EN

اباتمنت دندان چیست؟

اباتمنت دندان چیست؟

اباتمنت دندان چیست؟

آیا می دانید اباتمنت دندان چیست؟ یکی از روش هایی که  امروزه با استفاده از آن می توان برای دندان هایی که از دست رفته جایگزین خوب و مناسبی قرار داد، ایمپلنت می باشد. در واقع، ایمپلنت وسیله ای است که نقش یک دندان مصنوعی ثابت را در دهان ایفا می کند و به صورت تخصصی ساخته می شود. دکتر مژگان آزادخواه، بهترین متخصص ایمپلنت دندان با استفاده از بهترین متریال و مواد با کیفیت و با تکیه بر تخصص بالا و تجربه ی طولانی مدت خود، به انجام ایمپلنت برای بیماران پرداخته است و تا به امروز نمونه های موفقیت آمیز و رضایت بخشی را در رزومه کاری خود رقم زده است.

ایمپلنت از یک ساختار چند بخشی تشکیل شده است، که مجموعه این اجزا یک دندان از جنس ایمپلنت را بوجود می آورد. از اجزای ایمپلنت می توان به اباتمنت، فیکسچر و تاج و روکش مصنوعی اشاره نمود. هنگامی که بنا به دلایلی ریشه ی دندان از بین برود، با استفاده از روش ایمپلنت، مجموعه اجزای آن بر روی استخوان فک جوش خورده می شود و مانند ریشه ی دندان عمل می کند و سپس تاج مصنوعی بر روی آن قرار داده می شود. در این مقاله قصد داریم تا مطالبی را در مورد اباتمنت در اختیار شما قرار دهیم.

اباتمنت در ایمپلنت دندان به کدام قطعه گفته می شود؟

اباتمنت در ایمپلنت دندان در واقع پایه و اساس پروتز دندان بوده و نقش تکیه گاه را ایفا می کند. این قطعه ی مهم که به عنوان یک واسط بین پایه ی ایمپلنت و پروتز دندان عمل می کند، زمانی به ایمپلنت وصل می شود که بافت استخوانی و بافت نرم لثه، پس از کاشت پایه ایمپلنت در استخوان کاملا بهبود یافته باشد. نگهداری و حفظ پروتز و ساختارهای فوقانی وظیفه اصلی اباتمنت بوده و بدون آن ایمپلنت معنای خود را از دست می دهد. این قطعه در شکل ها و انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام متناسب با شرایط بیمار انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این قطعه اطلاعاتی درباره انواع و کارکرد آن ها در اختیار شما می گذاریم.

انواع اباتمنت از نظر جنس

برای اینکه بهتر متوجه شوید اباتمنت چیست، لازم است با جنس آن نیز آشنا شوید. به طور کلی، در ساخت این بخش از مواد گوناگونی مانند تیتانیوم، استیل ضد زنگ، زیرکونیا و حتی طلا استفاده می­شود. در ایمپلنت دندان، اباتمنت تیتانیومی بیشتر از بقیه مواد کاربرد دارد که دلیل آن به خواص فوق العاده آلیاژهای آن برمی­گردد. یکی از مهم ترین دلایل استفاده از تیتانیوم، سازگاری آن با بدن است که منجر به بروز حساسیت نمی­شود. تیتانیوم استحکام بالایی دارد و مهم تر از همه با هر نوع پروتز دندان قابل استفاده است.

اگر خواهان زیبایی بیشتر دندان های خود هستید، از اباتمنت زیرکونیومی استفاده کنید. در اکثر مواقع افرادی که از اباتمنت های فلزی استفاده کرده اند، از نمایان شدن سایه فلز استفاده شده و هماهنگ نبودن رنگ دندان ها ناراضی هستند. برای اینکه شما نیز مشکل این دسته از افراد را نداشته باشید، می­توانید از اباتمنت زیرکونیومی استفاده کنید. تیتانیوم و زیرکونیا در جراحی ایمپلنت دندان بیشتر مورد استفاده قرار می­گیرد اما همانطور که گفتیم آلیاژهای طلا، استیل ضد زنگ و… نیز کاربرد دارند.

انواع اباتمنت از نظر نحوه ساخت

بعد از اتمام جراحی ایمپلنت و گذراندن دوره نقاهت 3 تا 6 ماهه که به منظور جوش خوردگی بیشتر ایمپلنت و استخوان انجام می شود، اباتمنت بر روی ایمپلنت نصب می شود. برای این کار ممکن است از اباتمنت پیش ساخته استفاده شود یا سفارشی، که در این جا به بررسی هر یک می پردازیم:

اباتمنت پیش ­ساخته

اباتمنت پیش­ساخته یا استوک توسط تولیدکنندگان به صورت حرفه‌­ای تولید می‌­شوند. برخلاف کاستوم اباتمنت و ایمپرشن کوپینگ، اباتمنت ایمپلنت پیش­‌ساخته توسط سازندگان با تکنولوژی پیشرفته ساخته و مستقیما توسط قالب فیکسچرلول انتخاب می­‌شوند. اباتمنت­‌های پیش­‌ساخته از کاستوم اباتمنت ارزان­‌تر هستند، استفاده از آن‌ها آسان است و زمان کمتری برای کاشت دندان صرف می­‌شود.

اباتمنت سفارشی

این نوع اباتمنت، برای هر بیمار در لابراتوار ها به طور اختصاصی ساخته می شود، به خاطر همین به آن اباتمنت سفارشی می گویند. برای ساخت این نوع اباتمنت ها دندان پزشکان به کمک ایمپرشن کوپینگ، قالب فیکسچر لول را می سازند. باید توجه کنید که بخشی که به ایمپلنت دندان وصل می شود، ایمپرشن کوپینگ است. کاربرد ایمپرشن کوپینگ ها این است که تعیین می کنند روکش دندان در چه موقعیتی قرار بگیرد. دندان پزشکانی که در کار ترمیم هستند از شکل لثه و موقعیت ایمپلنت قالب گیری می کنند و لابراتوار ها به تولید اباتمنت سفارشی می پردازند و از بافت لثه همانند دندان های طبیعی نگهداری می کنند.

مقالات مفید پزشکی:  مهمترین ابزار مورد استفاده برای درمان ریشه دندان

اباتمنت ایمپلنت چگونه به دندان متصل می شود؟

اتصال اباتمنت به دندان نیز دارای روش های مختلفی است، که در روش اول از چسب مخصوص دندان برای اتصال آن استفاده می شود و این چسب ها مانند روکش به دندان متصل می شوند و از نظر زیباسازی دارای کاربرد بیشتری هستند. در روش دوم، از پیچ لگ برای اتصال اباتمنت به دندان استفاده می شود و در این روش برای اینکه اباتمنت را با استفاده از پیچ به دندان متصل کنند، پیچ را از روکش دندان عبور می دهند. زمانی که پیچ در جای خود قرار گرفت، سوراخ ایجاد شده را با استفاده از رزین پر می کنند. در روش سوم، برای اتصال اباتمنت به دندان از ضمایم های خاصی استفاده می شود که آن ها را بر روی ایمپلنت سوار می کنند و بدین شکل باعث سفت و محکم شدن دندان های مصنوعی و یا ایمپلنت می شوند.

اطلاعات مفید: چسب روکش دندان

عوارض بعد از نصب اباتمنت

از جمله عوارضی که پس از نصب ایمپلنت، افراد ممکن است با آن ها روبرو شوند عبارتند از:

  • تحرک یا افتادگی: این عارضه زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که ریشه مصنوعی بیش از حد عمیق کاشته شده باشد.
  • ناراحتی هنگام جویدن: این مشکل باید به پزشک اطلاع داده شود. زیرا ممکن است قطعه با اندازه نامناسب گذاشته شده باشد.
  • حساسیت: در این مورد، دندانپزشک ممکن است آنتی هیستامین تجویز کند.
  • خونریزی لثه یا بخیه: معمولا برای بهبودی بهتر، پزشکان شستشوی دهان را با جوشانده‌های گیاهی یا محلول‌های ضد عفونی کننده توصیه می‌کنند.

اقدامات لازم پس از قرار دادن اباتمنت دندان چیست؟

معمولاً 4 تا 6 هفته طول می کشد تا لثه ها در اطراف اباتمنت ها بهبود یابند. در این مدت، توصیه های جراح خود را در مورد انواع غذاهایی که باید مصرف کنید، دنبال کنید. همچنین دستورالعمل هایی برای تمیز کردن اطراف اباتمنت ها به شما داده می شود. تمیز کردن صحیح از عفونت جلوگیری می کند و باعث بهبودی هرچه سریعتر می شود.

سخن آخر

از آنجایی ‌که اباتمنت دندان نقش رابط را بین فیکسچر و روکش ایفا می‌کند، درصورتی‌ که جنس آن استحکام و دوام کافی را نداشته باشد، کل سیستم ایمپلنت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین، اگر دندانپزشک شما علاوه‌بر معاینه و بررسی وضعیت استخوان فک و سایر دندان‌ها، به جنس و نوع اباتمنت توجه ویژه‌ای نداشته باشد، با عوارض نصب ایمپلنت مواجه خواهید شد. مراجعه شما به بهترین کلینیک دندانپزشکی می‌تواند نگرانی شما را در این زمینه برطرف کند.

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها