دندان از ترمیم قبل به درستی درمان نشده باشد، دوباره با مواد جدید درمان می کنند.
  • جراحی ریشه دندان: جراحی تخصصی، مانند آپیکوکتومی (برداشتن انتها یا نوک ریشه دندان).
  • جراحی اورژانسی دندان: ممکن است شامل ترمیم آسیب های پیچیده دندانی یا درمان عفونت های شدید دندان باشد.
  • جراحی کشیدن دندان: کشیدن دندان به این دلیل که آسیب بافتی بسیار زیادی وجود دارد.
  • جراحی ایمپلنت دندان: قرار دادن ایمپلنت دندان با جراحی که در این روش از ایمپلنت برای تثبیت پروتزها مانند بریج ها استفاده کند.
مقالات مفید پزشکی:  عفونت دندان

تشخیص ریشه دندان خراب

اندودنتیست ها آموزش های تخصصی برای تشخیص بسیاری از علل درد دندان، فک و صورت را دارند. متخصص اندودنتیست ممکن است علائم شما را با انجام یک یا چند آزمایش بررسی کند:

• اشعه ایکس دندان: جزئیات واضح ساختار دندان را ثبت می کند.
  • سواب سرد یا گرم: حساسیت دندان ها را در تماس با دماهای مختلف آزمایش می کند.
  • ضربه زدن روی دندان ها: اگر دندان های شما به ضربه زدن حساس باشند ممکن است نشان دهنده التهاب ریشه باشد.

تفاوت اندودنتیست و دندانپزشک عمومی

در حالی که همه اندودنتیست ها، دندانپزشک هستند، اما کمتر از سه درصد دندانپزشکان، متخصص ریشه هستند. اندودنتیست دو یا چند سال آموزش اضافی نسبت به دندانپزشکان عمومی گذرانده اند. این آموزش به تشخیص دندان درد و درمان ریشه و سایر روش های مربوط به داخل دندان مربوط است. در بسیاری از موارد با درمان ریشه می توان یک دندان را نجات داد. به همین دلیل، اندودنتیست ها با افتخار از خود به عنوان متخصص در حفظ دندان ها یاد می کنند. اندودنتیست، کارهای دیگر دندانپزشکی مانند تمیز کردن یا پر کردن دندان ها را انجام نمی دهد و تمرکزش بر عمل ریشه دندان است.

فناوری های پیشرفته در اندودنتیکس

اندودنتیست ها مواد و تجهیزاتی دارند که برای درمان راحت و موفق طراحی شده اند. آنها از یک ورقه کوچک پلاستیکی به نام بند دندانی برای جداسازی دندان در طول درمان استفاده می کنند و از بقیه دهان های شما محافظت می کنند. رادیوگرافی دیجیتال و تصویربرداری سه بعدی به اندودنتیست ها اجازه می دهد تا تصاویر دقیقی از آناتومی دندان های کوچک بگیرند تا کانال های ریشه و هر گونه عفونت مرتبط را بهتر ببینند. اندودنتیست ها از میکروسکوپ های جراحی دندان برای دیدن بهتر داخل کانال های ریشه برای درمان کامل آنها استفاده می کنند.

زمان مراجعه به اندودنتیست

اگر دندان درد دارید، گاز گرفتن و جویدن به طور معمول می تواند سخت باشد و مراجعه به اندودنتیست ممکن است ضروری باشد. دندان درد سبک زندگی شما را تغییر می دهد، زیرا با وجود مصرف مسکن، نمی توانید کار کنید، بخوابید یا تمرکز کنید.

انواع مختلف دندان درد، علل احتمالی آنها و اقداماتی که می توانید برای کاهش درد انجام دهید را توضیح دادیم:

حساسیت موقت به غذاهای سرد یا گرم

علل احتمالی: پوسیدگی خفیف دندان، پر شدن ناپایدار یا فرورفتگی جزئی لثه

اقداماتی که باید انجام دهید: می‌توانید خمیر دندانی را تهیه کنید که برای دندان‌های حساس طراحی شده است و دندان‌های خود را با برس‌های نرم مسواک بزنید. از حرکت های بالا و پایین به جای پهلو به پهلو استفاده کنید، زیرا می تواند سطوح ریشه را بیشتر نمایان کند. اگر این حساسیت بعد از چند روز ادامه پیدا کرد، وقت آن است که با متخصص ریشه مشورت کنید.

اندودنتیست

درد دندان هنگام گاز گرفتن یا جویدن

علل احتمالی: این احساس ناخوشایند ممکن است در نتیجه پوسیدگی دندان، شل شدن، پر کردن یا شکستگی دندان باشد. همچنین این احتمال وجود دارد که بافت پالپ دندان آسیب دیده باشد.

اقداماتی که باید انجام دهید: یک قرار ملاقات با دندانپزشک برای ارزیابی رزرو کنید. اگر بافت پالپ عفونی شده باشد، ممکن است به متخصص اندودنتیست ارجاع داده شوید. برای تمیز کردن بافت پالپ عفونی ممکن است یک کانال ریشه لازم باشد.

درد مداوم  بیش از 30 ثانیه در هر بار

علل احتمالی: ممکن است پالپ دندان در اثر پوسیدگی دندان یا آسیب فیزیکی به طور غیر قابل جبرانی آسیب دیده باشد.

اقداماتی که باید انجام داد: به یک متخصص ریشه برای رسیدگی به مسائل مربوط به پالپ دندان مراجعه کنید.

درد مداوم و مزمن، التهاب و حساسیت لثه

علت احتمالی: ممکن است آبسه دندان رخ داده باشد که منجر به عفونت بافت و استخوان فک شده است.

اقداماتی که باید انجام دهید: قبل از مراجعه به متخصص ریشه از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

درد و فشار مبهم در فک بالا و دندان

علل احتمالی: دندان قروچه معمولاً عامل آن است. سردرد سینوسی نیز ممکن است باعث درد در دندان ها و صورت شود.

مقالات مفید پزشکی:  درمان های خانگی بوی بد دهان

اقداماتی که باید انجام دهید: دندانپزشک می تواند یک محافظ دهان را برای جلوگیری از ساییدن دندان ها توصیه کند. در موارد شدید، ممکن است نیاز به ارزیابی ریشه داشته باشید.

لینک مفید: هزینه لمینت دندان در تهران

سایش دندان
سایش دندان چیست؟

سایش دندان چیست؟ بیشتر ساختارهای بدن انسان از شروع زندگی تا پایان، به‌طور مداوم تقسیم سلولی انجام می‌دهند