EN

اصلاح لبخند لثه‌ ای

لبخند لثه ای چیست؟

به لبخندی لثه‌ ای گفته می‌شود که، در آن لبخند حداقل 4 میلی‌متر از میزان لثه‌ها مشخص باشد. در برخی افراد این میزان بسیار بیشتر است. این افراد می‌توانند از لیفت لثه برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنند. امروزه شیوه‌های گوناگونی به‌منظور ایجاد این زیبایی به‌وجود آمده است. در این شیوه‌ها هم از روش جراحی و هم از روش غیرجراحی برای ازبین بردن لثه‌های روی دندان که در زمان لبخند مشخص‌اند، استفاده شده است.

عوامل متعددی همچون؛ لبخندی عریض و یا کوتاهی دندان‌ها، سبب نامتعادل و بهم‌ریخته دیده‌شدن لبخند و درنهایت سبب لثه‌ای دیده شدن دهان شما می‌شود. حتی اگر دندان‌هایی بلند داشته باشید، با وجود این‌که لثه‌ها مقداری از روی آن را بپوشانند، دندان‌های‌تان کوتاه به‌نظر می‌رسد. برخی افراد از این حالت لبخندشان رضایت ندارند و درپی جست‌وجوی روشی برای اصلاح آن هستند. بلند بودن لثه‌ها هنگامی‌که روی بخشی از دندان را می‌گیرد نگهداری آن‌ها را در زمان مسواک‌زدن دندان‌ها سخت می‌کند.

لبخند لثه‌ای ممکن است ژنتیکی باشد یا ارثی. برای حل این مشکل، شما ابتدا باید بیابید که عامل اصلی این لثه‌های روی دندان که در زمان لبخند پیداست، چیست. ما این‌جا هستیم تا به شما کمک کنیم و برای زیبایی هرچه بیشتر لبخند و رضایت از خودتان تلاش می‌کنیم تا مطالبی را به شما بگوییم. در این مقاله سعی داریم به توضیح لبخند لثه‌ای و روش‌های جراحی و غیرجراحی اصلاح آن بپردازیم. با تیم دکتر آزادخواه، دکتر دندانپزشک تهران همراه باشید.

اصلاح لبخند لثه‌ ای

لبخندی که در آن، میان لب‌ها، لثه‌ها و دندان‌ها تناسبی نباشد و در زیبایی شکل لبخند اختلال ایجاد کند را لبخند لثه‌ای می‌گویند. زمانی که نقطه اتصال لب‌های بالا و لثه‌ها به یک‌دیگر زیاد نزدیک می‌شود، این مشکل به وجود می‌آید و این، رایج‌ترین شکل پدیدار شدن این مشکل است. کوچک بودن اندازه دندان‌ها و یا چسبندگی لثه‌ها به دندان باعث ایجاد لبخند لثه‌ای می‌شود. در زمان لبخندزدن اگر میزان لثه‌ای که مشخص می‌شود از میزان دندان مشخص‌شده بیشتر باشد، به آن لبخند لثه‌ای گفته می‌شود.

نمی‌توان گفت که این نوع لبخند، مشکل ایجاد می‌کند، اما برای فردی که دارای این نوع لبخند است، یک مشکل محسوب می‌شود که ممکن است اعتماد به‌نفس فرد آنقدر پایین بیاید که نخواهد در جمع لبخند بزند. لیفت لثه برای اصلاح طرح لبخند، گزینه پیشنهادی خوبی برای افراد دارای این نوع لبخند است که بتوانند با کمک‌گرفتن از این روش، لبخند لثه‌ای را از بین ببرند و زیبایی لبخند خود را تضمین کنند.

زمانی که لبخند لثه‌ای خود را اصلاح کنید، تناسب کافی میان اجزای لب، دندان و لثه‌تان برقرار می‌شود. اگر قصد اصلاح طرح لبخند خود را دارید، باید به یک متخصص این کار مراجعه کنید؛ چراکه تضمین زیبایی لبخندتان توسط یک داندان‌پزشک باتجربه، موضوع بسیار مهمی است.

درمان و اصلاح لبخند لثه‌ ای

همان‌طور که گفته شد لیفت لثه برای اصلاح طرح لبخند، یکی از روش‌های اصلاح و درست‌کردن این موضوع است. برای اصلاح لبخند لثه‌ای روش‌های دیگری هم وجود دارد که با انجام آن‌ها از میزان لثه‌ای که در زمان خندیدن مشخص می‌شود کاسته شده و با درمان آن، زیبایی به لبخند شما هدیه داده خواهد شد. با انجام این روش‌هایی که قرار است در ادامه به آن‌ها بپردازیم، لبخندی طبیعی‌تر خواهید داشت.

 برای انتخاب بهترین روش باید با یک متخصص در این حوزه مشورت کنید تا آن فرد تشخیص دهد که کدام روش بهتر است. ممکن است یک روش، برای اصلاح لبخند لثه‌ای فرد دیگر مناسب باشد اما برای شما گزینه مناسبی نباشد.

  • درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی

اگر مشکل لبخند لثه‌ ای شما، مشکلی جزئی و بسیار ناچیز باشد که تنها فک یا دندان‌تان مشکل داشته باشد و به سمت پایین باشد که سبب لبخند لثه‌ای شود، این مشکل با انجام ارتودنسی حل می‌شود. در لیفت لثه برای اصلاح طرح لبخند با استفاده از روش ارتودنسی، از انکوریج موقت استفاده می‌شود. این شیء از جنس ایمپلنت تیتانیومی است که در بالای استخوان دندان ثابت می‌شود و با مرور زمان دندان را به‌سمت بالا می‌کشد تا در جای خود قرار گیرد.

شاید استفاده از انکوریج موقت کمی برای‌تان ترس برانگیز باشد، اما همان‌طور که از اسمش پیداست، موقتی است و کاری بسیار ساده است که برروی دندان انجام می‌شود.

  • درمان لبخند لثه ای با جراحی فک

برای فک‌هایی که زیاد یا حتی متوسط جلو آمده‌اند، علاوه‌بر انجام ارتودنسی، باید از روش جراحی ارتوگناتیک یا همان جراحی فک استفاده شود. انجام این جراحی به‌گونه‌ای است که جراح دهان و دندان، ابتدا فک بالا را از جای خود خارج کرده وسپس آن را در بالاتر برروی صفحه ای پیچ می‌کند تا ثابت بماند.

  • درمان لبخند لثه ای با جراحی لثه

لیفت لثه برای اصلاح طرح لبخند با روش جراحی لثه هم انجام می‌شود. زمانی این نوع جراحی قابل اجراست که وجود بافت لثه برروی دندان حالتی غیرطبیعی داشته و زیاد باشد. در این صورت متخصص لثه، با برداشتن بافت اضافه لثه بروی دندان باعث می‌شود تا زیبایی دندان‌ها و لبخند بیشتر از قبل نمایان شود.

سریع‌ترین و راحت‌ترین نوع اصلاح طرح لبخند با استفاده از لیزر انجام می‌شود. در این روش آن قسمت از لثه که اضافی است با لیزر برداشته می‌شود، بدون آن‌که از تیغ جراحی استفاده شود. انجام این روش با حداقل درد، خونریزی و تورم انجام می‌شود و دوره بهبودی بسیار کوتاهی خواهد داشت.

  • درمان لبخند لثه ای با تغییر موقعیت لب با جراحی

زمانی که در هنگام لبخند، مقدار لثه‌ای که مشخص است زیاد بوده و دندان‌ها بسیار کوتاه هستند، می‌توان از این روش هم استفاده کرد. در این روش به جای این‌که فرد به سراغ جراحی فک برود، می‌تواند ابتدا ارتودنسی کرده و سپس با انجام جراحی برروی لب خود، موقعیت آن را تغییر دهد.

  • درمان لبخند لثه ای با جراحی برای افزایش طول تاج

در این روش، هنگامی که دندان‌ها کاملا در نیامده‌اند، جراح با برش دادن بخش اضافه لثه و استخوان فک، بخش بیشتری از دندان را نمایان می‌کند. با افزایش طول تاج دندان و عقب رفتن لثه‌ها، لبخندی زیباتر خواهید داشت.

  • درمان لبخند لثه ای با قرار دادن روکش

استفاده از روکش دندان یا ونیر برای دندان در لیفت لثه برای اصلاح طرح لبخند، این‌گونه است که روی دندان‌های کوتاه روکش گذاشته می‌شود تا دندان‌ها بزرگ‌تر نشان داده شوند. با این‌حال ممکن است برخی دندان‌ها نیاز به تراشیدن از قسمت بالایی آن داشته باشند. کوتاهی دندان‌ها اغلب مشکلی ژنتیکی است و یا این‌که با ساییدگی، به این روز افتاده‌اند.

مقالات مفید پزشکی:  بیماری پریودنتال

به مشاوره نیاز دارید؟

فرم مشاوره و رزرو وقت

علل وجود لبخند لثه‌ ای و تاثیر درمان آن

اکثر دلایل ایجاد لبخند لثه‌ای، دلایل ژنتیکی هستند اما ما قصد داریم در این بخش به برخی دیگر از عوامل ایجار آن بپردازیم.

  • زمانی که لب بالایی شما کوتاه و کوچک باشد، زمانی که می‌خندید با بالارفتن لب بالای‌تان که از حالت لب‌های عادی بالاتر می‌رود، لثه شما به حد زیادی مشخص خواهد شد.
  • مشکل کوچک بودن دندان اغلب مشکلی ژنتیکی است اما جدای از این مساله ممکن است دندان‌تان هنوز کامل در نیامده باشد و هنوز مقداری از آن با بافت لثه پوشیده شده باشد. ممکن است که دندان‌ها در اثر ساییدگی کوچک شده باشند.
  • دیگر دلیل ایجاد این نوع لبخند، باز هم به لب بالایی شما مرتبط می‌شود. ممکن است هم لب بالایی‌تان کوتاه نباشد و هم در اندازه مناسبی قرار داشته باشد. با این وجود تنها چیزی که ممکن است رخ دهد مشکل انقباض بیش‌از حد لب بالای تان هنگام خنده است.
  • در برخی از افراد این مشکل با وجود یک بیماری پدید می‌آید. این عارضه این‌گونه است که فرد با افزایش بیش از حد حجم لثه‌هایش در اطراف دندان‌ها که روبرو می‌شود.
  • آخرین مورد علت وجود لبخند لثه‌ای، وجود مشکل در فک بالا است. در این مورد، اشکال از استخوان‌بندی فرد است که ممکن است خیلی بزرگ بوده و یا این‌که درحال غیرطبیعی‌ای جلو باشد. این مشکل باعث پیدا شدن حجم زیادی از لثه در زمان لبخند فرد خواهد بود. برای لیفت لثه برای اصلاح طرح لبخند، انجام جراحی فک بالا مورد نیاز است و توصیه می‌شود.

ممکن است افراد برای درمان لبخند لثه‌ای خود دست به راهکارهای زیادی زده باشند اما از هیچ‌کدام آن‌ها راضی نبوده و پاسخ نگرفته باشند. برای این‌که درمان لبخند لثه‌ای موثر باشد باید عواملی که برای درمان آن مناسب است را بشناسید:

  • برای جواب گرفتن از درمان لبخند لثه‌ای باید لثه‌ای سالم داشته باشید و این‌که باید از بیماری‌های لثه‌ای دور بمانید.
  • درصورتی که برای درمان لبخند لثه‌ای خود از روش جراحی بهره بردید، باید حال عمومی‌تان خوب باشد تا اثر این جراحی زودتر نشان دهد.
  • با وجود این مشکل باید به حرف‌های پزشک خود گوش داده و از توصیه‌های او سرپیچی نکنید. پس از عمل باید با دندان‌پزشک همکاری کرده و به توصیه‌های او عمل کنید.
  • پس از عمل نباید انتظار داشته باشید که بالارفتن لثه‌های تان فورا انجام شود و باید دیدی واقع بینانه به این مساله داشته باشید.
  • بعد از این‌که عمل جراحی برروی لثه‌های خود انجام دادید باید پس از استفاده از دندان‌های خود و خوردن خوراکی‌ها، بهداشت دهان و دندان‌تان را رعایت کنید.
  • بنا به توصیه‌ها و دستورات پزشکتان که جراحی لیفت لثه برای اصلاح طرح لبخندتان انجام داده است، تا مدتی که برای‌تان مشخص کرده نباید مسواک بزنید تا لثه‌های تان خونریزی نکنند و روند خوب شدن آن‌ها دچار اختلال نشود. برای رعایت بهداشت دهان و دندان‌تان تنها کافی است از دهانشویه استفاده کنید.
  • انجام مراقبت‌های پس از عمل جراحی موضوع بسیار مهمی است که حتی بیشتر از خود جراحی حائز اهمیت است.

مراقبت‌های پس از جراحی لبخند لثه ای

پس از انجام عمل جراحی لثه ممکن است برای‌تان مشکلاتی پیش بیاید که تازگی داشته باشد و ندانید باید با آن‌ها چگونه برخورد کرده و از آن‌ها مراقبت کنید. ما اینجاییم که به شما این مسائل را آموزش دهیم تا به بهترین شکل ممکن از لثه‌های خود پس از عمل مراقبت کنید.

  • پس از انجام عمل جراحی لثه این‌که از آن‌ها خون بیاید، چیز غیرطبیعی‌ای نیست و ممکن است این خونریزی 1 تا 2 روز ادامه پیدا کند. مقدار خونریزی پس از عمل در روند درمان، کم است و با هربار مواجه شدن با خون باید مواردی را رعایت کنید. قراردادن یک گازاستریل مرطوب شده و یا یک چای کیسه‌ای سرد برروی خونریزی، باعث جلوگیری و بند آمدن خون می‌شود.
  • گاز یا تی‌بگ را برروی موضعی که درحال خون‌آمدن است قرار دهید و با گازگرفتن آن به مدت 30 دقیقه سبب متوقف‌شدن خونریزی شوید.چای کیسه‌‎ای با داشتن عصاره قابض باعث بسته‌شدن رگ‌های خونی در ناحیه موردنظر می‌شود.
  • برای شست‌وشو ناحیه جراحی‌ لیفت لثه برای اصلاح طرح لبخند، تا 1 روز نباید از مسواک استفاده کنید. پس از یک روز می‌توانید دهان خود را با استفاده از مخلوط آب و نمک تمیز کنید. این مخلوط باید گرم باشد و در طول روز باید هر 6 ساعت این کار تکرار شود. می‌توانید برای شست‌وشو بقیه دندان‌های خود از مسواک استفاده کنید اما باید این کار را با احتیاط انجام دهید تا با لثه‌های جراحی‌شده برخورد نداشته باشد.
  • پس از دو روز می‌توانید تمامی دندان‌های‌تان را مسواک بزنید، اما اگر همچنان در لثه‌های خود درد احساس می‌کنید باید این کار را به تعویق بیندازید. در روند درمان لثه‌ها، برای مسواک‌کردن دندان‌های‌تان باید توصیه‌های پزشک‌تان را گوش داده و با احتیاط کامل به آن‌ها عمل کنید.
  • ورم‌کردن صورت پس از انجام جراحی یک روند طبیعی در درمان است.برای کاهش این تورم می‌توایند تا 24 ساعت پس از انجام عمل، از کمپرس یخ استفاده کنید. روند استفاده از این کمپرس این‌گونه است که باید آن را 5 دقیقه روی محل تورم گذاشته و دوباره 5 دقیقه به صورت خود استراحت دهید. می‌توانید این کار را تا چندبار در طول روز انجام دهید تا نتیجه مطلوب خود را به‌دست آورید.
  • اگر پس از انجام عمل جراحی لیفت لثه برای اصلاح طرح لبخند خود، درد داشتید می‌توانید از مسکن استفاده کنید. این مسکن‌ها باید فاقد آسپرین باشند؛ چون آسپرین سبب رقیق‌شدن خون می‌شود. با رقیق‌شدن خون، میزان خونریزی‌تان افزایش می‌یابد.
  • بهترین غذای مصرفی پس از انجام عمل لثه، غذاهای بلعیدنی است. بهتر ست غذاهایی که نیاز به جویدن دارند را کمتر یا حتی اصلا استفاده نکنید. غذاهای بلعیدنی مانند شیر، ابمیوه، آب و نوشیدنی‌های دیگر که مقوی هستند سبب تقویت بدن‌شما می‌شود و جلوی ضعف‌کردن‌تان را می‌گیرد.
مقالات مفید پزشکی:  دیاستما یا فاصله بین دندانی چیست؟

نتیجه‌گیری

اگر شما دارای لبخند لثه‌ای هستید، می‌توانید از روش لیفت لثه برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنید. این روش، خود، زیرمجموعه‌هایی دارد که اصلاح طرح لبخند لثه‌ای آن‌گونه انجام می‌شود. در کلینیک دندانپزشکی دکتر مژگان آزادخواه به وسیله مدرن ترین روش ها و ابزار و با کمک کادری مجرب، میتوانید عمل لیفت لثه را در محیطی آرام و بهداشتی انجام دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها