EN

آیا کامپوزیت به دندان‌های طبیعی آسیب می‌زند؟

کامپوزیت

آیا کامپوزیت به دندان‌های طبیعی آسیب می‌زند؟

اگر شما دارای دندان‌هایی زرد بوده و از این موضوع ناراحت هستید و باعث شده که میزان اعتماد‌ به‌ نفس‌تان پایین بیاید و لبخند زیبا را از خود و دیگران دریغ کنید، با انجام روش‌هایی می‌توانید این مشکل را رفع کنید. یکی از روش‌هایی که زیبایی دندان‌ها و لبخند شما را تضمین می‌کند، کامپوزیت است. علاوه‌بر موارد گفته شده، اگر شما دارای دندان‌هایی با فاصله زیاد و یا جفت به هم هستید، انجام این روش جایگزین خوبی برای ارتودنسی است.

اگر دندان‌های‌تان شکسته است و می‌خواهید آن را روکش کنید هم می‌توانید از کامپوزیت استفاده کنید.  در کنار مزایای این روش، عوارض کامپوزیت دندان نیز باید درنظر گرفته شود. اگر شما دارای دندان‌هایی پوسیده و یا لثه‌ای بیمار باشید، ابتدا باید آن‌ها را رفع کرده و با لثه و دندان‌هایی سالم این کار را انجام دهید.

کامپوزیت دندان برای افراد کم سنی که دندان‌های‌شان درحال رشد است توصیه نمی‌شود؛ چراکه با رشد دندان، کامپوزیت‌ها می‌شکنند و شما مجبور به ترمیم و یا در موارد خاص مجبور به تعویض آن‌ها خواهید شد. اگر فردی هستید که عادت به خوردن قهوه و چای و کشیدن سیگار دارید، بهتر است بدانید که این عوامل موجب تغییر رنگ دندان‌های‌تان شده و باید پیش از انجام کامپوزیت، این عادات را ترک کنید. اگر پس از کامپوزیت این عادت‌ها را ترک نکنید، کامپوزیتتان هم مانند دندان‌های طبیعی، تغییر رنگ خواهد داد.

کامپوزیت دندان چگونه انجام می‌شود؟

پیش از این‌که تصمیم بگیرید دندان‌های خود را کامپوزیت کنید باید با یک دندان‌پزشک مشورت کنید؛ زیرا ممکن است عوارض کامپوزیت دندان، برای شما زیاد باشد. اگر پزشک تشخیص بدهد که برای کامپوزیت‌کردن دندان‌های شما مشکلاتی وجود دارد، باید آن‌ها را رفع کنید. سپس بیاد برای انتخاب رنگ کامپوزیت با پزشک خود مشورت کنید.

اگر می‌خواهید رنگ کامپوزیت شما سفید باشد، به تشخیص دکتر باید پیش از انجام آن، دندان‌های طبیعی خود را چند درجه روشن‌تر کنید. با این‌ کار، دندان‌پزشک راحت‌تر می‌تواند رنگ سفید مورد نظر شما را فراهم کند.

اگر دندان شما دچار مشکل بود و آن را رفع کردید، برای این‌که دندان‌تان سفت شود و رزین بهتر روی دندان بنشیند، از کمی اسید برروی دندان‌ها استفاده می‌کند. پزشک پیش از قراردادن مواد روی دندان، چسب را روی آن‌ها قرار می‌دهد و کم‌کم مواد رزینی کامپوزیت را روی دندان‌ها گذاشته و آن را تا جایی که ظاهر خوبی پیدا کند ادامه می‌دهد. اگر نمی‌خواهید و یا نمی‌توانید برای دندان‌تان هزینه زیادی کنید، این روش برای زیبایی لبخندتان بسیار مناسب است. عوارض کامپوزیت دندان درصورت کیفیت پایین مواد، بیشتر خواهد بود.

آیا کامپوزیت به دندان آسیب می‌زند؟

عوراض کامپوزیت دندان و این‌که آیا به دندان شما آسیب می‌زند یا خیر بستگی به مواردی دارد. برخی از آسیب‌های احتمالی را نام می‌بریم.

  • ایجاد عفونت

اگر هنگام کامپوزیت دندان‌تان، دندان‌پزشک کار را به‌صورت اصولی انجام ندهد، ممکن است در فضای خالی بین دندان شما و مواد کامپوزیت، باکتری‌هایی جمع شوند. همین باکتری‌ها باعث ایجاد عفونت می‌شوند.

  • ایجاد حساسیت و آلرژی

ممکن است شما به مواد کامپوزیت حساسیت داشته باشید و این مواد سبب بروز آلرژی و حساسیت در شما شود. امکان دارد که این حساسیت، به دلیل کیفیت پایین مواد به‌کار رفته در کامپوزیت باشد.

  • پوسیدگی دندان

درصورتی که مواد کامپوزیت به‌صورت کامل روی دندان‌های شما قرار نگیرد و نچسبد، در فضای بین مواد و دندان، ممکن است باکتری‌ها تجمع کنند و کم‌کم همین امر باعث پوسیدگی دندان‌های شما شود.

  • سخت‌شدن غذاخوردن

یکی از عوارض کامپوزیت دندان که اگر به‌صورت اصولی نصب و چسبیده نشده باشد، این است که امر غذاخوردن شما را مختل می‌کند. این مشکل درصورتی که ارتفاع دندان‌های‌تان هم بلند باشد، اتفاق می‌افتد و جوییدن غذا برای‌تان سخت خواهد شد.

  • برش دندان

به تشخیص دندان‌پزشک، ممکن است قسمت کوچکی از دندان‌تان را برش داده شود. این اتفاق در همه دندان‌ها نمی‌افتد و اگر مشکلی برای دندان وجود داشته باشد یا دندان‌های‌تان بسیار به یکدیگر نزدیک باشند، ممکن است دندان‌پزشک تشخیص به برش دندان دهد.

آیا کامپوزیت دندان ایمن است؟

ممکن است فکر کنید که کامپوزیت از دندان‌های‌تان محافظت می‌کند، اما باید گفت اگر قرار باشد باشد آسیبی به دندان برسد، کامپوزیت از برخی از آن‌ها جلوگیری می‌کند. برای مثال اگر شما معتاد قهوه و چای باشید و تنها به این دلیل که دندان‌های طبیعی شما زرد نشوند و تغییر رنگ ندهند، آن‌ها را کامپوزیت کرده‌اید، باز هم فرقی نمی‌کند و کامپوزیت‌های‌تان زرد می‌شوند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که دندان طبیعی‌تان زرد نخواهد شد.

مقالات مفید پزشکی:  پلاک دندان

اگر قرار باشد با کامپوزیت‌های خود اجسام سفت را بجویید، نه‌تنها به کامپوزیت بلکه به دندان طبیعی خودتان هم آسیب می‌رسد و درصورت شکسته‌شدن کامپوزیت، ممکن است دندان خودتان هم بشکند. اگر از دستورات دندان‌پزشک سرپیچی نکنید و آن‌ها را درست انجام دهید، عوارض کامپوزیت دندان به درصد پایینی می‌رسد و عمر آن نیز بیشتر خواهد بود.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟

این موضوع در وهله اول بستگی به تشخیص دندان‌پزشک پس از معاینه دندان‌های‌تان دارد. اگر می‌خواهید بدانید که کدام روش بهتر است، در ادامه به مزایای هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

برای این‌که در ابتدا بدانیم لمینت چه مزایایی دارد، آن‌ها را نام می‌بریم

  • ماندگاری و طول‌عمر بالا، به‌صورتی که اگر خوب از آن‌ها مراقبت کنید تا 15 سال هم برای‌تان ماندگار است.
  • طبیعی‌بودن لمینت مسئله مهمی است که برای برخی از افراد اهمیت زیادی دارد.
  • اگر دندان‌تان شکستگی یا ترک داشته باشد، برای روکش آن می‌توانید از لمینت استفاده کنید.
  • ماندگاری رنگ سفید آن درصورت خوردن قهوه و چای که تغییر رنگی در لمینت مشاهده نمی‌شود.

حال قصد داریم برخی از مزایای کامپوزیت را نام ببریم.

  • در مقایسه با قیمت لمینت، کامپوزیت از قیمت پایین‌تری برخوردار است و به همین دلیل اکثر افراد این روش را انتخاب می‌کنند.
  • با یک دفعه مراجعه به دندان‌پزشک، می‌توانید دندان‌هایی کامپوزیت‌شده داشته باشید و لازم نیست زمان زیادی را صرف انجام این کار کنید.
  • درصورت آسیب‌دیدن کامپوزیت‌تان می‌توانید آن را ترمیم و تعویض کنید.
  • فردی که می‌خواهد کامپوزیت انجام دهد را بی‌هوش نمی‌کنند.
  • در اغلب موارد، لازم نیست دندان فرد برش‌داده شود.

همگی موارد گفته‌شده در نهایت به این‌که چه پزشکی را انتخاب می‌کنید و میزان مهارت او دارد.

در نهایت

قبل از این‌که بخواهید برای دندان‌های خود کامپوزیت انجام دهید، حتما این مقاله را دقیق بخوانید و بهتر است برای ماندگاری بیشتر کامپوزیت خود، دستورهای دندان‌پزشک را دقیق اجرا کنید. انجام مراقبت‌های پس از کامپوزیت و لمینت، تاثیر زیادی در ماندگاری و زیبایی هرچه بیشتر آن خواهد داشت.

برای مشاوره و اطلاع از قیمت کامپوزیت دندان با دندانپزشکی دکتر مژگان آزادخواه تماس بگیرید. 

5/5 - (1 امتیاز)

اشتراک گذاری:

مقالات مفید

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها