عفونت دندان

آبسه دندان یک عفونت است که به بافت های دهان آسیب می رساند و می تواند به سایر نواحی بدن شما سرایت کند و در برخی موارد باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی شود. دندان آبسه به خودی خود خوب نمی شود و نیاز به درمان توسط یک متخصص دندانپزشک دارد.

عفونت دندان چیست؟

آبسه دندان یا عفونت دندان حفره ای از چرک ناشی از عفونت باکتریایی در لثه شما است. آبسه معمولاً شبیه یک برآمدگی یا جوش است. بر روی دندان درگیر تاثیر می گذارد، اما عفونت می تواند به استخوان اطراف و دندان های مجاور نیز سرایت کند. آبسه ممکن است در نقاط مختلف اطراف دندان به دلایل مختلف ایجاد شود. سه نوع عفونت می تواند باعث آبسه در دندان شود:

لثه: این عفونت در لثه شما ایجاد می شود. معمولاً روی دندان شما تأثیر نمی گذارد.

پری اپیکال: آبسه پری اپیکال عفونتی است که در نوک ریشه دندان شما ایجاد می شود. اگر دندانی دارید که پوسیده یا شکسته است، باکتری می تواند وارد دندان شما شده و به پالپ گسترش یابد. (پالپ داخلی ترین قسمت دندان است که حاوی اعصاب و رگ های خونی است.) هنگامی که باکتری ها به پالپ حمله می کنند، عفونت می تواند به نوک ریشه دندان شما و سپس در نهایت به استخوان اطراف گسترش یابد و باعث ایجاد آبسه شود.

پریودنتال: عفونت پریودنتال در استخوان و بافت هایی که از دندان های شما حمایت می کنند شروع می شود. آبسه پریودنتال معمولاً ناشی از بیماری لثه است و در بین بزرگسالان شایع تر است.

خدمات: باندینگ دندان

لینک مفید: سایش دندان

چه کسانی دچار آبسه دندان می شوند؟

احتمال ابتلا به آبسه دندان در موارد زیر بیشتر است:

سیگار کشیدن: افرادی که سیگار می کشند تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی که سیگار نمی کشند، دچار آبسه دندان می شوند.

خشکی دهان: باکتری ها در دهانی که مقدار کمی بزاق دارد رشد می کنند.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن دندان باعث کاهش باکتری ها می شود.

سیستم ایمنی ضعیف: سیستم ایمنی ضعیف توان مقابله با باکتری ها را ندارد . در نتیجه در این افراداحتمال ابتلا به آبسه بالاتر است.

خدمات: جرمگیری دندان

علائم عفونت دندان

آبسه شدت‌های متفاوتی دارد. گاهی به حدی شدت می‌یابد که به سطح می‌آید و دچار پارگی می‌شود، اما گاهی نیز با درمان‌های سطحی به راحتی بهبود می‌یابد. با این حال اگر بخواهیم علائم مشخصی را برای آبسه مشخص کنیم می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

وجود دندان درد شدید، مداوم و ضربان‌دار

احساس درد در هنگام جویدن

حساسیت به غذا و نوشیدنی‌های سرد و گرم

بروز یک توده متورم کوچک یا بزرگ

تب

تورم غدد لنفاوی در اطراف گلو و گردن

احساس طعم یا بوی بد در دهان

تحریک شدن لثه‌ها

بروز مشکل در تنفس و بلع

لینک مرتبط: انواع درد دندان و علل آن

چرا دندان عفونت می کند؟

هر چیزی که راهی برای ورود باکتری ها به دندان یا بافت های اطراف آن ایجاد کند، می تواند منجر به آبسه دندان شود. علل آبسه دندان عبارتند از:

حفره های شدید: حفره (پوسیدگی دندان) تخریب مینای دندان شما است. این زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها قند موجود در غذا و نوشیدنی را تجزیه می کنند و اسیدی ایجاد می کنند که به مینای دندان حمله می کند.

لینک مفید: مراحل پوسیدگی دندان

لینک مفید: راهکارهای مهم برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

دندان های شکسته یا ترک خورده: باکتری ها می توانند از راه دندان شکسته به پالپ دندان نفوذ کنند.

بیماری لثه (پریودنتال): بیماری لثه عفونت و التهاب بافت های اطراف دندان است. با پیشرفت بیماری لثه، باکتری ها به بافت های عمیق تری دسترسی پیدا می کنند.

آسیب به دندان: ضربه به دندان می تواند به پالپ دندان آسیب برساند حتی اگر ترک قابل مشاهده ای وجود نداشته باشد. آسیب دیدگی آن را مستعد عفونت می کند.

خدمات: جراحی لثه با لیزر

تشخیص آبسه دندان

گاهی میزان عفونت و پراکندگی آن به حدی بالاست که بدون مراجعه به دندانپزشک هم قابل تشخیص است. اما در عفونت های کمتر تشخیص به عهده دندانپزشک می باشد. روی دندان های خود ضربه بزنید و فشار دهید  دندان دارای آبسه اغلب به لمس یا فشار حساس است. دندانپزشک علاوه بر معاینه دندان و بافت اطراف آن از نظر علائم عفونت، ممکن است یک عکس رادیوگرافی از دندان بخواهد. همچنین می تواند از اشعه ایکس برای تعیین اینکه آیا عفونت گسترش یافته است و ممکن است نواحی دیگر را تحت تاثیر قرار دهد استفاده کند. گاهی اوقات سی تی اسکن را مناسب می داند و این در حالی است که شک کند عفونت به نواحی دیگر در گردن شما سرایت کرده باشد. راه دیگر نیز انجام تست های حرارتی است که این آزمایش ها به دندانپزشک کمک می کند تا سلامت پالپ دندان شما را تشخیص دهد.

مقالات مفید پزشکی:  درمان آفت دهان

لینک مفید: متخصص ایمپلنت دندان

عوارض عفونت دندان

عوارض آبسه دندان عبارتند از:

‌۱- کیست دندان

در صورت عدم درمان به موقع عفونت دندان، حفره‌ای در قسمت پایین دندان به وجود می‌آید و با ماده‌ای به شکل مایع پر می‌گردد، که به آن کیست دندان می‌گویند.  کیست می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های دیگر باشد. در این مرحله باید به وسیله داروهای آنتی‌بیوتیک این کیست‌ها را از بین برد. در صورت تشدید بیماری، از طریق عمل جراحی توسط دندان‌پزشک این کیست‌ها برداشته  می شوند.

۲- عفونت خونی

از دیگر عوارض عفونت دندان، عفونت استخوان یا کورک استخوانی است. این مسئله هنگامی رخ می‌دهد که عفونت به جریان خون راه پیدا کرده و باعث تب، حالت تهوع و درد شدید در ناحیه استخوان عفونی شده، شود. این عارضه معمولا در نواحی استخوانی فک و صورت اتفاق می‌افتد. البته ممکن است این عفونت به کل بدن نیز سرایت کند.

۳- ایجاد لخته در سینوس‌های مغز

اگر چه این مسئله  نادر است ولی آمارها نشان می‌دهد که از هر ده نفر یک نفر ممکن است به دلیل مشکلات عفونی دندان، دچار بیماری ترومبوز سینوس کاورنوس شود. این بخش جایی در قسمت زیرین مغز قرار دارد. نکته قابل اهمیت این است که عفونت دندان ممکن است باعث شکل‌گیری لخته‌ خون در این سینوس شود.

۴- گلودرد مزمن

گلو درد یکی دیگر از عوارض عفونت دندان باشد. این اختلال می‌تواند با تورم و درد در نزدیکی‌‌ زبان و گردن همراه باشد. در مواردی که اختلال شدیدتر می‌شود، حتی می‌تواند مجرای تنفسی را مسدود کند. این اختلال، با مصرف آنتی‌بیوتیک  درمان می‌شود. ولی اگر این مورد شدید باشد، ممکن است به درمان اورژانسی برای رفع انسداد تنفسی نیاز باشد.

لینک مفید: اندودنتیست کیست؟

پیشگیری از عفونت دندان

شما می توانید با مراجعه منظم به دندانپزشک خوب در تهران و انجام معاینات و تمیز کردن منظم دندانها در دندانپزشکی، خطر ایجاد آبسه دندان را کاهش دهید. همچنین در صورت لق شدن یا ترک خوردن دندان ضروری است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان برای سلامت دندان ضروری است. روزی دو بار مسواک بزنید و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

درمان عفونت دندان

اهداف درمان از بین بردن عفونت و جلوگیری از عوارض آن است. گزینه های درمان آبسه دندان عبارتند از:

برش و تخلیه: دندانپزشک یک برش کوچک در آبسه ایجاد می کند تا چرک را تخلیه کند. آنها همچنین ممکن است یک زهکش لاستیکی کوچک قرار دهند. این به باز نگه داشتن ناحیه کمک می کند تا بقیه عفونت تخلیه شود.

روت کانال یا درمان ریشه: درمان ریشه دندان به از بین بردن عفونت و نجات دندان شما کمک می کند. این روش متداول پالپ عفونی دندان شما را از بین می برد و فضا را با مواد پر می کند تا از عفونت بعدی جلوگیری کند. پالپ زمانی که دندان در حال رشد است مهم است، اما هنگامی که بالغ شد، دندان می تواند بدون پالپ زنده بماند. پس از عمل، دندان شما باید به حالت عادی بازگردد، اگرچه ممکن است برای محافظت از کانال ریشه نیاز به روکش دندان داشته باشید. اگر به درستی از دندان ترمیم شده مراقبت کنید، می تواند تا آخر عمر باقی بماند.

کشیدن دندان: گاهی اوقات، دندان آبسه شده غیر قابل ترمیم است. در این موارد، دندانپزشک ممکن است نیاز به کشیدن دندان شما داشته باشد.

آنتی بیوتیک ها: دندانپزشک ممکن است آنتی بیوتیک ها را برای کمک به درمان شما توصیه کند.

درمان خانگی عفونت دندان

دندان درد نشانه آن است که باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در حالی که منتظر قرار ملاقات خود هستید، شستشو با آب نمک گرم و مسکن های بدون نسخه (مانند استامینوفن، ناپروکسن یا ایبوپروفن) می توانند ناراحتی را کاهش دهند. توجه به این نکته مهم است که هیچ درمان خانگی برای آبسه دندان وجود ندارد که بتواند این مشکل را برای همیشه حل کند.

لینک مفید: هزینه عصب کشی دندان 1403

قدیمی‌ترین